Sielun / hengen annihilaatio tulijärves ei ole Raam.oppi

Kahvila. Terveys. Media.
Turvallisuus. Tieto ja taito. Arkisto.
Ord och Livet. Word and Life. Слово и Жизнь.

Re: Sielun / hengen annihilaatio tulijärves ei ole Raam.oppi

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 07.07.2024 19:20

jsj kirjoitti:Juuri niitä raamatunjakeita sinulta kaipaisinkin.

Ilm. 14:11

Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja jsj » 07.07.2024 20:00

Emilio kirjoitti:"Heidän matonsa ei kuole". Mitä se mielestäsi tarkoittaa?

Sitä, että inhottavat kaatopaikan madot pysyvät hengissä vaikka kuinka kauan, kun niillä on niin paljon lihaa syötävänä. Tämä on kuvaus paikasta Jerusalemin vanhan kaupungin ulkopuolella, ei suinkaan kuvaus siitä tulisesta järvestä, joka on toinen kuolema.

Emilio kirjoitti:JSJ Onko helvetti, eli rikkiä palava tulinen järvivain ikuisesti eläville ihmisten madoille, jotka ei kuole, eikä tuli sammu?

Näytä minulle jae, jossa tulisessa järvessä, eli toisessa kuolemassa, on matoja.

Edelleen, jotta varmasti tulen ymmärretyksi, Jesajan ja Jeesuksen tarkoittama Ben Hinnomin laakso eli Gehenna on eri paikka kuin tulinen järvi, jonne Tuonela ja Kuolema kaadetaan lopussa.

Kirjoittaja kirjoitti:
jsj kirjoitti:Juuri niitä raamatunjakeita sinulta kaipaisinkin.

Ilm. 14:11

Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

Luepas tarkkaan tuo kohta. Mikä siinä on se asia, joka kestää iankaikkisesti? Savu, joka nousee. Siitä savusta nämä tuomiot voidaan aina muistaa, se toimii muistomerkkinä. Mutta se, että on savua, joka ei haihdu, ei suinkaan tarkoita että se asia mikä muuttui savuksi on vielä hengissä.

Samanlaista kieltä Herra käytti Jesaja 34:ssä kuvatessaan Edomin tuhoa:

:bible:
Jesaja (34: 9-10) kirjoitti:
Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi.
Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen.

Tarkoittaako tuo iankaikkisesti nouseva savu, että Edomissa yhä kärsitään?
jsj

ViestiKirjoittaja Emilio » 07.07.2024 20:24

Ben Hinnomin laakso muuttuu tulisräwjsi järveksi kun öljymäki halkeaa kahtia ja muodostuu syvä rotko aina maan ytimeen asti jossa on vielä toistaiseksi tyhjillään oleva tulinen järvi joka tulta ja tulikiveä eli rikkiä palaa. Maan riskistä 90% on maan ytimessä. Rikki painuu maan ytimeen läpi maan kerrosten ja vaikuttaa että ytimen rikki on alkujaan kun ollut ytimessä suurina pitoisuuksina. Tulinen järvi on siis ihan oikeaa tulta ja ihan oikeaa rikkiä palava järvi. Jeesus vertasi Psalmi 22:saa itseään edeltä matoon. Ihminen on verenpunainen mato. Punertavia ovat kadotettukin rikkijärvessä joka on kuin verenpynaista mönjää. Rikki muuttuu palaessaan verenpynaiseksi (Crimson) mönjäksi joka on hirvittävän kuumaa ja palaa jopa sinisellä liekillä jollaista näemme esim.hitsiliekissä.

Ihminen on tuo mato. Mato joka ei kuole. Miksi se mato ei kuole, koska toisessa ylösnousemuksesta myös kadotetut saavat katoamattoman ylösnousemus kehon joka ei enää koskaan kuole eli katoa ja tuli ei sammu. Mato ei kuole ja tuli ei sammu tulisessa järvessä jonne koko tuonelakin maan sisältä heitetään. Raamattu sanoo, että Tuonela tuolla alhaalla liikku ja herättää haamut...

