Keskustelua Raamatun Sanan valossa armolahjasta, jossa henkilö itse tai toinen paikalla oleva henkilö selittää kielillä puhumista.
Minulla on suuri epävarmuus kielilläpuhumiseen, mutta erityisesti selittämiseen, niin että usein vain hiljaa yksin olen käyttänyt sitä ja silloinkin päättänyt sen sanoihin: Sinä tiedät, Jumala - jos tämä ei ole oikeaa, armahda minua.
Usein kyllä mietin ja murehdin (anteeksiannettuja) syntejänikin, jolloin minun täytyy ihan ryhdistäytyä, sillä Sana sanoo, että 'silloinhan Kristus on turhaan kuollut' tai 'eikö Kristus olekaan ylösnoussut'. Tarkoitukseni ei ole turhentaa Jumalan Sanaa, joten epävarmuuteni johtunee itsetunnon heikkoudesta (minulle ei voi mitään hyvää tulla) tai sitten koen, ettei pyhiä asioita noin vain oteta. Eikä otetakaan, vaan Pyhä Henki jakaa itsekullekin niinkuin tahtoo.
Se oli kaunis alkukevään ilta, kun olimme pienessä rukousryhmässä kirkossa. Kesken rukouksen aloin puhua uudella kielellä (jota en käsittänyt), ja samassa 'huomasin' sanovani suomeksi 'siunaa pientä laumaani'. Tästä hurmoshetkestä olen täällä kertonutkin, mutta erityisesti minua puhutteli se helmikuja, mikä kohosi kohti korkeuksia. Liian paljon yhtä aikaa: vierasta kieltä, selitystä, näkyä - ja siinä minä keskellä sitä. Silloin harvoin kun odottamatta näin käy, olisi halunnut analysoida ja tallentaa tilanne, kunnes havahtuu todellisuuteen: muut ovat hiljaa, odottavat, kunnes joku huomauttaa: 'olisi ollut mukava tietää enemmän, mitä sanoit, kun puhuit pidempään vierasta kieltä kuin selitit'. Ylistystä ja kiitosta varmaan oli mukana, mutta mielestäni se ei vaatinut enempää selittämistä. Vasta jälkeenpäin nuo kolme sanaa ovat siunanneet!
Joku päivä sitten luterilaisen kirkon pappi opetti haastateltavansa kanssa aiheesta tv7:lla 'kielten selittäminen'. Ajattelin (ennakkoluuloisesti) heti, että siinä varmaan tehdään tyhjäksi koko asia (!). Yllätyin myönteisesti ja samalla nolona, kuinka tarvitsinkaan tulla johdatetuksi tv:n ääreen silloin. Hetkeä aiemmin olin lukenut Sanasta saman armolahjaluvun (1 Kor. 12), kun se oli vuorossa sinä päivänä ja muistelin mainitsemaani keväistä hetkeä kirkossa.
Mainitsen tuon tv7:n ohjelman siksi, kun siinä opetettiin, että joskus puhutaan kielillä kauan selityksen ollessa lyhyt tai sitten päinvastoin. Jokainen selittää persoonansa kautta asian ytimen ollessa sama.
Armolahjan virittäminen/harjoittaminen on sallittua, jopa suotavaa, sillä siihen Sana kehottaa, ja sen/niiden ilmeneminen tapahtuu aina rakennukseksi.
Paavali opettaa 'verrattomasta tiestä' viitaten - rakkauteen (1 Kor. 13). Tänä aamuna tulin siunatuksi perusajatuksesta, kuinka rakkaus on yhteinen nimittäjä aina kun puhumme niin Jumalasta, Jeesuksesta kuin Pyhästä Hengestä. Tällainen rakkaus kun ympäröi meitä, niin jopa minä tunnen itseni rakastetuksi.