Profeetta

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Re: Profeetan hedelmät

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.05.2022 09:37

Profeetan hedelmistä yksi piirre on esimerkiksi ylpeys ja itsekorottaminen armolahjalla. Siinä on iso riski koska väärä henki alkaa kulkeutua sen kautta ja pääsee eksyttämään mahdollista, valitutkin.

Voidaan tarkistaa ja seurata profeetan käytöstä, jos se alkaa ylpeillä ja korottaa itseään armolahjalla, se ei asetu itsensä kanssa pienen palvelijan paikkaan vaan korkeaan, silloin se ei ole Herrasta.

Hengen hedelmät voi tarkistaa onko profeetassa niitä. Mutta sielullinen rakkaus rinnastaa Herran rakkautta ja jumalallista rakkautta. Se on vaikea tunnistaa. Uskosta osattomat ihmiset osaavat rakastaa sielullisella rakkaudella ja osaavat olla hyväkäytöksisiä. On toinen vaihtoehto tarkistaa, vaeltaako profeetta Jumalan Sanan mukaan. Koska väärät profeetat eivät tee Isän tahtoaan eivätkä vaella Jumalan Sanan mukaan vaan ohittavat Jumalan Sanoja.
rupattelija

Re: Profeetta

ViestiKirjoittaja Natanael » 05.05.2022 16:41

:bible:
Paavali (1 Kor 4:37-38) kirjoitti:
Jos joku luulee olevansa
profeetta tai hengellinen,
niin tietäköön,
että mitä minä kirjoitan teille,
se on Herran käsky.

Mutta jos joku ei sitä ymmärrä,
niin olkoon ymmärtämättä.

Paavali on päättelemässä opetustaan hengellisistä lahjoista, mutta samalla myös huomioistaan monista muutoksista, joita Korintin sekavaan tilaan joutuneessa seurakunnassa on tapahduttava. Paavali näyttää olettavan, että jotkut ovat eri mieltä hänen seurakuntaa koskevista ohjeista. Hän ilmaisee suoraan, että hän kirjoittaa jumalallisella arvovallalla. Paavalin kirjeitse antamat ohjeet ovat Jumalan käskyjä ja tarkoitettu nöyrästi noudatettaviksi.

Paavalin väite on rohkea. Hän on asiastaan ja asemastaan Jumalan valtakunnan työntekijänä hyvin varma - sitä osoittavat jo kirjeen avainsanat:

Paavali (1 Kor 1:1) kirjoitti:
Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli
Jumalan tahdosta
.

Paavalin rooli apostolina merkitsi sitä, että Kristus lähetti hänet edustamaan Kristuksen sanomaa maailmalle. Tämä sisältää mm. Kristuksen käskyt siitä, kuinka – ja kuinka ei – pitää jumalanpalveluksia.
Paavalin kirjoittamat ohjeet eivät näin ollen edusta Paavalia, vaan
Paavalin sanojen takana on itse Jumala.

Paavali sanoo, että jokaisen Korintin seurakunnassa, joka ajattelee olevansa profeetta tai edes vain hengellinen henkilö Kristuksessa, tulisi ymmärtää tämä ja olla samaa mieltä hänen kanssaan. Korinttolaisten tulisi muistaa, että he ovat tulleet uskoon juuri Paavalin oikean evankeliumin julistuksen kautta – kaikki korinttolaisilla oleva tieto Kristuksesta on Paavalin välittämää. Uskovaisten seurakuntalaisten tulisi kokea ja aistia sisäisesti, että Paavali välittää jumalallista viisautta - sitähän hän oli tehnyt tähänkin asti ja kasvattanut korintolaisia juurtumaan Kristuksen armoon ja totuuteen. Uskovien tulisi Paavalin mukaan sisäistää hengellisiä asioita. Olihan hän aikaisemmin jo kirjoittanut, että ilman Pyhää Henkeä olevalta luonnolliselta ihmiseltä hän voi odottaa torjuntaa, mutta ei uskon veljiltä ja sisarilta. Jos te olette uskovia, niin kuinka voitte torjua Jumalan pyhää Sanaa?

