Hebrealainen (Hebr 11:1) kirjoitti:
Mutta usko on luja luottamus siihen,
mitä toivotaan,
ojentautuminen sen mukaan,
mikä ei näy.
Olen miettinyt sitä asiaa niin on pakko nostaa se juttu esille koska se minua mietityttää. Raamatussa sanotaan että usko on maailman pienin siemen jonka istutetaan maahan ja sitten siitä tulee valtavan suuri puu joka ulottuu taivaisiin ja linnut pesivät sen oksille (Matt. 13:32).
Toisaalta Raamatun mukaan Jeesus sanoi; 'Jos teillä olisi edes sinapinsiemenen kokoinen usko, voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry paikoiltasi!' ja se siirtyisi pois muualle. Mikään ei olisi teille mahdotonta (Matt. 17:20). Ja Jeesus sanoi; 'Jos teillä olisi sinapinsiemenenkään verran uskoa, voisitte käskeä tota silkkiäispuuta heittäytymään juurineen mereen ja se tapahtuisi (Luuk. 17:6).
Tarkoittaako se että usko joka on maailman pienin siemen, on luja luottamus Jumalaan?
Raamatun mukaan Jeesus kirosi viikunapuun ja se kuihtui. Jeesus sanoi opetuslapsilleen että pitäkää usko Jumalaan. Jeesus vakuuttaa sanoen että te voisitte sanoa tälle vuorelle; 'Kohoa ylös ja putoa mereen', eikä sydämessään epäilisi vaan uskoisi sen tapahtuvan (Mark. 11:22-23).
Minulla heräsi miettimään, että kyse ei ole vahvasta ja suuresta uskosta vaan usko on pieni, eli sinapinsiemenenkään verran uskoa ja se tapahtuu. Ja Jeesus sanoi että pitäkää usko Jumalaan. Minulla heräsi miettimään että pieni uskon määrä riittää ja se pääsee Jumalan yhteyteen kunhan ei sydämessään epäile eikä usko horju niinkuin meren aallot, joita tuuli heittelee (Jaak. 1:6).
Mutta pieni uskon määrä Jeesuksen sanojen mukaan riittää ja toisaalta siihen lisätään vain itse Jumala joka antaa uskon määrää (Room. 12:3), siinä luetaan; '....sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.'
Kyllä tämä uskon juttu minua mietityttää ja ihmetyttämään että usko joka on pieni, on luja (vahva) luottamus Jumalaan.
Usko on Jumalan silmissä paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta (1Piet. 1:7). Tämä kirjoitus kiteytyy uskoon.