Miehen ja naisen tehtävät

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Re: Miehen ja naisen tehtävät

ViestiKirjoittaja Annora » 10.02.2019 15:11

Kerrohan kalamos,

ihan vain jollain kuvitteellisella esimerkillä, mitä perheen päänä oleminen käytännössä ja arkielämässä on?

Onko se esim. jokin tällainen juttu:
- sunnuntaiaamuna mies herää klo 10.30 ja istuu juomaan vaimon keittämää kahvia ja lukemaan vaimon postilaatikolta hakemaa sanomalehteä, vaimo on ollut jo tunnin verran lumitöissä.
- klo 11.00 alkaa kokous ja sitä mies alkaa katsella netistä, vaimo alkaa laittaa ruokaa.
- huom! vaimo ei ole millään tavalla taloudellisesti tuettava eikä kotitöiden jakaminen toteudu, vaikka niistä olisi keskusteltu rauhan hengessä.
Annora

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 10.02.2019 15:30

Annora kirjoitti:Sitten vielä toiseen asiaan.
Mistähän se tulee muusta kuin Paavalin omasta mielipiteestä, jotta mies on vaimon pää?
Tsekkasin juuri nuo kymmenen käskyä, ei siellä sitä ollut. Mielestäni nuo n. 613 Tooran uhraus- ja puhtaussäännöstä eivät meille ole voimassa, mutta tsekkasin sieltäkin - en löytänyt sieltäkään, että mies olisi vaimon pää.

Kristuksessa ei ole erikseen miestä ja naista - näillä mennään, minun mielestäni.

Kuulemma se "pää" tarkoittaa sen ajan kielessä ennemminkin lähdettä, viitaten luomiskertomukseen, näin olen kuullut opetettavan.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.02.2019 16:02

Annora kirjoitti:
Onko se esim. jokin tällainen juttu:
- sunnuntaiaamuna mies herää klo 10.30 ja istuu juomaan vaimon keittämää kahvia ja lukemaan vaimon postilaatikolta hakemaa sanomalehteä, vaimo on ollut jo tunnin verran lumitöissä.
- klo 11.00 alkaa kokous ja sitä mies alkaa katsella netistä, vaimo alkaa laittaa ruokaa.
- huom! vaimo ei ole millään tavalla taloudellisesti tuettava eikä kotitöiden jakaminen toteudu, vaikka niistä olisi keskusteltu rauhan hengessä.

No tuo esimerkki ei nyt ollenkaan ole
lainaamani Jumalan Sanan mukainen.

:bible3:
Mutta niinkuin seurakunta
on Kristukselle alamainen,
niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
Miehet, rakastakaa vaimojanne,
niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa

Esimerkkitapauksesi mies
ei kovin uhrautuvaa rakkautta osoita.

Kirjoittaja kirjoitti:Kuulemma se "pää" tarkoittaa sen ajan kielessä ennemminkin lähdettä, viitaten luomiskertomukseen, näin olen kuullut opetettavan.

Mielenkiintoista.
Genesis eli Alkujen kirja
alkaa sanalla bəreshit,
joka tulee sanasta rosh (pää).

Raamattu alkaa siis sanalla bəreshit,
joka voitaisiin kääntää

Alussa
    Alun kautta
    Esikoisessa
    Esikoisen kautta

Raamatun ensimmäinen Sana
siis aivan selvästi viittaa
Jumalan ainokaiseen Poikaan.

Ja tuohon Raamatun ensimmäiseen lauseeseen
on jo kätketty salainen ilmoitus siitä
uhrautuvasta Rakkaudesta,
jolla Poika oli pelastava ihastuksensa (ihmislapset)
pahan vallasta.

Ja jotain vastaavaa miehen tulee osoittaa
vaimoaan kohtaan.
Se on miehen tehtävä.
kalamos

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.02.2019 11:51

Yleensä taitaa olla niinpäin,
että vaimo ymmärtää miehestään
ehkä enemmän kuin mies itse.
Mutta mies ei ymmärrä vaimostaan yhtään mitään.

No,
joka tapauksessa
miehelle sanotaan Raamatussa:
:bible3: RAKASTAKAA :bible3:

Ja tällaista miestä,
joka todella Rakastaa,
niinkuin Kristus Rakastaa Morsiantaan,
ei vaimon ole vaikea kunnioittaa.

Mutta jos Vaimo joutuu olemaan päänä,
eikä miehestä ole tuohon vastuuseen,
niin silloin tilanne ei ole ihanteellinen.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 12.02.2019 12:18

καλαμος kirjoitti:

Ja tällaista miestä,
joka todella Rakastaa,
niinkuin Kristus Rakastaa Morsiantaan,
ei vaimon ole vaikea kunnioittaa.

Mutta jos Vaimo joutuu olemaan päänä,
eikä miehestä ole tuohon vastuuseen,
niin silloin tilanne ei ole ihanteellinen.

Niin miehistä kuin naisistakin löytyy niitä, jotka asettavat oman mukavuuden halunsa parisuhteessa etualalle. Arvelisin tällaisia olevan niin uskovissa kuin ei-uskovissakin ihmisissä.

Nuori, nykyaikainen mies - hänestä en tiedä, mutta vähän vanhemmalla sukupolvella lienee tavallista se, että mies muistaa omaa lapsuudenkotiaan: äiti laittoi ruokaa ja kattoi pöydän ja tiskasi, äiti laittoi pyykit pyykkikoneeseen ja silitti miehen paidat, äiti oli ehkä se, joka kävi ruokakaupassa.
Tässä asiassa on miehiä, joiden mielestä on itsestään selvää, että ne lapsuuden kodin ja äidin palvelut tulevat ilman muuta myös vaimon toimesta hänelle lisättynä sillä miehelle kaikkein tärkeimmällä jutulla - jota nyt ei lapsuuden kodissa saanut... ;).

Naisella taas voi vastaavassa tilanteessa olla kiusaus kohdella aviopuolisoaan kuin "isiä" aikanaan eli tinkiä rahaa monenlaiseen tarpeettomaankin juttuun.

Tästä syystä on mielestäni erittäin ongelmallista, jos tuohon laitetaan päälle säännös, jotta mies on vaimon pää.

Ja mitä vielä. Jos Adam oli vailla sopivaa apua, kun eläimiä katseli, niin eiköhän se kuitenkin ollut hänellä lisääntymiskumppanin kaipuuta eikä kotiapulaisen tarvetta.
Annora

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.02.2019 13:00

Ei kai kukaan ole tässä keskustelussa
asettanut vaimolle kotiapulaisen roolia?
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 12.02.2019 13:47

καλαμος kirjoitti:Ei kai kukaan ole tässä keskustelussa
asettanut vaimolle kotiapulaisen roolia?

Minä itse olen tulkinnut sen miehen vallan alla olemisen kotiapulaisen rooliksi.

Mikäli avioliitossa on kyse lisääntymiskumppanuudesta sekä elämäntoveruudesta, ei siinä voi olla keskinäistä hierarkiaa.
Annora

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.02.2019 14:57

Minä en ainakaan ole puhunut sanaakaan miehen vallasta tai hierarkiasta.
Toivottavasti en.

Minä olen puhunut miehen velvollisuudesta Rakastaa vaimoaan.
Ja korostanut sitä, että kysymyksessä on sama Rakkaus,
jolla Kristus on Rakastanut seurakuntaa.

Eli kun miehen ja naisen tehtävistä keskustellaan,
niin ensin toin esiin perustehtävät.
Miehen perustehtävä on olla perheen isä.
Vaimon perustehtävä on olla perheen äiti.

Isä ei voi synnyttää eikä imettää.
Se on vaimon tehtävä.