Paavali (1 Kor 2:12-14) kirjoitti:
Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä,
vaan sen Hengen, joka on Jumalasta,
että tietäisimme,
mitä Jumala on meille lahjoittanut;
ja siitä me myös puhumme,
emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla,
vaan Hengen opettamilla selittäen hengelliset hengellisesti.

Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä,
mikä Jumalan Hengen on;
sillä se on hänelle hullutus,
eikä hän voi sitä ymmärtää,
koska se on tutkisteltava hengellisesti.

Paavali haastaa kirjeen vastaanottajat suhtautumaan vakavasti hänen välittämäänsä sanomaan ja ottamaan se myös vastaan. Tämä näkyy vahvasti seuraavassa jakeessa:

Paavali (1 Kor 4:38) kirjoitti:
Mutta jos joku ei sitä ymmärrä,
niin olkoon ymmärtämättä.

Lause on pysäyttävä ja vahvasti meitä puhutteleva. Paavali pakottaa lukijansa vastaamaan sydämessään tähän kysymykseen: jos et tunnista näitä käskyjä Jumalalta tulleina, niin kuinka voit olettaa Jumalan tunnistavan sinut Hänen omakseen?

Ne, jotka uskovat Jumalaan ja jotka Jumala tunnistaa omiksi lapsikseen ottavat vastaan Hänen ohjeensa – mukaan lukien Paavalin kirjoittamat neuvot – ja toimivat myös niiden mukaan.
Natanael

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.05.2022 19:45

Kysymys; Eikö ole mahdollista että Herran valittu profeetta ei tiedä olevansa profeetta?

Mun kokemukseni mukaan eri puolelta Suomea ja Ruotsia he uskovat kehottivat mua käyttämään armolahjaa ja muutama heistä mainitsi että se voi olla profetian lahja.

Tiedon Sanat ja profetian lahja voi keskenään sekaantua toisiinsa niinkuin velli ja puuro on keskenään sekaisin niin voi erehtyä luullen että se on profetian lahja vaikkei se ole profetian lahja. He väittivät että on mulla se tietty lahja jota mun tulisi käyttää. Mietin ihmetellen.

On mulla tiedon sanat. He voi erehtyä luullen sitä profetian lahjaksi. Tiedon sanat ja profetian lahjat ei voi toisiaan rinnastaa yhdeksi samaksi armolahjaksi. Osaatteko vastata noihin kysymyksiin? Ne on pitkään vaivannut mua vielä. Kiitos etukäteen.
rupattelija

ViestiKirjoittaja עֵד » 06.05.2022 06:28

rupattelija kirjoitti:Kysymys; Eikö ole mahdollista että Herran valittu profeetta ei tiedä olevansa profeetta?

Todistustaakka (!) tässä on Jumalalla, jonka ’työtovereita’ olemme.

Ymmärrän tilanteen, mikäli ihminen on kutsuttu tehtävään, muttei hän vielä tiedä/tiedosta asiaa. Tulee kuitenkin päivä, kun hän astuu esiin.

Epävarmoissa tai luulluissa tilanteissa lienee kyse juurikin tuosta, mistä Paavali kirjoittaa.

06.05.2022 07:43

Pari poimintaa kommentaareista (1 Kor. 14:37):

Barnes kirjoitti:
The proper meaning of the word δοκέω dokeō is
to seem to oneself;
to be of opinion,
to suppose, believe, etc.

Living by faith kirjoitti:
The word “think” (dokimazo)
is a present tense verb that meant “to test.”
This term indicates
that some of the Corinthians
had looked at themselves
and concluded
they were “spiritual giants” or “spiritually advanced”.

Edellisessä jakeessa (36) Paavali hämmästelee Korinton seurakunnan käytöstä:

Paavali (1 Kor 36) kirjoitti:
Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt?
Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
עֵד

ViestiKirjoittaja rupattelija » 06.05.2022 19:05

Okei sisko. Luulen että he voivat erehtyä koska en usko saaneeni sen lahjan kuin tiedon sanat. :smile:
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 06.05.2022 19:45

Uskon elämään kuuluu monia asioita.
Yksi uskon elämään kuuluva asiaryhmä on armolahjat.
Armolahjoihin kuuluu taas esimerkiksi profetoiminen.
Profetoimisessa ei ole kysymys pelkästään ennustamisesta.
Kysymys on yksinkertaisesti julistamisesta.

Jo Vanhan testamentin aikaan
Jumala ilmestyi profeetoille näyissä
ja puhui näiden kanssa unessa.

Mooses (Num 12:6) kirjoitti:
Jos keskuudessanne on profeetta,
niin minä ilmestyn hänelle näyssä,
puhun hänen kanssaan unessa.

Uuden liiton puolella on hiukan toisin.
Sillä kun Pyhä Henki tuli alas taivaasta,
niin nyt kaikki saattavat profetoida eli julistaa Hengessä.
Ja näin tapahtui, kun 120 oli koolla helluntaipäivänä.
Kaikki puhuivat ja julistivat Jumalan suuria tekoja.
Ja vieläpä kaikilla kuulijakuntaan kuuluvien omilla kielillä.
Pietari selittää kuulijoita hämmästyttävän tapahtuman
Vanhan Testamentin ennustuksella:

Luukas (Ap.t 2:17-18) kirjoitti:
Viimeisinä päivinä on tapahtuva, sanoo Jumala,
että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle.
Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat,
nuorukaisenne näkevät näkyjä ja vanhuksenne uneksivat unia.
Myös palvelijoitteni ja palvelijattarieni päälle
minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he profetoivat.

Siis kaiken lihan päälle.
Jokainen Kristuksen oma voi julistaa Hengessä.
Tämän pitäisi olla normaalielämää uskovien joukossa.
Mutta sitten jotkut saavat oikein profetoimisen armolahjan.

Paavali ohjeistaa meitä julistamaan siten,
että emme koskaan puhuisi omiamme.
Minäkin surkea heiveröinen ruoko eli καλαμος
huokailen (rukoilen) yleensä aina koko ajan
samalla kun kirjoitan tällekin foorumille.

Paavali (1 Kor 14:6) kirjoitti:
mitä minä teitä sillä hyödyttäisin,
ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 06.05.2022 22:20

Mutta mitä tämä oli että lapsena olin silloin ei-uskova ja sain silti näyn? Se näky toteutui heti hetken kuluttua. Osaisitko vastata tuohon kysymykseen että uskosta osattomana sain näyn? Mitä se oli?

Uskoontulon jälkeen tuli vielä näkyjä ja myös sisäisiä näkyjä. Ne oli osa Herran opetuksia mulle. Eikö ne voi olla profetian lahjasta? Joku uskova joka koki hengessä että mulla on se profetian lahja, sanoi mulle että samassa paketissa tiedojen sanojen kanssa lisäksi on profetian lahja. Mutta mulle ei tullut mitään profeetallisia näkyjä kuin Herran opetuksia koskevat näyt ja sisäiset näyt.

Mutta mistä armolahjasta uni tulee? Näin unia Herran opetuksista mitä Raamattu tarkoittaa ja myös mä näin unet lopunajan uskovista ja lisäksi sain sitä samaa unta vahvistukseksi. Mutta mitä profetian lahjaan tulee, se ei voi tarkoittaa unia.

Käsittääkseni profetian lahja tarkoittaa vain Herralta profeetallista sanaa tai näkyä, siinä kaikki.

No koin ja vaistoin hengessäni selittämättömällä tavalla ihan selvästi. Se ei varmaan tule armolahjasta vaan siitä että Pyhä Henki asuu meissä, Hän ilmoittaa meille tulevat asiat.

Johannes (16:13) kirjoitti:
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki,
johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Sillä se, mitä hän puhuu,
ei ole hänestä itsestään;
vaan minkä hän kuulee,
sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Samoin koin hengessäni eksytyshengen koska Pyhä Henki joka asuu meissä kaikissa, varoitti siitä. On kaksi eri tapaa millä koetaan hengessä eksytyshengen. 1) Pyhä Henki asuu meissä kaikissa ja varoittaa eksytyshengestä. 2) Henkien erottamisen lahjan kautta Herra varoittaa eksytyshengestä.
rupattelija

ViestiKirjoittaja Natanael » 07.05.2022 07:58

rupattelija kirjoitti:
Kysymys; Eikö ole mahdollista että Herran valittu profeetta ei tiedä olevansa profeetta?

VASTAUS: Jumalan kutsuma profeetta tiedostaa tilanteensa Jumalan edessä, sillä kutsua edeltää voimakas sisäinen taistelu sekä vahva oman heikkouden tunne ja kokemus omasta taitamattomuudesta. Vasta Jumalan rohkaisemana profeetta astuu esille. Profeetta ei korosta olevansa profeetta, vaan hän julistaa sisäisen kutsun ajamana. Tämä on tilanne puhuttaessa profeetasta raamatullisessa merkityksessä. VT:n aikana profeetat olivat rukouksessa taivaallisessa neuvonpidossa Jumalan kanssa ja saattoivat sen vuoksi ilmoitusta antaessaan sanoa “Näin sanoo Herra”.

UT:n seurakunnan profeetallinen luonne tekee mahdolliseksi sen, että seurakunnan jäsenet eivät ole arjessaan vain hyviä luomakunnan hallitsijoita (kuninkaallinen rooli) ja läheistensä sekä muidenkin esirukoilijoita (papillinen rooli) vaan myös Jumalan Jeesuksessa tapahtuneen pelastusteon tunnustajia (profeetallinen rooli). Tässä profeetallisessa roolissa uskovat ovat Jumalan sanansaattajia, jotka ohjaavat Jumalan kansaa parannukseen ja oikeaan jumalanpalvelukseen. Tähän samaan ohjasivat kansaa myös VT:n aikaisewt profeetat.

Luukas (Ap.t (2:17-18) kirjoitti:
'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä,
sanoo Jumala,
että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle,
ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat,
ja nuorukaisenne näkyjä näkevät,
ja vanhuksenne unia uneksuvat.

Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala,
minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin.
nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.

Näin teen:
palvelijoihini ja palvelijattariini
minä vuodatan Henkeni niinä päivinä,
ja he profetoivat.

Ja myös
palvelijaini ja palvelijattarieni
päälle
minä niinä päivinä vuodatan Henkeni,
ja he ennustavat.

Näiden kahden käsitteen välillä on tietty ero: profeetta ja profetian armolahja. Sitten on vielä huomioitava, mitä verbi profetoida tarkoittaa - kuka tahansa Sanaa tunteva uskova voi julistaa Sanaa oikein eli profetoida.

Paavali (1 Kor 14:3,31) kirjoitti:
Mutta profetoiva puhuu ihmisille
rakennukseksi ja kehotukseksi ja lohdutukseksi......
sillä te saatatte kaikki profetoida,
toinen toisenne jälkeen,
että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehotusta.

Sen sijaan profeetat ovat hyvin harvassa. Eräs aikamme profeetta oli pappi ja dogmatiikan professori Osmo Tiililä (s.1904-k.1972) Hän näki, että kirkot tyhjenevät ja oikeaa lain ja evankeliumin saarnaa tullaan kuulemaan vain harvoin. Tiililä järkytti kansankirkkoa eroamalla sekä papin virasta, että koko kirkosta. Eron syyksi Tiililä ilmoitti, että kansankirkko oli laiminlyönyt varsinaisen tehtävänsä, ”kuolemaa kohti kulkeville ihmisille julistettavan iankaikkisuussanoman”. Tiililä kohdisti kritiikkinsä etenkin kirkon johtajiin ja kirkollisiin lehtiin. Hänen mukaansa pääsanoman syrjäytyminen oli kirkossa tapahtunut ”johtajien tukemana”.

Tiililä näki oikein: kirkkosalit saattavat ammottaa lähes tyhjillään ja saarnat ovat surullisen usein kuulijakuntaa miellyttäviä sosiaalisia puheita, joiden keskimääräinen pituus on vaatimattomat 12 minuuttia.

Suurin osa profetian armolahjan omaavista ei ole varsinaisessa mielessä profeettoja. Silti heidän lahjansa on aito, tärkeä ja hyödyksi seurakunnalle ja yksilöille. Olen ollut kymmenissä kotiseuroissa, joissa profetian armolahjan omaava osallistuja on välittänyt oikeaa tietoa jollekin kokoukseen osallistuvalle.

