Koskettavaa gospelia

Re: Koskettavaa gospelia

ViestiKirjoittaja Annu » 19.09.2022 12:42

Todella lämminhenkiseltä vaikuttava perhe. Heitä yhdistää ihanalla
tavalla Jeesuksen rakkaus ja musiikin lahja! Varmaankin tuossa
perheessä on kaikilla hyvä olla ja lapsilla rakastava kasvuympäristö.

Laulun sanat herättävät toivoa ja luottamusta siihen, että perille
päästyämme ei todellakaan enää tarvitse taistella "käärmeitä" vastaan.

Kiitos, Natanael, taas vaivannäöstäsi sanojen kääntämisessä ja sekä
hauskasta perheen esittelystä!
Annu

ViestiKirjoittaja Natanael » 20.09.2022 18:29

Tunnettu ja tunnustettu taiteilija Vesa-Matti Loiri siunattiin tänään haudan lepoon, Hänen viimeinen studioalbuminsa oli uskonnollinen “Pyhät tekstit”, joka debytoi Suomen virallisella listalla sijalla neljä. Laulujen tekstit käsittelevät uskontoja ja filosofioita. Suojelusenkelin tässä laulava Vesa-Matti Loiri uskoi itämaiseen filosofiaan, karmaan ja jälleensyntymiseen, joilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Ne eivät kuitenkaan mitätöi Loirin hienoa tulkintaa, vallan loisteliasta sovitusta tai laulun turvallista sanomaa. Minulle tämä laulu tuo mieleeni varhaislapsuuden suojelusenkelin ja Jeesuksen, johon tänään uskon. Tästä parempaa versiota tästä laulusta en ole koskaan kuullut ja tuskin tulen kuulemaankaan.

Lapsuuden kodissani oli vuoteeni päädyssä värikäs taulu, jossa enkelihahmo saatteli vuolaan virran yli kapeaa, harvalla laudoituksella rakennettua siltaa pitkin kävelevää pientä tyttölasta. Kuinka usein minä ennen nukahtamista katselinkaan tuota taulua - ainakin niin usein, että sieluni silmillä voin ajatuksissani yhä nähdä tuon puhuttelevan maalauksen: lasta virran yli saattelemassa suuri valkosiipinen enkelihahmo. Sain kansakoulun ensimmäisille luokille pianoa hyvin soittavan, musiikillisen opettajan, joka laulatti tällaisia vanhoja, hyviä lauluja; noilta ajoista muistan hyvin tämän laulun,

Tämän laulun nimi on “suojelusenkeli”, mutta itse tunnen sen alkusanoista tulevalla nimellä “Maan korvessa kulkevi lapsosen tie”. Tämä laulu on päässyt meidän kansankirkkomme virsikirjaan ja se löytyy numerolla 972. Aikaisemminkin se oli ehdolla viralliseksi virreksi, mutta ilmeisesti se, että Jumalaa ei laulussa mainita lainkaan, oli kauan esteenä virreksi pääsylle.

Sanat on kirjoittanut Immi Hellen, joka kirjoitti runonsa “Enkeli ohjaa” vuonna 1884 valmistuessaan tuolloin kansakoulunopettajaksi. Runossa oli alun perin kahdeksan säkeistöä, mutta P.J. Hannikaisen sävellyksessä ne yhdistyivät neljäksi säkeistöksi. Hannikainen lienee poiminut Hellenin runon jostain lasten lehdestä, Synnin mustista verkoista kertova säe pudotettiin pois. Moni laulaja yhdistää Hellenin runon tuntemattoman tekijän Suojelusenkeli-maalaukseen, jonka kuva oli lapsuuskodissani vuoteeni vieressä. Runoilijan mieleen ovat varmaan vaikuttaneet oman äidin varhainen kuolema sekä kahden veljen kuolema pari vuotta ennen runon kirjoittamista – menetysten keskellä kaipaus enkelin varjelevaan läsnäoloon on helppo ymmärtää.

