Kristityn elämässä on kolmenlaisten kahleiden katkettava

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Re: Kristityn elämässä on kolmenlaisten kahleiden katkettava

ViestiKirjoittaja Jukka » 21.08.2015 19:20

Mennäänpä askel eteenpäin. Huomaan jo, että aihetta ei voi käsitellä parilla lyhyellä aloituksella. Minun on helppo hyväksyä tämä tosiasia, sillä tästä aiheesta on kirjoitettu varmasti yli tuhat kirjaa ja Raamatussakin sitä käsitellään sivukaupalla. Laitan nyt tähän vähän jatkoa, leikaten sivulauseita ja lyhennellen tekstiä. Taidan katkaista kohtaan, josta lupaamani raamatunpaikka Gal. 2:19-21 alkaisi. Pysytelkääpä palstalla; saatte lukee sen muodossa, jossa harvoin olemme tottuneet sitä lukemaan (paitsi jos olemme sydämemme silmin nähneet millaisiin ulottuvuuksiin tuo Paavalin hauras savimaja ja hänen kielensä ylsi Raamattuun tallennettuja ylistyshymneja Hengessä kirjoittaessaan.
- - -
On surullista havaita Paavalin kirjeistä, että hän joutui toistuvasti puolustamaan Herralta Jeesukselta saamaa apostolinvirkaansa (Rm. 1:5, 1.Tim. 1:1 ym) ja julistamansa evankeliumin aitoutta (Gal. 1:11-12) niillekin seurakunnille, joita oli ollut perustamassa tai joissa oli vieraillut. Tämä herättää minussa ihmetystä, sillä olihan hänen kauttaan tapahtuneet apostoliset tunnusteot seurakuntien keskuudessa ”tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä, ihmeillä ja voimateoilla” (2.Kor. 12:12b ym) ja kaikkialla Paavali toisti nähneensä Jeesuksen henkilökohtaisesti ylösnousseena ja olevansa Jeesuksen itsensä apostoliksi asettama (1. Kor. 9:1, Ap.t 22:14-15, 1.Kor. 1:1 ym).

Galatian provinssin (maakunnan) eteläosan seurakunnat oli perustettu 50-52 (oma arvioni) Paavalin työn kautta, mutta vain 6-7 vuotta myöhemmin (oma arvioni) hän joutuu kirjoittamaan heille kiertokirjeen, jossa toteaa heti ensiriveillä

Kuva
Gal.1:6 Paavali kirjoitti:Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin

Aiheen näille sanoille -joista kaikuu vielä minunkin korviini Paavalin suuri hämmästys ja ihmetys- ja koko Galattalaiskirjeen kirjoittamiseen antoivat Galatiaan saapuneet juutalaiset, jotka opettivat uskoon tulleita pakanakristittyjä toisin kuin Paavali. Näitä uskoon tulleita juutalaisia saapui paikkakunnalle ja he julistivat, että pelastuakseen pakanoiden piti paitsi uskoa Jeesukseen niin myös ympärileikkauttaa itsensä. Nämä olivat siis judaisteja, joista lyhyesti aikaisemmin kerroin ja nyt tahdon vähän tarkemmin tarkastella juutalaisuutta ja heidän Siinailla saamaansa lakia (tosin yhä vain pintapuolisesti sen laajuuden tähden).