Profeetan ja profetian armolahjan omaavien ero:

-profeetta julistaa kohti käyvää ajankohtaista totuudellista Jumalan Sanaa kuulijakunnalle

-profetian armolahjan saanut välittää Jumalalta erityisen viestin paikalla olevalle ryhmälle tai vain tietylle henkilölle.
Natanael

ViestiKirjoittaja Natanael » 07.05.2022 15:30

Rupattelija kirjoitti:“Mutta mitä tämä oli, että lapsena olin silloin ei-uskova ja sain silti näyn? Se näky toteutui heti hetken kuluttua. Osaisitko vastata tuohon kysymykseen että uskosta osattomana sain näyn? Mitä se oli?”

Jumala voi antaa näyn ihmiselle, jota Hän vetää puoleensa omalla ajallaan, mutta joka ei vielä ole pelastunut. Itse sain pienenä poikana veljeni kanssa ihmeellisen rukousvastauksen – veljeni mitätöi sen jälkeenpäin, mutta minä uskoin Jumalan vastanneen meille ja uskon edelleen. Uskooni vaikutti se, että mummoni oli rukoileva uskova. Tuollaiset tapahtumat ovat Jumalan “ennakoivaa työtä”.

Apostolien Teoissa (luvut 10, 11) kerrotaan Korneliuksesta, joka oli ei-juutalainen, roomalainen sotilasvirkamies. Hän rukoili, antoi anteliaasti almuja ja pelkäsi Jumalaa, mutta ei ollut pelastunut, uskova mies.

Enkeli ilmestyi näyssä ja kertoi hänelle, että hänen rukouksensa ovat nousseet Jumalan luo ja että hänen pitäisi nyt lähettää hakemaan apostoli Pietari. Toisin sanoen enkeli ei ilmestynyt paikalle ja sanonut: "Olet erittäin hyvä mies, rukoilet paljon ja teet hyviä tekoja, ja siinä se. Hyvää matkaa. Sinä pääset Taivaaseen."

Hän ei sano sitä ollenkaan. Hän sanoo: "Rukouksesi on kuultu." Jumala siis kuuli uskosta osattoman miehen rukouksen. Vastaus rukoukseen koostui kutsusta mennä hakemaan evankeliumin sanansaattaja - "Sinulle on joitain uutisia, jotka sinun on tiedettävä pelastuaksesi", tuollainen sisältyy enkelin viestiin. Jumala toimii vapaassa armossaan viedäkseen Korneliuksen siihen pisteeseen, jossa hän voi kuulla evankeliumin ja pelastua.

Ajattelen, että sinun tapauksessasi on jotain samaa. Lapsena saamasi rukousvastaus oli kuin ensimmäinen askel sillä tiellä, joka johti sinut pelastushetkeesi - sinunkin lapsena lausumasi rukous kuultiin Taivaassa ja siihen vastattiin. Jumala kuuli niin Korneliuksen kuin sinunkin rukouksesi, vaikka ette vielä olleet uskovia. Molemmille Jumala sanoi: "Rukouksesi on kuultu."

Korneliuksen pelastuspäivä oli lähellä - kaikessa rukouksessaan ja almussaan ja Jumalaa pelkäämisessään hän ei ollut pelastunut. Apostolien tekojen 11:14:n mukaan enkeli sanoi Korneliukselle, että Pietari ”... on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

Pelastuaksemme iankaikkiseen elämään Taivaassa niin Korneliuksen kuin meidän kaikkien täytyy kuulla ihana evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.
Natanael

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.05.2022 09:08

Okei kiitos. Mulla ei vielä auennut joten haluaisin ihan varmuuden vuoksi kysyä...

"Nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia", näyt ja ennusunet ei viita profetian lahjaan? Ymmärränkö oikein?

Luukas (Ap.t (2:17-18) kirjoitti:
'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä,
sanoo Jumala,
että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle,
ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat,
ja nuorukaisenne näkyjä näkevät,
ja vanhuksenne unia uneksuvat.

Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala,
minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin.
nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.

Näin teen:
palvelijoihini ja palvelijattariini
minä vuodatan Henkeni niinä päivinä,
ja he profetoivat.

