Rukous - ennen ja jälkeen Jeesuksen ylösnousemuksen

Rukous - ennen ja jälkeen Jeesuksen ylösnousemuksen

ViestiKirjoittaja Annora » 16.03.2019 20:19

Rukoilemme Isää Jeesuksen nimessä:

Johannes:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

Toinen puolustaja tarkoittaa Pyhää Henkeä. Sen tuleminen uskoviin toi myös rukoukselle uuden ulottuvuuden.

Johannes:
16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.
16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

Rukous muodostaa rukoilijalle yhteyden Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

Rukousyhteys oli olemassa jo ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista kahden uskovan välillä.

Matteus:
18:19 Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Millainen rukouspyynnön tulee olla?

Matteuksen evankeliumi:
21:22 Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."

Jaak. 1:6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.

Mitä voi rukoilla ja pyytää rukouksessa?
Mitä tahansa, mikä on Jumalan mielen mukainen asia.

Mitkä asiat sitten ovat Jumalan mieleen, mielestäni kaikki sellaiset, jotka eivät ole
ristiriidassa uuden käskyn kanssa:

Johanneksen evankeliumi:
13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.

Luukkaan evankeliumi:
10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Annora

Re: Rukous - ennen ja jälkeen Jeesuksen ylösnousemuksen

ViestiKirjoittaja καλαμος » 18.03.2019 11:20

Annora-täti

Eli ...
Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen
rukoilemme Jeesuksen nimessä.
Me voimme sen tehdä,
koska Jeesus asuu Henkensä kautta omissaan.

Miten rukoiltiin ennen Jeesuksen ylösnousemusta
ja yleensä Vanhan liiton aikaan,
kun ihmisen ei vielä ollut mahdollista
kokea syntymistä
uudesti/ylhäältä Hengestä?
καλαμος

ViestiKirjoittaja Annora » 18.03.2019 13:33

Niin, vanhan liiton aikaan Pyhä Henki oli vain papeilla, kuninkailla ja profeetoilla.

Ihmiset osoittivat rukouksensa Jumalalle suoraan. Esimerkiksi:

KR 1933/-38 kuningas Salomon rukous.
1Kun. 8:28 Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi tänä päivänä rukoilee sinun edessäsi,

8:49 niin kuule taivaasta, asuinsijastasi, heidän rukouksensa ja anomisensa, hanki heille oikeus
8:50 ja anna anteeksi kansallesi, mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan, ja kaikki heidän syntinsä, jotka he ovat tehneet sinua vastaan; ja suo, että heidän vangitsijansa olisivat laupiaat heitä kohtaan ja armahtaisivat heitä.

8:52 Olkoot siis sinun silmäsi avoinna palvelijasi ja sinun kansasi Israelin anomisen puoleen, niin että kuulet heitä kaikessa, mitä he sinulta rukoilevat.

Mielestäni vanhassa testamentissa rukoukseen liittyi eläinuhri -ainakin useimmiten.

8:62 Sitten kuningas ja koko Israel hänen kanssansa uhrasivat teurasuhrin Herran edessä.
8:63 Ja Salomo uhrasi yhteysuhrina, jonka hän Herralle uhrasi, kaksikymmentäkaksi tuhatta raavasta ja satakaksikymmentä tuhatta lammasta. Niin he, kuningas ja kaikki israelilaiset, vihkivät Herran temppelin

Uuden liiton aikana emme uhraa eläimiä eikä muutakaan, sillä kertakaikkisesti riittävä uhri on jo annettu: Jeesus Kristus.
Annora

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 18.03.2019 19:56

Annora kirjoitti:
Ihmiset osoittivat rukouksensa Jumalalle suoraan. Esimerkiksi:

Oliko näin, vai oliko kuuntelija Jeesus? Kun Jeesushan teki sillan ihmisen ja Jumalan välille. Palavassa pensaassakin taisi olla Jeesus(Herran Enkeli) eikä Isä.

Ap. t. 7:30

Ja kun neljäkymmentä vuotta oli kulunut, ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa enkeli palavan orjantappurapensaan liekissä.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Annora » 18.03.2019 20:04

Kirjoittaja,

Arvelisin niin, että ihmisen ja Jeesuksen suhde muotoutui uuden liiton mukaiseksi vasta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen.
Annora

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 18.03.2019 20:13

Annora kirjoitti:Kirjoittaja,

Arvelisin niin, että ihmisen ja Jeesuksen suhde muotoutui uuden liiton mukaiseksi vasta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen.

kuitenkinhan Vanhan Testamentin Herra ja Uuden Testamentin Herra on sama, eli Jeesus, koska UT:n kirjoittajat eivät missään tee eroa VT:n Herran ja UT:n Herran välillä vaan käyttävät samaa sanaa UT:n kreikassa kuin Septuagintassa joka on Kyrios.

VT:ssä Herran enkeliäkin eli Jeesusta kutsutaan Jumalaksi esim.

1.Mooses 22

11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".

Jeesusta varten ei tarvita välimiestä vaan Isää Jumalaa varten tarvitaan.

1. Tim. 2:5

Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Annora » 18.03.2019 20:22

Minun mielestäni vanhassa liitossa oli eri tilanne: juutalaiset uhrasivat eläinuhreja.

Uusi liitto on mielestäni uusi uskonto nimeltään kristinusko, mikä syntyi Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Vanhan testamentin kertomuksissa vain ennustettiin (<sorry, en keksi oikein sopivaa sanaa) Jeesuksesta. Tietenkin meillä on lupa ymmärtää, että Jeesus oli olemassa jo maailman luomisen aikaan, mutta Hänen varsinainen tehtävänsä tapahtui vasta uuden liiton kynnyksellä.
Annora

ViestiKirjoittaja καλαμος » 19.03.2019 18:52

Vanhan liiton puolella profeetat julistivat:
:bible3: Näin sanoo Herra :bible3:

Uuden liiton puolella Jeesus taas:
:bible3: Minä sanon teille :bible3:

Ja nyt kun me olemme Uuden liiton
uskovina upotetut Jeesukseen
- olemme yhtä Hänen kanssaan,
niin me Hänen ruumiinsa jäseninä
voimme toimia Jeesuksen nimessä.

Voimme rukoilla Isää tuossa nimessä,
voimme myös paljon muutakin tuossa nimessä.

Vanhan liiton aikana näin ei ollut.
Mutta asiat muuttuivat
ja oikeastaan jo siinä vaiheessa,
kun Jeesus oli kastettu.

Hän oli ottanut silloin jo päälleen
koko maailman synnin.

Ja tämän tähden Hänellä oli jo valta
antaa syntejä anteeksi ja parantaa.

Ja näillä Hänen valtuuksillaan mekin toimimme,
kun olemme Hänessä.
καλαμος