Mooseksen laki ja eläinten uhraaminen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Mooseksen laki ja eläinten uhraaminen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 24.07.2021 14:32

Mieleeni nousi nykyajan messiaanisuus kun pakanakristitty kääntyy messiaaniseksi uskovaksi. Niin haluaisin kysyä siitä messiaanisesta opista, onko se Mooseksen lain pohjalla?
:rolleyes:
Jos pakanakristitty kääntyy Mooseksen lakiin ja syntien eläinuhraamiseen uskovaiseksi, silloin se häväistään Herran Jeesuksen sovitustyötä.
rupattelija

Re: Mooseksen laki ja eläinten uhraaminen

ViestiKirjoittaja kalamos » 24.07.2021 16:43

Tällä foorumilla emme keskustele
uskonnoista, uskonsuunnista
emmekä uskonryhmistä
emmekä näiden oppirakennelmista.

Mutta kun Jeesus tulee takaisin
ja perustaa Israelille Valtakunnan
eli alkaa 1000 vuotta kestävä
Messiaan Valtakunta,
niin silloin usko osoitetaan uhrimenoin,
joista voimme lukea
Hesekielin kirjan loppuluvuista (40-48).
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 24.07.2021 20:09

Ok, anteeksi, unohdin. Ei ollut tarkoitus keskustella kenenkään uskonsuunnasta. Mutta tulisi muistaa että Raamattu näyttää mikä on oikea tie ja mikä on väärä tie. Raamatussa on kuitenkin eksytykseen liittyviä kohtia.

Haluaisin pysyä Raamatun omassa näkökulmassa mitä siinä sanotaan ja pohtia mitä Jumala tarkoittaa Raamatun kautta. Mutta meidän tulisi muistaa että jokin pieni valhe voi turruttaa mieltä ja sokaistaa niin sitten voi menettää kyvyn erottamaan mikä on totuudesta ja mikä on valheesta. Niin en ainakaan puolustaisi valheeseen pohjautuvia opetuksia vaan haluaisin pysyä omassa Raamatun näkökulmassa mitä Jumala tahtoo puhua sen kautta. Jumala koettelee meidän uskoamme ja rakkautemme, pohjautuuko se yksin Raamattuun ja koettelee sillä tavalla niinkuin kultaa tulessa puhdistetaan ja koetellaan.

Satuin lukemaan Raamattu kansalle -käännöstä ja pari edelliset kohdat koostuu siihen Matt. 23:15 kohtaan. Matt. 23:14 kohta puuttuu 33/38 käännöksestä.

:bible:
(Matt. 23:13-15) kirjoitti:”Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka olisivat menossa.

[Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te syötte leskien talot ja näön vuoksi rukoilette pitkään. Te saatte sitä kovemman tuomion.]

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen. Ja kun joku on sellaiseksi tullut, te teette hänestä kadotuksen lapsen, kaksin verroin pahemman kuin itse olette. Raamattu kansalle

Ajat sitten olen lukenut Hesekielin lukuja mutta en enää paljon muista mitä luvuissa sanotaan kuin jotain osan. Mutta olen myös lukenut hengellistä linkkiä jonka mukaan esimerkiksi 45 luku kuvaa Herran Jeesuksen täydellistä sovitustyötä. Niin käsittääkseni Hesekielin luvut puhuvat esikuvallisista opetuksista. Minun pitäisi lukea uudelleen nämä Hesekielin luvut mutta olen nyt mökillä ja minun pitäisi lukea ensin läpi erästä hengellistä kirjaa nimeltä 'miten tunnistaa eksytys'. Se kirja on mukana täällä mökillä. Täällä on vaikea löytää oma aika voidakseni lukea ja tutkistella ja pohtia... :smile: Tarkoitatko eläinuhria 1000 vuoden valtakunnan ajaksi? En ole varma, mitä tarkoitat.

Me olemme uuden liiton uskovia ja on meillä Uusi Testamentti jonka mukaan eläinuhrilaki ei enää palaa.

(Hepr. 9:11-12) kirjoitti:Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina. Suuremman ja täydellisemmän majan kautta, jota ei ole käsin tehty ja joka ei ole tätä luomakuntaa,

hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. Raamattu kansalle

(Hepr. 9:15) kirjoitti:Kristus on siis uuden liiton välimies. Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista, jotta kutsutut saisivat luvatun iankaikkisen perinnön. Raamattu kansalle

(Hepr. 9:25-28) kirjoitti:Eikä hän mennyt uhratakseen itseään monta kertaa, niin kuin ylipappi menee kerran vuodessa kaikkeinpyhimpään mukanaan vierasta verta;

muutoinhan hänen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman perustamisesta asti. Mutta nyt hän on ilmestynyt vain kerran, maailmanaikojen lopulla, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

Ja niin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava ja sen jälkeen tulee tuomio,

samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. Raamattu kansalle

(Hepr. 10:5-10) kirjoitti:Siksi Kristus sanoo maailmaan tullessaan: ”Uhria ja lahjaa sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit.

Polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mieltynyt.

Silloin minä sanoin: katso, minä olen tullut – kirjakääröön on minusta kirjoitettu – tekemään sinun tahtosi, Jumala.”

Ensin hän sanoo: ”Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mieltynyt”, vaikka niitä lain mukaisesti uhrataankin.

Sitten hän sanoo: ”Katso, minä olen tullut tekemään sinun tahtosi.” Hän poistaa ensimmäisen asettaakseen toisen.

Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti. Raamattu kansalle

Ne tietyt Raamatun kohdat jäi puhuttamaan minua jo pitkään ja ne viittaa Herran päivään Jerusalemissa. Padat, vihmontamaljat ja keittäminen tuntuu olevan esikuvallista opetusta. Luulen että tässä luvussa puhutaan 1000 vuoden valtakunnan aikakaudesta, jolloin kaupustelijoita ei ole enää jotka kaupittelevat Jumalan sanaa (2Kor. 2:17).

(Sak. 14:16-21) kirjoitti:Mutta kaikki jäljelle jääneet niistä kansoista, jotka hyökkäsivät Jerusalemia vastaan, kulkevat vuosi vuodelta sinne ylös kumartamaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

Niille maan kansoille , jotka eivät lähde ylös Jerusalemiin kumartamaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ei tule sadetta.

Jos egyptiläisten suku ei lähde sinne ylös, ei sadetta tule heillekään. Heitäkin kohtaa sama vitsaus, jolla Herra lyö niitä kansoja, jotka eivät lähde sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden kansojen synnin palkka, jotka eivät lähde sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Sinä päivänä hevosten kulkusissa on kirjoitus: ”Pyhitetty Herralle ”. Ja padat Herran huoneessa ovat kuin vihmontamaljoja, jotka ovat alttarin edessä.

Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki, jotka tulevat uhraamaan, ottavat ne ja keittävät niissä. Eikä sinä päivänä enää ole yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin huoneessa. Raamattu kansalle
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 25.07.2021 08:11

Ihmiskunta olisi loppunut
sinä murheellisena päivänä,
jona Aadam söi kielletyn hedelmän,
jos Jumala ei olisi
omakätisesti surmannut viatonta eläintä
ja teurastanut sen,
ja tehnyt sen verisestä vaipasta
vaatteen, joka peitti Aadamin synnin
ja alastomuuden häpeän.

Herran edessä yksi päivä
on kuin tuhat vuotta.
Ja jo heti seuraavan millenniumin
puolivälissä Jumala joutui
pelastaakseen ihmiskunnan
hukuttamaan sen sekä
ihmisen hallintaan annetun eläinkunnan
lukuunottamatta Nooan perhekuntaa
ja kustakin maan päällä elävistä
eläinlajeista yhden parin
kuitenkin uhrattavaksi soveliaista eläimistä
seitsemän paria.

Jo Aabel toi soveliaan uhrin Jumalalle.
Kain sen sijaan ei,
ja seuraukset tiedämme.

Israelin kansan Jumala valitsi siksi,
jonka kautta toisi Pelastajan maailmaan.
Ja niin Israelin kansalle annettiin laki,
joka varjeli Israelin kansan täystuholta.

Siihen sisältyi eläinuhrit.
Aabel, Nooa, Aabraham
samoinkuin koko Israelin kansa
osoitti nimenomaan uskonsa
eli luottamuksensa Jumalaan
tuomalla aina soveliaan uhrin.

Tuo teko kiinnitti heidän
mielensä siihen lupaukseen,
jonka Jumala oli jo Aadamin
syntiinlankeemuksen päivänä
antanut Pelastajasta.

Eläinuhrit siis eivät koskaan
ole olleet Jeesuksen pilkkaamista
vaan aivan päinvastoin
ne ovat olleet uskon osoitus
luvattuun Pelastajaan,
jota nimi Jeesus tarkoittaa.

Nyt meneillään olevan
armotalouskauden uskovat
ovat esikoislyhde siitä joukosta,
joka kerran on oleva
pelastettuna Jumalan Valtakunnassa
Uusien taivaiden ja Uuden maan
ympöröidessä Jumalaa
ja Jumalan Majaa Uuden Maan päällä.

Tuo Jumalan Valtakunta,
on jo sisäisesti meissä.

Muiden osalta näin ei ole
ennenkuin Jumala on luonut
Uudet taivaat ja Uuden maan.