Miehen tehtävä on olla perheen turvakallio.
Niinkuin Jeesus on seurakunnan turvakallio.
Naisen täytyy saada laskea päänsä turvallisesti miehen harteille.

Valitettavasti minä en ole sitä, mitä miehen pitäisi.
Minulla ei ole hartioita. Vain kaksi olkapäätä.
Ja niistäkin toinen vain luuta ja nahkaa.
Niinkuin koko mieskin.

Mutta jotain minä voin tehdä,
mitä minun Rakkaani ei voi kuin hetkellisesti.
Minä voin (silloin kun voin)
seistä tiskialtaan äärellä.
Ja voin seistä hellan äärellä.
Minä voin imuroida. Jne.
Minä voin siis sanalla sanoen... Rakastaa.

Joskus kyllä yllätyn täydellisesti.
Eilen soitin terveyskeskuksen pihalta kotiin:
"Olen jo tulossa".

Ja sitten Vaimoni sanoi luuriin,
että Hän on luomassa lunta autokatoksen edestä,
että minä saan auton ajettua siihen.

En vieläkään käsitä, miten Hän kykeni siihen.
Rakkaus on väkevämpi kuin ... voin käsittää.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 12.02.2019 15:34

kalamos,

sanon tämän aivan vilpittömästi - olet ihana aviomies omaa vaimoasi kohtaan.
Annora

ViestiKirjoittaja Natanael » 12.02.2019 16:01

(Annora) kirjoitti:”Mistähän se tulee muusta kuin Paavalin omasta mielipiteestä, jotta mies on vaimon pää? Kristuksessa ei ole erikseen miestä ja naista - näillä mennään, minun mielestäni.”

Asia tulee Jumalalta, Hänen totuudellisesta Sanastaan. Kalamos toikin tämän esille kirjoittaessaan Paavalin kirjeen siteerauksen loppuun ”tämä on Jumalan Sana”. Jos alamme pitää Uuden Testamentin kirjeitä vain niiden kirjoittajien omina mielipiteinä, niin olemme vaarallisesti heikoilla jäillä. Esimerkiksi: hämmästyttävän moni uskova nuori hyväksyy esiaviollisen seksin pitäen Paavalin kirjoituksia asiasta vain poikamiehen höpötyksinä. Lue niin kuin on kirjoitettu, usko niin kuin on kirjoitettu ja elä sen mukaan kuin on kirjoitettu.
Koko alamaisuus-käsite ymmärretään usein täysin väärin. On siis tärkeää tutkia mitä Jumala alamaisuudesta sanoo, jotta voisimme ottaa Sanan vastaan iloiten ja olla sille kuuliaisia.

Perusta naisen alamaisuudelle miestänsä kohtaan tuli jo luomisessa. Mies luotiin ensin, sitten nainen miehen kylkiluusta. Paavali perustelee naisen alamaisuuden kirjeissään Timoteukselle ja korinttolaisille juuri luomisjärjestyksellä.
:bible:
Paavali (1.Kor.11:3,8,9) kirjoitti:”Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sen tähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.”

(Annora) kirjoitti:”Kristuksessa ei ole erikseen miestä ja naista - näillä mennään, minun mielestäni.”

Korviini usein tullutta sanontaa ”Kristuksessa ei ole miestä eikä naista” ei ole Raamatussa, vaan teksti kuuluu:
Paavali (Gal.3:28) kirjoitti:”Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.”

Missä tässä ei ole – katsotaan, kuten meidän tulee aina tehdä, tekstiyhteys? Edellä teksti käsittelee uskonvanhurskauden periaatetta ja kastetta. Niissä ei ole miestä eikä naista. Pelastumme kaikki samalla tavalla Jumalan armosta sukupuoleen katsomatta. Meillä ei ole lupaa kumota Paavalin myöhempien kirjeiden opetuksia yhdellä väärin luetulla jakeella. Paavali kirjoitti Pyhässä Hengessä ilmoitusprofetiaa myös kaikkien aikojen uskoville ja meidän tulee ottaa sellainen ilmoitus lapsen lailla vastaan.
Pääapostolit Pietari ja Paavali kirjoittavat miehen johtajuudesta ja paimenuudesta perheessä. Paavali perustelee sitä luomisen ja syntiinlankeemuksen järjestyksellä ja vertaa perhejärjestystä seurakunnan alamaisuuteen Kristukselle. Sillä on siis hengellinen merkitys. Miehen laistaessa oman vastuunsa sekä perheessä, että seurakunnassa ovat naiset joutuneet täyttämään tyhjän tilan ja alkaneet toimia tavalla, jota Jumala ei ole heille tarkoittanut. Sellainen ei ole ollut siunauksen tie. Asia ei ole helppo: Paavali kirjoittaa, että alamaisuus avioliitossa on salaisuus. Joudumme näkemään sekä vaivaa, että nöyrtymään voidaksemme avata ymmärryksemme Jumalan Sanalle.

Paavali (Ef.5:21-25, 32) kirjoitti:"Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä…..Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.”

Mitä Jumala sanoo? Ensiksikin naisen alamaisuus miehelleen on alamaisuutta Herralle ja tämän sisäistäminen auttaa naista suostumaan alamaisuuteen sekä perheessä, että seurakunnassa. Koska naisen alamaisuus on lähtökohdaltaan alamaisuutta Herralle, niin miehen tulee olla perheessä ja seurakunnassa kuin Kristus suhteessa seurakuntaan. Naisen on helppo kunnioittaa sellaista miestä, joka antaa itsensä alttiiksi vaimonsa edestä. Tässä onkin miehelle haastetta kerrakseen!!!
Miesten tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään. Mitä tämä merkitsee suhteessa alamaisuuteen?

Ennen kuin Efesolaiskirjeessä Jumala kehottaa vaimoja olemaan alamaisia miehelle, niin tulee kehotus yleisestä alamaisuudesta suhteessa toisiin uskoviin. Tämä on kuin sopiva avain lukkotilanteeseen.
Paavali (Ef.5:21) kirjoitti:”Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.”

Otan miehenä miesnäkökulman. Miesten on oltava alamaisia muille uskoville. Niin kuin Kristus huolehtii rakastavasti seurakunnasta, niin meidänkin tulee huolehtia toisistamme sukupuoleen katsomatta. Avioliitossa miehen alamaisuus vaimoaan kohtaan saattaisi tulle esille vaikkapa seuraavanlaisessa tilanteessa. Mies on varannut illan mennäkseen pelaamaan miesten kanssa lentopalloa. Vaimo sairastuu äkisti ja kuume nousee. Tällaisessa tapauksessa miehen tulee olla valmis alistamaan omat tarpeensa ja toiveensa vaimonsa tilanteen edessä. Ehkä miehen pitää käydä lääkettä apteekista, kenties valmistaa ruokaa ja tuoda juomaa kuumeiselle ”potilaalle”. Näin mies ”ravitsee ja vaalii vaimoaan niin kuin Kristuskin seurakuntaa”. Mistään perheen menoista mies ei saa päättää itsekkäästi, vaan päätöksistä on neuvoteltava kuunnellen muita osapuolia - yhdessä hyvää tulee.

Entäpä jos jostain vaikeasta asiasta on tehtävä päätös juuri nyt eikä selvää yksimielisyyttä ole? Tällöin katson oikeaksi sen, että vaimo antaa päätösvallan miehelleen ja rukoilee, että Jumala siunaisi tuon päätöksen kautta koko perhettä. Miehen rakastaessa vaimoaan kuin Vapahtaja seurakuntaa, niin mies voi vapauttaa naisen yhdestä eteen nousseesta huolenaiheesta - ja tehdä perhettä koskevan rakkaudellisen päätöksen sillä ymmärryksellä, mikä hänelle siinä tilanteessa on.
Natanael

EdellinenSeuraava

Paluu Sana ja Elämä