"Tule Pyhä Henki" - perustuuko Raamattuun?

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta

Re: "Tule Pyhä Henki" - perustuuko Raamattuun?

ViestiKirjoittaja Natanael » 09.10.2019 12:08

Kirjoitan vielä tämän kerran tähän ketjuun. Toimin nyt Kalamoksen tavoin ja tuon esille joitakin keskeisimpiä ajatuksiani edellisistä postauksistani. Yritän pitäytyä alkuperäisessä otsikossa, sillä ikääntyessään nämä ketjut tuppaavat laajentumaan uusilla alueille. Mieleni palasi tähän ketjuun, sillä olin eilen hengellisessä tilaisuudessa, jossa laulettiin: ”Tule Pyhä Henki, lailla tulen, lailla tuulen, tule Pyhä Henki, tule köyhään sydämeen….” Viittaukset edellisiin viesteihini laitan kursiivilla –muutaman ydinkohdan laitan vahvennettuna.

1. Rukouksessa ratkaisevaa on meidän sydämemme asenteet ja ajatukset, eivätkä sanat. Sydän antaa sisällöin myös sanoille ”Tule, Pyhä Henki”, kuten Witness 5.10 lähettämässään viestissä hienosti ilmaisi. Voimme rukoilla Pyhää Henkeä avaamaan meille Sanaa tutkiessamme Raamattua, pyytämään Henkeä toimimaan armolahjojen kautta ja kaiken kaikkiaan vaikuttamaan meidän arjessamme niin sanoissa, teoissa kuin ajatuksissammekin.
”sydän, meidän sisimpämme ajatus, antaa sisällön myös rukoukseen ”Tule, Pyhä Henki!”

2. Pyhä Henki ei ole vähemmän Jumala kuin Jeesus. Jeesus on kuitenkin meidän hengellisen elämämme keskus, Hän on Raamatun punainen lanka, meidät on lähetetty todistamaan syntiemme sovittajasta, ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta. Me ylistämme Jeesusta Pyhässä Hengessä. Me julistamme evankeliumia Jeesuksesta, jotta uskosta osattomat voisivat pelastua – kaiken keskus on Kristus, jonka kirkastaminen syntiin langenneelle ihmiskunnalle on Pyhä Hengen tehtävä. Ole vapaa rukouksessa, äläkä anna ihmisten antamien rajoitteiden rukoustavoista kahlita rukouselämääsi - rajoitteista totesin:
”Rukoushetkissäni en ajattele lainkaan tuollaisia asioista, vaan haluan vain saattaa sydämeni tunnot Jumalalle. Itse puhun rukoillessani eniten Jeesukselle.”

3. Jokaisella Jeesuksen omalla on Pyhä Henki. Voit rukoilla milloin vain Pyhän Hengen läsnäoloa, mutta älä sorru sellaiseen ajatteluun, että saisit Pyhän Hengen toimimaan voimallisesti jonkin metodin avulla. Korostan edelleen, että sydän ratkaisee, eikä esimerkiksi ylistäminen tuo Pyhää Henkeä paikalle – pauhaava ylistyskokous voi mennä ohi Jeesuksen sovitustyön. Voit aina kysyä mielessäsi: kirkastaako tämä Jeesusta Kristusta syntiemme sovittajana, onko Jeesus keskiössä tämän tilaisuuden Herrana?

:bible:
Aamos (Aamos 5:21) kirjoitti:”Minä vihaan, minä halveksin teidän juhlianne enkä mielisty teidän juhlakokouksiinne. Sillä vaikka te tuotte minulle polttouhreja ja ruokauhrejanne, eivät ne minulle kelpaa, enkä minä katso teidän yhteysuhrienne, syöttövasikkainne, puoleen. Vie pois minun edestäni virtesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.”

Olen Talutettavan kanssa samaa mieltä siitä, että Sana rististä ei aina ole seurakunnan kokousten keskiössä. Henkilökohtaisesti olen kokenut, että oikeaa lain ja armon julistusta kuulee nykyään hyvin harvoin ja julistus Suomen Siionissa on monin paikoin mennyt sivuraiteille. Keskity Jeesuksen ja hänen sovitustyöhönsä, niin saat rauhan sisimpääsi ja olet turvallisilla vesillä. Puhdas evankeliumi saa sinut kiittämään Taivaallista Isäämme.

”Ongelmallisuutta näen itse siinä nykyajan tavassa keskittyä rukoilemaan erityisesti Pyhää Henkeä ja nimetä kokouksetkin ”Pyhän Hengen illoiksi”. Vaarana on, että menemme sivuraiteille, ohi Kristuksen”.