Sillä tuhat vuotta kestävän
Messiaan Valtakunnan eli
Messiaan päivän aikanakin
Hänen maanpäällisessä Valtakunnassa
niin ihmiset kuin eläimetkin kuolevat.

Mutta tuossa Valtakunnassa
me emme asu.
Me olemme silloin Jumalan Majassa
eli Uudessa Jerusalemissa,
joka ei koskaan laskeudu tämän
nykyisen Maan päälle.
Yläpuolelle kylläkin.

Mooseksen lain säädökset
ovat annetut Israelin kansalle
ja ne ovat ikuisia.

Niin kauan kuin
tämä nykyinen Maa
ja nykyinen taivas
pysyy,
ei laista katoa ainoakaan piirto.

Ja niin on täysin luonnollista,
että Israelin kansa
Jumalan pappiskansana
osoittaa uskonsa edelleen
sen lain mukaan,
jonka Jumala on antanut
Israelin kansalle.

Jos luemme Hesekielin kirjan
ja uskomme sen sellaisenaan,
niin sen mukaan on niin,
että ensin tulee Googin sota,
ja sitten kaikki Israelin heimot
kootaan Israelin maahan,
viimeistä Israelin sukukuntiin
kuuluvaa myöten.

Hesekiel (39:28-29) kirjoitti:
Ja he tulevat tietämään,
että minä, Herra,
olen heidän Jumalansa,

kun minä,
vietyäni heidät pakkosiirtolaisuuteen
pakanakansojen luokse,
kokoan heidät omaan maahansa
enkä jätä sinne jäljelle
ainoatakaan heistä.

Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani,
sillä minä vuodatan Henkeni Israelin heimon päälle,
sanoo Herra, Herra.

Välittömästi tämän jälkeen
alkaa pitkä kuvaus siitä,
mitä sitten tapahtuu.

Tuo pitkä kuvaus
ja koko Hesekielin kirja
päättyy luetteloon siitä,
miten tulevat maa-alat
Israelin
kullekin sukukunnalle
sekä temppelille,
papeille,
leeviläisille,
kaupungille ja ruhtinaalle.

Ja viimeisenä mainitaan
Jerusalemin uusi nimi.

On mielestäni täysin selvää,
että tuo kaikki
Googin sodasta alkaen
on vielä toteutumatonta
ennustusta tulevasta.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 26.07.2021 14:44

Tässä on asiaa sivuava ketju, jonka aloitin:

Miksi Paavali halusi uhrata?

viewtopic.php?f=552&t=5115
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 26.07.2021 19:20

Tuon nyt tähän asian ytimen tuosta
esille nostamastasi ketjusta.

Paavali kohtaa Jeesuksen veljen Jaakobin,
joka oli Jerusalemin seurakunnan johtaja.
Jaakob ilmoittaa hyvät uutiset:

Luukas (Ap.t 21:20) kirjoitti:
Sinä näet, veli,
kuinka monta tuhatta juutalaista
on tullut uskoon,
ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.

Oikeammin kääntäen
tuo iloinen uutinen sisältää
maininnan kymmenistä tuhansista
tai oikeastaan tavattoman suuresta joukosta,
jotka ovat tulleet uskoon ja ovat lainkiivailijoita.
Ja nyt puhutaan tietenkin juutalaisista.
Näille juutalaisille oli kerrottu
valheita koskien Paavalia:

Luukas (Ap.t 21:21) kirjoitti:
Mutta heille on kerrottu sinusta,
että sinä opetat kaikkia
pakanain seassa asuvia juutalaisia
luopumaan Mooseksesta
ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan
ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

Tämä oli siis valhetta.
Paavali ei suinkaan ollut kieltänyt
juutalaisia ympärileikkaamasta lapsiaan jne.
Paavali oli itsekin
jo aiemmin tehnyt nasiirilupauksen.

Luukas (Ap.t 18:18) kirjoitti:
Mutta Paavali viipyi siellä vielä jonkun aikaa;
sitten hän sanoi veljille jäähyväiset
ja purjehti Syyriaan,
mukanansa Priskilla ja Akylas;
hän oli leikkauttanut tukkansa Kenkreassa,
sillä hän oli tehnyt lupauksen.

Paavali oli siis jo aiemmin
toiminut Mooseksen lain mukaan.

Ja nyt Jaakob ehdottaa taas
tuollaista erottautumista/vihkiytymistä,
jotta valheellinen väite Paavalista
tulisi todistetuksi.

