Tekoäly?

Re: Tekoäly?

ViestiKirjoittaja Annora » 15.11.2018 11:26

Mielestäni tekoäly on jonkin laitteen sisälle tehty tietokoneohjelmointi.
Joissakin älypuhelimissa ja tableteissa on ohjelma nimeltä "siri".
Mikäli se on puhelimen asetuksissa aktivoituna, sen voi käyttää sanomalla "hei siri".
Sen voi esim. käskeä soittamaan johonkin puhelimen muistissa olevaan numeroon, jos
ei itse viitsi etsiä numeroa puhelinmuistiosta.

Tekoälyä löytyy myös tänä päivänä lasten robottipehmoleluista, jotka toistelevat niihin ohjelmoituja lauseita, saattavat jopa vastailla ihmisen tekemiin yksinkertaisiin kysymyksiin. Täällä Suomessa ei ihan tällaista taida olla saatavilla, mutta mieleeni on jäänyt huvittava juttu. Se oli semmoinen ehkä parin ihmisnyrkin kokoinen, muistaakseni 12:lla patentilla varustettu teddy. Se heilutteli korviaan ja löi korvansa johonkin lähellä olleeseen esineeseen - kops. Tuohon tämä teddy reagoi välittömästi huudahtamalla auts. Se ei kuitenkaan joka kerta toistanut tuota, kun se törmäsi liikkuessaan johonkin.
Annora

ViestiKirjoittaja Emil » 17.11.2018 22:32

Minulla on sellainen tekoälypuhelin. Ostin sen heti kun kuulin, että siinä on oikea tekoäly.
Emil

ViestiKirjoittaja kalamos » 18.11.2018 15:02

No,
miten tekoälypuhelin eroaa perinteisestä älypuhelimesta.

Itse tuolla aiemmin jo totesinkin,
että siinä on tekoälysuoritin.

Onko Sinulla jotain havaintoja,
mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
kalamos

ViestiKirjoittaja Emil » 21.11.2018 19:00

...kertoo parantaneensa kameroiden tekoälyä entisestään.... Tekoäly tunnistaa entistä enemmän kuvaustilanteita ja optimoi kuva-asetukset automaattisesti sopiviksi kuvaustilanteeseen sopiviksi. Videokuvauksessa on tekoälyn avulla parannettu kuvanvakaustekniikkaa.

Puhelin tekee siis paljon asioita automaattisesti, erityisesti kuvaamisessa ja ns. "haistelee" ja analysoi kokoajan, ennakoiden asioita ja oppii uutta ja muistaa oppimansa ja kehittyy myös päivitysten myötä. Muuten ei eroa juuri muista älypuhelimista. Ehkä nopeampi myös uuden prosessorin kautta ja omaa enemmän sisäistä muistia, kuin monissa muissa vastaavissa älypuhelimissa. Mikään Ilm.13 luvun teköäly tämä ei vielä ole ja sellaista en ottaisikaan. Toki tuleva tekoäly varmasti ottaa tämän ja tulevatkin tekoälypuhelimet hallintaansa, kun se kerran syntyy, ellei ole jo salaa keräämässä kaikkea tietoa taustalla? Automaatio ja kyky ennakoida ja valita automaattisesti parhaat asiat on hyvä juttu, etenkin kuvaamisessa jos ei ole ammattivalokuvaaja. 3D kasvojen tunnistus myös plussaa.
Viimeksi muokannut Emil päivämäärä 21.11.2018 22:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Emil

ViestiKirjoittaja kalamos » 24.11.2018 18:55

Emil kirjoitti:Mikään Ilm.13 luvun teköäly

Missä kohtaa tuossa luvussa mielestäsi puhutaan tekoälystä?
Olisko seuraavassa jakeessa jonkinlainen visio tekoälyn käytöstä?

:bible:
Johannes (Ilm 13:15) kirjoitti:Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki,
että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan,
että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa,
ne tapettaisiin.

Jos tuo tekoäly pedon kuvana olisi puhelimessa,
niin silloin olisi aika helppo ymmärtää,
että jokainen, joka ei kumarra sitä,
tulee kyllä heti kiinni.
kalamos

ViestiKirjoittaja Emil » 24.11.2018 22:58

Ilm.13 mukaan ihmiset tekevät pedonkuvan. Kuva on tehty ihmisten toimesta, mutta se ei vielä elä ja ole tietoinen itsestään ja ympäristöstään - maailmasta, ennenkuin väärä profeetta antaa pedonkuvalle hengen. Tämä hengen antaminen vasta herättää pedonkuvan tietoisuuden ja se alkaa puhumaan ja elämään ja antamaan ohjeita ja käskyjä. Tieteessä, tekoäly voidaan rakentaa kuten Sofia robotti, mutta jotta se tulisi oikeasti eläväksi, eli saisi hengen, on tapahduttava tieteen kuvailema singulariteetti, eli ihmisen muuttuminen tekoälyksi ja tekoälyn muuttuminen ihmiseksi, nämä kaksi yhdistyvät erottamattomasti ja silloin ihminen on muuttunut ylivertaiseksi muihin ihmisiin nähden ja kaikkien ihmisten yläpuolelle tiedossa ja viisaudessa ja hallinnassa ja valvonnassa ja kaikessa maallisessa vallassa. Se on androidi - ihmisten tekemä puhuva pedonkuva!
Emil

ViestiKirjoittaja kalamos » 25.11.2018 08:42

Eli ...
Sinun mielestäsi ilmaisu
:bible3: pedon kuva :bible3:
viittaa tekoälyyn?
kalamos

ViestiKirjoittaja Emil » 25.11.2018 11:31

Ei, vaan ennemminkin tämä kohta: Ilm.13 :bible3: ..pedon kuvalle henki,.... :bible3:

Uskon, että ihmiset tekevät robotin ja se on pedon näköinen.

Väärä profeetta on myös teknologinen guru, joka antaa ihmisten tekeleelle oikean tekoälyn ja se ihmisten tekemä pedonkuva alkaa sitten elämään, pedon kuvalle hengen antaminen on se missä se kuvajainen saa oikean tekoälyn.
Emil

ViestiKirjoittaja Jukka » 25.11.2018 20:28

Emil kirjoitti:Ei, vaan ennemminkin tämä kohta: Ilm.13 :bible3: ..pedon kuvalle henki,.... :bible3:

Uskon, että ihmiset tekevät robotin ja se on pedon näköinen.

Väärä profeetta on myös teknologinen guru, joka antaa ihmisten tekeleelle oikean tekoälyn ja se ihmisten tekemä pedonkuva alkaa sitten elämään, pedon kuvalle hengen antaminen on se missä se kuvajainen saa oikean tekoälyn.

Kuulehan veljeni Emil. Nuo Sinun pohdiskelusi ja raamatuntulkintasi liikkuvat sellaisissa 'atmosfääreissä' etten minä ymmärrä niitä ollenkaan. Olen käsittänyt, että vain Jumala voi antaa elämän. Jumala on kaiken elämän lähde; alku, ylläpitäjä ja täyttymys.
Jukka

ViestiKirjoittaja Emil » 25.11.2018 21:03

Kuulehan veljeni Herrassa Jukka1954, se että et ymmärrä korkealentoista suorastaan scifiä eli tieteiskuvitelmaa hipovaa tulkintaani Ilm.13 luvusta, ei ole mitään uutta minulle, kun olen muutenkin kovin yksin tulkintoineni ja ymmärryksineni ja niistä en luovu, ellei Herra itse osoita minulla toisin.

Minä en esim. usko, että aivot on muutakuin erit.hienosti suunniteltu ja luotu biologinen kvanttitietokone - supertietokone nanokoossa kvanttifyysisine ulottuvuuksineen ja kytkentöineen energiatasolla.

Ihminen ei siis ole aivot. Tietoisuus itsestä ja maailmasta ja muista, ei ole aivot, eikä aivojen ansiota, vaan sielun eli tietoisuuden, joka aivoja käyttää havainnoimaan tätä olemassaolon ulottuvuuttamme.

Sielu ohjailee aivojen kautta keho, josta moni toiminto on automatisoitu.

Aivot eivät ohjaile kehoamme, vaan sielu.

Aivot pitävät yllä kehon perus elintoimintoja, mutta sielu on se joka käyttää aivoja, eli supertietokonetta.

Tämä supertietokone, eli aivot, voisi laittaa vaikka lasikuutioon ja pitää ne siellä hengissä keinotekoisesti ja silmien biologisten videokameroiden kautta, aivojen takaosassa näemme kaiken sen mitä näemme, tai uskomme näkevämme, tai meille näytetään photonien ja hiukkasten valotulvana.

Tuo mitä silmien kautta aivoille näytetään, voisi olla etukäteen luotu ja koodattu tai livenä reaaliajassa kokoajan koodattavaa ja lähetettävää ja luotavaa photonien suihkua silmiimme, suoraan tietokoneen kovalevyltä tai live verkosta.

Emme kykenisi näkemään todellista tilamme aivoina lasikuutiossa ja tietokonetta syöttämässä meille kaikkea näkemäämme ja haistamaamme ja koskettamaamme.

Uskoisimme vain kaiken sen olevan ainoa totuus mitä näemme ja haistamme ja koskemme. Näin on normaalin ihmisen laita, ennenkuin ihmisen tietoisuus käsittää uskon kautta muut ulottuvuudet ja henkiruumiissa voi niitä ulottuvuuksia nähdäkkin
Emil

EdellinenSeuraava

Paluu Tieto ja taito