Enemmän Sanaa on enemmän Jeesusta ja enemmän Jeesusta on enemmän Pyhää Henkeä (Pyhä Henki = Kristuksen Henki).
Natanael

ViestiKirjoittaja עֵד » 08.11.2019 09:17

Kun 'pyydämme' Pyhää Henkeä yhteisessä tilaisuudessa, emme vielä tiedä, kuinka siunatuiksi tulemme keskittyessämme palvomaan. Kun joku innoittuu rukoilemaan, se ei ole toiselta pois tai kun joku toinen saa lyhyenkin sanan suunnittelematta, sen omistamisen omalle kohdalle ei tarvitsekaan koskea kaikkia.

Toinen siunaa ruuan ääneen, toinen päänsä painaen hetkeksi. Samoin on Pyhän Hengen 'pyytämisen' luonne: 'Kiitos, että olet meissä, tule ja siunaa'.
עֵד

ViestiKirjoittaja Jukka » 08.11.2019 14:03

עֵד kirjoitti:Kun 'pyydämme' Pyhää Henkeä yhteisessä tilaisuudessa, emme vielä tiedä, kuinka siunatuiksi tulemme keskittyessämme palvomaan. Kun joku innoittuu rukoilemaan, se ei ole toiselta pois tai kun joku toinen saa lyhyenkin sanan suunnittelematta, sen omistamisen omalle kohdalle ei tarvitsekaan koskea kaikkia.

Miksi pyydämme Pyhältä Hengeltä jotakin -en muista Raamatussa kohtaa jossa apostolit tai alkuseurakunta olisi pyytänyt- miksi emme pyydä Jeesukselta? Kysymykseni on mitä vakavin eikä siihen tule vastata kuin Jumalan sanalla.

Tuossa aikaisemmin Natanael pohti kokouksessa kuulemaansa laulua "Tule Pyhä Henki". En nyt muista miten värssy jatkui, mutta en kykene yhtymään kyseisen laulun sanoihin. Jeesus lähetti Pyhän Hengen helluntaina ja Hän on siitä lähtien ollut kanssamme. Silloin Hän tuli eikä Raamatussa ymmärtääkseni muuta helluntaita luvatakaan.

Sitten vielä palvonnasta. Palvontamme tulee keskittyä Jeesukseen Kristukseen -sekä ajassa maan päällä että ikuisuudessa taivaassa. Tähän Pyhä Henki Jumalan lapsia johdattaa. Hän kirkastaa meille Jeesuksen Golgatalla antaman syntiuhrin kaikkiriittävyyden sekä rakkauden meihin ja siitä seuraa palvontamme Jeesusta kohtaan. Joka kunnioittaa Poikaa kunnioittaa Isää ja joka palvoo Poikaa palvoo Isää.

Pietari (2.Pt.3-luvussa) varoittaa harhaopeista ja päättää kirjeensä näin
2.Pt. 3:18 Pietari kirjoitti:... kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.
Jukka

ViestiKirjoittaja עֵד » 08.11.2019 14:21

Ajattelen samoin, mutta viimeinen lause/varoitus harhaopeista edustaa juuri sitä vastakkainasettelua, mikä hiljentää monen vilpittömän uskovan palvomaan yksin.
עֵד

ViestiKirjoittaja Natanael » 08.11.2019 15:06

Aivan oikein, Jukka, palvontamme ja ylistyksemme oikea kohde on ristillä syntimme sovittanut Jeesus Kristus. Kirjoitinkin, että näen ongelmallisuutta siinä, että kokouksia nimitetään ”Pyhän Hengen illoiksi” ja keskitytään Pyhään Henkeen eikä Jeesukseen Kristukseen.

Tuntuu siltä, että usein kokous aloitetaan voimakkaalla ja äänekkäällä ylistyksellä, että Pyhä Henki tulisi sen ansiosta tuntuvasti kokouspaikalle. Ei meidän sekaisin huutaa tarvitse, Jeesus kuulee nöyrien uskovien sydänten rukoukset. Jeesus on lupauksensa mukaan läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on kokoontuneena Hänen nimessään. Saamme kaikkialla ja joka tilassa kiittää Jeesusta siitä, että Hän on meidän kanssamme ”Kristus meissä” ja me saamme levätä armon varassa Hänen seurassaan ”me Kristuksessa”.

Oikea järjestys hengellisissä kokouksissa on tämä: ensin on julistettava veren evankeliumia ja tämä pelastussanoma nostaa sitten sydämemme riemuitsemaan siitä, mitä Jeesus on tehnyt.

Kiitos Jukalle, joka toi esille sen olennaisemman: kaiken ylistyksen keskuksena on aina oltava Jeesus Kristus, meidän Vapahtajamme. Raamattu kuvaa Pyhää Henkeä myös Kristuksen Henkenä. Jumala on aina yksi, enkä pidä Pyhän Hengen läsnäoloa elämäänsä huokailevan rukousta millään lailla vääränä tai syntisenä – palvonnan ja ylistyksen todellinen kohde on kuitenkin Jeesus Kristus. Juuri Jeesushan on meidän Vapahtajamme ja Herramme!
Natanael

ViestiKirjoittaja Jukka » 08.11.2019 15:20

עֵד kirjoitti:Ajattelen samoin, mutta viimeinen lause/varoitus harhaopeista edustaa juuri sitä vastakkainasettelua, mikä hiljentää monen vilpittömän uskovan palvomaan yksin.

Joka tapauksessa Pietarin kirjoitus on Jumalan Sanaa eikä sen tulisi vaikuttaa rukouselämäämme kielteisesti -ei yksinäisyydessä eikä seurakunnan keskellä.
.
Jukka

ViestiKirjoittaja עֵד » 08.11.2019 17:43

Niin, Sana tuskin on se, mikä loukkaa parannuksessa elävää vilpitöntä uskovaa, vaan eiköhän se ole siinä, kuinka me sitä Sanan säilää käytämme. Ja siinä kohden joudumme elämään anteeksiannossa suhteessa toisiimme, ettei (Jeesusta kirkastava) Pyhä Henki murehdu. Shalom.
עֵד

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.11.2019 19:23

עֵד kirjoitti:Kun 'pyydämme' Pyhää Henkeä yhteisessä tilaisuudessa, emme vielä tiedä, kuinka siunatuiksi tulemme keskittyessämme palvomaan.

Kiitos tästä kommentista Todistaja.
Se on kuin sinetti kaikelle sille,
mitä minä olen yrittänyt
ensimmäisestä vastauksestani alkaen
tässä keskustelussa tuoda esiin siitä,
kuinka tärkeää on,
että Pyhä Henki laskeutuu tilanteen ylle,
olemme sitten yksin tai kaksin tai isommassa joukossa.

Pyhä Henki on Hän,
joka opettaa meille kaiken.

Pyhä Henki on Hän,
joka tuo Jumalan Valtakunnan läsnäolon.
Siis Jumalan Valtakunta on
Vanhurskautta, Rauhaa ja Iloa
Pyhässä Hengessä.

Kumpikin asia on äärimmäisen tärkeä
myös yhteisessä kokoontumisessa.
kalamos

ViestiKirjoittaja Natanael » 08.11.2019 20:47

Koen niin, että tämä ketju on tulossa matkansa päähän, joten sanon tähän vielä omalta osaltani omat loppusanani.

Me ylistämme Jeesusta Kristusta, meidän Vapahtajaamme, ja Raamattu nimittää Pyhä Henkeä myös Kristuksen Hengeksi. Mitä enemmän ja keskeisimmin hengellisessä tilaisuudessa keskipisteenä on Jeesus Kristus, niin sitä varmemmin voimme tietää, että olemme Pyhän Hengen vaikutuksessa.

Uskovilla on Kristuksen Henki, Pyhä Henki, joka vaikuttaa meidän sisällämme kaikkea sitä hyvää hengellistä, minkä Taivaan Isä tahtoo meille lahjoittaa. Kun Jeesus on kanssamme, meillä on Hänessä kaikki. Aina kun olemme koolla Jeesuksen nimessä, tilaisuuden Herra on itse Jeesus. Usein me yllätymme, millä tavalla Hän meidän sydämiimme vaikuttaa ja mitä Hän meille puhuu; mikä Sanan paikka koskettaa juuri minua ja mistä saan juuri sen tarvitsemani siunauksen, jota juuri tuolla hetkellä kaipaan.

Siellä, missä on Jeesus Kristus, siellä on myös Pyhä Henki. Siellä, missä Jeesus on tilaisuuden keskipisteenä, siellä on raittiuden ilmapiiri ja järjestys. Olen ollut sellaisissa ns. äärikarismaattisissa tilaisuuksissa, joissa vallitsee sekavuus ja epäraittiuden henki – on ollut jopa sellaisia tilaisuuksia, joissa olen saanut vahvan kokemuksen siitä, että Pyhän Hengen sijasta on vallalla jokin toinen henki. Raamatun punainen lanka on Jeesus Kristus ja Hänen tulee olla myös hengellisten tilaisuuksien päähenkilönä.

Kokemukseni mukaan monissa kristillisissä yhteisöissä on menty sivuraiteille juuri sen tähden, että seurakunnan päätavoitteena on etsiä erilaisia Pyhän Hengen manifestaatioita. Jeesus riittää meille. Tiedän monia sellaisia uskovia, jotka ovat palanneet ristin Jeesuksen läheisyyteen sen jälkeen, kun ovat ensin menneet hengelliseen pimeyteen väärähenkisissä yhteisöissä. Kaikki tapahtuu yleensä vaivihkaa: etsitään Pyhältä Hengeltä sisäisesti koettavia voimavaikutuksia, vahvaa tunnelmaa ja ihmeitä niin, että evankeliumi ristiinnaulitusta Jeesuksesta Kristuksesta ja Raamatun Sanan oppi jää taka-alalle. Usko Jeesukseen Kristukseen, Hän vaikuttaa kaikkeen ja vahvistaa uskoamme – kyllä Hän sen tekee!
Natanael

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.11.2019 07:19

Pyhä Henki
on
Jumalan Henki
ja
Kristuksen Henki.

Harvoin Jeesus itse astuu siihen tilaan,
jossa olemme koolla.
Joskus näinkin käy,
kuten olen tässäkin keskustelussa kertonut.
Minä tosin en Häntä nähnyt,
tunsin vain voimakkaana
Pyhän Hengen eli Kristuksen Hengen läsnäolon.
Mutta sisareni Kristuksessa
näki Hänet olohuoneessamme.

Jeesus on luvannut olla siellä,
missä kaksi tahi kolme on koolla Hänen nimessään.
Hän on sitä Henkensä kautta.
Ja niin Hän voi olla läsnä
kaikkialla maan päällä yhtäaikaa
vaikka itse onkin nyt taivaassa isän luona.

Täällä viitattiin Pietarin kirjeeseen.
Olen paljonkin tällä foorumilla
ruotinut Pietarin toisen kirjeen kolmatta lukua.
Minä en löydä siitä mitään sellaista,
joka liittyisi tämän keskustelun aiheeseen.
Siinä puhutaan ihan jostain muusta
kuin uskovien yhteisestä kokoontumisesta.
Siinä puhutaan ihmisistä,
jotka eivät usko
vaan pilkkaavat Jumalaa.

Toisesta Pietarin kirjeessä
löydän kyllä sitten toisaalla maininnan
Pyhästä Hengestä:

Pietari (2 Piet 1:20-21) kirjoitti:Ja tietäkää ennen kaikkea se,
ettei yksikään Raamatun profetia
ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
sillä ei koskaan ole mitään profetiaa
tuotu esiin ihmisen tahdosta,
vaan Pyhän Hengen johtamina
ihmiset ovat puhuneet sen,
minkä saivat Jumalalta.

Siis Sana on Pyhän Hengen innoittamana syntynyt.
Ja vain Pyhä Henki voi sen meilla avata.
Joten kun olemme Sanan kuulossa,
niin oleellisen tärkeä asia on,
että Pyhä Henki
- johtaa tuota kokoontumista
- voitelee puhujan
- avaa kuulijoiden korvat kuulemaan.

Ensimmäisessä kirjeessään Pietari kirjoittaa
Hengen pyhittämille ihmisille siitä,
kuin jo VT:n profeetoissa vaikutti Kristuksen Henki,
ja kuinka nytkin evankeliumia julistetaan Pyhässä Hengessä.
Pietari puhuu Hengen täyttämän ihmisen
sydämen hiljaisuudesta ja rauhasta
ja siitä, että Kirkkauden ja Jumalan Henki
lepää meidän yllämme.

Jos katsotaan Apostolien teoista
Pietarin julistusta,
niin hän puhuu Pyhästä Hengestä
jo ensimmäisestä ja kuuluisimmasta saarnastaan alkaen.

Ja Pyhä Henki oli se toimiva elin
myös hengellisissä kokoontumisissa.
Pietari ei kysynyt Ananiaalta,
että miksi yritit pettää Jeesusta,
vaan hän kysyi:
:bible3: miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi,
niin että koetit pettää Pyhää Henkeä
:bible3:

Kun Pietari kohtaa sairaan ihmisen,
niin hän lupaa antaa sitä,
mitä hänellä on.
Ja jälleen kerran Pyhän Hengen Voima
vaikutti ihmeen.
Ensin Jumala lähetti Poikansa maan päälle Israeliin
ja voiteli Hänet Pyhällä Hengellä ja Voimalla.
Sitten Jeesus lähetti meidät maailman ääriin saakka
ja vastaavasti lupasi Pyhän Hengen meidän voimaksemme.

Kaikki tapahtuu Pyhän Hengen voimassa.
Jos ei tapahdu,
niin sitten se tapahtuu omassa voimassamme.

Oikea vaihtoehto on se,
joka tuodaan esiin laulussa
Pyhä Henki - Jumalan Henki:
ei omin ihmisvoimin
vaan Hengellä Jumalan

Paavali päättää evankeliuminsa
varsinaisen julistuksen Roomalaiskirjeessä
seuraavaan toivotukseen:

Paavali (Room 15:13) kirjoitti:Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät
kaikella ilolla ja rauhalla uskossa,
niin että teillä olisi runsas toivo