Luukas (20:21-25) kirjoitti:
Ja ne kysyivät häneltä sanoen:
"Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut ja opetat oikein
etkä katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa.
Onko meidän lupa antaa keisarille veroa vai eikö?"
Mutta hän havaitsi heidän kavaluutensa ja sanoi heille:
"Näyttäkää minulle denari. Kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on?"
He vastasivat:
"Keisarin".
Niin hän sanoi heille:
"Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on"
Jeesuksen vastaus ja opetus on mielestäni hyvin selkeä. Denari kuului keisarille, koska siinä oli hänen kuva ja päällekirjoitus. Ihminen kuului Jumalalle, koska ihmisessä oli Jumalan kuva ja päällekirjoitus. Kuva ja päällekirjoitus merkitsivät omistusoikeutta. Keisarilla oli siis oikeus teettämäänsä denariin. Jumalalla oli omistusoikeus ihmiseen, koska oli tehnyt hänet kuvakseen ja kaltaisekseen.
Ymmärrän kohdan niin, että Jeesus kehoittaa kuulijotaan antamaan itsensä Jumalalle ehyesti kuten koko denari annettiin keisarille, sitä osiin paloittelematta. Kymmenyksistä tässä ei mielestäni ole kysymys.
Eräs toinen veli kantoi huolta seurakuntansa vaikeasta rahatilanteesta. Hän moitti jäseniä siitä, etteivät he uhraa tarpeeksi. Hän arvioi, että seurakunta oli konkurssin partaalla. Minulle tuollainen ajatuskin oli niin vieras ja kaukainen, että muistan sanoneeni: "Ei Jumalan Seurakunta voi mennä konkurssiin. Se ei ole koskaan ollut menossa eikä koskaan tule menemään. Meidän ihmisten perustamat uskonsuunnat ja järjästöt voivat mennä konkurssiin, mutta ei milloinkaan Jumalan Seurakunta".
Uudessa Liitossa pätee kymmenyksiin tämä apostolin ja Herran itsensä antama ohje
Ap.t 20:25 Luukas kirjoitti:Kaikessa minä olen osoittanut teille,
että näin työtä tehden tulee huolehtia heikoista
ja muistaa nämä Herran Jeesuksen sanat, jotka hän itse sanoi:
'Autuaampi on antaa kuin ottaa'.