Kun Paavali muistutti häntä virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, jonka hän sai, kun Paavali pani kättensä hänen päälle.
Julistajana, apostolina ja opettajana Paavali kirjoitti kirjeen Timoteukselle ja siinä lukee; älä siis häpeä todistusta Herrastamme, äläkä minua, hänen vankiaan vaan kärsi kanssani vaivaa evankeliumin tähden sen mukaan, kun Jumala antaa voimaa [2Tim. 1:8]
2Tim. 1:11 kirjoitti: jonka julistajaksi ja apostoliksi ja opettajaksi minä olen asetettu.
Paavali kehotti häntä kieltämään eräitä opettamasta toisin Paavali kirjoitti hänelle kirjeen, siinä lukee; Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit eräitä opettamasta toisin kuin me [1Tim. 1:3].
Ja Paavali kirjoitti hänelle kirjeen, siinä lukee; mitä olet monien todistajien läsnä ollessa minulta kuullut, usko se luotettaville ihmisille, jotka sitten kykenevät opettamaan muitakin [2Tim. 2:2].
Ja siten Paavalin kirjeen mukaan Timoteuksen tulee pyrkiä lempeyteen voidakseen palauttaa vastaansanojat totuuteen [2Tim. 2:22-26].
Timoteus oli Paavalin kanssapalvelija kulkien kaupungista kaupunkiin ja antoivat uskoville noudatettaviksi ne säädökset [Apt. 16:4].
Ja Timoteus oli Paavalin kanssapalvelija, eli työtoveri ja hänen tehtävä oli jatkaa Paavalin tehtävää, kun Paavali oli vankina. Niin hänen tehtävä oli kieltää opettamasta toisin, kun Paavali oli vankina?
Timoteuksen tehtävä oli siis rohkaista, ohjata ja neuvoa niitä, jotka ovat soveliaita opettamaan muita, kun Paavali kehotti hänelle kirjeen kautta? Ja myös lempeyden kautta palauttaa vastaanväittäjät totuuteen, kun Jumala pääsee vaikuttamaan mielenmuutosta lempeyden kautta?
Timoteus oli siis julistaja / evankelista, apostoli ja opettaja, niinkuin Paavali?
2Tim. 4:5 kirjoitti:Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
Olisiko vielä jotain muuta Timoteuksesta ja hänen tehtävästä, olisiko siinä jotain kiinnostavaa tietää, mitä tulisi tietää?
Muistaakseni Timoteuksen isä oli kreikkalainen ja äiti juutalainen.
Apt. 16:1 kirjoitti:Paavali saapui Derbeen ja sitten Lystraan. Siellä oli Timoteus-niminen opetuslapsi, jonka äiti oli uskova juutalainen mutta isä kreikkalainen,
No toipilaana oli mielenkiintoista lukea Timoteukseen liittyviä juttuja.