”Apu" voi johtaa väärinymmärrykseen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

”Apu" voi johtaa väärinymmärrykseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 10.03.2022 16:05

1Moos. 2:18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."

Siinä on se ”apu”. Aatami näki että kaikki eläimet ovat pareittain ja koki yksinäisyyden niin siksi Jumala katsoi ja teki hänelle sopivan ihmisen (ks. 1Moos. 2:20). Siinä lukee; ’Sopiva apu’ eli se tarkoittaa; sopiva ihminen ihmiselle kuten jokaisella eläimellä on sopiva eläin parikseen. ”Sopiva” tarkoittaa ihmistä ihmiselle eli Aatamille.

1Moos. 2:20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille taivaan linnuille ja villieläimille. Aadamille ei kuitenkaan löytynyt sopivaa apua. Raamattu kansalle

Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen, otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen kohdan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi naisen siitä kylkiluusta, jonka oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo (1Moos. 2:21-22).

Mutta ”apu” ei todella tarkoita sellaista että auttaa miestä kuin kotipalvelija. Raamatun mukaan kaksin on parempi kuin yksin sillä kumpikin saa vaivannäöstään hyvän palkan. Juuri siitä tarkoitetaan.

Saarn. 4:9 Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka.
rupattelija

Re: ”Apu" voi johtaa väärinymmärrykseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 12.03.2022 09:43

1Moos. 2:18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."

19 Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva.

20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.

21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.

22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

23 Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu."

24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

Olen miettinyt ihmetellen miksi Raamattu käyttää sitä termiä ”apu”. Siinä on vaara luulla sen tarkoittavan muuta esim. kotipalvelijaa mitä Raamattu ei sellaista käsitystä anna. 20 jakeen mukaan sanotaan että Aadamille ei kuitenkaan löytynyt sopivaa apua (Raamattu kansalle -käännöksen mukaan).

1Moos. 2:20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille taivaan linnuille ja villieläimille. Aadamille ei kuitenkaan löytynyt sopivaa apua. Raamattu kansalle

Niin sen vuoksi Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen, otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen kohdan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi naisen siitä kylkiluusta, jonka oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

Herättyään mies sanoi: ”Tämä on nyt luu minun luustani ja liha minun lihastani. Tätä on kutsuttava naiseksi , sillä miehestä hänet on otettu.” Siksi mies jättäköön isänsä ja äitinsä ja yhtyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha.

Juuri siinä Jumala tarkoittaa avulla miehelle tarkoitettua sopivaa apua eli naista. He tulevat yhdeksi lihaksi niinkuin kaikki eläimet ovat pareittain. On vaarallista opettaa eteenpäin että vaimo on avuksi miehen oman väärän käsityksen mukaan mikäli tarkoittaa muka kotipalvelijaa. Miehen olisi hyvä lukea kokonaista lukua loppuun asti niin siinä oikea vastaus löytyy. :smile:

Ei kannata käyttää ihmistulkinnallista käsitystä opettaakseen koska se voi ohittaa sitä mitä Jumala oikeastaan tarkoittaa. Meidän tulee taipua Jumalan tahdon alle ja ottaa selvää mitä Jumala tässä kohdassa tarkoittaa. Voi miehiä jotka opettavat sitä väärää opetusta ja alistavat vaimoa epäterveellä tavalla. Vaimo tulee uhriksi väärän miehen tulkinnallisen käsityksen takia. Voi voi miehiä joilla on tämä väärä ihmistulkinnallinen käsitys…!
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä