Laatikot järjestykseen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Laatikot järjestykseen

ViestiKirjoittaja kalamos » 26.03.2017 15:46

Magda-siskon blogiavaus oli niin puhutteleva,
että en malta olla herättämättä keskustelua sen pohjalta.
Lainaan nyt tähän tuosta kirjoitukseta katkelman laatikoista.

Magda-sisko kirjoitti:
Eilisen palaset eivät oikein sovi enää tänäiseen. Joka päivä minä saan arvioida uskoni perinteet uudelleen. Siisti laatikkopino - johon olen tussilla merkinnyt: näin Jumala aina tekee, noin hän ei tee koskaan - sekoitetaan. Ja taas saan järjestellä kuutioitani, joista yritän muotoilla elämäni jatkumoa.

Usein karsin laatikoitani ja toisinaan lisään niihin. Ne ovat pääsääntöisesti määränneet näin: 1) ensin synnytään uudesti Jumalan Pyhästä Hengestä Jeesuksen veren kautta 2) sitten kasteelle 3) sitten saa armolahjoja ja muuttuu 4) mennään korjailemaan ja korvailemaan tehtyjä syntejä, pyytelemään anteeksi. 5) yritetään kovasti rakastaa kaikkia. 6) sitten evankelioimaan ja 7) lopulta taivaan autuuteen. Niin kuin juna kulkee rataansa asemalta asemalle, uskonelämän pitäisi edetä jokaisen kohdalla. Näin laatikkoni pysyisivat ruodussa ja asioissa olisi hallittavissa oleva tolkku.

”Jumalalla on keinonsa jokaisen ihmisen kohdalla” sanottiin jossain kirjassa, jonka luin kauan sitten. Siinä Jumala onkin toisenlainen, ovela, ei kerrokaan ihmiselle kaikkea. Hän voi ehkä pelastaa joitakin vilkaisemattakaan järjestykseen komennettuja laatikoitani. Tekeekö hän minulle kertomatta jotakin salaista äitini kohdalla, joka on koko ikänsä ympäröity omaisten esirukouksilla? Ja sitten: onko tämäkään totta?

Mitä Jumalan aivoituksissa oikeasti tapahtuu? Onko hän suurempi kuin sanansa? Voiko hän poiketa jonnekin, mihin minun kontrollini ei yllä? Yritänkö minä heristäen opettaa Jumalalle hänen omaa sanaansa? Tiedänkö minä, mitä oli ”Alussa” ja mitä tulee olemaan lopussa kun Raamatun sana sanoo: ”Amen”?

Kerran eräällä työpaikalla johtaja kutsui minut puhutteluun.
Hän viittasi erääseen toisen laitoksen johtajaan ja sanoi minulle:

Sinulla on sama vika kuin ....

Minä olin suorastaan ylpeä siitä,
että minut rinnastettiin tuohon kuuluisuuteen.
Sitten tämä oma johtajani jatkoi:

... Sinun täytyy aina laittaa kaikkia asiat laatikoihin.

Mutta kun nyt puhutaan pelastuksesta,
niin asiahan ei ole niin,
että pelastettuja ovat ne, jotka ovat suoriutuneet.
Silloinhan Jeesus olisi suhtautunut
esimerkiksi fariseuksiin aivan toisin.

Loppujen lopuksi vain yksi laatikko on tärkeä.
Se, jonka päälle on kirjoitettu:

:bible:
Paavali (Ef 2:8) kirjoitti:
Armosta ... pelastetut
kalamos

Re: Laatikot järjestykseen

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 26.03.2017 16:50

Hauska vastaus. Hyvin on asiat, jos jäljellä on enää tuo viimeksimainittu loota.

Nyt muuten muistan sen kirjankin nimen, se taisi olla Tapulikaupungin syksy. Ei löydy kirjastosta eikä edes Pasilan kirjavarastosta, on niin vanha kirja. Olisi kiva lukea uudelleen, jos osuu käsiin.
Magda-sisko

ViestiKirjoittaja עֵד » 27.03.2017 00:01

Olin samankaltaisten kysymysten äärellä omien vanhempieni kohdalla. Edesmennyt isäni pyysi sairasvuoteellaan rukousta parantumisen, ei uskoontulon puolesta. En tiedä, tulivatko asiat kuntoon, kun aamuyöllä oli lähtö tullut.

Äitini on syvästi dementoitunut, mutta joskus tuntuu, kuin hän tuntisi vielä minut, mutta en pääse hänen maailmaansa. Äiti lauloi usein virsiä töitä tehdessään, mutta henkilökohtaisesta uskosta ei koskaan tullut puhetta.

Mietinkin, kuka on hiljainen todistaja ja kuka salainen kieltäjä.
עֵד

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 27.03.2017 08:23

Minäkin olen mummoni jälkeisistä polvista ehkä ainoa, joka on tullut uskoon. Että ei ole tunkua tälle vanhurskautettujen osastolle.

Väliin kuulee todistuksia tyyliin: kun minä tulin uskoon ja todistin, koko suku metsäsikaa myöten antoi elämänsä Herralle.

Noille olen kateellinen, jos jutut ovat totta. Vai haluavatkohan he käyttää liioittelua tehokeinona?

Meidän herätysliikkeessä ei pidetä tarpeellisena rukoilla kuolleiden puolesta, eikä oikeastaan edes saisi. Minä olen rukoillut rakkaan poismenneen omaisen puolesta vedoten Jeesuksen kaikkivaltiuteen, kuullaan se sitten tai ei. Tulikiviä ei ole sadellut kumminkaan päähäni kun olen näin tehnyt. Ei ole tullut edes tunnetta, että tein väärin.

En silti kiellä enkä kehota ketään samaan.

Me menemme tänään Kolmiosairaalaan äidin keuhkotutkimuksiin, ja päivästä tulee raskas.

Siunattua kevättä Witness.
Magda-sisko

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 27.03.2017 08:35

Witness, sinulle vielä. Kun menet äitiäsi katsomaan, kysy saatko rukoilla hänen puolestaan laittaen käden hänen otsalleen tai olkapäälleen. Jos saat luvan, siunaa hänet niin kuin sinun sanoihisi sopii.

Kukaan ei tiedä, miten äitisi sen ottaa vastaan. Ainakin sinulle jää käynnistä parempi mieli.
Magda-sisko

ViestiKirjoittaja עֵד » 27.03.2017 08:50

Magda-sisko kirjoitti:Väliin kuulee todistuksia tyyliin: kun minä tulin uskoon ja todistin, koko suku metsäsikaa myöten antoi elämänsä Herralle.

Tämä oli sanottu juuri niinkuin asia on!

Toinen, lähes vaiettu asia, on omien lasten uskoontulo, kun mitään muutosta ei näytä tulevan rippikouluikään mennessä. Kasvatammeko uskonnollista kansaa hyvine kristillisine tapoineen (mitä ne ovat?) vai tunnustammeko, että aikuistuvat lapsemme eivät ole uskoontulleita, kun he eivät sitä itse (vielä) tahdo.

Minulle tuli yllätyksenä, kun molemmat pojat aikuisina ilmoittivat tulleensa uskoon.

Magda-sisko kirjoitti:Me menemme tänään Kolmiosairaalaan äidin keuhkotutkimuksiin, ja päivästä tulee raskas.

Siunaan teitä molempia. Päivä on ikimuistoinen.
עֵד

ViestiKirjoittaja עֵד » 27.03.2017 09:00

Magda-sisko kirjoitti:Witness, sinulle vielä. Kun menet äitiäsi katsomaan, kysy saatko rukoilla hänen puolestaan laittaen käden hänen otsalleen tai olkapäälleen. Jos saat luvan, siunaa hänet niin kuin sinun sanoihisi sopii.

Kukaan ei tiedä, miten äitisi sen ottaa vastaan. Ainakin sinulle jää käynnistä parempi mieli.

Kiitos.

Niin kauan kuin ihminen hengittää, hän on tässä ajassa. Hän on elävä sielu, vaikka keho on enää kuori.

Joskus olen (väsyneenä) ajatellut sitä raamatunkohtaa 'kaikki on mahdollista sille, joka uskoo', että jos ei ole ketään muuta uskomassa, niin ainakin Jumala uskoo (itseensä) ja Hänelle kaikki on mahdollista.
עֵד

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 27.03.2017 14:39

witness kirjoitti:
Magda-sisko kirjoitti:Witness, sinulle vielä. Kun menet äitiäsi katsomaan, kysy saatko rukoilla hänen puolestaan laittaen käden hänen otsalleen tai olkapäälleen. Jos saat luvan, siunaa hänet niin kuin sinun sanoihisi sopii.

Kiitos.

Niin kauan kuin ihminen hengittää, hän on tässä ajassa. Hän on elävä sielu, vaikka keho on enää kuori.

Joskus olen (väsyneenä) ajatellut sitä raamatunkohtaa 'kaikki on mahdollista sille, joka uskoo', että jos ei ole ketään muuta uskomassa, niin ainakin Jumala uskoo (itseensä) ja Hänelle kaikki on mahdollista.

Kiitos rukouksesta. Äidin puhaltamiskokeissa meni pitkään, kun olivat vaikeita, ja osa piti ottaa uusiksi. Päästiin tietokonekuvaukseen minuutilleen varausaikaan sairaalan toiseen päähän. Piti mennä maanalaista tunnelia pitkin, ja vähän irrottelin ja hassuttelin äiskän pyörätuolin kanssa.

Äsken tultiin kotiin ja syötiin possumunkit (hyi mitä sikailua). Luin sinun blogiasi täällä, ihqu herkkua luettavaa. Ehkä jatkat jossain vaiheessa, minäkin yritän.
Magda-sisko

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.03.2017 07:49

witness kirjoitti:Joskus olen (väsyneenä) ajatellut sitä raamatunkohtaa 'kaikki on mahdollista sille, joka uskoo', että jos ei ole ketään muuta uskomassa, niin ainakin Jumala uskoo (itseensä) ja Hänelle kaikki on mahdollista.

Todellakin - tuossa kohdassa mielestäni sanotaan juuri niin.
Jeesus itse oli se, jolle kaikki oli mahdollista, koska Hän uskoi.
Minäpä otan laatikot avuksi.

Ensimmäisessä laatikossa on poika,
joka oli riivaajan vallassa.

Toisessa laatikossa on pojan isä,
joka toi poikansa opetuslasten luo,
mutta nämä eivät kyenneet ajamaan riivaajaa ulos.

Kolmannessa laatikossa on Jeesus,
jolle pojan isä sanoi: "Jos sinä jotakin voit",
ja joka hämmästellen vastasi.
"'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".

Mutta me elämme Jumalan Pojan uskossa.
Ja niin Jeesus sanoi viimeisessä puheessaan:
"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat".

Palatakseni vielä tuohon riivatun pojan tapaukseen,
niin tilanne edellytti sitä, että joku oli rukoillut (ja paastonut),
kuten Jeesus selvitti opetuslapsilleen sitä,
miksi he eivät voineet ajaa ulos riivaajaa.

Eli oli asia mikä tahansa, niin ratkaisevan tärkeää on,
että olet rukoillut. Enempää et ehkä voikaan juuri nyt.
kalamos

ViestiKirjoittaja vilja » 28.03.2017 14:00

MInuakin kosketti tuo Magda-siskon blogiteksti ja jäin miettimään, että
niin..... onko meillä ihmisillä tosiaankin jopa vääriä tapoja lokeroida ja
laatikoida Jumalaa, Hänen tekojaan ja tarkoituksiaan väärälläkin
tavalla ja liian tiukkoihin nippuihin ja pinoihin.

Ja olenhan sen saanut omankin matkani varrella huomata, miten Jumala
on hajottanut ja purkanut noita omia lokeroimisiani ja olen joutunut
monessakin kohdin tunnustamaan, ettei minulla liene oikeutta numeroida
Jumalan järjestyksen laatikoita tyyliin, "..ensimäinen, toinen..." eikä aina
sitäkään, mikä on "..oikein...väärin.." yms.

Uskonkin, että Jumala toimii määrätyissä asioissa täysin yksilöllisesti jokaisen
kohdalla ja muistankin, kun Jumala alkoi noita omia nippusiteitäni murentelemaan,
Hän toi eteeni mm. tapaus Hoosean, joka joutui Jumalan käskystä ottamaan
vaimokseen porton.
Ja kaiken kukkuraksi, tämä portto jopa hylkäsi Hoosean ja palasi entiseen
elämäänsä.

Nämä ovat toki eräänlaisia poikkeustapauksiakin, joista ei niistäkään pidä
mitään oppia tehdä, mutta auttavat meitä ainakin pitämään hiukan
pienempää suuta muiden kohdalla siitä, mikä on milloinkin Jumalan tahdon
mukaan elämistä ja mikä ei sitä ole.
Viimeksi muokannut vilja päivämäärä 03.04.2017 11:17, muokattu yhteensä 1 kerran
vilja

Seuraava

Paluu Sana ja Elämä