07.07.2024 21:54

Tuo Jesaja 34 on tulevan kuvaus kun Jeesus polkee vihan kiivauden viinikuurnaan Edomissa ja tulee Bosrasta vereen tahrautuneena.
Emilio

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 07.07.2024 21:14

jsj kirjoitti:
Luepas tarkkaan tuo kohta. Mikä siinä on se asia, joka kestää iankaikkisesti? Savu, joka nousee. Siitä savusta nämä tuomiot voidaan aina muistaa, se toimii muistomerkkinä. Mutta se, että on savua, joka ei haihdu, ei suinkaan tarkoita että se asia mikä muuttui savuksi on vielä hengissä.

Vaivan savu nousee, ei pelkkä savu. Eli jokin "palaa". Ei se savu tyhjästä sauhua.

jsj kirjoitti:Samanlaista kieltä Herra käytti Jesaja 34:ssä kuvatessaan Edomin tuhoa:

Jesaja (34: 9-10) kirjoitti:
Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi.
Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen.

Tarkoittaako tuo iankaikkisesti nouseva savu, että Edomissa yhä kärsitään?

Missä tuossa on kärsimys mainittu? Onko aiemmin kenties?
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Emilio » 08.07.2024 00:04

jsj kirjoitti:

Sitä, että inhottavat kaatopaikan madot pysyvät hengissä vaikka kuinka kauan, kun niillä on niin paljon lihaa syötävänä. Tämä on kuvaus paikasta Jerusalemin vanhan kaupungin ulkopuolella, ei suinkaan kuvaus siitä tulisesta järvestä, joka on toinen kuolema.

Huomaa kyseisen Raamatun paikan mukaan madot ovat tulessa joka ei sammu. Tuli kuluttaa nopeasti biologiset ruumiit ja niiden ruumideen lihaa syövät madot. Eli mato kuolee ja ruumiit joita madot syö palaa tuhkaksi.

Raamatun mukaan kyseessä on kuitenkin aivan erilainen tilanne. Tuli ei sammu vaikka ruumiita ja matoja ei edes olisi, mutta tässä tapauksessa mato ei kuole vaikka se on tulen sisällä.

Kerro minulle yksikin matolaji joka ei kuole tulessa??

08.07.2024 01:24

jsj kirjoitti:

Näytä minulle jae, jossa tulisessa järvessä, eli toisessa kuolemassa, on matoja.

Ilm.19 Johannes kirjoitti:

15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
16 Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra."
17 Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
18 syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten."
19 Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

Tämä on sama tilanne jossa Jeesus polkkaa vihan kiivauden viinikuurnaan Edomissa ja Bosrassa.
Kadotetut ihmiset ovat matoja. Antikristus ja väärä profeetta HEITETÄÄN ELÄVÄLTÄ TULISEEN JÄRVEEN,.

TÄSTÄ NÄEMME ETTÄ HE OVAT ELIOSSA 1000 VUODEN JÄLKEENKIN TULISEEN JÄRVEEN HEITTÄMISESTÄ JISSA MATO ELI RUUMIS EI KUOLE, EIKÄ TULI SAMMU.

Ilm.20 Johannes kirjoitti:

10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Matoja jotka ei kuole eli kadotettujen toisessa ylösnousemuksesta saamia katoamattomia ruumiita, vaivataan yöt ja päivät aina ja iankaikkisesti ja kuka kestää IKUISTEN LIEKKIEN POLTETTA??

Kuka voi asua kaikkinielevässä kuluttavassa tulessa ja kuka kestää IKUISTEN LIEKKIEN poltetra? Eli selvä viittaus tulija tulikivijärven ikuisesti koettavaan tuomioon.

Jesaja.33 kirjoitti:

14Syntiset pelkäävät Siionissa,

jumalattomat kauhistuvat:

»Kuka meistä voi asua kaikkinielevässä tulessa,

kuka meistä kestää ikuisten liekkien poltetta?»

15Se, joka elää vanhurskaasti ja puhuu oikein,

joka hylkää laittoman hyödyn,

joka pitää kätensä puhtaina lahjuksista,

joka sulkee korvansa murhajuonilta

eikä katsele sormien läpi vääryyden töitä.

16Korkealla vuorella hän saa asua,

kalliolinnoissa, joissa hänellä on turva.

Leipää hän saa riittämiin,

eikä hänen juomavetensä ehdy.

Emilio

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.07.2024 07:21

jsj kirjoitti:
kalamos kirjoitti:
OK.

Mutta Sinä perustelit
Jesajan kirjan viimeisen jakeella,
jonka ymmärrämme tapahtuvan
ennen vääräin ylösnousemusta,
Danielin kirjan kohtaa,
jonka ymmärrämme tapahtuvan
vääräin ylösnousemuksen jälkeen.

:confused:

Näissä kohdissa on tärkeä linkki toisiinsa. Nimittäin sana "kauhistukselle" (eng. "contempt") on lainaamassasi Daniel 12:2 kohdassa "דֵּרָאוֹן" (dera'on).

Tämä sama sana löytyy vain yhdestä toisesta paikasta koko Raamatussa.

Arvaatko mistä?

Jesaja 66:24:stä. Niinpä kun tulkitsemme kyseistä sanaa, on ilman muuta syytä katsoa Jesajan kohtaa, eli miten sanaa siellä käytetään. Ja siellä on suht selvää, että sanalla tarkoitetaan tunnetta, jonka vanhurskaat tuntevat katsellessaan tuomittujen kohtaloita. Kun ajatellaan vaikkapa Hitleriä, niin koko maailma ajattelee häntä varmasti ikuisesti halveksunnalla (contempt), vaikka häntä ei olisi ollut enää vuosikymmeniin tai tuhansiin olemassa. Kun Hitler herää tuomiolle, hän kokee varmasti syvää häpeää pyhän Jumalan edessä. Mutta se tunne lakkaa, kuten kaikki muutkin Hitlerin tunteet, kun hän saatuaan riittävästi rangaistusta, tuhoutuu kokonaan. Mutta me jotka jäämme jäljelle, muistamme häntä varmasti edelleen halveksuntaa kokien.

Siksi vain kyseinen halveksunnan tunne kuvataan Danielin kohdassa ikuiseksi. Häpeä, jota tuomitut kokevat, ei saa tätä "ikuinen" määrettä eteensä. Sattumaako?

On ihan eri asia
herätä ikuiseen kauhistukseen
(Dan 12:2)
kuin
kauhistella kuolleita ruumiita
(Jes 66:24)
kalamos

ViestiKirjoittaja Emilio » 08.07.2024 18:57

Kauhistus joka on ikuinen , on selvästi niiden kokema jotka herää....eikä ulkopuolisten tunne!!!

08.07.2024 23:32

4. Moos. 16:29-33 kertoo, kuinka Jumalan käskystä Mooses puhui kansalle: ”Jos nämä kuolevat samalla tavalla kuin kaikki muut ihmiset ja jos heidän käy niin kuin kaikkien muiden ihmisten, ei HERRA ole minua lähettänyt. Jos HERRA kuitenkin tekee jotakin tavatonta – jos maa avaa kitansa ja nielaisee heidät ja kaiken heille kuuluvan, niin että he suistuvat elävältä tuonelaan – niin siitä te tiedätte, että nämä miehet ovat halveksineet HERRAA.” Tuskin Mooses oli saanut kaiken tämän sanotuksi, kun maa halkesi heidän allaan. Maa avasi kitansa ja nielaisi heidät ja heidän telttansa, kaiken Koorahin väen ja heidän omaisuutensa. He ja kaikki heidän omaisensa suistuivat elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät. Näin he katosivat seurakunnan keskeltä.

08.07.2024 23:49

SAKARJA ennustaa tuosta tapahtumasta, 14:4: ”Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla, idän suunnalla. Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli vuorta siirtyy pohjoiseen ja toinen etelään päin.”

