Emil kirjoitti:Jos nuo on psykopaatin piirteet, niin sitten olen myös luonnostani syntymälahjana psykopaatti. Lohduttava tieto. Kiitos tästä. Olen helposti tunteeton ja manipuloiva omaksi edukseni ja omaksi hyödykseni, ilman Jeesusta minussa, Pyhän Henkensä kanssa ja voin muuttua helposti jopa ihmisvihaajaksi, mutta saatan silti herkistyä ja jopa itkeä liikutuksesta esim. hyvää musiikkia kuullessani ja liittäessä sen kokemaani, en niinkään muiden ihmisten kokemuksiin.
Eiköhän jokaisessa meissä ole myös itsekkyyttä, ja itsestä käsin ajattelua. Se että pystyy samaistumaan ja olemaan empaattinen, vaatii myös elämänkoulua, ei kaikki ole psykopaatteja tai narsisteja, vaikka ovat itsekkäitä jossakin määrin.
Pahasti luonnehäiriöisen ehkä tunnistaa siitä, että kykenee ihan mihin tahansa, eikä se kolauta omaa tuntoa, vaan uhri on syyllinen tai jokin muu taho, aivan kaikkeen, koskaan ei ole itse väärässä. Ihmisellä voi olla empaattisuutta ilman uskoa Jeesukseen, vaikka usko ehkä opettaa ja karsii, ja eheyttää....toisaalta epäilen että uskonnon kentällä myös kristinuskossa voi työskennellä tosi kylmähermoisia ja omaa etua tavoittelevia, uskovathan tai uskoa etsivät ovat helppoja saaliita, koska etsivät apua ja ovat valmiita uskonsa vuoksi uhraamaan asioita, rahan ja vallanahneiden vieden kaikessa hyödyn.
Siis tunnistatko itsesi tuollaisista seikoista? Miksi itseäsi painat itse alas? :) epäilen hieman kyllä, että tuskin olet psykopaatti, asiallesi aika omistautunut ehkäpä?