Kirja-arvostelut eivät aina ole mieluista puuhaa, varsinkaan jos jo ensimmäisiä sivuja lukiessa huomaa kirjan oikeaksi paikaksi rovion (Ap.t 19:19), ei kirpputoria, lahjapaketista puhumattakaan.
Tämä kirja alkoi hyvin, rohkaisten ja siunaten. Sanoma oli selkeää, ilmaisut ytimekkäitä, esimerkit arkielämästä poimittuja. Luota Jumalaan ja seuraa Jeesusta. Luettuani ensimmäiset 30 sivua -ja jos kaikki olisi ollut siinä- olisin arvioinut kirjan hyväksi ja suositellut uskovaisille luettavaksi, sillä sellaisille se oli kirjoitettu. Mutta kirjat eivät ole 30-sivuisia ja niinpä seurasi jatkoa ja kylmä suihku niskaani.
Kirjailija otti nyt käsiteltäväksi lähemmin aiheen 'mitä Jeesuksen seuraaminen merkitsee'? Hän esitti sen merkitsevän Jeesuksen jäljittelemistä. Luin tuon tekstin ja siihen liittyvän selityksen useamman kerran uudelleen läpi. Minun oli vaikea uskoa lukemaani todeksi ja kyseisen saarnaajan kynästä lähteneeksi opetukseksi.
Kirjailija esitti perusteluksi sen, että Raamatussa sana seurata merkitsi alkutekstissä jäljittelemistä. Varmemmaksi vakuudeksi otti vielä esille alkutekstin sanan mimos josta mimetes, suomeksi jäljittelijä, näyttelijä. Raamattuumme se on käännetty sanalla seurata. Sana esiintyy UT:ssa (vain kirjeissä) kymmenisen kertaa. Sen merkitys on seurata sellaisten ihmisten esimerkkiä, jotka elävät Jumalan tahdon mukaista elämää ja jotka Jumala on asettanut meille esikuviksi.

Korintolaisille (1.Kor. 4:16) Paavali kirjoitti: Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani (mimetai).
Jeesus ei käyttänyt tuota sanaa kehottaessaan ihmisiä seuraamaan itseään. Evankeliumeissa ja joitakin kertoja muualla, käytetään sanaa seurata (akolutheo) ja seuraaja (akoluthos). UT:ssa sanat esiintyvät noin 80 kertaa. Jeesus sanoi ja yhä meillekin sanoo: ”Seuraa Minua (akoluthei moi)!” Se on sisäsyntyistä seuraamista, sydämen asenne ja Pyhän Hengen synnyttämä palvova kiintymys ja rakkaus Mestariimme. Tällä ei ole mitään tekemistä jäljittelyn ja näyttelemisen kanssa.

Johannes (10:4) kirjoitti:Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat (akoluthei) häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
Kuinka kaunis kuva meille piirtyykään; Paimen kulkee edellä ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat Paimenensa äänen. Tästä seuraamisesta (perässä kulkemisesta) kerrotaan myös seuraavin sanoin

(Lk.14:27) Luukas kirjoitti:Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua (opiso mu), se ei voi olla minun opetuslapseni.
Arvioitsijan osassa minun täytyy todeta, että kirjan kirjoittaja on oikein protoesimerkki koinee-kreikan 'kääntäjästä', joka ei näytä osaavan kreikan kielen alkeitakaan, mutta silti esiintyy opettajana. Eikä tämä kielen osaamattomuus tässä ole pahinta vaan epäraamatulliset neuvot kehottaa seuraamaan Jeesusta jäljittelemällä Häntä.
Tuossa kahvikupposta siemaillessani muistui mieleeni sarjakuvalehdestä opettavainen tarina, jossa sulhasen morsian oli vangittu ja hänen rooliaan esittämään opetettiin näyttelijä. Hänen nimensä oli, mikäpä muukaan kuin Mimosa. Hän esitti osaansa loistavasti ja huijasi kokonaista kylää. Hän todella osasi näytellä ja jäljitellä, imitoida. Kaikki meni täydestä, kunnes vaikeuksia kasaantui kylän ylle ja silloin Mimosan tosi luonne paljastui. Hän oli pelkkä teeskentelijä, joka ei rakastanut sulhasta ja se sitten purkautuikin raivona oikeaa morsianta kohtaan.
Jeesusta seuraa joukko ”mimosoja”, jotka ulkokohtaisesti näyttävät aidoilta opetuslapsilta, mutta heillä ei ole sisäistä elämää ja Kristuksen tuntemusta. Toisinaan he ehtivät tehdä paljon repivää ja hajottavaa työtä seurakunnassa, ennen kuin paljastuvat. Vaarallisimpia ei ole ulkopuolella opettavat eksyttäjät kuten jehovantodistajat, jotka opettavatkin harjoittelemaan Jeesuksen esikuvan mukaista elämäntapaa. Sellaiset on helppo torjua, mutta toisin on silloin, kun opetus tuleekin seurakunnan sisältä, veljiltä, jotka olemme tunteneet ehkä vuosikymmeniä.

Ap.t 20:29-31 on Paavalin sanat, jotka Luukas kirjoitti:Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa sen tähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itse kutakin.
Meidän tulee tutkia itseämme. Onko uskonelämämme aitoa vai teeskentelyä; loppupeleissä narrin osaa elämän näyttämöllä vai Jeesuksen seuraamista uskontunnustuksemme mittapuun mukaisesti.