Raamatun mukaan enkelit ovat Jumalan sanansaattajia ja voivat ilmestyä ihmisille näkyvälläkin tavalla. Enkelit voivat suojella meitä tämän maallisen elämämme karikkoisella korpitiellä. Me emme kuitenkaan rukoile enkeleitä, emmekä palvo heitä, vaan me ylistämme, rakastamme, kiitämme ja palvomme Jeesusta Kristusta, syntiemme sovittajaa ja meidän Herraamme. Enkelit ovat todellisia, mutta meitä ohjaa eteenpäin Kristuksen Henki.

Mutta millainen esitys tämä onkaan! Kappale alkaa upealla, monisyisellä kompilla, jonka päälle soljuu ensin hitaasti synteettisaattori, jota seuraa sitten kahden huilun korvia hivelevä virta. Sitten mennään “maan korpeen”, jonne meidät vie korpimaisemaan mainiosti sopiva Loirin karhea, mutta samalla intensiivinen ja koskettava ääni. Laulun lopussa palataan jälleen lähtökohtaan, kun alun tuttu komppi palaa takaisin ja vaimenee vähitellen jonnekin kaukaisuuteen.

Loirin viimeiseksi jäänyt studioalbumi on nimeltään “Pyhät tekstit”, jossa teemana oli eri uskonnot ja filosofiat. Kokonaisuuden punainen lanka on ajatus eri uskontojen alkuperäisen sisällön samankaltaisuudesta; Loiri tukeutui itämaiseen sielunvaellusoppiin. Kuinka surullista,

https://www.youtube.com/watch?v=fcn6AQA ... oiri-Topic
Natanael

ViestiKirjoittaja Natanael » 20.09.2022 18:36

Olen pahoillani näihin Youtubesta liitettyjen musiikiesitysten eteen tulevista pienistä mainospätkistä. Jos jollakin on tietoa, kuinka ne saisi poistettua ennen musiikkiesityksen liittämistä tälle palstalle, niin ole ystävällinen ja tiedota asiasta tällä palstalle:
"Koskettavaa gospelia".
Natanael

ViestiKirjoittaja Administrator » 21.09.2022 07:19

Noita Youtuben mainoksia
ei saa tuolla tavoin pois.

Mutta selaimiin on lisättävissä
mainostenpoistolaajennuksia.

Ja niin minäkään
en joudu katselemaan
lainkaan mainoksia,
en Youtubessa
enkä missään sivustossa.

Tälle foorumille olen
erikseen ostanut mainosten poiston,
joten tällä foorumilla ei
näy sellaisia mainoksia.
joita usein phpBB:n sivustoilla
näkee jokaisen sivun
ylä- ja alalaidassa.

Siis tällä forumilla
niitä mainoksia ei näy,
vaikka ei olisi
asentanutkaan selaimeensa
mainostenpoistolaajennusta.

Eli noiden mainosten tähden
kaikki pphBB Munfoorumi-sivustot
ovat ilmaisia,
mutta minä olen ostanut
kalamos-foorumille mainosten poiston,
jotta mikään sivuston ulkoasussa
ei häiritsisi sivuston Sanomaa.

PS

Youtubeen ja kaikkiin sivustoihin
linkittäminen on tietenkin
täysin luvallista.

Mutta kaikki muu onkin sitten
jo monesti esimerkiksi
tekijänoikeussäädösten alaista.

Joskus Youtuben esityksistä
esimerkiksi puheesta
on muutamalla
klikkauksella saatavissa
koko ohjelman tekstitys esiin
yhtenä pötkönä,
jolloin sen voi vaikka kopioida
itselleen.

Tällainen tekstikopio
mahdollistaa sitten
tekstimuodossa palaamisen
aiheeseen,
eikä tarvitse kuunnella ja katsoa ohjelmaa.

Ja silloin esimerkiksi englannin kielellä
olevaa opetusta voi tavata omaan tahtiinsa,
ja käydä välillä vaikka sanakirjaohjelmassa.

Sama mahdollisuus on
esimerkiksi joissakin TV-ohjelmissa.

Mutta näiden tekstitysten
julkaiseminen netissä
on vastoin tekijänoikeussäädöksiä.

Siis linkitys on ok.
Kaikki muu onkin sitten
jo tarkoin harkittavaa lainaamista.
Administrator

ViestiKirjoittaja Natanael » 22.09.2022 09:21

Be still my soul” (Jean Sibelius) “Hiljenny minun sieluni”

Kuinkahan moni teistä tietää, että kansallissäveltäjämme Finlandia-hymni on myös hengellinen laulu? Sävel on suomalaisen korvaan niin vastaansanomattoman kaunis, että sen sävelien siivittämänä sielu aivan kuin kohoaa tavoittelemaan Jumalan läsnäoloa ja taivaallisia kauniita näkyjä - ei ihme, että joku on sanoittanut tämän sävellyksen hengelliseksi lauluksi.

Fountainview Academyn Nuorten opiskelijoiden kuoro meren rannalla – aaltoileva meri, sininen taivas, jylhät kalliot ja sinfoniaorkesteri ovat täydellinen yhdistelmä rauhoittamaan sieluamme. Kauniina kuvauspaikkana toimi Lumahai Beach, Kauai, Hawaii. Siinä sielu lepää ja hiljentyy – laulun nimenä onkin “Be still my soul” - hiljenny sieluni.

Tuulen tuivertaessa avojaloin meren rannalla olevat laulajat ja soittajat katsovat kuin valoisasti tulevaisuuteen. Kun laulu on jo loppunut, kuulemme yhä meren aaltojen loiskinnan ja maiseman päälle tulee tekstiä, joka on esirukousta kuulijoiden puolesta: “Rauhoitu sieluni ja ota kaikki, mitä elämässäsi vastaan tulee, Jeesuksen kädestä”.

Tuo lopputeksti kannattaa lukea kokonaan ja antaa sielun levätä hyvän Vapahtajamme läsnäolossa.

Tästä hymniosasta tunnetaan meillä Suomessa myös Sibeliuksen vokaalisovitus Väinö Solan tekstiin “Oi, Herra armias, soit päivän koittaa.” Sodan aikana Suomen kansa rukoili paljon Jumalan varjelusta ylivoimaista vihollista vastaan ja nuo vaikeat sodan ja rukouksen vuodet tuottivat meille lopulta siunauksen: itsenäisyys säilyi ja mikä suurinta: sotien jälkeen Jumala siunasi Suomen kansaa laajalla herätyksellä. Niiden jälkimainingit käyvät edelleen Suomen rantaan, sillä hyvin monet tämän päivän herätysliikkeet saivat alkunsa juuri tuohon aikaan, pian sotiemme jälkeen.

Tämä suurenmoisen kaunis laulu ei ole vain laulua, se on myös rukousta – alusta loppuun. Usein hartauspuheen tai saarnan jälkeen puhuja sanoo: “Hiljennytään rukoukseen” - siinähän se on sanottuna: “Be still my soul”.

https://www.youtube.com/watch?v=GzmU8xI ... annel=LeoA
Natanael

ViestiKirjoittaja Annu » 22.09.2022 13:21

Kiitos, Natanael! Nyt en oikein löydä sanoja!
Annu

ViestiKirjoittaja Natanael » 24.09.2022 18:46

Erittäin monessa seurakunnassa on oma kuoro, joka esiintyy lähinnä seurakunnan omissa tilaisuuksissa – ja hyvä niin, musiikki ja laulu kuuluvat kristittyjen tilaisuuksiin. Monet kuorot laulavat vain yksiäänisesti ja kuorolaiseksi pääsee, kun vain on rohkeutta ja pysyy nuotissa. Eikä tässä ole mitään moitteen sijaa, sillä laulujen sanat saattavat puhutella joitakin kuuntelijoita hyvin syvästi ja henkilökohtaisestikin.

Mutta – sitten on kuoroja, joiden kaikki laulajat ovat huipputasoa, äänet sointuvat ihanasti yhteen ja kuulijan mieli ja sydän nostetaan arjen keskeltä jonnekin taivaallisiin. Oslo Gospel Choir on tällainen kuoro. Se on niin loistava kuoro, ettei se ole voinut jäädä huomiota vaille. Se on pitänyt yli 1000 konserttia Norjassa ja ulkomailla. Yli 1,5 miljoonalla myydyllä levyllä KUORO OLI 90 –LUVULLA NORJAN PARHAITEN MYYVÄ ARTISTI. Ja kyseessä on puhtaasti hengellistä musiikkia esittävästä ryhmästä!

Matka kuoron perustamisvuodesta 1988 nykypäivään on ollut suorastaan fantastinen. Vuosittaiset albumijulkaisut, kiertueet Norjassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa ovat johtaneet tähän mennessä 1,5 miljoonaan myytyyn albumiin ja kuoro on saanut parhaan kansainvälisen albumin Dove-palkinnon (yhdysvaltalaisen Gospel Music Associationin jakama musiikkipalkinto), ja kuoro levytti Norjan 1990-luvun myydyimmän levyn.

Oslo Gospel Choir on omistautunut jakamaan menestyksestään tukea tarvitseville ihmisille. Kuoro on ollut aktiivisesti mukana avustustyössä hyväntekeväisyysjärjestön Strømme-säätiön projekteissa Kalkutassa ja Ruandassa useiden vuosien ajan. Yli 20 vuoden aikana OGC on jakanut uskon, toivon ja rakkauden viestiä jatkuvasti kasvavan yleisön iloksi, Olen katsonut dokumenttifilmin kuoron kiertueesta ja kuorolaisten iloisuus ja yhteisöllisyys on tarttuvaa – kunpa olisin nuori ja pääsisin tuollaiseen kuoroon! Saan sentään iloita siitä, että aikoinani löysin tämän kuoron korvieni ja sieluni iloksi.

In Your Arms (Käsivarsillasi) - sanat.
Elämän myrskyjen läpi, johdata minua Sinun valoosi / Anna sydämeeni uusi laulu/Kun olen heikko, vahvista minua/ /Sanallasi johdata minua rauhan laitumelle /Pidä minut lähelläsi - turvallisesti lepäämässä käsivarsillasi.
Kerto: Elämän myrskyjen läpi / johdata minua Sinun valoosi.....
Sinä olet pelastajani/ja ihmeellinen armo / minun linnakkeeni ja turvapaikkani / Olet pelastajani / ja vankka kallioni / sieluni kaipuu on Sinussa
Kerto: Elämän myrskyjen läpi....
Koko lomakunnalle tiesi ovat tunnetut / Koska Sinä olet Jumala / ainoa Jumala / Jokaisen kansakunnan, jokaisen kielen on tunnustettava, että Sinä olet ainoa Herra yli kaiken
Kerto: Elämän myrskyjen läpi / kohdata minua Sinun valoosi....

Tässä välissä kuorolaisen Raamatun lukutuokio!
(Otteita psalmeista, joissa Jumala lupaa olla apumme vaikeuksien aikana mm.“Raamattu sanoo......Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun teilläni....”)

Sanallasi johdata minua rauhan laitumelle /Pidä minut lähelläsi - turvallisesti lepäämässä käsivarsillasi.
https://www.youtube.com/watch?v=fZhO0X8 ... =rayindino
Natanael

ViestiKirjoittaja Natanael » 27.09.2022 09:21

Tällä laululla “kolme puista ristiä” on järkyttävä ja hätkähdyttävä yhteys minun elämääni. Lauluhan kertoo bussin suistumisesta tieltä ja onnettomuudessa mukana olevista muutamista ihmisistä - kolme ihmistä kuolee onnettomuudessa ja siitä muistutuksena tien viereen on pystytetty kolme puista ristiä (suomennus laulusta alla).

Työpaikallani sattui viitisentoista vuotta sitten onnettomuus, jossa työmatkalla oleva henkilöauto suistui kevättalven liukkailla mutkassa metsään - kolme työtoveriani kuoli, vain yksi jäi henkiin. Tunsin kaikki nuo kolme hyvin ja jopa kyläilimme joskus keskenämme. Kuinka haikeaa oli käydä katsomassa noita kolmea puista ristiä melko pian tuon tapahtuman jälkeen - ja aivan niin kuin tässä laulussa, nuo ristit olivat menomatkallani tien oikealla puolella. Noista ajoista lähtien Randy Travisin laulu “Three wooden crosses” on soinut silloin tällöin mielessäni - jopa siinä määrin, että tein lauluun suomenkieliset sanat ja esitin sitä joskus julkisuudessa kitarallani säestäen.

Kaikki tuntemani uhrit tekivät kristillistä päihdetyötä ja kuinka ollakaan, päihteet ovat olleet valitettava seuralainen tätä laulua laulavan Randynkin elämässä. Hän on avoimesti kertonut tästä vakavasta henkilökohtaisesta ongelmastaan.

Nykyään Randy ei esiinny enää konserttien päätähtenä, sillä hänen keuhkonsa ovat vaurioituneet vakavan keuhkokuumeen seurauksena, mutta joskus hän laulaa muutaman laulun muiden laulajien tilaisuuksissa. Tuoreiden tietojen mukaan Randy kärsii myös afasiasta - kielen tai puheen tuottamisen vaikeudesta - mutta hänen vaimonsa Mary Travis sanoo, että hän laulaa silti joskus.

Laulussa kuolonkolarissa menehtynyt saarnaaja ehtii vakavasti loukkaantuneena ennen kuolemaansa todistaa uskosta ilotytölle, joka tulee uskoon. Kuinka kävi onnettomuuteen joutuneille työtovereilleni? Muutama päivä ennen tuota tuhoisaa onnettomuutta uskova työkaverini kertoi todistaneensa Jeesuksesta yhdelle onnettomuudessa menehtyneelle – todistamisen jälkeen hän johdatti henkilön myös rukoilemaan syntejään anteeksi ja ottamaan Jeesus Kristus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan.

Ette varmaankaan enää ihmettele, miksi tämä laulu puhuttelee minua niin syvästi.

Go on, Randy!

https://www.youtube.com/watch?v=UiDjPR9 ... avis-Topic

Sanat:
Maanviljelijä ja opettaja, huora ja saarnaaja ajelevat keskiyön bussilla matkalla Meksikoon.
Yksi on matkalla lomalle, toinen työkoulutukseen ja kaksi heistä etsii kadonneita sieluja.
Kuljettaja ei koskaan nähnyt stop-merkkiä ja bussin pyörät eivät voineet pysähtyä senttiäkään.

Valtatien oikealla puolella on kolme puista ristiä. Miksei niitä ole neljää, vain taivas tietää.
Sillä ei ole merkitystä, mitä täältä otat, kun jätät tämän maailman taaksesi
Sillä on merkitystä, mitä jätät taaksesi, kun täältä kerran lähdet.

Tuo maanviljelijä jätti sadon, kodin ja kahdeksankymmentä hehtaaria
Uskon ja rakkauden kasvaviin asioihin hänen nuoren poikansa sydämeen
Ja tuo opettaja jätti viisautensa monien lasten mieliin
tehden parhaansa antaakseen heille kaikille paremman alun elämään.

Ja tuo saarnaaja kuiskasi: "Etkö näe Luvattua maata?"
kun hän laittoi veren tahriman raamatun tuon huoran käteen.

Valtatien oikealla puolella on kolme puista ristiä. Miksei niitä ole neljää, vain taivas tietää?

Ei merkitse se, mitä otat mukaasi, kun jätät tämän maailman taaksesi
Merkittävää on, mitä tänne jätät, kun täältä lähdet.

Tämä on tarina, jonka saarnaajamme kertoi viime sunnuntaina
Kun hän piti veren tahrimaa raamattua päänsä yläpuolella meidän kaikkien nähtävillä.

Hän sanoi: "Siunaa maanviljelijää ja opettajaa ja sitä saarnaajaa
joka antoi tämän Raamatun äidilleni, joka luki sitä minulle".

Valtatien oikealla puolella on kolme puista ristiä
Miksi niitä ei ole neljää, nyt kai tiedättekin.
Sillä ei ole merkitystä, mitä täältä otat, kun jätät tämän maailman taaksesi
Sillä on merkitystä, mitä jätät taaksesi, kun täältä kerran lähdet.