Ja myös
palvelijaini ja palvelijattarieni
päälle
minä niinä päivinä vuodatan Henkeni,
ja he ennustavat.

Tässä puhutaan kahdesta asiasta; profetoimisesta ja ennustamisesta. Mutta mitä on ennustaminen?

Natanael kirjoitti:Ajattelen, että sinun tapauksessasi on jotain samaa. Lapsena saamasi rukousvastaus oli kuin ensimmäinen askel sillä tiellä, joka johti sinut pelastushetkeesi - sinunkin lapsena lausumasi rukous kuultiin Taivaassa ja siihen vastattiin.

Mutta se näky ei ollut rukousvastaus. Se ilmoitti mitä mulle tulee tapahtumaan. Niinkuin se oli profeetallinen näky. Näky "tiesi" tarkalleen ja täsmälleen mitä mulle hetken kuluttua tapahtuu ja se tapahtui. Vaikka sinä hetkellä en ollut uskova. Se muutti mua heti. Mitä se oli?

Ennen sitä näkyä mummo teki lihakeittopataa. En ole koskaan nähnyt sitä lihakeittoa. Pienenä lapsena olen tottunut puuroon ja kiinteisiin ruokiin.

Ensin huomasin että mummo seisoi lieden vieressä ja hämmensi isoa pataa. Mietin mitä siinä padassa on. Otin tuolin ja työnsin tuolia lieden vierelle ja sitten nousin seisomaan tuolille ja kurkin mitä padassa on. Katsoin ihmetellen että padassa kellui viipaleporkkanat, perunapalat, mustapippurit ja lihapalat. Katsoin mummoa ihmetellen ja ajattelin että mummo taitaa pelleillä. Hymyilin mummolle kun oletin että mummo pelleilee.

Myöhemmin mua käskettiin ruokapöydän äärelle. Menin istahtamaan ruokapöydän äärelle. Katsoin että pöydällä oli syvä lautanen. Mummo kaatoi siihen lihakeittoa. Katsoin sitä ihmetellen. Syvässä lautasessa kellui viipaleporkkanat, perunapalat, mustapippurit ja lihapalat. Katsoin mummoa ja tuumin että mummo taitaa pelleillä. Hymyilin mummolle kun oletin että mummo pelleilee.

Hetken kuluttua mua käskettiin syömään. Katsoin sitä lihakeittoa ihmetellen. Hetken kuluttua tuli taas sama käsky että syö sitä. En tiennyt mitä ajatella, onko oikea ruoka tai ollaan mummon kanssa pelleilemässä. Hetken kuluttua mummo ja äiti keskenään keskustelivat miten saa mua syödä sitä lihakeittoa. Äiti ja mummo eivät olleet uskovia. Ehkä mummo ehdotti sen ja sanoi äidille tai äiti sai ajatuksen sanomaan tämän sanan. Äiti sanoi mulle jos en syö, Jeesus on vihainen.

Katsoin äitiä ihmetellen. Mietin kuka Jeesus on. Mietin miksi Jeesus on vihainen. Siitä tuli ajatus että Jeesus on maailman hallitsija ja on julma mies. Pienenä lapsena tajusin että hän on tämän maailman hallitsija ja on julma mies. Pienenä lapsena ajattelin että hän varmaan kuulee jos kuiskaan mun ajatuksellani hänelle.

Lapsena mulle tuli ajatus että kaikki hyvyys tulee meistä ihmisistä. Ajattelin että hyvyyden varjeltumana hyvyys voittaa. Sitten sanoin hänelle ajatuksellani; tämä on väärin. Toistin samat sanat eteenpäin. Sitten toistin yksi sana "väärin" eteenpäin. Yhtäkkiä mulle tuli näky. Olin keittiössä, se katosi. Olin yhtäkkiä näyn edessä ja se näky oli mun edessäni.

Katsoin ihmetellen sitä näkyä. Huomasin miten halkeilee. Tajusin että se on lasinen. Yritin estää lasin halkeilua. Se ei auttanut. Se silti halkeili ja halkeili. Sitten yhtäkkiä se meni kokonaan sirpaleiksi maan tasalle. Menin itsekin rikki. Mulla pää oli alaspäin kallellaan. Hetken kuluttua se syvä lautanen otettiin pois pöydältä. Äiti ja mummo antoivat mun olla rauhassa.

Mun perusturva meni kokonaan pois. Musta tuli arka lapsi. Meni muutama vuosi kunnes aloin käydä koulua ja ajattelin yhä pahaa maailman hallitsijaa, sinä ensimmäisenä aamuna Jumala ilmestyi mulle. Menin heti hämilleni. Katsoin oikealle puolelle tarkistaakseni vieressä istuvia koululaisia, näkevätkö he samalla tavalla kuin mä mutta he eivät nähneet Häntä. Katsoin vasemmalle puolelle tarkistaakseni vieressä istuvia koululaisia, näkevätkö he samalla tavalla kuin mä. Mutta ei kukaan nähnyt Häntä.

Mietin ihmetellen kuka Tuo on. Katseeni siirtyi Hänestä luokanavustajaan päin, sinä hetkellä Hän puhui mulle; "hän on oikea henkilö vastaamaan". Ymmärsin sanomaa. Keräsin rohkeutta ja nousin penkiltä ja kävelin luokanavustajaa päin mutta rohkeuteni petti ja peräännyin. Seuraavana aamuna Jumala ilmestyi taas. Katsoin uudelleen oikealle puolelle tarkistaakseni vieressä istuvia koululaisia, näkevätkö he samalla tavalla kuin mä mutta he eivät nähneet mitään. Katsoin taas vasemmalle puolelle tarkistaakseni vieressä istuvia koululaisia, näkevätkö he samalla tavalla kuin mä. Mutta ei kukaan nähnyt Häntä.

Katseeni siirtyi Hänestä luokanavustajaan päin ja kuulin taas samaa sanomaa; "hän on oikean henkilö vastaamaan". Ymmärsin sanomaa. Yritin kerätä rohkeutta ja nousin penkiltä ja kävelin luokanavustajaa päin mutta taas rohkeuteni petti ja peräännyin. Seuraavana aamuna Jumala taas ilmestyi mulle ja sama asia eteenpäin. Jumala oli maltillinen ja ilmestyi kaikki aamuina. Viikot ja kuukaudet eteenpäin.

Sitten kauhistuneena tajusin ellen tekisi, varmaan Jumala ilmestyy mulle loputtomiin asti. Seuraavana aamuna Jumala taas ilmestyi. Kuulin samaa sanomaa. Yritin kerätä rohkeutta ja nousin penkiltä ja kävelin luokanavustajaa päin mutta rohkeuteni taas petti. Perääntyessäni muistui äkisti mieleeni se jos en tee, Jumala varmaan ilmestyy loputtomiin asti kaikki aamut.

Pakotin itseäni menemään luokanavustajan luo. Vapisin pelosta. Jäin seisomaan luokanavustajan kylkeä päin ja katsoin häntä odottaen. Luokanavustaja huomasi mua ja kysyi; mitä nyt? Onko Jeesus paha mies? Sain sanottua. Luokanavustaja hämmästyi ja ihmetteli. Hän sanoi; Hän ei ole paha mies. Hän alkoi puhua mulle Jeesuksesta hyvää. Huomasin että luokanavustaja oli rauhallinen ja hellä nainen. Uskalsin avautua ja kysyin paljon asioita Jeesuksesta.

Jumala jaksoi olla maltillinen ja koitti kaikki aamut ohjata mua. Perusturva tuli takas. Hymyilin jälleen ja olin vapaa lapsi. Luokanavustaja ei johtanut mua uskoon. Tuli se aika jolloin 9-vuotiaana tajusin että unohtui se uskoon tulo. Kysyin luokanavustajalta miten tulla uskoon. Hän sanoi että voin omin sanoin rukoilla ja pyytää Jeesusta tulemaan sydämeen asumaan ja voin antaa omin sanoin elämäni Jeesukselle. Mulla se uskoontulo alkoi.

Se näky tiesi tarkalleen ja täsmälleen että multa menee pois perusturva. Mutta mitä se oli?
rupattelija

EdellinenSeuraava

Paluu Sana ja Elämä