Judaistit saivat harhaoppinsa Galatian seurakuntien sisälle siten, että he onnistuivat mitätöimään Paavalin apostolinviran tai ainakin kyseenalaistamaan hänen arvovaltansa Kristuksen apostolina. He esittivät Paavalin olevan 'toisen luokan apostoli (niihin 12:een Jeesuksen ensin valitsemaan apostoliin verrattuna)'. Tähän lisättiin vielä väite, että Paavalin ja Pietarin välit olivat huonot, vaikka Paavali kertoi heidän väliensä olevan hyvät (Gal. 2:9). Judaistit saivat kuitenkin Paavalin ja Pietarin suhteet näyttämään riitaisalta, kun he viittasivat Antiokiassa Paavalin ja Pietarin väliseen julkiseksi paisuneeseen yhteenottoon, joka liittyi juutalaisiin tapoihin ja lakiin (Gal. 2:11-14). Judaistit 'unohtivat' kertoa, että tämä riita oli sovittu ja Pietari tehnyt parannuksen langettuaan ulkokultaisuuteen ja ihmispelkoon lain puolesta kiivailleiden juutalaisten edessä. Tästäkin Paavalin täytyi galattalaisia muistuttaa, joutuen ottamaan esille lähes 10 vuotta sitten tapahtuneen konfliktin hänen ja Pietarin välillä. Tuskin Paavali tätä mennyttä asiaa mielellään esille otti, mutta nyt oli kysymys ihmiskunnan tärkeimmästä asiasta, nimittäin Kristuksen evankeliumista ja sen puhtaana säilyttämisestä jälkipolville, jotta sitä ei saataisi sotketuksi ja mukaan vedetyksi osaksi juutalaisia uskonoppeja ja tapoja.

Judaistit pyrkivät liittämään kristinuskon juutalaisuuteen. Ymmärtääksemme tätä asiaa meidän tulisi käsittää Paavalin julistuksessaan käyttämät termit ”vanhurskaus” ja ”vanhurskauttaa”. Jätän nekin tässä syvemmälti käsittelemättä, mutta muistakaamme, että vanhurskauskäsitteiden juuret olivat syvällä juutalaisessa ajattelutavassa. ”Heidän olivat isät ja lainantaminen ja lupaukset” (Rm. 9:5). Heidän Jumalansa oli Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, joka oli ehdottoman vanhurskas ja äärettömän armollinen. Viimeisellä tuomiolla Vanhurskas Jumala tuomitsee vanhurskaudessaan (lahjomattomassa oikeudenmukaisuudessaan) ihmiset heidän tekojensa mukaan, lakinsa perusteella. Näitä teitä kulki judaistien ja myös rabbien ajatukset.

Lainaan kirjasta 'Viisi Paavalin kirjettä', Rafael Gyllenberg, juutalaisesta ajattelutavasta:

Kun juutalaisuudessa ei ole dogmeja, niin Jumalan vanhurskautta ja armollisuutta ei yhdistetä opilliseksi kokonaisnäkemykseksi, vaan niiden välille jää pysyvä jännite. Vanhurskaana Jumala viimeisenä päivänä tuomitsee itsekunkin hänen tekojensa mukaan, ja Hänen tinkimätön oikeamielisyytensä on niin ankara, että aniharva välttää kadotustuomion. Jumalan lahjomattomasta johdonmukaisesta käytetään myös sanaa 'viha' (orgé) samoin kuin Paavalikin käyttää 1.Tess. 1:10, 2:16, 5:9, Room. 1:18 jne. Armahtavaisuudessaan Jumala saattaa lieventää rangaistuksen ankaruutta, siirtää tilinteon päivän tuonnemmaksi ja ennen kaikkea tarjota syntiselle mahdollisuuden parannukseen. Sille joka tekee parannuksen, synnit annetaan anteeksi.

Koska juutalaiset olivat Jumalan valitsema kansa, jolle Jumala oli antanut lakinsa, niin heille heihän yhteisönsä ja lakinsa hylkääminen merkitsi samaa kuin Jumalan liitton hylkäämistä ja iankaikkisen tuomion päällensä vetämistä. Pakanatsyntiset saattoivat pelastua tuomiosta siis vain yhdellä tavalla: liittymällä proselyytteina (käännynnäisinä) juutalaiseen kansaan ja alistumalla lain vaatimuksiin. Tämä lienee pääsyy (vaikka muitakin motiiveja varmasti oli), miksi judaistit niin kiihkeästi vaativat uskoon tulleita pakanoita kääntymään juutalaisuuteen ja alistumaan lain alle. Itselleni on selvää, että he eivät voineet ymmärtää fariseus Paavalin luopumusta laista pelastustienä, koska se merkitsi hänen joutumistaan valitun kansan ja seurakunnan ulkopuolelle ja Israelin Jumalan lakiliiton hylkäämistä, joka merkitsi kadotustuomiota.