Valtatien oikealla puolella on kolme puista ristiä.
Natanael

ViestiKirjoittaja Natanael » 06.10.2022 11:23

Jos koskaan tunnet, ettet täytä mittaa etkä ole minkään arvoinen, niin tässä on laulu sinulle. Lauren Daiglen “You say” (Sinä sanot) valittiin ilmestymisvuonnaan Yhdysvalloissa vuoden parhaimmaksi hengelliseksi lauluksi. Samana vuonna Lauren voitti kaksi Grammy-palkintoa; hän levytti kyseisen kappaleen vuoden 2018 heinäkuussa ja kappale on mukana albumilla “Look up child”.
Hänen äänessään on sellaista koskettavuutta, että sitä on verrattu maailmalla suureen maineeseen nousseen Adelen ääneen. Lauren ei halua olla millään jalustalla ja hän vierastaa tähtiesiintyjien palvontaa. Hänen toiveenaan olisi olla avoimessa ja vuorovaikutteisessa suhteessa kuulijoihinsa.

Mutta millaisen vastaanoton tämä nöyrän tuntuinen laulaja onkaan saanut? “You say” on ensimmäinen kappale ikinä, joka on pysynyt tunnetun Billboard listan kärkipaikalla yli 100 viikkoa.
Laurenin ollessa 15-vuotias hän sairastui virussairauteen, joka piti hänet eristyksissä kotonaan kahden vuoden ajan. Tuona aikana hän opetteli laulamaan karkottaakseen masentavat ajatukset mielestään.
Hän muistaa varttuneensa ja nähneensä yhteyksiä, joita hänen perheensä solmi muiden kanssa – kuten hurrikaani Katrinan aikana, kun hänen perheensä keitti kattiloittain gumboa, koputti naapuruston oviin ja tarjosi ruokaa ja ystävyyttä alueen ihmisille. Lauren on kertonut haastattelussa, kuinka kodin ulospäin suuntautuva ilmapiiri vaikutti häneen.

"Luulen, että siinä oli jotain, mikä antoi minulle mahdollisuuden kommunikoida - oppia ihmisten tarinoita, oppia, mitä he käyvät läpi. … Haluan lauluillani olla yhteydessä ihmisiin, joita en ehkä koskaan tunne, ihmisiin, joita en ehkä koskaan näe.” Otetaan Laurenin ystävyys vastaan ja kuunnellaan, mitä tämä sisaremme Kristuksessa tämän laulun myötä haluaa meille sanoa. Ja näin tämä laulu (You say = Sinä sanot) menee suomeksi:

“Taistelen mielessäni ääniä vastaan, jotka sanovat, etten ole tarpeeksi.
Jokaista valhetta vastaan, joka kertoo minulle, etten täytä mittaa.
Olenko enemmän kuin ylös ja alas menevien tunteinen summa?
Muistuta minua vielä kerran, kuka olen, koska minun on tiedettävä
Ooh-oh
(Kertosäe:) Sanot, että minua rakastetaan, kun en tunne mitään
Sanot minun olevan vahva, kun luulen olevani heikko
Ja sanot, että minusta pidetään kiinni, kun jään vajaaksi
Ja kun en kuulu mihinkään, oi, sinä sanot, että olen sinun

Kertosäe: Ja uskon - Voi, minä uskon
Mitä Sinä sanot minusta - minä uskon
Ainoa asia, jolla on nyt merkitystä, on kaikki mitä Sinä ajattelet minusta
Sinussa löydän arvoni, Sinussa löydän identiteettini
(Kertosäe)

Otan kaiken, mitä minulla on, ja nyt panen sen Sinun jalkojesi juureen
Sinulla on jokainen epäonnistumiseni, Jumala, sinulla on jokainen voitto
(Kertosäe
Voi, uskon (kuoro: minä) Kyllä, uskon (minä)
Mitä Sinä sanot minusta (minä)
minä uskon

https://www.youtube.com/watch?v=sIaT8Jl ... urenDaigle
Natanael

ViestiKirjoittaja Natanael » 08.10.2022 10:19

Tällä hetkellä elossa olevien laulajien joukossa ei ole ketään, joka olisi niin kuuluisa ja laajalti tunnettu kuin folk-laulajana uransa aloittanut Bob Dylan, syntyään nimeltään Robert Allen Zimmerman. Hän on yhdysvaltalainen, juutalainen runoilija sekä laulaja-kitaristi. Hän ei ole ainoastaan 60-luvun nuorisopolven kestoidoli, vaan myös erittäin arvostettu lyyrikko. Tästä osoituksena on se, että vuoden 2016 Nobelin kirjallisuuspalkinnon voitti – aivan oikein, muusikko Bob Dylan. Perusteluissa sanottiin, että Dylan on luonut uudenlaista runollista ilmaisua amerikkalaiseen lauluperinteeseen.

Nobel-palkinnon voittaminen ei ehkä sittenkään ollut mikään jättiyllätys, sillä hänen lyriikkaansa arvostettiin laajalti ja lauluntekstit oli julkistettu laajassa runokirjassa. Sen sijaan tämä oli jättiyllätys:

Dylan räjäytti melkoisen uutispommin vuonna 1979 ilmoitettuaan tulleensa uskoon ja että Jeesus Kristus on hänen Herransa.

Uskoon tulonsa jälkeen hän teki useita hengellisiä levyjä, mutta nykyään hän on palannut elämänmakuiseen, tunteita puhuttelevan runouteen. Hänen uskonkestävyyttään on arvuuteltu, mutta lukuisissa haastatteluissa hän on pitäytynyt kristillisessä vakaumuksessaan – vaikkakin varsin lyhytsanaisesti.

Miksi Dylan pääsee listalleni “vaikuttavaa gospelia”? Tässä tapauksessa syynä ei ole hänen tietty hieno hengellinen laulunsa. Minulla on erityinen ja mieleeni voimakkaasti jäänyt kokemus Bob Dylanista. Matkustin ensimmäisen kerran Israeliin nuorena miehenä ja asetuin asumaan Givat Chaim Meuhad –nimiseen kibbutziin, joka sijaitsee lähellä Haderaa ja muutaman kymmenen kilometrin päässä Välimeren uimarannoilta. Kuinka ollakaan, Bob Dylan oli käynyt samaisessa kibbutzissa jokin aika ennen minun saapumistani sinne!

Juttelin asiasta kibbutzin toimistotyöntekijän kanssa, joka kertoi, että sellainen kaveri kävi hänen luonaan haluten varata useita huonetta hänelle ja seurueelleen. Työntekijä tarjosi kuitenkin mahdollisuutta vain yhteen huoneeseen - Dylan pakkasi kamppeensa ja jatkoi matkaa. Toimistotyöntekijäparka ei tunnistanut kuuluisaa juutalaista laulajaa ja runoilijaa. Jotkut muut olivat Dylanin nähneet ja tunnistaneet. Eikä asiaa edesauttanut enää muiden kibbutzin jäsenten jälkikäteen antama kipakka palaute: “Etkö tajunnut, että se oli Dylan - hän olisi voinut pitää täällä konsertin ja olisimme saaneet paikalle tuhansittain maksavia kuuntelijoita”.
Tähän valitsemani laulu löytyy Nobel-palkitun Bob Dylanin albumilta “I am saved” - “Olen pelastettu”.

Tässä pelkistetyn yksinkertaisessa laulussa Bob laulaa, että Jumala on tehnyt uskovan kanssa pysyvän liiton joten kerran “tuolla ylhäällä hänen palkkionsa tulee olemaan suuri”. Laulussa sanotaan myös: “Ja sinulle aina niin kiitollinen olen ikuisesti. Olen särkynyt kuin tyhjä kuppi. Odotan vain, että Herra rakentaa ja täyttää minut”. Bob ei ole mikään ns. huippulaulaja - hän on ennen kaikkea runoilija, joka lauluissaan aivan kuin lausuu runojaan. Bobin esitykset ovat kuitenkin sellaista intiimiä tulkintaa, joka jää kuulijoiden mieliin.

https://www.youtube.com/watch?v=GZr3ReG ... bDylanVEVO
Natanael

EdellinenSeuraava

Paluu Laulu