Käännöksen mukaan Puolustaja

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Käännöksen mukaan Puolustaja

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 13.01.2020 06:39

:bible:
Johannes (14:15-17) kirjoitti:

Jos te minua rakastatte,
niin te pidätte minun käskyni.

Ja minä olen rukoileva Isää,
ja hän antaa teille toisen Puolustajan
olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

totuuden Hengen,
jota maailma ei voi ottaa vastaan,
koska se ei näe häntä
eikä tunne häntä;
mutta te tunnette hänet,
illä hän pysyy teidän tykönänne ja
on teissä oleva.

Niiden kohtien mukaan voi tuntea Pyhän Hengen, elää Hänen johdatuksessa ja olla Pyhän Hengen käytössä, jos rakastaa Jeesusta ja pitää Hänen käskynsä. Niin totuudessa vaeltaminen on ainoa oikea tie, mutta mitä käytännössä Pyhä Henki Puolustajana tarkoittaa?

Biblian käännöksen mukaan Pyhä Henki on Lohduttaja, sitä minä ymmärrän, mitä se tarkoittaa. Kun jotain paha tapahtuu, ja se tapahtuu, siten Pyhä Henki tulee lohduttamaan ja vahvistamaan. Mutta mitä puolustamiseen tulee, mitä se tarkoittaa yleensä käytännössä?

:bible2: Biblia 1776
Johannes (14:16) kirjoitti:
Ja minä olen rukoileva Isää,
ja hän antaa teille toisen Lohduttajan,
että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti:

Eli jos jotain paha tapahtuu, sen Pyhä Henki Puolustajana vaikuttaa estämään, ettei se tule tapahtumaan? Voiko Hän Puolustajana tehdä sen eli estääkseen, ettei se tule tapahtumaan?
rauhankulkija

Re: Käännöksen mukaan Puolustaja

ViestiKirjoittaja Emil » 13.01.2020 06:48

Miten Jeesus puolusti omiaan? Maailmassa teillä on ahdistus sanoi Jeesus, mutta olkaa turvallisella mielellä, minä olen voittanut maailman, sanoi Jeesus.

Jeesus ei estänyt pahojakin vaikeuksia ja ahdistuksia ja koettelemuksia tulemasta opetuslasten elämään, mutta puolustajana Hän aina valmisti ulospääsyn ja riemuvoiton niistä ja niiden keskellä, kunhan vain opetuslapset pysyivät Hänessä ja turvautuivat Häneen.

Nyt kolmanteen taivaaseen mentyään Jeesus lähetti omilleen toisen puolustajan, Pyhän Hengen ja Jeesus puolustaa samalla tavalla omiaan maailmassa nyt Pyhän Hengen kautta.
Emil

ViestiKirjoittaja Jukka » 13.01.2020 06:59

Emil kirjoitti:
Nyt kolmanteen taivaaseen mentyään Jeesus lähetti omilleen toisen puolustajan, Pyhän Hengen ja Jeesus puolustaa samalla tavalla omiaan maailmassa nyt Pyhän Hengen kautta.

En jaksa sairauksieni tähden kovin paljon seurata näitä keskusteluja, mutta mitä tarkoitat, kun kirjoitat Jeesuksen menneen kolmanteen taivaaseen? Olen ymmärtänyt, että Jeesus otettiin ylös taivaaseen ja Hän istuu Jumalan oikealla puolella. Onko Jumalan valtaistuin kolmannessa taivaassa, jonka olen ymmärtänyt tarkoittavan paratiisia [vaikka en kyllä kovin syvällisesti ymmärrä tuota paratiisi-termiäkään].
Jukka

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 13.01.2020 07:46

Ok, Emil.

Kyllä se Pyhän Hengen puolustaminen johti minua väärinymmärrykseen ja se voi olla jollekulle väärinymmärrykseen johtava.
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja kalamos » 13.01.2020 14:18

Vain Johannes
käyttää tuota ilmaisua
:bible3: Puolustaja :bible3:
Esimerkiksi:

Johannes (1 Joh 2:1) kirjoitti:Lapsukaiseni,
tämän minä kirjoitan teille,
ettette syntiä tekisi;
mutta jos joku syntiä tekeekin,
niin meillä on puolustaja Isän tykönä,
Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

Pyhä Henki ei puolusta meitä tässä syntiasiassa.
Sen tekee Jeesus Isän tykönä.

Mutta avauksessa olevassa Raamattulainauksessa
tarkoitetaan toisenlaista puolustamista.
Tämä puolustaminen konkretisoitui
hyvin pian tuon puheen jälkeen.

:bible2: Aapeli Saarisalo
Johannes (18:7-9) kirjoitti:
Niin kysyi taas heiltä:
"Ketä etsitte?"

Sanoivat:
"Jeesusta Nasaretilaista."

Jeesus vastasi:
"Sanoin teille, että Minä olen.
Jos siis Minua etsitte,
antakaa näitten mennä" -

jotta täyttyisi sana, jonka oli sanonut:
"En ole hukannut yhtään niistä,
jotka olet Minulle antanut."

Tämä oli viimeinen kerta,
kun Jeesus puolusti opetuslapsiaan tällä tavalla.

Mutta nyt Hän oli menossa Isän luo.
Ja Hän ei enää voisi olla opetuslastensa rinnalla
täällä maan päällä.

Mutta Pyhä Henki tuli puolustajaksi
Jeesuksen sijaan,
ja se oli hyvä asia meille,
sillä Jeesus ei voinut ihmisenä olla
kuin yhdessä paikassa kerrallaan.

Mutta nyt Pyhä Henki eli Kristuksen Henki
on kaikkialla ja voi toimia koko maailmassa yhtäaikaa.

Pyhä Henki on siis nyt meidän
puolesta puhujamme (parakletos).

Tämä toteutuu esimerkiksi
tällaisissa tilanteissa:

Luukas (12:11-12) kirjoitti:Mutta kun he vievät teitä
synagoogain ja hallitusten ja esivaltojen eteen,
älkää huolehtiko siitä,
miten tai mitä vastaisitte puolestanne
tahi mitä sanoisitte;
sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä,
mitä teidän on sanottava.
kalamos

ViestiKirjoittaja עֵד » 13.01.2020 17:18

Tunnen tarvetta rohkaista kuuntelemaan, mitä Puolustajamme (Pyhä Henki) meille/uudestisynnytetylle hengellemme puhuu, juurikin Sanansa kautta.

Hiljakkoin Sanan äärellä pysähtyessäni tuli itselleni monenlaisia syytöksiä, kuinka laiskasti olen Herran palvelijana toiminut, milloin mihinkin vedoten.. Taakat kuitenkin heltyivät, kun selkeästi ’kuulin’ sanat ’laupeutta minä tahdon enkä uhria’. Tämä synnytti vastarakkautta Häneen, joka oikein tuomitsee.
עֵד

ViestiKirjoittaja talutettava » 13.01.2020 20:38

Tulee mieleen Puolustajasta, että Hän toimii puolustaen, toisten puolesta.

Ja Roomalaiskirjeen 8. luvussa on käsittääkseni Pyhä Henki ja Jeesus Kristus uskovien puolustajina.

Paavali ( Room 8:26-27; 8:34 ) kirjoitti:

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
...
Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

Usea suomenkielinen käännös käyttää "edestämme" sanan sijaan puolestamme, mm. RK, AS UT, Toivo Koilon UT.

Tämä on hyvin lohdullista.
talutettava

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 13.01.2020 21:40

Nyt ymmärrän, Kalamos. Se on sellainen puolustaminen, mitä sinä kirjoitit. Sisko toi myös oivalluksen, niin ymmärrän, että Pyhän Hengen tehtävä on puolustaa tuomitsemiselta ja syytöksiltä. Sillä Hän on voimallinen pitämään syytöntä pystyssä, kun häntä tuomitaan ja syytetään.

Room. 14:4 kirjoitti:

Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa?
Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu;
mutta hän on pysyvä pystyssä,
sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Se on sellainen puolustaminen, kuten Talutettavan laittaman Raamatun kohdan mukaan, mutta se ei ole sellainen puolustaminen, mitä ihminen käsittää, esimerkiksi puolustaisi pois fyysiseltä väkivallalta. Voisiko joku avata lisää Pyhän Hengen puolustamiseen liittyvät asiat, niin minulla alkaisi avartua se Pyhän Hengen puolustaminen?

Minulle tuli äsken mieleen se tositarina, minkä olen kuullut, että eräs uskova toi salassa Raamattuja maahan, missä kielletään uskon ja Herran, niin tullimies avasi auton takaluukun ja tarkisti, ettei siinä ole mitään, vaikka siinä oli paljon Raamattuja. Eikö se ole esimerkiksi Pyhän Hengen puolustamista?
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Annora » 13.01.2020 21:45

Joh. 14:16
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti

Luther 1545
16 Und ich will den Vater bitten, und er soll euch einen andern Tröster geben, daß er bei euch bleibe ewiglich,

Annora
16 Ja minä tulen pyytämään Isältä, ja hän on antava teille toisen lohduttajan, joka jää luoksenne ikuisesti.
Annora

Paluu Sana ja Elämä