Jeesus arvosti naisia -todella.

Re: Jeesus arvosti naisia -todella.

ViestiKirjoittaja Annora » 28.11.2019 15:00

Paavalin kerrotaan sanoneen näin:

:bible:
Paavali (1 Tim 2:12) kirjoitti:mutta minä en salli,
että vaimo opettaa,
enkä että hän vallitsee miestänsä,
vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

Huomatkaa, tässä sanotaan, että "minä en salli". Siis Paavali, tuo tiukka fariseus ei salli.

Sitten vielä pieni yksityiskohta:
Paavali (Room 16:7) kirjoitti:Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle,
heimolaisilleni ja vankeustovereilleni,
joilla on suuri arvo apostolien joukossa
ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.

Tämän Juniaan sanotaan olleen nainen. Kerrotaan myös, että ennen 1200-lukua pidettiin selvänä, että Junia oli nainen, mutta sitten kun tuo tänäkin päivänä olemassa oleva suuri kristillinen kirkkokunta alkoi saada alaa, niin Junia haluttiin käsittää mieheksi.

Omasta mielestäni ei opettajan sukupuolella ole merkitystä, jos opetus ja evankeliumin julistus on raamatun mukaista.

Tämä on oma kommenttini: Jeesus ei olisi kieltänyt naista opettamasta, vaikka juutalainen kulttuuri sen kielsikin.
Annora

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 28.11.2019 17:31

Annora, haluaisin kertoa, että minä olen taas kuullut, että se nimi oli miehen nimi. Tulin siihen tulokseen, että nimi ei riitä paljastamaan sukupuolen.

Ja haluaisin kertoa, että Saulus Tarsolainen sattuu olemaan minun lempiaiheeni. Ajattelen alustaa ensin nämä kolme asiaa, jos sinulle kai sopii.

Kun uskon kasvun kautta ojentaudutaan Raamatun tuntemisen rinnalla ja siten huomataan, että asia ei ole näin, mitä aiemmin on luullut, että asia olisi näin ja siten hylätään se käsitys pois ja omistetaan se uusi käsitys.

Niin olen tehnyt näin. Uskon kasvu teettää. Erehdyksiä riittää. Ihan luonnollisesti. :smile:

Uskon kasvun ohessa Raamatun tuntemisen rinnalla pääsee tuntemaan Raamattua vähitellen kokonaisesti ja tullaan siihen tulokseen, että Raamattu (Raamatun asema) ei ole sellainen, että voisi irrottaa pois kokonaisesta opetuksesta ja antaa tukea irrotetulle opetukselle ilman kokonaista opetusta.

Kerron ihan lyhyesti, että Saulus Tarsolainen eli Paavali Arabiassa 3 vuotta pääsi tuntemaan evankeliumin salaisuuden, jonka ohessa meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka on voimallinen avaamaan ymmärrystä kaikkeen Raamatun opetukseen. Nostan esille Paavalin omin käsin kirjoittama kohta, joka puhuttelee.

Paavali Gal. 1:11-20 kirjoitti:Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta. Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa.

Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen. Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta. Siinä kaikki mitä Paavali omin käsin kirjoitti.

Hän Kristuksen tuntemisen rinnalla katsoi kaikkea tappioksi ja pitää roskana. Siten Hän kirjoitti sen, että meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka on voimallinen avaamaan ymmärrystä kaikkeen Raamatun opetukseen.

Fil. 3:8 kirjoitti: Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin,
Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla,
sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana -
että voittaisin omakseni Kristuksen

1Kor. 2:5 kirjoitti: ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan.

Se tarkoittaa, että Kristuksen tuntemisen rinnalla hän on perehtynyt kaikkeen totuuteen ja samoin seurakunnan järjestykseen. Siksi hän sanoi; "olkaamme hänen seuraajia, sillä Hän on Kristuksen seuraaja".

1Kor. 11:1 kirjoitti: Olkaa minun seuraajiani,
niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

Vielä pari juttua, jos sopii. Jumala on sanonut Aabrahamille, että hänen tulee kuunnella omaa vaimoa Saaraa kaikessa, sillä hänen vaimo oli viisas nainen, mutta se ei tarkoita, että hänen vaimo olisi opettaja, vaan että hänen vaimo oli viisas.

Minä etsin huolellisesti ja tarkasti, löytyisikö Raamatusta jotain tukea sille jutulle, että nainen voisi opettaa seurakunnassa. Yksi Raamatun kohta uudesta testamentista löytyi, mutta se Raamatun kohta ei mainitse suoranaisesti Sanan opettamisesta, vaan hengellisistä lauluista, kiitoslauluista ja psalmeista.