Luukas (Ap.t 21:23-24) kirjoitti:
Tee siis tämä,
minkä me nyt sinulle sanomme.
Meillä on täällä neljä miestä,
joilla on lupaus täytettävänä.
Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa
ja maksa kulut heidän puolestaan,
että he saisivat leikkauttaa tukkansa;
siitä kaikki huomaavat,
ettei ole mitään perää siinä,
mitä heille on kerrottu sinusta,
vaan että
sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 02.08.2021 09:57

Agabus -niminen miesprofeetta otti Paavalin vyön ja sitoi kätensä ja jalkansa sillä vyöllä ja sanoi profetoiden ; 'Pyhä Henki on ilmoittanut minulle, että juutalaiset sitovat näin Jerusalemissa tämän vyön omistajan ja antavat hänet roomalaisille'. Tuohon aikaan monia tuhansia juutalaisia on tullut uskoon. He olivat kaikki hyvin tarkkoja siitä että tulee noudattaa edelleen juutalaisten perinnäistapoja ja he olivat lainkiivailijoita (Apt. 21:20).

Ja Jaakob ja Jerusalemin seurakunnan johtajat kertoivat Paavalille siitä että Jerusalemin juutalaiskristityille on kerrottu Paavalista joka vastustaa Mooseksen lakia ja juutalaisia tapoja ja kieltää jopa ympärileikkaamasta lapsia (Apt. 21:21). He kysyivät; mitä nyt olisi paras tehdä? He sanoivat Paavalille että lainkiivailijat juutalaiset varmaan saavat tietää että että sinä (Paavali) olet tullut tänne. He ehdottivat Paavalille sanoen; 'meillä olisi tämä ehdotus, täällä on neljä miestä jotka ovat tehneet Jumalalle lupauksen. Menkää yhdessä temppeliin ja osallistu sinäkin heidän kanssaan lain säätämään uhritoimitukseen ja maksa kaikkien kulut. Sen jälkeen miehet voivat leikkauttaa tukkansa. Näin kaikki lainkiivailijat juutalaiset saisivat tietääettä hyväksyt tällaisen tavan ja tottelet itsekin juutalaisten lakia' (Apt. 21:22-24).

He jatkoivat vielä sanoa; 'Pakanakristittyjähän emme vaadi noudattamaan juutalaisten tapoja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta: pyysimme kirjeessämme, että he eivät söisi epäjumalille uhrattua lihaa eivätkä sellaista lihaa, josta verta ei ole laskettu, sekä kieltäytyisivät epäsiveellisyyden harjoittamisesta' (Apt. 21:25).

Agabuksen profetia toteutui tässä kohdassa että Paavalin pidätettiin syystä ettei Jumala salli vanhan liiton säädösten pariin palaamisen. Aikamuoto puhuttaa ja mietityttää, kirjoittiko Paavali pidätettynä Roomalaisille kirjeen? Siinä Paavali kirjoitti; 'Rakkaat veljet, hartain toiveeni ja rukoukseni on, että oma kansani, juutalaiset, pelastuisivat. Tiedän kuinka kiihkeästi juutalaiset ajavat Jumalan asiaa, mutta heidän kiivaus johtaa heidät harhaan. He eivät ymmärrä että Jumala hyväksyy heidät Kristuksen tähden, joka kuoli heidän puolestaan.

Paavali kirjoitti vielä; 'sen sijaan he yrittävät pystyttää omaa vanhurskautta mutta he eivät alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Kristus on näet lain LOPPU vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle. Kirjoittaahan Mooses siitä että jos joku kykenee täydellisesti noudattamaan Vanhan testamentin lakia, hän on ansainnut pelastuksen, elää siitä mutta se vanhurskaus joka tulee USKOSTA, sanoo näin: 'Älä sano sydämessäsi; kuka nousee taivaaseen? - nimittäin tuomaan Kristusta alas - tai: 'kuka nousee taivaaseen? - nimittäin nostamaan Kristusta kuolleista'. Mitä se siis sanoo? Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi. Tämä on se uskon sana, jota me julistamme (Room. 10:3-8).

Paavali toi tärkeän pointin pelastavasta uskosta joka tapahtuu mitä Room. 10:9-17 luvussa sanotaan. Paavali kirjoitti vielä; 'entä juutalaiset, ovatko he kuulleet Kristuksesta? Ovat toki, tieto Hänestä on kulkeutunut kaikkialle, missä heitä on, hyvä sanoma on viety maan ääriin saakka. Mutta tiesivätkö juutalaiset Jumalan suunnitelman? Tiesivät! Jo Mooseksen aikana Jumala sanoi, että Hän tekee kansansa kateelliseksi ja yrittää havahduttaa sen antamalla pelastuksensa ymmärtämättömille pakanakansoille. Myöhemmin Jesaja myös sanoi rohkeasti, että sellaiset ihmiset jotka eivät edes etsineet Jumalaa, löysivät Hänet. Koko ajan Jumala kuitenkin on ojentanut käsiään juutalaisia kohti mutta nämä ovat olleet uppiniskaisia ja kieltäytyneet tulemasta Hänen luokseen' (Room. 18-21).
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä