Nykyään vierastan tuota identiteetti-sanaa, mutta mikähän olisi supisuomalainen vastine? Olemus, minäkuva..?
Olen viljellyt (monen muun tavoin) lausetta 'uskovan identiteetti on Kristuksessa' ajattelematta, mitä sillä tarkoitetaan. Pitäisikin mennä ihan peruuttaen alkulähteille: minäkö uskova?
Lukiessani Paavalin kirjeitä huomioni kiintyi siihen, kuinka Paavali kirjoittaa olevansa Jumalan tahdosta apostoli. Paavalilla (Saulus) olikin toisenlainen suunnitelma alunperin ja silti hän piti itseään juutalaisena Jumalalle kelpaavana. Nöyryytyksen kautta hän nöyrtyi Jumalan väkevän käden alle ja hänen tekstinsä oikein huokuvat sitä, mitä on olla ja elää toisen tahdosta.
Minulla ei ole ehyttä vaellusta näiden 40 vuoden aikana. Olen oppinut ymmärtämään Moosesta, joka ei saanut nähdä Luvattua maata kuin kaukaa; Daavidia, joka rukoili, ettei Jumala ottaisi pois häneltä Pyhää Henkeä sekä Pietaria, joka samana päivänä vannoi Jeesuksen nimeen ja kielsi Hänet.
Olen ollut lomautettuna koronan vuoksi ja ajoittain olen kysellyt suuntaa elämälleni eläkeiän lähestyessä. Johdatuksen makua on siinä, että näistä hapuiluista tuli käännekohta: Jumalan Sana alkoi puhutella niinkuin ensi kertaa silloin 40 vuotta sitten. Sydämelläni on ainakin se, että tässä maailmanajassa mahdollisimman monelle Raamattu saisi tulla eläväksi, niin että Lakikirjasta tulisi Rakkauskirje.
עֵד, Jumalan tahdosta uskova