"Tule Pyhä Henki" - perustuuko Raamattuun?

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta

Re: "Tule Pyhä Henki" - perustuuko Raamattuun?

ViestiKirjoittaja Natanael » 09.11.2019 17:51

Kalamos kirjoitti:”Pyhä Henki on Jumalan Henki ja Kristuksen Henki.”
”Jeesus on luvannut olla siellä, missä kaksi tahi kolme on koolla Hänen nimessään. Hän on sitä Henkensä kautta.”

Juurikin noin Kalamos, kiitos selkeästä ja hyvästä opetuskirjoituksesta!
Natanael

ViestiKirjoittaja talutettava » 10.11.2019 00:20

Jonkin verran on keskustelua syntynyt aiheesta.

Yksimielisyys näyttää vallitsevan siitä, että missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, niin Hän on siinä heidän keskellänsä.

:bible:
Matteus (18:20 ) kirjoitti:

Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Ja kysymyksessähän on Raamatun todistus asiasta.

Täällä on myös kirjoitettu täyttymisestä Pyhällä Hengellä viitattuna Efesolaiskirjeeseen:

Paavali ( Ef 5:18-20) kirjoitti:

vaan täyttykää Hengellä,
puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Jos ajattelemme tätä Paavalin kautta tullutta kehoitusta täyttyä Hengellä psalmien, kiitosvirsien ja hengellisten laulujen kautta Isää kiittäen kaikesta Jeesuksen Kristuksen nimessä, niin kuinka tuon kehoituksen perusteella löytyy aloituskommenttini teema?

Minusta tuon kehoituksen ydin on suuri pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ja sen myötä sydämestä kumpuava kiitos Abba Isälle Kristuksessa Jeesuksessa.

Ja mihin ja miksi Jeesuksen todistajat tarvitsevat voimaa korkeudesta?

Luukas ( 24:49) kirjoitti:

Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Eikö todistamiseen Jumalan Karitsasta.

Ainakin apostolien osalta tapahtui juuri niin, kun heidän päällensä puettiin voima korkeudesta.

Luukas ( Apt 5:42) kirjoitti:

Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.

Kuitenkaan en löydä viitteitä Raamatusta nykyisen kaltaisesta kokousmenoista, joissa ylistys on suuressa osassa, mutta Sana Rististä ja ristin Herrasta on kuitenkin taka-alalla.
talutettava

ViestiKirjoittaja Natanael » 10.11.2019 12:18

Talutettava kirjoitti:”Kuitenkaan en löydä viitteitä Raamatusta nykyisen kaltaisesta kokousmenoista, joissa ylistys on suuressa osassa, mutta Sana Rististä ja ristin Herrasta on kuitenkin taka-alalla.”

En löydä minäkään. Kun Jeesuksen sovitustyö menee taka-alalle, niin tilaisuus voi olla täysin hengetön, jossa kuulijoita rauhoitetaan sosiaalisella puheella, yleisellä rakkaudella ja kaiken suvaitsemilla.

Uskonnollinen kuulija nauttii kuulemastaan, hän kokee olevansa yhtä hyvä kuin muutkin ja rakkauteen kehottavien puheiden mukaisesti haluaa auttaa ja tukea lähimmäisiään.
Osallistuja haluaa olla hyvä ihminen

Syntyneen tyhjiön voi täyttää myös äärikarismaattinen sielullisuus, jossa eletään kuin joukkohysteriassa. Olen tämän itse monella tavalla nähnyt ja kokenut. Kaikki otetaan vastaan arvioimatta ja kaikki suureen ääneen toistetut lupaukset pysyvästä terveydestä ja maanpäällisestä onnesta uppoavat otolliseen maaperään – maaperää saatetaan muokata kovaäänisellä musiikilla, kirkkailla valoilla ja kehotuksilla hyppiä yhdessä kädet kohotettuina.
Osallistuja haluaa olla voitollinen ja voimakas.
Paavalin ja muiden Jeesusta seuraavien kokemus omasta heikkoudesta on väärää oppia julistavalle tuntematon käsite.
Paavali (2.Kor.12:9) kirjoitti:”Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.”

Tiedostamatta itsessään olevaa omavaraisuuttaan ja ylpeyttään, voiman ja ihmeiden korostaja torjuu sydämessään Pyhän Hengen työn, joka osoittaa todeksi synnin ja vie ristin Herran eteen tekemään parannusta ja ylistämään teurastettua Karitsaa, Jeesusta Kristusta. Hän ajattelee olevansa jo niin pyhä, ettei hän enää tarvitse Talutettavan mainitsemaa ristin Herraa. Oikea nöyryys on sitä, että olemme yhtä mieltä Jumalan Sanan kanssa: sekä Jeesuksen armosta ja rakkaudesta, pelastuksesta iankaikkiseen elämään, että myös omasta heikkoudestamme ja syntisyydestämme.
Sydämessään nöyrä Jeesuksen seuraaja haluaa olla armahdettu syntinen.

Nyt minua kutsutaan isänpäiväkahville - kaksi poikaani antoivat minulle lahjaksi verenpainemittarin!
Taivaan Isän siunaamaa isänpäivää teille kaikille!
Natanael

ViestiKirjoittaja עֵד » 10.11.2019 12:33

Hyvää isäinpäivää, N.

Puhummeko nyt erilaisista kokouksista: herätyskokouksissa evankeliointi (synti, parannus, risti) ovat keskiössä, koska mukana toivottavasti on myös ei-uskovia. Toki uskovatkin tarvitsemme evankeliumia, vaikka takana olisikin 40 vuotta (erämaa)vaellusta.

Ylistyskokoukset ovat lähinnä uskoville, jossa evankeliointi tai opin alkeet ja uskon perustus on jo lähtökohtaisesti ’hallussa’, mutta joita Jumalan Henki kirkastaa Sanansa kautta kullekin.

Tohdin vielä sanoa, että Suomen Siionissa ei oikein ole luvallista puhua ’uskossa kasvamisesta’ tai ’täysi-ikäisyydestä’, eikä sen silti pitäisi olla ristiriidassa sen kanssa, että Jumalalla on vain päivän vanhoja lapsia tarvitsemassa kaikessa Häntä.

Usein suurin kiitos ja ylistys nousee siellä, missä on paljon menettänyt ja rukoukseen nöyrtyen saanut avukseen parannuksen armon oikeaan aikaan.
עֵד

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 10.11.2019 20:07

עֵד kirjoitti:Hyvää isäinpäivää, N.

Puhummeko nyt erilaisista kokouksista: herätyskokouksissa evankeliointi (synti, parannus, risti) ovat keskiössä, koska mukana toivottavasti on myös ei-uskovia. Toki uskovatkin tarvitsemme evankeliumia, vaikka takana olisikin 40 vuotta (erämaa)vaellusta.

Ylistyskokoukset ovat lähinnä uskoville, jossa evankeliointi tai opin alkeet ja uskon perustus on jo lähtökohtaisesti ’hallussa’, mutta joita Jumalan Henki kirkastaa Sanansa kautta kullekin.

Tohdin vielä sanoa, että Suomen Siionissa ei oikein ole luvallista puhua ’uskossa kasvamisesta’ tai ’täysi-ikäisyydestä’, eikä sen silti pitäisi olla ristiriidassa sen kanssa, että Jumalalla on vain päivän vanhoja lapsia tarvitsemassa kaikessa Häntä.

Usein suurin kiitos ja ylistys nousee siellä, missä on paljon menettänyt ja rukoukseen nöyrtyen saanut avukseen parannuksen armon oikeaan aikaan.

Raamattu ei opeta, että me olemme päivän vanhoja Jumalan lapsia.

Kun Paavali käyttää merkitystä päivän lapsi on sen synonyymi valkeuden lapsi. Vastaavasti hän kirjoittaa yön ja pimeyden lapsista. 1Tess. 5:5
hypomenoo

Edellinen

Paluu USKO ja ELÄMÄ