Itse asiassa vasta muutama päivä sitten oivalsin, että olivathan judaistit kuulemassa, kun galatalaiskirjettä Galatian seurakunnissa luettiin, koska he olivat jo päässeet seurakuntiin sisälle ja he tunsivat lain. Se selittää ainakin minulle, miksi Paavali käyttää kirjeessään ilmaisuja, joihin lakia tuntemattomat pakanakristityt tuskin olivat ennen törmänneetkään. Paavali tiesi, että heidän 'käännyttäjänsä' tunsivat lain, johon hän viittasi toistuvasti kirjeessään. Olivatko judaistit unohtaneet VT:n pyhissä Kirjoituksissa lainvanhurskautta vastaan puhuvia kohtia vaiko vain kiihkoilijoina laittaneet ne syrjään (kristillisissä harhaopeissa näin tehdään tai sitten kirjoitettuun Sanaan lisätään jotakin).

Kuva
ps. 32:5 ja 143:1-2 profeetta Daavid kirjoitti:Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela
.....
Herra, kuule minun rukoukseni, ota korviisi minun anomiseni. Vastaa minulle uskollisuudessasi ja vanhurskaudessasi. Älä käy tuomiolle palvelijasi kanssa, sillä ei yksikään elävä ole vanhurskas sinun edessäsi

Ps. 32. Daavid saa syntinsä anteeksi ilman lain tekoja tunnustamalla ne Jumalalle (jae 5). Omantunnon raskas taakka (jae 4) otettiin pois ja ”Jumala ympäröitsi minut pelastuksen riemulla” (jae 7). Psalmissa 143.Daavid vetoaa Jahven uskollisuuteen ja vanhurskauteen ja tunnustaa, ettei yksikään ihminen ole Hänen edessään vanhurskas (jae 1-2). Nämä kohdat eivät todista lakivanhurskauden puolesta eikä niissä vedotakaan lakiin. Juutalaiset olivat ymmärtäneet väärin lain merkityksen kahdellakin tavalla. 1) se oli asetettu väliaikaiseksi Gal. 3:19 ja 2) laissa tärkeintä oli oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden harjoittaminen Mt. 23:23.
- - -
Tästä eteenpäin myöhemmin, jos Jumala sallii.

Hyvää viikonloppua jokaiselle palstaa lukevalle. Levähtäkää ja heittäkää kaikki murheenne Hänen päällensä, joka teidän edestänne on kuollut ja ylösnoussut. Ajatelkaapa näitä Jeesuksen omia sanoja (korostus Jukan):"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi..." (Joh.3:16a) Sen, siis tosi rakkauden, olemus ja luonne on sellainen, että se vaatii antamaan.
Jukka

Re: Kristityn elämässä on kolmenlaisten kahleiden katkettava

ViestiKirjoittaja kalamos » 24.08.2015 08:31

Tuossa kohden, jossa Paavali mainitsee tuon kasvattajan/valvojan/ohjaajan
hän puhuu juutalaisena juutalaisille, joille laki oli annettu heitä varjelemaan.

Kuva
Paavali (Gal 3=23-24) kirjoitti:Mutta ennenkuin usko tuli,
vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen,
että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

Mutta nyt kun usko on tullut, niin tuota valvojaa ei enää tarvita.
Eikä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista.
Nyt me olemme kaikki liitetyt Kristukseen uskon kautta.
Uskon, jonka perusteella meidät on kastettu Kristukseen.

Kuva
Paavali (Gal 3=25-28) kirjoitti:Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata,
ei ole miestä eikä naista;
sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

Nyt ketään ei enää kasvata laki vaan armo.

Kuva
Pietari (2 Piet 3:18) kirjoitti:Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme
Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
Hänelle kunnia nyt ja aina iankaikkisuuden päivään!
Aamen.

Mutta nuo mielettömät Galatalaiset olivat langenneet pois armosta.

Kuva
Paavali (Gal 5:4-6) kirjoitti:Te olette joutuneet pois Kristuksesta,
te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi;
te olette langenneet pois armosta.
Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus,
vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Eli laki oli voimaton.
Se kielsi tekemästä huorin,
mutta ei antanut voimaa tämän käskyn täyttämiseen.
Ja niin Israelin kansa oli jatkuvasti uskoton jopa itse Jumalalle.
Se ei rakastanut Jumalaa yli kaiken.

Mutta nyt Jumala oli vuodattanut Rakkauden omiensa sydämiin.
Galatalaiskirje on kuin miniatyyri Roomalaiskirjeestä, joka sanoo:

Kuva
Paavali (Room 5:5) kirjoitti:Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme
Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Jeesus asuu meissä Henkensä kautta.
Ja ulkoisen ympärileikkauksen tilalle oli tullut sydämen ympärileikkaus.
Jossa me saimme kivisydämen tilalle asennettiin lihasydän,
johon on vuodatettu Jumalan Rakkaus - Agape.

Tuo Rakkaus on Jeesus.
Hän on Jumalan Rakkaus,
joka on tullut asumaan minun sydämeeni.
Ja tuo Rakkaus vaikuttaa sen,
että minä voin tehdä uskon tekoja,
jotka eivät suinkaan ole lain rikkomista,
vaan lain täyttämistä.

Kuva
Paavali (Room 13:9-10) kirjoitti:Sillä nämä:
"Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse",
ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Nyt kun me olemme jo kokeneet sydämen ympärileikkauksen,
ja meihin on vuodatettu tuo Rakkaus,
niin tietenkään emme enää sen jälkeen suorita ulkoista ympärileikkausta.

Toki Paavali oli itse aikanaan fariseuksena saavuttanut
nuhteettomuuden lain vanhurskauteen nähden.
Hän olisi ollut, millä ylpeilla lihassa.
Mutta kaiken tuon saavuttamansa hän hylkäsi roskana pois,
sen vanhurskauden tieltä, joka tulee Kristuksen uskon kautta.

Kuva
Paavali (Fil 3:8-10) kirjoitti:Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin,
Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani,
tuntemisen rinnalla,
sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki
ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan,
ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee,
vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta,
sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman

Me elämme siis Hänen ylösnousemusvoimassaan
ja pidämme totena sitä, olemme Hänen kanssaan ristiinnaulitut
ja herätetyt uuteen elämään,
tai sitten me taistelemme epätoivoista taistelua itsemme kanssa,
jossa korkein mahdollinen saavutus on se, minkä Paavali oli saavuttanut
fariseuksena ennenkuin kohtasi Jeesuksen - Jumalan Rakkauden.

Mutta nyt Galatalaisten kohdalla tilanne oli todella nurinkurinen.
He olivat jo aloittaneet Hengessä, mutta olivat nyt aikeissa palata vanhaan,
joka oli voimaton.

Syyllisiä tähän järjettömyyteen olivat ne Jeesukseen uskovat juutalaiset,
jotka alkoivat vaatia ympärileikkausta uskoon tulleille pakanoille.
Ja niin Paavali huudahtaa tuossa kirjeessään jotain veret seisauttavaa:

Kuva
Paavali (Gal 5:12) kirjoitti:Kunpa aivan silpoisivat itsensä,
nuo teidän kiihoittajanne!

Rakkauden kautta vaikuttava usko täyttää lain.
Ja silloin lakia ei enää tarvita.
Ja silloin itse asiassa laki tulee voimattomaksi.
Se ei enää voi herättää meissä synnin himoja.

Kuva
Paavali (Room 7:5-6) kirjoitti:Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää,
vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä,
mikä meidät piti vankeina,
niin että me palvelemme Jumalaa
Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Nuo hyvää tarkoittavat juutalaiset kiihoittajat olivat tekemässä
aivan hirvittävän karhunpalveluksen galatian uskoville.
kalamos

Edellinen

Paluu Sana ja Elämä