Tätä (kerroksellisuutta) en ole keksinyt itse ja tästä(kin) on jo keskusteltu, mutta... otetaan oma lautanen.
Kerran eräs minua vanhempi uskova kertoi profetioiden kerroksellisuudesta tarkoittaen, että sanoma avautuu Sanan valossa ja toteutuu eri aikoina joko paloittain tai on totta heti ja kaiken aikaa. Itseäni se puhutteli tuolloin, kun joku odotti eilen saadun profetian täyttymistä tänään kirjaimellisesti, vaikka sillä saattoi olla viittaus tulevaan.
Laajemmin itse Sana on kerroksellista. Kerran aivan häkellyin, kun ajattelin, että lukiessamme Raamattua voimme hetken aikaa ajatella omalle kohdalle ne sanat, jotka on puhuttu sen ajan ihmisille. Mutta: tapahtuuko meille kaikki se, mitä on tapahtunut Mooseksesta Paavaliin puhumattakaan uskon ihmisistä, joita sinne ei ole talletettu? Henkilökuvat itsessään edustavat myös asioita, jotka ilmentävät Raamatun sanomaa: näin Jumala vastaa, auttaa ja johdattaa eri aikoina.
Kerroksellisuus todistaa, kuinka Raamatun Sana (Jeesus) on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Heprean kielessä nämä (suomen kielen) kolme (aikamuotoa) ovat yksi so. ne ilmaistaan yhdellä verbillä.