Kävin lukemassa Witnessin antaman Israel-sivustolle vievän linkin. Myönnän, että tutustuin sivustoihin vain harppoen, sillä en yksinkertaisesti jaksanut lukea kaikkea materiaalia läpi. Messiaanis-juutalaiset asiat ja kannanotot eivät kuitenkaan ole minulle vieraita. Olen asunut Israelissa kolmena eri jaksona muutaman vuoden ajan ja kohdannut sekä Israelissa, että Suomessa messiaanisia (juutalaisia) kristittyjä. Sivusto mainitsi lähtökohdistaan:
Tuon sivuston esittelijä kirjoitti:Tämä sivusto kumartaa ainoastaan JHVH'n Pyhää Sanaa Tanakissa (VL) ja Brit Chadasha:ssa (UL)!”
Hebrealaista Uutta Testamenttia kutsutaan Britt Chadashiksi. Yleisimmin tutkijat lähtevät siitä, että alkukielinen Uusi Testamentti oli kreikankielinen, josta on sitten kirjoitettu useita käännöksiä eri kielille. Tarkemmin sanottuna kielenä oli koinee-kreikka, joka oli alkuseurakunnan aikoina käytössä ollut sekamurre. Mikään kieli ei sinänsä ole pyhä, pyhä on Jumala ja Hänen Sanansa. Kaikilla kielillä voidaan sekä kirota, että siunata. Jeesuksen aikana Israelin alueen puhekielenä oli aramea, ja jotkut otaksuvat monien osien Uudessa Testamentissa olevan käännöstä arameasta kreikaksi. Me kristityt emme korota mitään kieltä toisten kielien yläpuolelle, vaan me kumarramme Jeesusta Kristusta, jota me etsimme sekä Vanhasta, että Uudesta Testamentista. Me emme kumarra Britt Chadashaa.
Surukseni olen huomannut, että usein messiaanis-juutalaisten tarttuminen hebrean kieleen ja VT:n lakiin ja säädöksiin vie heidät pois siitä armon evankeliumista, johon heidät on kutsuttu. Tämä tapahtui Raamatun mukaan jo alkuseurakunnassa ja sitä tapahtuu yhä tänäänkin. Ystäväpiirissäni ollut messiaanis-juutalainen perhe piti Vanhaa Testamenttia sinä Raamattuna, jota piti lukea ja elää sen säännösten mukaan. Muistan, kun kerran katoin pöytää ja laitoin samalle pöydälle tarjoiluastioihin leikkelemakkaroita ja toiseen juustoa. Minua nuhdeltiin siitä, koska rikoin juutalaisten ruokasääntöjä. Minua kuitenkin ymmärrettiin sanomalla: ”Sinä saat tämän anteeksi, sillä teit sen tietämättömänä. Me haluamme aterioida puhtaasti saastuttamatta itseämme”.
Tuolle palstalle kirjoittanut Tuomas Levänen kirjoitti:”Markus 7:19 "sanoi kaikki ruuat puhtaiksi" - Näin siinä ei todellakaan lue, muuta kuin ehkä pohjoismaisissa käännöksissä. Siunausta ja johdatusta teille, älkääkä lopettako kirjoittamista, ellei Herra käske!

Markus (7:19) kirjoitti:
"Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu."
Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.
Alkukielinen kreikkalainen Raamattu: ”…katharizon panta ta bromata”.
Sana sanalta käännös englanniksi: ”puryfying all the food” = puhdistaen kaiken ruuan.

Paavali (1 Kor 10:25-29) kirjoitti:
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, sillä:
"Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden. Mutta jos joku sanoo teille:
"Tämä on epäjumalille uhrattua",
niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden; en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?

Paavali (Room 14:14) kirjoitti:
Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi; sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Luukas (Ap.t 11:6-9) kirjoitti:
Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja. Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö.'
Mutta minä sanoin:
'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut.'
Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi:
'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi.'

Paavali (Tiit 1) kirjoitti:
Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa; semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi. Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa."
Tämä todistus on tosi; sen tähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin. Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
Minusta tuntuu siltä, että en jatka tästä aiheesta tässä ketjussa enempää jatkossa. Uuden Testamentin kirjeet varoittavat monissa paikoin juuri juutalaisuudesta Kristukseen uskoviksi tulleita vaarasta ajautua pois armosta takaisin lain alle. Yllä mainitsemalleni messiaanis-juutalaiselle pariskunnalle tapahtui juuri niin. Sen seuraaminen oli järkyttävää.
Tuon sivuston esittelijä kirjoitti:
Meille kaikille suomalaisille, jotka uskomme Messiaaseen Jahushuaan (Jeshuaan)
Niinpä - Hän ei kuulekaan meitä, ellemme lausu Hänen nimeään oikein. Jeesus-nimellä lausuttu rukous menee hukkaan. Näin minulle väitettiin täytenä totuutena. Voi tätä pimeyttä!