Tulkinnan mukainen käsitys / Raamatun termin mukainen opetus

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Tulkinnan mukainen käsitys / Raamatun termin mukainen opetus

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2022 16:21

Elätkö sinä ihmistulkinnan mukaisesta käsityksestä vai Raamatun termin mukaisesta opetuksesta? Oletko joskus tutkinut ihmistulkinnan mukaista käsitystä oikean Sanan valossa? Suosittelen lämpimästi omaperäistä tutkiskelua jonka kautta huomaat varmaan erotuksen. Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset tulevat siitä että he tulkitsevat oman ymmärryksen nojalla Raamattua ja käsittävät sen.

Mutta Raamatun termin mukaiset opetukset tulee siitä että pitäydytään Jumalan Sanoissa sellaisina niinkuin ne ilmoittaa näin. On päivänselvää että ne molemmat eivät puhu samoista asioista. Ihmistulkinnan mukaisen käsityksen kautta tie jota kuljetaan, ei pohjaudu Raamattuun. Raamatun termin mukaista opetusta tutkittuani huomasin itse selvästi erotuksen kuin ihmistulkinnan mukainen käsitys ja oli järkyttävää huomata se.

Raamatun termeistä älkäämme luopuko, koska ne näyttää tien Jeesuksen yhteyteen. Logos on kreikankielen sana ja se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta. Jeesus on lihaan tullut Sana niin Joh. 1:1 ja 14 kohdissa logos löytyy. Se tarkoittaa että kaikki mitä Raamatussa sanotaan, pohjautuu Häneen itse. Hänestä lähtee opetus.

Mieluummin luopukaamme ihmistulkinnan mukaisista käsityksistä koska ne ei voi olla Raamatun kanssa samoilla linjoilla. Itsetutkiskelun kautta kukin varmaan huomaa päivänselvän erotuksen niinkuin olen itse tehnyt. Omaperäinen tutkiskelu kannattaa ja Pyhä Henki on paras Opettaja ja Hän auttaa siinä.

:bible:
(Jes. 2:3) kirjoitti:Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen, että hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan. Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana [λογος].”
Raamattu kansalle

Logos löytyy siinä Jes. 2:3 kohdasta. Kaikki Raamatun opetukset pohjautuu Häneen joka on ruumis ja se on seurakunta. Näen selvästi luopumuksen joka tulee ihmistulkinnan mukaisesta seurakuntakäsityksestä. Huolestuttavaa! :confused: Jeesuksen opetuslasten kuoleman jälkeen Raamatun termin mukainen seurakunta riistäytyi pois väärien ihmistulkintojen kautta ja se oli ensimmäinen luopumus mikä koskee Herraa Jeesusta ja se luopumus on matkalla kasvamalla kohti lopunajan lopullista luopumusta joka koskee Herraa Jeesusta.

Siksi olen huolissani. :confused: Tärkeintä on ymmärtää että Raamattu ei pyydä ihmisymmärryksen nojalla itse tulkitsemista Raamattua vaan uskomista mitä Raamatussa sanotaan niin Raamattua uskomalla Jumala avaa ymmärrystä Raamattuun ja sitten Raamattu avaa tien jota Jumala kuljettaa nöyriä. Se on ainoa oikea tie joka vie perille pelastukselle.

:agape: :bible2:
rupattelija

Re: Tulkinnan mukainen käsitys / Raamatun termin mukainen op

ViestiKirjoittaja kalamos » 06.02.2022 09:12

Raamattu on Jumalan omasivu.
Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

Jumalan Sanaa tulee myös opettaa,
kuten otsikossa jo tuot esiin.

Uskovilla on erilaisia armoituksia
eri tehtäviin.
Joillakin juuri opettamiseen.