Ben Hinnomin (Gehennan) laakso halkeaa järisyttävän syväksi (rikkiä palavaan tuliseen järveen saakka) rotkoksi, öljymäkeä myöten.

VIIMEINEN TUOMIO

Matteus.25 kirjoitti:

31»Kun Ihmisen Poika tulee kaikessa kunniassaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu loistavalle valtaistuimelleen. 32Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottelee ihmiset toisistaan niin kuin paimen erottelee lampaat vuohista. 33Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa te, jotka Isäni on siunannut! Saatte periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman perustamisesta alkaen. 35Te annoitte minulle syötävää, kun minulla oli nälkä. Te annoitte minulle juotavaa, kun minulla oli jano. Te otitte minut luoksenne, vaikka olin teille vieras. 36Te annoitte minulle vaatteet, kun olin alaston. Te huolehditte minusta, kun olin sairas. Te tulitte katsomaan minua, kun olin vankilassa.’

37Siihen oikeamieliset vastaavat: ’Herra, milloin me muka näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa? Milloin näimme sinut janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38Milloin näimme sinut vieraana ja otimme sinut luoksemme? Milloin näimme sinut alastomana ja annoimme sinulle vaatteet? 39Milloin näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?’

40Kuningas vastaa heille: ’Minä vakuutan teille: sen, minkä te teitte yhdelle näistä huono-osaisista veljistäni ja sisaristani, te teitte minulle.’

41Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois luotani, te kirotut! Menkää ikuiseen tuleen, joka on sytytetty Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42Te ette antaneet minulle syötävää, vaikka minulla oli nälkä. Ette antaneet minulle juotavaa, vaikka minulla oli jano. 43Ette ottaneet minua luoksenne, vaikka olin koditon. Ette antaneet minulle vaatteita, vaikka olin alaston. Ette huolehtineet minusta, vaikka olin sairas ja vankilassa.’

44Silloin hekin sanovat: ’Herra, milloin muka näimme sinut nälissäsi tai janoissasi tai kodittomana tai alastomana tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ 45Siihen kuningas vastaa: ’Minä vakuutan teille: sen, minkä te jätitte tekemättä yhdellekin näistä pienimmistä, te jätitte tekemättä minulle.’

46Niin he lähtevät kärsimään ikuista rangaistusta, mutta oikeamieliset lähtevät ikuiseen elämään.»

08.07.2024 23:56

Matteus.25:46 kirjoitti;

Niin he lähtevät kärsimään ikuista rangaistusta, mutta oikeamieliset lähtevät ikuiseen elämään.»

IKUINEN RANGAISTUS VERSUS IKUINEN ELÄMÄ

IKUISESSA RANGAISTUKSESSA MATO ( UUSI YLÖSNOUSEMUS RUUMIS ) EI KUOLE, EIKÄ TULI SAMMU.

Kadotetut heräävät ikuiseen kauhistukseen.
Emilio

ViestiKirjoittaja jsj » 08.07.2024 23:32

kalamos kirjoitti:On ihan eri asia
kuin

Niistä käytetään samaa sanaa, joten ei ole perustelematonta sanoa, että niissä on jotain samaa.

Vastaisitko tähän kysymykseen: miksi vain kauhistuksen edessä on määre "ikuinen"? Miksi häpeästä ei sanota että se on ikuista?

Emilio kirjoitti:Kauhistus joka on ikuinen , on selvästi niiden kokema jotka herää....eikä ulkopuolisten tunne!!!

Voitko näyttää siinä tapauksessa edes yhden tuota väitettäsi tukevan kohdan Raamatusta? Sellaisen, jossa kauhistusta kokee selvästi henkilö, jolle tapahtuu jotain ikävää, eikä se joka tilanteen näkee. Suomenkielinen sana "kauhistus" esiintyy Raamatussa monen monta kertaa ja kaikkein useimmiten se kuvaa tunnetta, jota Jumala kokee ihmisten tekoja katsellessaan. Ei suinkaan mitään jumalattoman pahantekijän tunnetta.

esim sananlaskuissa:
Sananl. 15: 8
Jumalattomien uhri on Herralle kauhistus, mutta oikeamielisten rukous on hänelle otollinen.

Sananl. 15: 9
Jumalattoman tie on Herralle kauhistus, mutta joka vanhurskauteen pyrkii, sitä hän rakastaa.

Sananl. 15: 26
Häijyt juonet ovat Herralle kauhistus, mutta lempeät sanat ovat puhtaat.

Sananl. 16: 5
Jokainen ylpeämielinen on Herralle kauhistus: totisesti, ei sellainen jää rankaisematta.
jsj

ViestiKirjoittaja Emilio » 09.07.2024 05:26

jsj kirjoitti;

Voitko näyttää siinä tapauksessa edes yhden tuota väitettäsi tukevan kohdan Raamatusta? Sellaisen, jossa kauhistusta kokee selvästi henkilö, jolle tapahtuu jotain ikävää, eikä se joka tilanteen näkee.

Samuel kirjoittaa ; Voin näyttää:

Luukas 16 ( tämä on tosi tarina esitettynä vertauksen muodossa )

Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. Silloin hän huusi: ’Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.’ Mutta Abraham sanoi: ’Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.’ Rikas mies sanoi: ’Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. Minulla on viisi veljeä – hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.’ Abraham vastasi: ’Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.’ ’Ei, isä Abraham’, mies sanoi, ’mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.’ Mutta Abraham sanoi: ’Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.’»

Myös rikas mies heitetään Tuonelan mukana samaan tuliseen järveen,joka ei kyennyt rikkiä palavan tyohoamaan ja hävittämään olemattomiin Antikistusta ja väärää profeettaakaan.

ILM 20 kirjoitti:

Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. 10Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

11Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. 12Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. 13Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

TUonela heitetään haamuineen tuliseen järveen, joka on toinen kuolema
Rikas mies heitetään Tuonelan ja kuoleman mukana tuliseen järveen.

09.07.2024 06:30

Toisinsanoen rikkaan miehen joka kuoli, - tuskaa vain pahennetaan ikuisuudeksi, kun koko tuonelakuolema kaikkinen kadotettuineen ja langenneine enkeleineen ja demoneineen ja saatanakin heitetään mukaan) eikä hän saa edes yhtä vesitippaa kuumuuteensa ja loppumattomaan janontunteeseensa.

09.07.2024 08:14

Tämä on niin kauheaa ja surullista, että ihan sielua myöten järkyttää ja itkettää...niin lohdutonta ja armotonta tuossa vaiheessa.

Onneksi Herra kuitenkin pyyhkii kaikki kyyneleet pelastetuiltaan pois.
Emilio

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.07.2024 07:58

jsj kirjoitti:
kalamos kirjoitti:
On ihan eri asia
kuin

Niistä käytetään samaa sanaa, joten ei ole perustelematonta sanoa, että niissä on jotain samaa.

Vastaisitko tähän kysymykseen: miksi vain kauhistuksen edessä on määre "ikuinen"? Miksi häpeästä ei sanota että se on ikuista?

No samaan kauhitukseen,
josta Daniel (12:2) puhuu
heräävät aikanaan myös
nuo kuolleet ruumiit,
joista Jesaja (66:24) puhuu.

Ja kun tuo herääminen tapahtuu,
niin se merkitsee julkista häpeää
tuomioistuimen edessä.

Mutta en ole ollenkaan vakuuttunut siitä,
että tuo määre ikuinen
tarkoittaisi vain kauhistusta.

Alkutekstissä se on jakeen viimeinen sana.

לַחֲרָפ֖וֹת
la-ḥă-rā-p̄ō-wṯ
to shame

לְדִרְא֥וֹן
lə-ḏir-’ō-wn
[and] contempt

עוֹלָֽם׃
‘ō-w-lām.
everlasting
kalamos

EdellinenSeuraava

Paluu Extra