Kol. 3:16 kirjoitti: Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana;
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa,
psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Uutta testamenttia etsittyäni ei ole kuitenkin yhtään löytynyt sellainen opetus, joka voisi tukea siitä juttua, jonka mukaan nainen voisi johtaa seurakuntaa ja voisi toimia opettajana vallitsevasti - seurakunnassa. :bible3:

Uutta testamenttia etsittyäni tulin siihen tulokseen seurakunnan alamaisuudesta ja pääroolista, ja tulin siihen tulokseen, ettei voi niitä ohittaa ja antaa tukea sille jutulle, että nainen voisi johtaa seurakuntaa ja voisi toimia opettajana vallitsevasti seurakunnassa.

En tyydy siihen, että Raamattu olisi puoleksi löydetty ja loput Raamatusta jää löytämättä ja siten annettaisiin tukea sille jutulle.

Haluaisin perehtyä kaikkeen totuuteen, koska ymmärrän Raamatun aseman, että Raamattu ei ole sellainen, että voisi irrottaa ja siten hylätään osat pois. :bible3:

No ymmärrän myös, mitä on seurakunnan alamaisuus, koska se viittaa siihen, että Jumala on mukana seurakunnan keskellä. Naiset voivat osallistua armolahjoilla seurakunnan yhteiseen rakentumiseen ilman seurakunnan johtotehtävää. En näe mitään siinä vastenmielisyyttä. :smile: :bible3:
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Annora » 29.11.2019 09:49

Kristus on kuollut ihan jokaisen puolesta, ei siinä ole sukupuolella mitään merkitystä.

Ja kuka tahansa ihminen, joka on ottanut Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen, omaksi hyväkseen, on sovelias julistamaan evankeliumia ja opettamaan sitä, mitä on raamatusta lukiessaan Hengen ohjaamana saanut.

Siellä perillä kerran ei ole miehiä eikä naisia. Sukupuolet ovat vain tätä elämää ja fyysistä suvunjatkamista varten. Me, jotka uudestisyntyneet, olemme Hengessä yhtä. Olemme jo näky siitä tulevasta kirkkaudesta, johon muutamme. Elämmehän kirkkaudesta kirkkauteen, uskosta uskoon.

KR 1933/-38
Gal. 3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

1Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Katso, mitä hän sanoo:

KR 1933/-38
Ef. 2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä

-Jumalan perhettä, oooh....
Annora

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 29.11.2019 11:43

Annora, entä Jumalan asettamat seurakunnan järjestys ja alamaisuus Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen? :bible3:
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Annora » 29.11.2019 12:37

Minulle seurakunta merkitsee Jumalan perhettä ja siihen kuuluu jokainen maapallolla elävä uudestisyntynyt.

Lisäksi voimme löytää raamatusta maininnan paikallisseurakunnasta, mikä tarkoittaa jonkin maantieteellisesti määritettävän alueen uudestisyntyneitä esim. jonkin kaupungin uudestisyntyneet asukkaat. Kaksituhatta vuotta sitten tällaisiin paikallisseurakuntiin valittiin vanhemmisto eli paimenet.
Paimenten lisäksi seurakunnassa voi olla myös opettajia. Seurakunnassa on myös yleinen pappeus.
Niin naiselle kuin miehellekin.

Ilmestyskirja:
1:6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

Edelleenkin olen sitä mieltä kuin tämän ketjun otsikkoon olen laittanut, jotta Jeesus arvosti naisia.

Jeesuksen mielipide on minulle Paavalin mielipidettä tärkeämpi.
Annora

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 29.11.2019 14:09

Annora, tämän osion pääotsikko on tosi hyvä, mutta haluaisin sanoa, että sinun tuo ”tarve” on tuttua minulle. Koska olen tavannut sellaisia naisuskovia, joita olen kuunnellut ja ymmärtänyt. He ovat sisäisesti rikkoutuneita ja haavoittuneita.

Rikkoutuneen haavan takia ei voi nähdä Raamatun opetuksia - oikeassa Sanan valossa, mitä Raamattu tarkoittaa.

Vaikutusvaltainen ja väärin käyttäminen alamaisuus vaikutti naisiin ja naisten asemaan. Koska olen lukenut historiallista tapahtumaa, miten se vaikutti naisiin ja naisten asemaan. Niin olen kirjoittanut pari aihetta, joita lukiessaan naiset kokivat tulleensa vapaiksi. Pitäisi etsiä nämä aiheet, jos löydän ne.

