Ilmoituksen ydin

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta

Ilmoituksen ydin

ViestiKirjoittaja עֵד » 11.04.2020 10:15

Niin seurakunnissa kuin kirjallisuudessa ja keskustelupalstoilla on uskovia, jotka epäröivät hengellisten lahjojensa suhteen. Myös kuulijat ja lukijat voivat esittää omia analyysejään niin henkilöstä kuin hänen agendastaan.

Uskallan rohkaista uskovaa, jonka motiivina ei ole tuoda esiin omaa, vaan Herransa kunniaa. Sinä itse et tule täydelliseksi tässä ajassa etkä ihmisten edessä, mutta Jeesuksen sovitustyön kautta olet otollinen ja tarpeellinen Jumalan valtakunnan työhön ja Jeesuksen sovituskuoleman kirkastamiseen.

Meitä on kehotettu rohkaisemaan toinen toistamme - huolimatta siitä, ettemme täytä toistemme kriteerejä ollen välillä itsellemmekin arvoituksia.

Kun joskus kerroin ’kuulemistani’ sanoista kesken arkisen aherruksen, jouduin usein tilanteeseen, että sillä hetkellä ne oli kristallinkirkkaita, mutta hetken kuluttua oma epäily astui areenalle pyrkien tuomitsemaan ne alitajunnan tuotoksiksi. Jos sitten erehdyin noita päiväkirjamerkintöjäni kertomaan, ne leimattiin ilmestystiedon hamuamiseksi tai, kyllä, naisten sielullisiksi riimeiksi.

Siksikö Maria kätki saamansa ilmoituksen sydämeensä? Hetkinen, uskalsinko juuri verrata ’taivassanojani’ itsensä Jumalan Pojan äidin saamiin profetian sanoihin?! Ehkä kuitenkin yhtenä syynä on selittämätön pyhyyden tunne/läsnäolo, ikäänkuin sanat olisivat helmiä.

Koeteltuani Sanalla puen (henkilökohtaiseksi ilmoitukseksi tarkoitetut?) sanat joskus runoksi, jossa sen ydin/aihio on tarvittaessa tarjolla joko vahvistukseksi tai lohduksi, jos sen funktio on sellainen.

’Nyt on aika vahvistaa liittoa.’
עֵד

Re: Ilmoituksen ydin

ViestiKirjoittaja kalamos » 11.04.2020 19:07

Nykykielelle tuon alkutekstin ilmaisun
voisi ehkä kääntää:
'ja Maria tallensi'.

Jos Maria ei olisi tätä tehnyt,
ei myöskään Luukas olisi voinut siirtää
tuota sydämeen tallennettua tiedostoa pape... pergamentille.

Varmempaa tallelokeroa kuin äidin sydän,
ei Jumala olisi voinut järjestää.

PS

Minulle on käynyt monestikin niin,
että kun en heti ole tallentanut sitä,
minkä olin kokenut tulleen minulle kirkastetuksi,
niin myöhemmin
- vaikkapa seuraavana aamuna -
ei minulle ole enää suotu armoa
palauttaa mieleeni tuota asiaa,
saatikka jakaa muille.
kalamos

Re: Ilmoituksen ydin

ViestiKirjoittaja עֵד » 20.04.2020 09:38

kalamos kirjoitti:Varmempaa tallelokeroa kuin äidin sydän,
ei Jumala olisi voinut järjestää.

Tämä on kuin äitienpäivätervehdys! Upea ilmaus mielestäni.

Hengellisen ilmoituksen ydin on kirkastaa Jumalaa ja Hänen kunniaansa ja Pyhä Henki siinä/sen kautta kirkastaa Jeesusta ja Hänen sovitustyötään.

Kun kannoin Raamattuani aamulla, totesin: Sana on ykkönen ja minä kakkonen!
עֵד

Paluu USKO ja ELÄMÄ