Tradition

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Tradition

ViestiKirjoittaja rupattelija » 13.12.2022 10:54

Englanninkielen Raamatussa sana sanoo; "tradition" (KJV).

Col. 2:8 Beware lest any man spoil you through philosophy and vain deceit, after the tradition of men, after the rudiments of the world, and not after Christ. [rudiments: or, elements] [make a prey: or, seduce you, or, lead you astray]

Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen. Raamattu kansalle

Traditio -sanan varmaan tiedetään mitä se tarkoittaa. Traditio = perinnäistapa, juhlatapa, perinne, perimätieto, peritty tapa, käytänne tai käsitys. Pienehkön sivistyssanakirjan mukaan traditionaalinen on perinteinen ja traditionalismi ankara pitäytyminen perinteisiin.

Perinnäissääntö on englanninkielen mukaan 'traditional rule' eli perinteinen sääntö.

Fariseukset ja kirjanoppineet jotka noudattivat ihan tarkasti juutalaisten puhdistusmenoja ja rikkoivat vanhempien kunnioittamisen, hylkäsivät Jumalan käskyn ja noudattivat vanhinten perinnäissääntöjä mutta Jeesuksen sanan mukaan he noudattivat IHMISTEN perinnäissääntöjä (Mark. 7:8). Se viittaa Kol. 2:8 kohtaan jossa ihmisten perinnäissäännöt mainitaan.

Jeesuksen sanojen mukaan perinnäissäännöt tekevät kristityn tekopyhäksi jos kristitty pitäytyy ihmisten perinnäissääntöihin. Jeesuksen mukaan se on turha palvella perinnäissäännöillä ja perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanan tyhjäksi.

Mark. 7:1 Fariseuksia ja muutamia Jerusalemista tulleita kirjanoppineita kokoontui Jeesuksen luo.
2 He näkivät, että jotkut hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtain, toisin sanoen pesemättömin, käsin.
3 Fariseukset kuten muutkaan juutalaiset eivät näet syö, ennen kuin ovat tarkoin pesseet kätensä noudattaen vanhinten perinnäissääntöä.
4 Torilta tultuaan he eivät syö, elleivät ensin puhdistaudu. Paljon muitakin sääntöjä he ovat ottaneet noudattaakseen, kuten maljojen, kiviastioiden ja kupariastioiden pesemisiä.
5 Niinpä fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät Jeesukselta: ”Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan vaan aterioivat epäpuhtain käsin?”
6 Hän vastasi heille: ”Oikein on Jesaja ennustanut teistä, te tekopyhät! Onhan kirjoitettu: ’Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on kaukana minusta.
7 Turhaan he palvelevat minua opettaen oppejaan, ihmisten käskyjä.’
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä.”
9 Vielä hän sanoi: ”Hyvinpä te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne. 10 Mooses on sanonut: ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ ja ’Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla.’
11 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: ’Se, mitä sinun piti saada minulta, on korban’, uhrilahja,
12 niin te ette salli hänen tehdä enää mitään isänsä tai äitinsä hyväksi.
13 Näin te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jota te opetatte. Ja paljon muutakin samanlaista te teette.” Raamattu kansalle

Galatalaiset olivat pakanakristittyjä. He tulivat uskoon Kristuksen armossa mutta heidät käännytettiin toisenlaiseen evankeliumiin jolla sai heitä noudattamaan juutalaisten lakeja ja tapoja niin silloin he kasvoivat ulos Kristuksen armosta. Koska heille vääristeltiin Kristuksen evankeliumin.

Paavali ihmetteli että näin äkkiä galatalaiset kääntyi selkänsä Jumalan armolahjalle ja Kristuksen tuomalle pelastukselle. Galatalaiset näyttivät kuvittelevansa että on olemassa toinenkin tie taivaaseen mutta näin tällä tavalla he luopuivat uskosta Kristukseen armon perusteella (Gal. 1:6)

Ei ole muuta tietä millä pelastuu kuin uskomalla Kristukseen pelastuu ja se on Jumalan armolahjaksi. Paavali kirjoitti että jos joku julistaa toista evankeliumia eli toista pelastumistietä - hän olkoon kirottu. Ei ole muuta evankeliumia millä pelastuu kuin ainoa Kristuksen evankeliumi. Paavali kirjoitti että Kristuksen evankeliumia vääristeltiin (Gal. 1:7-8).

Paavali selitti galatalaisille että evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista koska Kristus ilmestyi hänelle ja opetti Paavalia siitä evankeliumista (Gal. 1:11-16).

Gal. 1:6 Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.
7 Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. Jotkut vain hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.
8 Mutta jos joku meistä – tai vaikka enkeli taivaasta – julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Ihmisiäkö minä nyt taivuttelen puolelleni vai Jumalaa? Tai pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.
12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.

15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi
16 ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia hänestä pakanakansojen keskuudessa. Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä Raamattu kansalle

Kun galatalaiset löysivät Jumalan mutta he palasivat uudestaan heikon ja hyödyttömän uskonnon orjaksi. Maailman alkeisvoimat tarkoittaa juuri siitä uskontoa. Se on sellainen uskonto jolla suoritetaan itse ikään kuin se olisi itse ansaittava ilman Jumalan armoa. Orjuuttaminen tulee siitä itse ansaittavasta uskonnosta (Gal. 4:8-9).

Galatalaiset yrittivät ansaita Jumalan suosiota kun he pitivät kiinni tietyistä päivistä, kuukausista, vuosista ja juhlista (Gal. 4:10). Niin se sai Paavalia ymmälle (Gal. 4:20).

Gal. 4:8 Silloin kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole.
9 Mutta nyt, kun te tunnette Jumalan, tai paremminkin, kun Jumala tuntee teidät, miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden orjiksi?
10 Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia.
11 Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa.
12 Pyydän teitä, veljet: tulkaa sellaisiksi kuin minä, koska minäkin olen tullut sellaiseksi kuin te. Ette ole tehneet mitenkään väärin minua kohtaan.
13 Tehän tiedätte, että ensimmäisellä kerralla julistin teille evankeliumia ruumiillisen heikkouteni takia. Raamattu kansalle

19 Lapseni, teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa, kunnes Kristus saa teissä muodon.
20 Tahtoisin nyt olla luonanne ja muuttaa äänenikin. Olen aivan ymmällä teistä! Raamattu kansalle
rupattelija

Re: Tradition

ViestiKirjoittaja Annora » 13.12.2022 12:37

Niitä perinnäissääntöjä juutalaisilla oli toorassa tosi monta, noin 613 kappaletta.

Niinkuin raamatusta olemme kaikki lukeneet, Jeesus käytti järkeään perinnäissääntöjen sijaan. Fariseuksia se harmitti.

esim. Luukas:

13:10 Ja hän oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.
13:11 Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli ollut heikkouden henki kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä.
13:12 Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle: "Nainen, sinä olet päässyt heikkoudestasi",
13:13 ja pani kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa.
13:14 Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä."
13:15 Mutta Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
13:16 Ja tätä naista, joka on Aabrahamin tytär ja jota saatana on pitänyt sidottuna, katso, jo kahdeksantoista vuotta, tätäkö ei olisi pitänyt päästää siitä siteestä sapatinpäivänä?"
13:17 Ja hänen näin sanoessaan kaikki hänen vastustajansa häpesivät, ja kaikki kansa iloitsi kaikista niistä ihmeellisistä teoista, joita hän teki.

Voinee niinkin sanoa, että perinnäissäännöt olivat Mooseksen lakia ja Jumalalta, mutta tänä päivänä lienee lupa ottaa esimerkki Jeesuksen mukaan, kuinka toimia jossain käytännön tilanteisssa.

Saimmehan uuden käskynkin Johannes 13:

13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.

Galatalaiskirja ja fariseus Paavali:

5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Markus:

12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
Annora

Re: Tradition

ViestiKirjoittaja rupattelija » 13.12.2022 13:05

Haluaisin keskittyä siihen sanaan "tradition". Traditio tulee teoriallisesta käsityksestä. Koska se ei voi synnyttää elävää uskoa.

Evankeliumi voi synnyttää elävää uskoa koska se on Jumalan pelastava voima kaikille ihmisille jotka ottavat vastaan Jeesuksen uskon kautta ja silloin usko on Jumalan lahja - Jumalan armosta. Niin vanhurskaus on elävä uskosta. Silloin siinä ei ole kerskailun aihetta "omien tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi" (Ef. 2:8-9).

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."

Mitä maailman alkeisvoimiin tulee; se tulee sellaisesta uskonnosta tradition perusteella tietyistä päivistä, kuukausista, vuosista ja juhlista. Traditio tarkoittaa myös järjellä tulkintaa. Se ei voi synnyttää ihmisiin elävää uskoa.

Vain ainoastaan Jumalan Sanan (evankeliumin, ilosanoman ja pelastussanoman) kautta elävä usko syntyy ja se on Jumalan lahja.

Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
10:16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

Se tarkoittaa että traditio ei ole oikea evankeliumi vaan se on järkeisoppi niin kuin Paavali sanoi. Se joka julistaa toista evankeliumia tai toista pelastustietä, olkoon kirottu, sanoi Paavali.

Paavali kirjoitti tuon; "Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen" (Kol. 2:8).

Mitä päiviin, kuukausiin, vuosiin ja juhliin tulee, jos se ei ole evankeliumin perusteella jolla kirkastetaan Kristusta, vaan kirkastaa sitä omaa mikä tulee järkeisopista, se pitäytyy ihmisten perinnäissääntöihin eikä Kristukseen. Koska järkeisopin kautta langetaan pois Jumalan armosta ja siinä menettää pelastuksen.
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä