vilja kirjoitti:Vai voisiko tuo salattu olla jopa synonyymi prosessoidulle?
Eikös prosessointi ole käsittelyä, valmistamista, muokkaamista yms.?
Niin, mikä ettei. Tästähän tämä keskustelu alunperin kumpusikin: prosessoidusta ruuasta, mutta kylläkin niin, ettei sen nauttiminen olisi hyväksi. Salattu pitäisi tuolloin sisällään epämiellyttävän ominaisuuden..
Mitä tulee tuohon parannuksenteon 'vaatimukseen', ei sekään toimi automaationa, mutta se luetaan kuuluvaksi ns. oikeaan uskoontuloon. Muistan, kuinka kiusasin itseäni kauan, kun minulla ei ollut parannuksenteon tarvetta eikä edes synnintuntoa (!) tullessani uskoon 18-vuotiaana. Olin ns. kiltti tyttö, joka huusi avukseen Jumalaa, ja tämä vastasi.
Ensimmäinen tunnusmerkki uskolle(ni) oli, että Sana avautui. Pidin sitä ihmeenä! Samanlainen ihme tapahtui jokin vuosikymmen myöhemmn, kun Israel-asiat avautuivat.
Toiseksi tiedostin sen, että Jumala, johon uskoin, ei ollut vain uskonnollinen olento, vaan elävä ja Kaikkivaltias.
Löydän sympatiat Raamatun 'rikkaasta nuorukaisesta', joka oli mieleltään vilpitön, mutta keskittyi suorittamiseen. Käskyt ja ohjeet usein peittävät olennaisen. Ja siitä Jeesus opetti osuvasti: laupeus ja lähimmäinen ensin. Usein sanotaankin, että suurin synti on se, kun elää erossa Jumalasta. Se vain on toinen luontomme.
Uudistumiseni aikoihin (reilu kymmenen vuotta myöhemmin) sitten koin varsinaisen synnintunnon, mutta myös voimakkaan parannuksenteon ilon.
Mutta minullahan ei oikein muukaan ole mennyt hartauskirjallisuuden mukaan, ja osin siksikin tämä aloitus.. Prosessoimmeko itse uskoamme? Ja mitä painotamme/mittaamme lähimmäisen uskossa, josta usein paljastuu vain jäävuoren huippu..