Erämaa

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Erämaa

ViestiKirjoittaja rupattelija » 15.10.2020 13:26

Minua on puhuttanut ja puhuttaa edelleen se erämaa. Joskus se on palautunut mieleeni ja alkanut muistuttaa minua siitä erämaasta. Kun Jumala uloskutsui kansaa pois Egyptistä ja vei kansaa erämaahan. Siellä Jumala nöyryytti kansaa. Erämaa on niinkuin "riisuttava paikka", että siellä riisutaan pois kaikki, mihin omassa lihassa luotetaan ja mitkä korotetaan itseään.

Erämaa on "ei mitään" paikka ja siten elävä kallio ilmestyy erämaassa. Elävän kallion rinnalla lihalliset avut on kaikki turhaa. Erämaassa Jumala osoittaa olevansa Jumala ja todellinen apu melkein kaikilla uskonelämän alueilla.

Erämaassa Jumala opettaa että ne Jumalan Sanat jotka lähtee Jumalan suusta, eivät ole teille turhia sanoja, vaan niissä on teidän elämänne. Näiden sanojen varassa te elätte. Se minua on paljon puhuttanut.

:bible2:
5Moos. 32:47 kirjoitti:

Sillä ei ole se turha sana, joka ei koskisi teitä, vaan siinä on teidän elämänne; ja sen sanan varassa te elätte kauan siinä maassa, johon te menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."

5Moos. 8:3 kirjoitti:

Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

"Jumalan käsi" puhuttaa minua vielä että ei ole lyhyt auttamaan ollakseen Jumala ja todellinen apu melkein kaikilla uskonelämän alueilla. Joskus esimerkiksi oma lihallinen viisaus nousee päätä päin ja alkaa ohjailla huomaamattomasti luullessaan sitä Jumalan antamaksi viisaudeksi, niin siten huomaa joutuvan taas "erämaahan" riisuttavaksi.

Raamatussa sanotaan että joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. Se voi viittaa erämaan juttuun että huomaa olevansa alennettu ja miettii, mikä se alensi itseään ja mietittyään toteaa että se ei ollut Herran antama viisaus vaan oma lihallinen viisaus joka on ylpeydestä ja se itseään korottava alentaa. Ylentäminen Raamattu kansalle -käännöksen mukaan tarkoittaa korottamista.

Erämaa on hyvä paikka kun siten siellä kaikki on riisuttu pois ja siten elävä kallio ilmestyy ja siinä on meidän Jumala ja todellinen apu joka kuljettaa meitä. Erämaata tarvitaan uskonelämässä. :thumbup:
rupattelija

Re: Erämaa

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 15.10.2020 16:06

Kyllä. Erämaata tarvitaan uskonelämässä.

Israelin kansan vaellus on meille opiksi omaan elämäämme.

"Lihallinen viisaus" oli ensimmäisenä paikalla, kun kansalle tuli jano tai nälkä. Syytökset kohdistuivat Moosekseen, Jumalan palvelijaan. Kansa aivan kuin unohti, että he olivat kulkeneet meren poikki kuivaa myöten. He eivät näyttäneet antavan arvoa sille, että Jumala johdatti heitä päivällä pilvenpatsaassa ja yöllä tulenpatsaassa. Vieläpä Hän antoi jokapäiväisen ruoka-annoksen.

Minua on puhutellut Israelin kansan vaellus sekä heidän suhtautumisensa Herraan.
Kuinka on minun laitani, kun pitkällinen erämaavaellus jatkuu ja jatkuu!

Mihin se on minua vienyt?
Tähän: Jumala on ykkönen Jeesuksessa Kristuksessa, ihan kaikessa. Kun Maria istui Jeesuksen jalkojen juuressa osoitti se, että Maria tahtoi oppia tuntemaan Jeesusta ja toimia niin kuin Hän puhui.

Erämaavaellukseni on osoittanut, että yksi on tärkein Jeesus Kristus ja Hänen tuntemisessaan kasvaminen. Tämän kautta olen saanut opetella katsomaan, kuuntelemaan sekä suhtautumaan uskonsisariin ja -veljiin toisin. Kasvua riittää. Niin hidasta se kohdallani on. Onneksi Jumalan Henki muistuttaa, jos olen suhtautunut lähimmääiseen Hänen tahtonsa vastaisesti.

Siis Jumalan varassa kaiken aikaa Jeesuksen Kristuksen kautta.
hypomenoo

ViestiKirjoittaja rupattelija » 16.10.2020 08:35

Niin, Hypomenoo. Minulla on tällainen erämaa että minulle tuli profetia, joka on ihan tuore vähän aikaa sitten, siis viime syyskuussa. Koska aluksi ajattelin että voin pitää tauon ja siten päätin pitää tauon ja jätin Raamatun sikseen vähäksi aikaa kun olin tauolla. Siihen meni noin kolme viikkoa ja koin että tarvitsen vielä lisää taukoa. Rukoilin ja pyysin lisää taukoa.

Siten tuntemattoman uskovan kautta minulle tuli profeetallinen sana; siinä Herra Jeesus sanoi; 'älä jätä Minua ulkopuolelle mitään sinun elämästäsi sillä elämäsi kuuluu Minulle.' Olin hämmästynyt vaikka en ole siitä tauosta kertonut kenellekään mitään. Herra puhui tuntemattoman uskovan kautta minulle suoraan profeetallisesti.

Minua puhuttaa se ja myös se että erämaassa Jumala nöyryytti kansaa ja antoi kansaa näkevän nälkää. Hän antoi kansalle syötäväksi mannaa, jota kansa ei tuntenut. Näin Hän teki kansalle tiettäväksi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan hän elää jokaisesta sanasta, joka lähtee Herran suusta.