Paavali (Room 12:6-8) kirjoitti:
meillä on erilaisia armolahjoja
sen armon mukaan,
mikä meille on annettu;

jos jollakin on profetoimisen lahja,
käyttäköön sitä sen mukaan,
kuin hänellä uskoa on;

Jos virka,
pitäköön virastaan vaarin;

jos joku opettaa,
olkoon uskollinen opettamisessaan;

jos kehoittaa,
niin kehoittamisessaan;

Tuo profetoiminen tarkoittaa julistamista.
Kehottaminen taas rohkaisevaa lohduttamista.

Opettaminen on asia,
johon pitää suhtautua hyvin vakavasti.

Jaakob (3:1) kirjoitti:
Veljeni,
älkööt aivan monet teistä
pyrkikö opettajiksi,
sillä te tiedätte,
että me saamme sitä kovemman tuomion.

Ja monia muitakin armoituksia on.
Mutta kinaamisen armolahjaa
ei Raamattu mainitse.

Paavali (Room 14:1) kirjoitti:
Heikkouskoista hoivatkaa,
rupeamatta väittelemään mielipiteistä.

Usko Jeesukseen yhdistää.
Usko on luottamista
Jeesuksen täytettyyn työhön.
Jeesus Pelastaa.

Uskonto on
vastakohta uskolle
yrittäen saavuttaa pelastuksen
jollain suorituksella.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 06.02.2022 09:36

Jokainen tahtoo olla oikeassa ja pitää kiinni omasta näkemyksestään.

Maapallolle on muodostunut useita kristinuskoon perustuvia suuntauksia.
Esim. wikipedia luettelee tällaiset:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... ntauksista

Pääasia löytyy uudesta testamentista:

Markus (16:15-16) kirjoitti:
Ja hän sanoi heille:
"Menkää kaikkeen maailmaan
ja saarnatkaa evankeliumia
kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan,
se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.

Lisään tuohon jakeen Mark. 16:16 tekstiin: ryöväri ristillä ei ehtinyt kasteelle, mutta hän uskoi,
joten hän pelastui.

Luukas (23:43)") kirjoitti:
Niin Jeesus sanoi hänelle:
"Totisesti minä sanon sinulle:
tänä päivänä pitää sinun oleman
minun kanssani paratiisissa."

Erilaisia suuntauksia on muodostunut parin vuosituhannen aikana, eikä oppiriidoille näy loppua.
Nyt laitan jotakin hyvin radikaalia tähän viestini loppuun.
Mitä väliä sillä on, jos ollaan eri mieltä, jos vain pääasiasta ollaan samaa mieltä.

Johannes (3:18) kirjoitti:
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
mutta joka ei usko, se on jo tuomittu,
koska hän ei ole uskonut
Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Annora

ViestiKirjoittaja rupattelija » 06.02.2022 13:13

Niin totta, Kalamos.

Lisään vielä tähän juttuun...

Raamattu puhuu lopunajan luopumuksesta niin siihen liittyvät merkit alkoi näkyä uskovien keskellä. Eli Pyhä Henki on
ilmoittanut lopunajan luopumuksesta ennen Jeesuksen tulemusta. Jumalan Sana on suora ja tasainen tie, se on Pyhän Hengen
avaama ymmärrys yksinkertaisille jotka eivät elä oman ymmärryksen varassa tulkaten Raamattua.

(Ps. 19:9) kirjoitti:Herran asetukset ovat oikeat,
ne ilahuttavat sydämen.
Herran käskyt ovat selkeät,
ne valaisevat silmät.

(Ps. 119:130) kirjoitti:Kun sinun sanasi avautuvat,
niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.

Mutta ihmistulkinnan varaiset käsitykset tulee siitä että he elävät oman ymmärryksen nojalla ohjaten sitä tietä joka ei ole
Herran Sanan mukaista ja pitävät ihmistulkinnan varaisia käsityksiä luotettavina Raamatun opetuksina vaikkei ne ole
Raamatun mukaista. Se tietää tuomiota koska Herran tiensä väärennetään oman ymmärryksen nojalla.

Oman ymmärryksen nojalla tulkataan Raamattua, se tarkoittaa että oma ymmärrys ohjaa heitä ilman Jumalaa. Ja Raamatun
mukaan se on ylpeydestä ja sen takia ei näe selkeästi Raamatun opetuksia oikealla tavalla. Jumala on ylpeitä vastaan mutta
antaa nöyrille armoa.

Jumalan Sanojen auktoriteettisuus, arvovaltaisuus, painoarvoisuus ja se että kaikki Sanat ovat Jumalan kirjoittamia,
osoittaa että tulee uskoa niihen ja uskomalla Jumala avaa ymmärrystä niihen Sanan opetuksiin ja tällä tavalla
Jumala kuljettaa nöyriä.

(Joh. 12:48-50) kirjoitti:Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani,
hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt,
on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä.
Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

Jeesusta koskevat Raamatun opetukset logoksen sanalla viittaa Häneen. Siinä Jes. 2:3 kohdassa luetaan;
'....Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana [λογος]....' Kun pitäytymällä yksin Jumalan Sanoissa
sellaisina niinkuin niissä Sanoissa ilmoitetaan, silloin se pysyy Hänessäkin. Koska Hän on lihaan tullut Sana.
Siinä on Sanan merkitys, valtavan suuri merkitys.

Jeesus sanoi; 'Pysykää Minussa', se tarkoittaa Sanassa pysymistä. Koska Hän on lihaan tullut Sana.
Ja siinä on logos kreikankielen mukaan ja se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta.

Ilman Häntä ei ole mitään luotu. Hänestä on lähtöisin opetus.

:bible: Raamattu kansalle
(Jes. 2:3) kirjoitti:Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen,
että hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan.
Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana [λογος].”

(Joh. 1:3) kirjoitti:Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan,
ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on.

Kerron jotain siitä mitä mulle on tapahtunut. Kun eksyin itse väärään Sanan opetukseen jonka
mä elin niin kauan. Sitten yhtenä päivänä koin että Jumala otti mun uskoni kiinni ja meinasi
ottaa se pois. Ehdin estää ja sanoin Jumalalle tarvitsevan sen uskoa jota ilman en voi olla uskossa Jumalaan.

Jumala jätti sen uskon rauhaan ja myöhemmin Jumala otti nopeasti uskon pois ja sitten putosin kuoppaan.
Kuopassa Jumala oli koko ajan ja ihan uskollisesti läsnä ja se hämmensi mua miten mahdollista että ilman
uskoa koin ihan selvästi Hänen läsnäolon. Sitten meni muutama päivä kunnes hoksasin että voin pyytää
Jumalalta uskoa.

Yksi Raamatun kohta on totta mua kohtaan, kun siinä sanotaan että Jumala on uskollinen siitä huolimatta
että mulla ei ollut uskoa Häneen.

(2Tim. 2:13) kirjoitti:jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

Jumala johdatti mua ihmeellisesti yhden uskonveljen kirjoitukseen joka osoitti sen opetuksen epäraamatulliseksi.
Luettuani tajusin että usko jolla uskoin siihen, ei ollut Herran aikaansaamana. Jumala ei ole istuttanut sen, on
juurineen revittävä pois. Olen ikikiitollinen Herralle että Hän pelasti mua väärältä opetukselta joka ei edes voi
viedä pelastukseen perille.

(Matt. 15:13) kirjoitti:Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus,
jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

No onneksi siihen aikaan mun oli tapana rukoilla ja sanoa näin; jos tieni vie harhaan,
johdata minut iankaikkiselle tielle (Ps. 139:24). Ja tien voi jättää Herran haltuun ja
turvautua Häneen, kyllä Hän sen tekee.

(Ps. 37:5) kirjoitti:Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.

Pyhä Henki joka on sinun Lohduttaja ja Auttaja, auttaa sinua ja Hän on sinun paras Opettaja.
Ei tartte pelätä ja juuttua ihmistulkinnan varaisiin käsityksiin vaan anna Hänen ohjata ja
avata ymmärrystä kaikkiin Sanan opetuksiin, joiden perusteella on yksi terve usko jolla
ojennetaan kohti Ylkää ja odotetaan Hänen paluuta innolla.

(2Tim. 2:7) kirjoitti:Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

(2Tim. 1:7) kirjoitti:Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä,
vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.

(Joh. 14:26)" ]Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni,
hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.[/quote]

[quote="(Joh. 16:13) kirjoitti:
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu,
ja tulevaiset hän teille julistaa.

Nyt on vähän kiirettä joten täytyy poistua tästä. Herran siunausta! :agape: :bible2:
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.02.2022 11:10

Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset:

Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset ovat osa perinnäissääntöjä, joihin kiteytyy kirkolliset "pyhäpäivät". Ne kirkastaa ja korottaa itseään. Siinä ei ole meidän Herra Jeesus keskellä vaan toinen kristus jota Raamattu ei tunne ja juhlitaan ihmistulkinnan mukaisten käsitysten perusteella. Seurakuntakäsitys korottaa itseään, omineen kuppikuntineen, seurakunnan nimineen ja oppineen.

(Matt. 15:6-9) kirjoitti:Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.

Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:

Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"

Raamatun termin mukaiset opetukset:

Raamatun termin mukaiset opetukset kirkastavat ja korottavat meidän Herraa Jeesusta. Pääsiäinen puhtauden ja totuuden happamattomuudessa on uskovien juhlapäivä Raamatun termin mukaisen opetuksen perusteella. Hänen ruumis joka on seurakunta ja pää, kirkastuu Raamatun termin mukaisten opetusten perusteella niin maailma ymmärtäisi ja uskoisi.

(1Kor. 5:7-8) kirjoitti:Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.02.2022 13:05

(2Moos. 12:15) kirjoitti:Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.

(2Moos. 12:19-20) kirjoitti:Seitsemään päivään älköön hapanta taikinaa olko teidän taloissanne; sillä jokainen, joka hapanta leipää syö, hävitettäköön Israelin kansasta, olipa hän muukalainen tai maassa syntynyt.

Älkää syökö mitään hapanta, vaan syökää happamatonta leipää, missä asuttekin."

(2Moos. 12:39) kirjoitti:Ja he leipoivat siitä taikinasta, jonka olivat tuoneet Egyptistä, happamattomia leipiä; sillä se ei ollut hapannut, kun heidät karkoitettiin Egyptistä. He eivät olleet saaneet viipyä, eivätkä he myöskään olleet valmistaneet itsellensä evästä.

Happamattomuus on Raamatun termi, se tarkoittaa lisäämättömyyttä. Se on esikuvallinen opetus ja se viittaa puhtaaseen totuuden Sanaan Jeesuksesta ja siihen terveeseen uskoon Totuuden Sanan perusteella ja tulee uskoa Jeesukseen niinkuin Jumalan Sanan totuus opettaa.

Kansan piti korjata taloistaan pois kaikki hapan taikina. Hapan eli hapatus on Raamatun termi, se tarkoittaa lisäystä omin ihmiskäsin. Se viittaa vääriin oppeisiin, syntiin ja kaikkeen vääryyteen. Se on esikuvallinen opetus jonka mukaan pitää halukkaasti hylätä heti ja viivymättä kaikki hapatukseen liittyvät asiat niin sitten saa kasvaa Jumalan armossa.

Se joka syö hapanta, hävitetään Israelista. Se on esikuvallinen opetus joka tarkoittaa että jokainen Jumalan lapsi, joka on tullut uskoon, elää hapatukseen liittyvien asioiden mukaan eikä suostu tekemään parannusta vaan haluaa elää jatkuvasti niiden mukaan parannusta tekemättä, ei vaella suoraan Jumalan armon ja pelastuksen sisäpuolella vaan on täysin ulkopuolella pois pelastuksesta ja Jumalan armosta.

(2Moos. 12:17) kirjoitti:Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä.

Happamattomuus on Raamatun termi, se tarkoittaa lisäämättömyyttä ja puhdasta Sanan totuutta. Se on happamattoman leivän juhla - sukupolvesta sukupolveen iankaikkisena säädöksenä. Happamaton leipä kuvaa meidän Herraa Jeesusta. Hänen kautta me pelastumme ja se on riemun juhla happamattoman leivän eli puhtaan Sanan totuuden kautta.

:agape: :bible2:
rupattelija

ViestiKirjoittaja Annora » 08.02.2022 15:03

Haluan kysyä, syntyikö Jeesuksen saavuttua maan päälle ja Hänen ristinkuolemansa jälkeen uusi uskonto, kristinusko?
Vai onko tämä nykyinen kristinuskomme vain juutalaisen uskon jatko-osa?

Se, mitä tuohon käsityksensä mukaan vastaa, määrittelee sen, tuleeko meidän tänä aikana elävien ihmisten noudattaa
niitä 613 Mooseksen lakiin kirjattua perinnäissääntöä vaiko ei.

Rohkeneeko kukaan vastata tähän, odotan innolla.
Annora

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.02.2022 21:07

Kysymys: syntyikö Jeesuksen saavuttua maan päälle

(1Moos. 1:26) kirjoitti: Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."

Monikkomuoto "Tehkäämme" kertoo että Jeesus oli mukanakin luomassa maailmaa.

(Joh. 1:3) kirjoitti:Kaikki on saanut syntynsä hänen (Jeesuksen) kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

(Joh. 17:24) kirjoitti:Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.

(Joh. 8:57-58) kirjoitti:Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."

Kysymys: Hänen ristinkuolemansa jälkeen uusi uskonto, kristinusko?

Se ei ole uskonto. Jeesus on pelastaja. Kristinusko on Raamatun pohjalla mutta vääristynyt kristinusko ihmistulkinnan mukaisten käsitysten pohjalla.

Kysymys: Vai onko tämä nykyinen kristinuskomme vain juutalaisen uskon jatko-osa?

Jeesus on Vanhan Liiton esikuva ja myös täyttymys Uudessa Liitossa.

Kysymys: Se, mitä tuohon käsityksensä mukaan vastaa, määrittelee sen, tuleeko meidän tänä aikana elävien ihmisten noudattaa
niitä 613 Mooseksen lakiin kirjattua perinnäissääntöä vaiko ei.

Ne ei ole perinnäisääntöä. Vanhan Liiton käskyt kuvaa Jeesusta.

(Matt. 5:17-18) kirjoitti:Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.02.2022 21:36

:bible2:
Luuk. 24:13-47 kohtia voi itse lukea erikseen.
Mooseksen laki ja profeettojen sanat ja psalmit
todistavat Jeesuksesta. Ne viittaa Jeesukseen.

(Luuk. 24:13) kirjoitti:Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.

(Matt. 24:25-27) kirjoitti:Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!

26 Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"

Luuk. 24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

(Luuk. 24:32) kirjoitti:Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"

(Luuk. 24:44-47) kirjoitti:Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa."

Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.

Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,

ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

(Ap.t. 26:22-23) kirjoitti:Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,

että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."

(Ap.t. 28:23) kirjoitti:Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.02.2022 09:21

παράδοσις = perinnäissääntö
paradosis

Tuon sanan käännösvastineena
esiintyy suomennoksissa
muun muassa sanat
- perinnöissääntö
- opetus

Paradosis ei siis
käsitteenä tarkoita
mitään pahaa.

Paavali käyttää sitä
omista opetuksistaan:

Paavali (1 Kor 11:2) kirjoitti:
Minä kiitän teitä,
että minua kaikessa muistatte
ja noudatatte minun opetuksiani,
niinkuin minä ne teille olen antanut.

Meillä on siis Raamattu
Jumalan Sana (logos)
kirjallisena,
ja keskustelun otsikko
- jos oikein ymmärrän -
haastaa ottamaan tuon Sanan
niinkuin se on kirjoitettu,
eikä tulkitsemaan sitä,
jolloin Kirjoitusten opetus
muuttuukin ihmisen omaksi käsitykseksi.

Meille pakanoille,
jotka emme esimerkiksi
hepreaa yleensä taida,
on ongelma ollut se,
että olemme olleet
käännösten varassa.

Vanhat käännökset
ovat kuitenkin olleet
erittäin uskollisia Sanalle.

Yhä edelleen Sanaa tutkiessani
käyn läpi suomennoksia
1500-luvulta alkaen.

Tietoverkot mahdollistavat
nykyään parilla klikkauksessa
saada selville,
missä kaikissa Sanan kohdissa
käytetään yhtä ja samaa
alkutekstin ilmaisua.

Ja silloin voin hapuillen
löytää ilmaisun,
joka suomennoksena
sopisi jokaiseen noista kohdista.

Kun alkutekstissä on vaikkapa
sadoissa kohdissa yksi ja sama sana,
niin täydellisessä käännöksessä
olisi noissa samoissa sadoissa kohdissa
myös yksi ja sama sana.

Esimerkiksi tunteminen on
äärettömän tärkeä asia Raamatussa.

Se löytyy Raamatusta
heti peruskertomuksen jälkeen
Raamatun toisesta luvusta
Jumalan ja Aadamin välisessä viestinnässä
ja sitten
Raamatun kolmennesta luvusta
käärmeen ja Eevan välisessä viestinnässä.

Ja sitten löydämme sen
heti neljännen luvun
ensimmäisestä lauseesta,
jossa mainitaan
Aadam ja Eeva ja Jahve.

:bible: KR 1642
Mooses (Gen 4:1) kirjoitti:
JA Adam tunsi Hewan hänen emändäns/
ja hän tuli rascaxi/
ja synnytti Cainin/
ja sanoi:

minulla on mies HERra.

Tämän yhden erittäin tarkoin
käännetyn jakeen pohjalta
voisikin sitten jo julistaa
evankeliumia vaikka koko loppuelämänsä ajan.

Niin paljon yksi virke Jumalan Sanassa
kertoo ja pitää sisällään.

Hyvää tarkoittavat kääntäjät
ovat kuitenkin enemmän tai
vähemmän tulkinneet asioita,
kun ovat Raamatunkäännöksiä
laatineet.

Nykyään syntyy käännöksiä,
joista toiset pyrkivät lopputulokseen,
joka olisi
- keskustelumme otsikkoa lainaten -
Raamatun termien mukainen.

Toiset taas tavoittelevat käännöstä,
joka olisi tulkinnan mukainen käsitys asioista.
Silloin äärimmilleen vietynä
Raamatusta poistuu lopulta kokonaan
sanoma Pelastuksesta,
joka on Israelin Messiaassa
Jeesuksessa Kristuksessa.

Tästä Messiaasta me löydämme
lupauksen jo Raamatun
kolmannesta luvusta.

Ja itse asiassa jo
Raamatun ensimmäinen Sana
- kun se tarkoin tutkitaan -
kertoo
Pelastuksen evankeliumin
Kärsivästä Messiaasta.

Raamattu on yksi yhtenäinen kokonaisuus.
Se on Jumalan omasivu.
Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

Siinä ilmoitettu Pelastussanoma
on myös yksi yhtenäinen paketti,
jota ei voi jakaa palasiksi.

Raamatun ensimmäisestä Sanasta
eli Alusta alkaen
sen viimeiseen Sanaan
eli Aameneen saakka,
meillä on yksi yhtenäinen ilmoitus
Pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa.

Meillä on julistettavana Ilosanoma siitä,