Samoin olen perehtynyt, miten Jumalan luomat naiset ovat älyllisiä olentoja, niin he kokivat miesten väärin käyttäneensä alamaisuuden mukaan, joka vaikutti heihin ja heidän asemaan. He ovat älyllisiä fiksuja, jotka tietävät, mikä on oikein ja mikä on väärin. Mutta sokeuttaman katkeruuden vuoksi ei pysty erottamaan, mikä on oikein ja mikä on väärin.

No palataan sisäiseen haavaan vielä…

Yleensä haavoittuminen ja rikkoutuminen ensin tapahtuu, siten se johtaa katkeroitumiseen ja kapinoimiseen väärin käyttämistä vastaan ja samoin vaikutusvaltaisia miehiä, joilla on väärä ja epäraamatullinen alamaisuuden käsitys, vastaan.

Siten nouseminen ja itsensä asettuminen johtotehtäviin ja johtotehtävien ottaminen paljastuu, että on yhä rikkoutunut ja haavoittunut ja samoin haavan hoitamattomuus.

Pään tasolla eli viisauden perusteella tulkkaaminen ja ohjaaminen ja opettaminen Raamatun kanssa paljastuu, että on ylpeä, koska toimii pään mukaan. Samoin se opetus ei ole sovussa Raamatun opetuksen kanssa. Se paljastuu ja tarkoittaa, että haava on yhä hoitamatta.

Siksi se estää näkemisen oikeassa Sanan valossa, mitä Raamattu tarkoittaa.

Hepr. 4:14-16 kirjoitti:Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi,
läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika,
niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi,
joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme,
vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla
kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen,
että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon,
avuksemme oikeaan aikaan.

Se tarkoittaa, että naisilla on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, joka on kaikessa kiusattu samalla lailla, kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä ja ymmärtääkin naisia.

Hebr. 2:18 kirjoitti:
Sillä sentähden,
että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu,
voi hän kiusattuja auttaa.

Se tarkoittaa, että Jumala auttaa ja myös eheytymisprosessissa loppuun asti, kunnes on kasvanut vapaaksi sisäisestä haavasta ja ojentautuu kohti Jeesusta.

Palataan vielä pappeuteen….
Pappeutta ei voi jatkaa, koska se papeuden laki on jo vanhentunut, eikä ole enää voimassa.

Hepr. 7:17-18 kirjoitti:Sillä hänestä todistetaan:
"Sinä olet pappi iankaikkisesti
Melkisedekin järjestyksen mukaan."

Täten kyllä entinen säädös kumotaan,
koska se oli voimaton ja hyödytön

- sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi -
mutta sijaan tulee parempi toivo,
jonka kautta me lähestymme Jumalaa.

Me olemme uuden liiton järjestyksen mukaan kuninkaallinen papisto ja Jeesus on itse ylimmäinen pappi meidän eli Raamatun mukaisen seurakunnan yläpuolella, Melkisedekin järjestyksen mukaan.

Koska Jeesus meidän puolestamme on edellä juossut ja tullut Melkisedekin järjestyksen mukaan papiksi ollakseen meidän yläpuolella.

Hepr. 6:20 kirjoitti:jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt,
tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan,
iankaikkisesti.

No nyt mietin, löydänkö ne kirjoittamani aiheet, mutta katsotaan myöhemmin, kun silloin minulla on aikaa etsiä ne.

On lohdullista huomata, että Jeesus haudan jälkeen ilmaantui ensin naiselle, jota Hän rakasti. Samoin Jeesus sanoi touhuilevalle Martalle, että Marian paikka, joka oli Jeesuksen jalkojen juuressa, ei voi ottaa pois ja Maria oli oikeutettu olla siinä Jeesuksen jalkojen juuressa.

Samoin meillä on tämä seurakunta, Jumalan asettama seurakunta, jossa naiset ovat oikeutettu olla rakkaudessa hoivattavina. Siksi Jumala asettaa miehiä, joilla on seurakuntavirka, hoitamaan ja palvelemaan ja ruokkimaan naisia Jumalan tahdon mukaan, koska se tulee Jumalan rakkaudesta naisia kohtaan.

Samoin naisilla on nämä armolahjat, joilla naiset on oikeutettu palvelemaan seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi.

:agape:
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Annora » 29.11.2019 16:46

Useassa kulttuurissa on siten, että mies on ylimpänä eikä suo naiselle paljonkaan arvoa. Näin oli jo juutalaisessa kulttuurissa. Tätä vastaan Jeesus asettui omalla käytöksellään. Hän teki asioita, joista olisi voinut seurata Hänelle vaikkapa kivitys. Esim. keskusteli samarialaisen naisen kanssa tai aviorikoksen tehneen naisen kanssa.

Tänä päivänä ei välttämättä ole asiat parantuneet.

Siksi minä julistan naisille, jotta arvostakaa itsenne Jeesuksen näkökulmasta samalla tavoin kuin Jeesus naista arvostaa.
Annora

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 29.11.2019 17:52

Niin, Annora, se on vanhin juttu, joka ei ole koskaan muuttunut, eikä sen kanssa tarvitse elää. Siksi meillä on vapauttava totuus. Meillä on Jumala, joka on täynnä anteeksiantamusta, jonka kanssa tulisi elää. :bible3:

Niin tulisi pitää huolen siitä, ettei vaellettaisi ja elettäisi katkeruuden vallassa. Tulisi pitää huolen siitä, ettei menneisyyden haavan alkaisi ohjata, vaan tulisi jättää se asia Herran haltuun, sillä tuomio on yksin Herran.

Koska menneisyyden haava kuluttaa ihmisen henkisellä tasolla ja siten vaikuttaa koko elämään ja käytökseen ja siihen, miten puhuu. Niin olisi parempi jättää se asia Herran haltuun ja antaa itseään Herran käsiin hoidettavaksi anteeksiantamuksen kera.

Jos ei jätetä sen Herran haltuun, niin se aiheuttaisi jotain henkistä vahinkoa. Olen lukenut historiallista tapahtumaa, jonka ohessa syntyi valtavasti harmillista sotkua naisten ja miesten välillä. Siinä toisia vastaan nouseminen väärällä tavalla johti harmilliseen sotkuun ihan sokeasti.

Samoin seurakunnan johtotehtävät, jotka ovat Herran varaamia ja asettamia tietyille miehille, joutuvat vääriin käsiin, joihin ne virat ei kuulu ja seurakunta joutuu kohtaamaan henkisiä vahinkoja ja harmillisia sotkuja.

Meillä on myös noita uskonveljiä, joilla on terve ja raamatullinen usko, niin he eivät alista naisia alle, eivätkä käytä alamaisuutta väärin naisia kohti, vaan pitävät naisia samanarvoisina, kuin he itse.

Mutta arvokkaille naisille Jumalalla on jo tärkeät armolahjat, jotka ovat jo varattuja heitä varten seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi. Naiset saavat osallistua seurakunnan yhteiseen rakentumiseen armolahjoilla.

Se tarkoittaa, ettei se ole vähäarvoinen juttu, vaan tosi iso ja arvokas palvelutehtävä. Mutta kallisarvoisinta on se, joka tyytyy paikkaan, joka on Jeesuksen jalkojen juuressa. Minä ainakaan valitsisin sen paikan. Koska siinä tunnen itseäni kallisarvoiseksi ja oikeutetuksi.

:agape:
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 29.11.2019 21:17

Annora kirjoitti:Jeesuksen mielipide on minulle Paavalin mielipidettä tärkeämpi.

Jeesus ei puhunut kuitenkaan muistaakseni mitään seurakuntaviroista. Sanoi tosin ettei uskovat vallitsisi toisiaan niinkuin maailmassa tapahtuu, joka on varmaan hyvä muistaa seurakunnissakin, oli sitten mies tai nainen.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Jukka » 30.11.2019 00:33

Annora kirjoitti:Jeesuksen mielipide on minulle Paavalin mielipidettä tärkeämpi.

Apostolit julistivat Jumalan evankeliumin, jota aikaisemmin ei ollut julistettu niin kuin se tehtiin tiettäväksi Jeesuksen apostoleille ja profeetoille. Tämä tapahtui Jeesuksen mentyä taivaaseen ja lähetettyä Pyhän Hengen. Jeesus opetti tästä apostoleja monissa evankeliumin kohdissa, mutta ei voinut opettaa ennen opetuslasten uudestisyntymistä lunastustyönsä ydintä. Sen tekivät Hänen valitsemansa opetuslapset myöhemmin.

(Joh. 16:12) apostoli Johannes kirjoitti:Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa

Noin syntyivät Uuden Testamentin pyhät kirjoitukset; kaikki tekstit (myös evankeliumin tekstit) apostolien kautta. Poikkeuksena Luukas, joka ei ollut apostoli eikä ilmeisesti Jaakob ja Juuda, mutta alkuseurakunta hyväksyi heidänkin kirjoituksiensa jumalallisen alkuperän.
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Pyhäkoulu