Minun olisi pitänyt antaa sille arvoa. Siitä huolimatta päätin ottaa tauon itselleni ymmärtämättä jokaisen Jumalan Sanan arvoa. Pakko tunnustaa että hävettää etten ymmärtänyt sitä arvoa. :redface: Minua puhuttaa Jumalan Sanan varassa elämisen arvo, että ne Jumalan Sanat eivät ole meille turhia sanoja, vaan niissä on meidän elämämme. Näiden sanojen varassa me elämme, sanoo Raamattu.

5.Mooseksen kirja 32:47 kirjoitti:

Sillä ei ole se turha sana, joka ei koskisi teitä, vaan siinä on teidän elämänne; ja sen sanan varassa te elätte kauan siinä maassa, johon te menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."

Erämaassa Jumala opetti että pitää elää Jumalan Sanan varassa. Tarkoittaako se että ne sanat jotka lähtee Jumalan suusta, ovat henki ja elämä? Ja profetia puhuttaa ja mietityttää että Herra Jeesus ja jokainen Jumalan Sana olisi ikäänkuin yhtä, ihan tiiviisti. Tarkoittaako Jumalan Sanan varassa eläminen, että Jumalan Sanan varassa elämisen kautta Herra Jeesus pääsee lihaksi meissä ja saa aikaan meissä Kristuksen muotoa ja siksi Jumalan Sanat ovat elämä ja henki?

:rolleyes:

Johanneksen evankeliumi 6:63 kirjoitti:

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
rupattelija

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 16.10.2020 10:56

Minulle erämaa aika on vienyt Jumalan Sanan ääreen ja saan siitä ravintoni, mitä tarvitsen. En jaksa päivääkään ilman Jumalan Sanaa, Raamattua.

Erämaassa vanhurskauden nälkä ja jano on kasvanut. Jumala ruokkii ja juottaa minua Sanassaan (Raamattu).

Luen, uskon lukemaani sekä usein itken lukemani äärellä, koska se pysähdyttää. Sana on ojentanut minua, kasvattanut minua, nuhdellut minua sekä opettanut minua. Huomaan Raamattua lukiessani oman pahuuteni joka on lisännyt tarvettani syvempään riippuvaisuuteen Jumalasta.

Jumalan armo on saanut näkemään sen, mikä ei Hänelle kelpaa ja siitä olen luopunut (esimerkiksi väärä mieliala toiseen ihmiseen). Jatkuvaa valvomista, mutta lepotilassa, ei neuroottisesti. Levätä eli luottamus tässä Jeesukseen Kristukseen.

Sinulla on hyviä kysymyksiä. Niihin varmaan saat vastauksia täällä tai muualla.

Minulla on vaihe, jossa vain olen ja lepään Jumalan varassa. :)
hypomenoo

ViestiKirjoittaja rupattelija » 16.10.2020 17:45

Niin, Hypomenoo. :smile: Minä luulin että saa pitää tauon jättämällä Raamatun lukemisen väliin kun olen Jumalan armon alla mutta taisin ymmärtää sitä asiaa väärin.

Muuten Jumalan Sanat ovat henki ja elämä. Minua jäi askarruttamaan sanan pieni alkukirjain vaikka se tarkoittaa varmaan Pyhää Henkiä.

Johanneksen evankeliumi 6:63 kirjoitti:

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 17.10.2020 09:39

Se pienentynyt lauma muistui äsken mieleeni. Se on kovasti puhutteleva juttu. Se voi olla esikuvallinen opetus uuden liiton uskoville.

Kun Jumala uloskutsui kansaa pois Egyptistä ja opetti että tulee elää jokaisesta Sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Alussa oli valtavan suuri lauma. Mutta luvattuun maahan pääsi vain pienentynyt lauma joka eli Jumalan Sanan varassa.

Loput sai surman erämaassa. Koska ne halusi ohjailla itse oman pään mukaan ilman Jumalaa ja sai surman. Se voi olla esikuvallinen varoitus uuden liiton uskoville jos haluaa ohjailla itse oman pään mukaan, joutuu kohtaamaan hengellistä kuolemaa.

Toisaalta minua puhuttaa Jumalan Sana, joka varjelee rakkauden kylmenemiseltä pois. Jos eletään Jumalan Sanan varassa, siinä rakkaus ei pääse kylmenemään eikä laittomuus pääse valloittamaan sydämen. Laittomuus termillä tarkoittaa että on ilman Jumalan lakia.

Joh. 15:3 kirjoitti: Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Se Jumalan Sana puhdistaa myös ylpeät ajatukset pois kuten sotapäällikön Naemanin tarinassa sanotaan, että Naeman päätti ottaa terveen nöyryyden ja sukelsi seitsemän kertaa sanan mukaan ja puhdistui spitaalista pois. Niin Jumalan Sana on puhdistavaa.

Kun jos eletään Jumalan Sanan varassa, terve nöyryys pysyy yhä ja on puhdas pois ylpeistä ajatuksista, ne ei voi pääse ohjailemaan pois Jumalan Sanan yhteydestä enää eikä laittomuus voi päästä valloittamaan sydämen.

Mutta Raamatun mukaan viimeisinä luopumuspäivinä laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Siinä ymmärretään Jumalan Sanan arvoa ja siksi pysytään lujana ei vahvana loppuun asti, pelastuu.

Matteuksen evankeliumi 24:12-13 kirjoitti:

Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä