Ensimmäinen luopumus:
Ensimmäinen luopumus on jo alkanut tuhansien vuosien takaa, Jeesuksen opetuslasten kuoleman jälkeen. Se on luopunut Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä. Sitten on noussut suurempia arvovaltaisia työtitteleitä, kuten ’paavi’, ’piispa’ ja ’kirkonherra’ jne., ollakseen suurempia asemassa. Siitä on tullut heidän seurakuntaopiksi.
Leevin pappissuku
Kristus ei kuulunut Leevin pappissukuun. Hän kuului Juudan sukuun, jolle Mooses ei ole antanut pappistehtävää. Niin siksi Jumalan valintaperuste vaihtui.
Pappeuden laki ja Melkisedekin järjestys
Uusi Testamentti puhuu vanhan liiton pappeuden laista joka on jo vanhentunut pois.
Niin vanhan liiton pappeuden laki ei enää jatku uuden liiton voimissa mutta moni pappi ja pastori työtittelin vuoksi jatkaa ja käyttää ihmisten seurakuntaoppia vanhentuneen pappeuden lain nojalla koska heitä on koulutettu siihen, kunnioittaen Kristusta mutta sydän ei ole täysin mukana siinä mitä Uusi Testamentti sanoo Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä.
Jeesus on astunut uuden liiton voimille Melkisedekin järjestyksen mukaan. Hän on ylipappi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Ja me olemme valittu suku, kuninkaallinen papisto ja Herran omaisuuskansa julistaaksemme Hänen jaloja tekojaan (1Piet. 2:9).
(Hebr. 5:10) kirjoitti:hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan."
(Hebr. 6:20) kirjoitti:jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.
(Hepr. 7:11-12) kirjoitti:Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, johon laki sitoi kansan, miksi sitten oli vielä tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä häntä nimitetty Aaronin järjestyksen mukaan?
Pappeuden vaihtuessa vaihtuu välttämättä myös laki. Raamattu kansalle
Kaitsijat
Jumala on asettanut seurakuntaan virat, joista yksi on paimen (Ef. 4:11). Kaitsijat ovat itseasiassa paimenia. Pyhä Henki asettaa uuden liiton kaitsijoita
p a i m e n t a m a a n seurakuntaa. Siksi he ovat paimenia.
(Ap.t. 20:28) kirjoitti:Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Paavali
Paavali sai Herralta tiedon että hänen lähdön jälkeen seurakunnan keskuuteen tulee julmia susia jotka eivät laumaa säästä ja omasta joukosta nousee miehiä jotka vääristelevät totuutta vetääkseen opetuslapset mukaansa (Apt. 20:29-30).
Paavali kirjoitti sanoen; ’Olkaa tarkkoja, valvoen! Muistakaa, että olen kolme vuotta kyynelin neuvonut teitä kädestä pitäen ja jätän teidät Jumalan ja Hänen lupausten varaan armon mukaan Jumalan Sanan hallussa. Niin Jumala on voimallinen rakentamaan teitä ja antaa teille perinnöksi ikuisen elämän pyhitettyjen joukossa’ (Apt. 20:31-32). Siinä Jumala palauttaa Hänen asettaman seurakuntakäsityksen.
(Apt. 20:29-32) kirjoitti:Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,
ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka vääristelevät totuutta vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Valvokaa siis ja muistakaa, että kolme vuotta minä olen lakkaamatta, yötä päivää, kyynelin neuvonut teitä jokaista.
Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. Raamattu kansalle
Seurakunnattomuus
Ihmisten seurakuntaopin mukaan katsotaan uskoontulleita ihmisiä seurakunnattomiksi ja pidetään vasta uskoontulleita ihmisiä seurakunnattomina ja heitä kehotetaan liittymään seurakuntaan ihmisten seurakuntaopin mukaan.
Siinä sanotaan heille että heillä pitää olla hengellinen kotipaikka ihmisten seurakuntaopin nojalla. Se on itsepetosta. Koska ihmisten seurakuntaoppi on pahasti iskoutunut niin eletään sen mukaan. Sitten aletaan ohjata sisään päin väärään seurakuntakäsitykseen.
Mitä Raamattu sanoo siihen?
(Matt. 15:6-9) kirjoitti:Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.
Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"
Jumalan asettama seurakuntakäsitys on tyhjäksi tehty ihmisten seurakuntaopin nojalla. Se oppi on jo sisään ajettu eikä se ole suuntautunut Jumalan asettaman seurakuntakäsityksen mukaan. Hän on ruumis ja seurakunnan pää, mutta ei saa kirkastaa ja kirkastua sen opin takia.
Se oppi on ihmiskäsin asetettu jumalanpalvelus ja sillä tavalla se saa palvelemaan Herraa vain suullisesti mutta sydän ei ole yhtymässä Jumalan asettamaan seurakuntakäsitykseen palvellakseen Häntä Hänen tahdon mukaan. Sillä Jumalan asettama seurakuntakäsitys on Herran tahdon mukaista. Mutta se oppi tekee Jumalan Sanat tyhjäksi.
Ylenkatsotaan Jumalan asettamaa seurakuntakäsitystä eikä ota vastaan Jeesuksen sanoja niin viimeisenä tuomiopäivänä se tuomitsee ylenkatsomisen vuoksi (Joh. 12:48). Koska ylenkatsominen tulee siitä ettei pidetä Jumalan Sanoja auktoriteettisina ja arvovaltaisina. Juuri nämä Jumalan Sanat puhuvat Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä.
Uskoontulleet ihmiset Jumalan Sanojen mukaan ovat ”Jeesuksen ruumis”, mutta ihmisten seurakuntaopin mukaan he ovat seurakunnattomia tehdessään siitä Sanasta tyhjäksi ja se oppi saa heidät rekisteröimään sisälle sen opin mukaan. Se oppi tekee heistä tekopyhiksi - palvellen Herraa suullisesti ja osoittaen kunniaa Herralle mutta sydän ei ole täysin mukana Jumalan tahdon alla.
Seurakuntayhteys
Se on erittäin tärkeintä vielä tänä päivänäkin että pidetään Jumalan lasten yhteyden sillä tarvitsemme toistemme rohkaisua, lohtua ja tukea sitä enemmän, mitä lähemmäksi Kristuksen päivä lähestyy (Hepr. 10:25). Mutta se jae ei sano seurakuntarakennuksesta vaan yhteisestä kokoontumisesta.
(Hepr. 10:25) kirjoitti:Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle
Seurakunta ja ruumis
Uusi Testamentti puhuu seurakunnasta. Se on Raamatun tärkeä teema mutta se ei tarkoita ihmisten seurakuntaoppia vaan Jumalan asettamaa seurakuntakäsitystä. Pyhä Henki auttaa ja avaa ymmärrystä siihen Jumalan asettamaan seurakuntakäsitykseen.
(1Kor. 12:27) kirjoitti:Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
(Ef. 5:30) kirjoitti:sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
Ensimmäinen teema
Vanha Testamentti puhuu ensimmäisestä teemasta että Jumalan kansa on ”seurakunta” ja ilmestysmaja on yhteinen kokoontumispaikka joka kuvaa Kristusta ja Hänen ruumista.
(3.Moos. 8:3-4) kirjoitti:ja kokoa kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen."
Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja seurakunta kokoontui ilmestysmajan oven eteen.
Viimeisinä päivinä
Tulee se aika, jolloin ihmiset eivät halua luopua ihmisten seurakuntaopista mutta he eivät halua omistaa Herran asettamaa seurakuntakäsitystä siksi he eivät halua ottaa vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia onko asia näin.
Mutta se on ainoa pelastukseksi että otetaan jatkuvasti vastaan rakkautta totuuteen ja tutkitaan avoimin mielin ja halukkaasti, rukoillen ymmärrystä ja etsien Herran tahtoaan. Ollaan nöyriä Herran edessä mitä Hän tahtoo opettaa pyhien kirjoitusten kautta. Näin Hän pääsee johdattamaan ja avaamaan ymmärrystä. Sillä nöyryys on tie viisauteen ja ymmärrykseen. Se on riippuvaisuutta Jumalasta joka johdattaa ja opettaa. Vain ainoastaan Jumalan Sanojen kautta tie aukeaa niin nöyrät löytävät sen tien jota Herra kuljettaa nöyriä.
(Ps. 25:9) kirjoitti:Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
Oikeassa Sanan valossa Jumalan seurakuntakäsitys
Tässä puhutaan Herran asettamasta seurakunnasta joka on Kristuksen ruumiin rakentamiseksi, liittyen yhteen ja kasvaen rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan mikä kullakin osalla on.
Kristuksen tuntemisen rinnalla rakkaus ja totuus liittävät meidät yhä lujemmin Kristukseen. Hän on ruumiinsa, siis seurakunnan pää ja Hänen johdollaan koko ruumis eli seurakunta toimii.
(Ef. 4:11-16) kirjoitti:Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
Se ei kuitenkin tarkoita että pitää olla yksi ainoa seurakunta koko maailmassa. Kuvitellaan esimerkiksi; Helsinki on länteen ja itään asti suuri alue niin lännessä pitäisi olla oma seurakunta ja idässä taas oma seurakunta. Pidetään huolen yhteisestä kokoontumisesta nähden Jeesuksen päivän joka lähestyy entistä enemmän ja siinä vauhdissa.
Nöyrrytään Herran edessä ja etsitään Herran tahtoaan mitä Hän tahtoo opettaa pyhien kirjoitusten kautta mikä koskee seurakuntaa mutta älä nojaudu toisten oppeihin tutkien ja lainaten heidän ”silmiään” vaan annetaan Pyhän Hengen avata omat silmäsi niin siinä Hän auttaa ja avaa ymmärrystä siihen ja valaistaa seurakuntaa. Jumala kuljettaa kokoontumaan yhteiseen seurakunnan kokoontumiseen missä Kristus saa olla keskeisin ollakseen seurakunnan päänä.
Seurakunta on Hänen ruumis missä me olemme. Otetaan päivittäin vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia onko asia näin niin ei eksy pois totuudesta. Rakkaus ja totuus liittää yhä lujemmin Kristukseen.
Jeesuksen rukous ennen Hänen taivaaseen astumista osoittaa mikä on Herran tahto.
(Joh. 17, 19-23) kirjoitti:Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.