Mutta jos joku uskovista yrittää ohjata oman inmillisen ymmärryksen nojalla uskomaan sitä opetusta ja toivoo että uskotaan sitä opetusta mutta meidän rakkautemme sotii Herran lakia vastaan jos uskomme sitä opetusta. Ja myös meidän rakkautemme joka sotii Jumalan lakia, ei ole oikea rakkaus Herraa kohtaan.
Se joka yrittää ohjata oman inhimillisen ymmärryksen nojalla tulkiten Raamattua, ei tyydy siihen että Jumalan laki ei pyydä oman ymmärryksen nojalla tulkitsemista vaan uskomista ja se on yksinkertaista. Jumalan laki on yksinkertainen, suora ja tasainen tie.
Mutta se tahtoo nojautua omaan inhimilliseen ymmärrykseen ohjaten ja tulkiten Raamattua ja toivoo että hänen ohjaaman opetuksen mukaan rakastaa Herraa mutta se rakkaus sotii Hänen lakia vastaan. Epäilen että se hakeutuu oikeassa olemisen tarpeeseen voidakseen olla oikeassa. Hänen kanssaan on turhaa jatkaa keskustelua jos se tavoittaa oikeassa olemista.
Se joka nojautuu oman inhimillisen ymmärryksen nojalla, ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää että Jumalan laki ei pyydä tulkitsemista vaan uskomista mitä siinä laissa sanotaan niin sitä lakia uskomalla saa Herralta avauksen ja ymmärryksen kaikkiin lain opetuksiin.
Miksi se ei halua? Sitä en ymmärrä. En halua että mua ohjataan Herraa vastaan vaan haluan rakastaa Herraa sen mukaan mitä Hänen laissa sanotaan koska Jumala ilmaisee tahtoaan Jumalan laissa ja Jumalan laki rajoittuu vain ainoastaan Hänen tahtoon.
En ymmärrä oman inhimillisen ymmärryksen nojautumisen tarvetta enkä ymmärrä ihmisomaista avausta ja ymmärrystä joka ei ole samassa ulottuvuudessa Jumalan antaman ymmärryksen kanssa. Meidän ajatuksemme eivät ole samassa ulottuvuudessa Jumalan ajatusten kanssa (Jes. 55:8-9).
Jes. 55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
Mutta kannattaisi olla varovainen ettemme osoittautuisi niiksi joita Jumala pitää ylpeinä ja on ylpeitä vastaan. Ylpeys on Raamatun termi, se tarkoittaa ettei nöyrry Jumalan lain eteen vaan nojautuu omaan inhimilliseen ymmärrykseen ja tyytyy saamiin inhimillisiin ymmärryksiin mitkä tulee oman inhimillisen ymmärryksen nojalta ja ne saamat ymmärrykset sotii Jumalan lakia vastaan.
Omaan inhimilliseen ymmärrykseen nojautuvien uskovien tulisi tietää eräs vakava asia että itseltään tuleva ymmärrys avaa toisenlaisen evankeliumin joka johtaa toisenlaiselle tielle jota Jumalan laki ei tunne. Se on vakava paikka. Siinä ei voi pelastua.
Kannattaisi elää pyhässä jumalan pelossa ja ottaa tämä terve nöyryys ja nöyrtyä Jumalan lain eteen niin Jumalan avaus ja ymmärrys tulee siinä tapauksessa ja tällä tavalla Jumala kuljettaa nöyriä tietä ja opettaa nöyrille tiensä ja antaa nöyrille armoa.
Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.”
Luuk. 10:21 Sillä hetkellä hän (Jeesus) riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
Jos Jumalan antama ymmärrys ei vielä tule, kyllä tulee sen mukaan kun se tapahtuu Jumalan aikataulun mukaan. Jumala voi toimia uskovien välityksellä avaakseen ymmärrystä. On kokemuksia. Silloin Jumalan antama ymmärrys joko uskovien välityksellä tai suoraan, tulee, sitten kokonaisvaltainen kuva alkaa aueta ja siitä tulee kirkas ja selkeä kokonaisvaltainen kuva joka yhdistää kaikki Sanan opetukset niinkuin palapeli niin palaset alkavat loksahtaa paikoilleen.
No miten tavalla voi tarkistaa, tuleeko se ymmärrys Herralta vai itseltään että jos ymmärrys ei ole täysin sopusoinnussa kokovaltaisen Raamatun kanssa, silloin se ei tullut Herralta vaan itseltään. Jos ymmärrys tulee Herralta, silloin se on täysin sopusoinnussa Raamatun kanssa. Niin Jumalan valitut opettajat valvovat koko ajan tarkistaen tuleeko ymmärrys itseltään vai Herralta ja katsovat onko tullut ymmärrys täysin sopusoinnussa Raamatun opetuksen kanssa niin silloin pelastuvat, samoin kuulijatkin.
1Tim. 4:16 Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.
Siunausta!