Evankeliumin eli pelastussanoman kautta Jumalan lahjoittama usko tulee, se on Jumalan työtä kuulijassa, ettei kerskaisi. Siinä ei voi kerskata että pelastuisi oman ansion kautta.
Se on Jumalan säätämä pelastustyö Jumalan armosta Pojan kautta, niin yksikään ihminen on Jumalan armon sisäpuolella, ettei voi kerskata. Kerskauksenaan olkoon yksin Herra Jeesus. Raamatun mukaan usko on yksi ainoa, eli se on Jumalan lahjoittama usko.
Paavali (1 Kor 2:5) kirjoitti:ettei teidän uskonne perustuisi
ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan
Paavali (Ef "2:8-9) kirjoitti:Sillä armosta te olette pelastetut
uskon kautta,
ette itsenne kautta
- se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta,
ettei kukaan kerskaisi.
Paavali (Ef 4:5) kirjoitti:yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Luopumusajan viimeisinä päivinä Ihmisten viisaus vaihtuu ja nousee kohti luopumuksen lopunaikaa, koska usko perustuu ihmisten viisauteen, siinä se luopumus alkaa.
Käännetään korvat pois totuudesta ja haalitaan omaan korvasyyhyyn opettajia (valheopettajia), joiden viisautta luullaan Herralta tulleeksi. Siinä luopumus alkaa. Se on järkeisusko, joka ei ole pelastavan uskontila vaan luopumistila.
.Paavali (1 Kor 2:5) kirjoitti:ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan
Se ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sielullinen tarkoittaa inhimillistä.
Pyhä Henki ilmoittaa selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja, tekopyhien valehtelijoiden vaikutuksesta, joiden omatunto on merkitty poltinraudalla.
Ihmisten viisauden varassa se vaikuttaa siltä että olisi saanut tulkinnan ja opetuksen eksyttäviltä hengiltä jotka tekeytyvät Pyhäksi Hengeksi ja ohjailevat hyötyen ihmisten viisaudesta.
Ihmisten viisaus on ikäänkuin olisi ihmisten oma apu ja ilman Jumalaa. Siinä jää pois Jumalan avaama ymmärrys.
Paavali (2 Tim 4:3-4) kirjoitti:Sillä aika tulee,
jolloin he eivät kärsi tervettä oppia,
vaan omien himojensa mukaan
korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
ja kääntävät korvansa pois totuudesta
ja kääntyvät taruihin.
Paavali (1 Tim 4:1-2) kirjoitti:Mutta Henki sanoo selvästi,
että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta
ja noudattavat villitseviä henkiä
ja riivaajien oppeja
valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta,
joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
Ihmisten viisauden oman näkemyksen mukaan evankeliointi on "tyrkkyevankeliumiksi", kun Jumalan evankeliumia eli pelastussanomaa julistetaan, sen kautta Jumalan lahjoittama usko tulee. Mutta se evankeliointi ei ole ihan kokoajan "tyrkyllä", kun sitä julistetaan kerran.
Jos sitä ei julisteta, jää pois Jumalan lahjoittama usko, ettei voi pelastua.
Jos siellä pidetään evankeliointia "tyrkkyevankeliiumina", niin siellä ei ymmärretä ettei voi pelastua ilman Jumalan lahjoittamaa uskoa. Evankeliumi on ainoa asia, jonka kautta Jumalan lahjoittama usko tulee.
Sieltä vastattiin minulle että se on jokaisen oma asia, että uskoo Jumalaan vai ei ilman evankeliointityötä ja kielletään evankeliointia mutta se on ainoa asia että kun kuulee evankeliumia ja pelastuu. Miten voisi pelastua jollei kuule evankeliumia?
Paavali (Room 10:14-15) kirjoitti:
Mutta kuinka he huutavat avuksensa
sitä, johon eivät usko?
Ja kuinka he voivat uskoa siihen,
josta eivät ole kuulleet?
Ja kuinka he voivat kuulla,
ellei ole julistajaa?
Ja kuinka kukaan voi julistaa,
ellei ketään lähetetä?
Niinkuin kirjoitettu on:
"Kuinka suloiset ovat niiden jalat,
jotka hyvää sanomaa julistavat!"
Paavali (Room 10:17) kirjoitti:Usko tulee siis kuulemisesta,
mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Kristuksen Sanan kautta Jumalan lahjoittama usko tulee niin pelastuu.
Yhdistyneessä kuningaskunnan maassa eli Englannissa katuevankeliointi oli paljon helpompi kuin siellä missä pidetään evankeliumia tyrkkyevankeliumina ymmärtämättä että se julistetaan kerran ja se on ainoa asia, jonka kautta Jumalan lahjoittama usko tulee.
Oli sydäntämusertavaa katsoa katuihmisiä joille toin evankeliumia siellä Englannissa.
Jumala on säätänyt sellaisen pelastustyön jonka kanssa ei ole mitään tekemistä järkiperäisen loogisuuden kanssa, silloin siinä ei ole mitään kerskaamisen aihetta, koska uskon lahja ja pelastus on Jumalan työtä ihmisessä, - se ei ole ihmisen työtä vaan Jumalan.
Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, sillä evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi, niin lahjavanhurskaus on elävä uskosta.
Jumala avaa sydämen ottamaan vastaan Jumalan Sanaa, mitä siinä puhutaan niin pelastuu kuten Lyydian kohdalla. Sadanpäämies Kornelius oli hurskas ja jumalaa pelkääväinen mies, mutta Jumala lähetti enkelin hänen luokse ja käski noutamaan Simon eli Pietari koska Korneliuksen tarvitsi kuulla Jumalan Sanaa jonka kautta hän pelastui.
Jos ristin sanoma eli evankeliumi ihmisten viisain puhein julistetaan, niin silloin se on vomaton pelastukseksi jos usko perustuu ihmisten viisauteen.
Paavali (1 Kor 1:21-24) kirjoitti:
Sillä kun,
Jumalan viisaudesta,
maailma ei oppinut
viisauden avulla tuntemaan Jumalaa,
niin Jumala näki hyväksi
saarnauttamansa hullutuksen kautta
pelastaa ne, jotka uskovat,
koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja
ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta,
joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
mutta joka niille, jotka ovat kutsutut,
olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia,
on Kristus,
Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
Paavali (Room 1:16-17) kirjoitti:
Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:
"Vanhurskas on elävä uskosta."
Raamattu kansallePaavali (Gal 1:11) kirjoitti:Teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmismielen mukaista.
Luukas (Ap.t 16:14) kirjoitti:
Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä
Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen,
oli kuulemassa;
ja Herra avasi hänen sydämensä
ottamaan vaarin siitä,
mitä Paavali puhui.
Luukas (Ap.t 10:22) kirjoitti:
He sanoivat:
"Sadanpäämies Kornelius,
hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies,
josta koko Juudan kansa todistaa hyvää,
on pyhältä enkeliltä
ilmestyksessä saanut käskyn
haettaa sinut kotiinsa
ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa."
Luukas (Ap.t 10:33) kirjoitti:
Sentähden minä lähetin heti sinulle sanan,
ja sinä teit hyvin, kun tulit.
Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä,
kuullaksemme kaiken,
mitä Herra on käskenyt sinun puhua.
Luukas (Ap.t 11:14) kirjoitti:hän on puhuva sinulle sanoja,
joiden kautta sinä pelastut,
ja koko sinun perhekuntasi.
Paavali (1 Kor 1:17) kirjoitti:Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
vaan evankeliumia julistamaan
- ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Paavali (1 Kor 2:5) kirjoitti:ettei teidän uskonne perustuisi
ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan.
Olen löytänyt kaksi harhaanjohtavaa Raamatun kohtaa joka puhuu järjellisyydestä ja älykkyydestä, ne on ristiriidassa kokonaisvaltaisen Raamatun opetuksen kanssa, koska Jumalan säätämä pelastustyö ei perustu järkiperäiseen ihmisten viisauteen.
Jos se perustuisi ihmisten viisauteen, niin silloin siinä olisi kerskaamisen aihetta ikäänkuin se olisi oma ansio jonka kautta pelastuisi, siinä Jumalaa ei tarvittaisi.
Pelkään pahoin että ne molemmat harhaanjohtavat kohdat johtaa monia uskomaan niihen kahteen kohtaan koska ne vie luopumaan uskosta Herraan lopunaikana ennenkuin Jeesus tulee.
Olisi hyvin tärkeintä ymmärtää että Jumalan käsi ei ole lyhyt avaamaan sydämen ottamaan vastaan Jumalan lahjoittamaa uskoa uskon lahjaksi ja samoin Jumalan käsi ei ole lyhyt avaamaan ymmärrystä kaikkeen totuuteen.
Jumalan säätämä pelastustyö ei perustu ihmisten viisauteen niin silloin siinä ei ole mitään kerskaamisen aihetta. Se olisi tärkeintä ymmärtää.
Erämaassa Jumala nöyryytti opettaakseen että tulee elää jokaisesta Sanasta, joka lähtee Jumalan suusta, se tarkoittaa että Jumala ei pyydä ymmärtämään mitä Jumalan Sanassa tarkoitetaan vaan uskomaan elämällä Sanan varassa, niin uskomalla saa ymmärryksen siihen Jumalan Sanaan. Pienentynyt lauma joka pääsi luvattuun maahan, ymmärsi että Jumalan Sanassa on arvoa.
Paavali (Room (12:1-2) kirjoitti:
Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta
kehoitan teitä, veljet,
antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi,
Jumalalle otolliseksi uhriksi;
tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan,
vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta,
tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto,
mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
Oikein käännetyt kohdat:
Christian Standard Bible
Therefore, brothers and sisters,
in view of the mercies of God,
I urge you to present your bodies
as a living sacrifice, holy and pleasing to God;
this is your true worship.
Do not be conformed to this age,
but be transformed by the renewing of your mind,
so that you may discern what is the good,
pleasing, and perfect will of God.
Siksi, veljet ja sisaret,
kehotan teitä Jumalan armosta johtuen
esittämään ruumiinne elävänä uhrina,
pyhänä ja miellyttävänä Jumalalle;
tämä on sinun todellinen palvontasi.
Älkää noudattako tätä ikää,
vaan muuttukaa uudistamalla mielenne,
jotta saatte selville,
mikä on Jumalan hyvä, miellyttävä ja täydellinen tahto.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Romans+12&version=CSB
World English Bible
Therefore I urge you, brothers,
by the mercies of God,
to present your bodies
a living sacrifice, holy, acceptable to God,
which is your spiritual service.
Don't be conformed to this world,
but be transformed by the renewing of your mind,
so that you may prove what is
the good, well-pleasing, and perfect will of God.
Siksi kehotan teitä, veljet,
Jumalan armosta antamaan ruumiillenne
elävän, pyhän, Jumalalle sopivan uhrin,
joka on teidän hengellinen palveluksenne.
Älkää noudattako tätä maailmaa,
vaan muuttukaa mielenne uudistumalla,
jotta voitte todistaa, mikä on
Jumalan hyvä, miellyttävä ja täydellinen tahto.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Romans+12&version=WEB
Matteus (10:16) kirjoitti:
Katso,
minä lähetän teidät
niinkuin lampaat susien keskelle;
olkaa siis älykkäät kuin käärmeet
ja viattomat kuin kyyhkyset.
Oikein käännetyt kohdat;
se on Jumalan antama viisaus kuten 1Kor. 2:13 kohdassa sanotaan että siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamin sanoin vaan Hengen opettamin, selittäen hengelliset asiat hengellisesti.
Hebrew Names VersionBehold,
I send you forth
as sheep in the midst of wolves.
Therefore be wise as serpents,
and harmless as doves.
Katso,
minä lähetän teidät lampaina susien keskelle.
Siksi ole viisas kuin käärmeet
ja viattomat kuin kyyhkyset.
https://www.studylight.org/bible/hnv/matthew/10.html
Revised Geneva TranslationBehold,
I send you
as sheep in the midst of the wolves.
Therefore, be wise as serpents
and innocent as doves.
Katso,
minä lähetän sinut ulos kuin lampaat susien keskellä.
Ole siis viisas kuin käärmeet
ja vaaraton kuin kyyhkyset.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matt.+10%3A16&version=RGT
Järjellisyys ja hengellisyys ovat toisilleen täysin vastakohtaista niinkuin musta ja valkoinen, jotka ei ole täysin sama väri.
Järjellisyys viittaa järkiin ja järkeilyyn, siinä olisi suuri riski johtaa väärään luuloon että uskon pitää perustua ihmisten viisauteen kuten lopunaikana jolloin usko vaihtuu pois Jumalan voimasta ihmisten viisauteen ja siinä luopumus alkaa ennen Jeesuksen tuloa.
Uskon asettaminen ihmisten viisauteen ja järjellisyys voi keskenään sekaantua ja samaistua niinkuin velli ja puuro.
Minusta toimellisuus on hyvä sana, se ei voi johtaa väärään luuloon. Kun ihminen antaa ruumis toimellisesti Jumalalle, niin silloin se on otollinen Herralle.
Mitä järkellisyyteen tulee; meidän ajatuksemme ja Jumalan ajatukset ovat täysin erilaista, ne ei ole samoja ulottuvaisia.
Jesaja (55:8-9) kirjoitti:
Sillä minun ajatukseni
eivät ole teidän ajatuksianne,
eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,
sanoo Herra.
Vaan niin paljon korkeampi
kuin taivas on maata,
ovat minun tieni
korkeammat teidän teitänne
ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
Niiden oikein käännetyt käännökset ovat kuitenkin täysin sovussa Jumalan säätämän pelastustyön kanssa.
No palataan vielä evankeliumiin, joka on Jumalan voima. Tämä kristillinen maa tarvitsee sitä evankeliumia, vaikka tämä on kristillinen maa jonka ohessa radiossa ja jumalanpalveluksissa joko tv-lähetyksen kautta ja livessä evankeliumi julistetaan, mutta se ei ole sama evankeliumi joka on Jumalan voima pelastukseksi.
Se evankeliumi, joka on Jumalan voima, synnyttää Jumalan lahjoittamaa uskoa. Koska se on Jumalan voima pelastukseksi niille jotka uskovat, niin silloin Jumalan lahjoittama usko syntyy.
Paavali (Room 1:16-17) kirjoitti:
Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
juutalaiselle ensin,
sitten myös kreikkalaiselle.
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:
"Vanhurskas on elävä uskosta."
Tämä kristillinen maa "katsoo" radion, tv:n ja liven ohessa jumalanpalveluksissa evankeliumi julistetaan, evankeliumia "tyrkkyevankeliumiksi" ymmärtämättä, että se on ainoa asia, jonka kautta Jumalan lahjoittama usko syntyy.
Radion, tv:n ja liven ohessa jumalanpalveluksissa julistetaan evankeliumia, se on voimaton koska usko perustuu ihmisten viisauteen.
Paavali (1 Kor 1:17) kirjoitti:
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
vaan evankeliumia julistamaan
- ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
1Korinttolaiskirje 2:5 kirjoitti:
ettei teidän uskonne perustuisi
ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan.
Jeesuksen nimittämä termi 'hapatus' tarkoittaa sitä että se on varoitukseksi siitä joka hapattaa koko taikinan. Jeesus varoitti hapatuksesta ja käski kavahtamaan eli välttämään sitä hapatusta. Koska hapatus tarkoittaa lisäystä ihmisten taholta.
Matteus (16:6, 11-12) kirjoitti:
Ja Jeesus sanoi heille:
"Varokaa ja kavahtakaa
fariseusten ja saddukeusten hapatusta."
Kuinka te ette käsitä,
etten minä puhunut teille leivästä?
Vaan kavahtakaa
fariseusten ja saddukeusten hapatusta."
Silloin he ymmärsivät,
ettei hän käskenyt kavahtamaan
leivän hapatusta,
vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.
Evankeliumi on Jumalan voima, se on happamattomuus, joka tarkoittaa lisäämättömyyttä ihmisten taholta. Happamattomuus on puhtauden ja totuuden happamattomuus.
Paavali (1 Kor 5:7-8) kirjoitti:
Peratkaa pois vanha hapatus,
että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat;
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme,
Kristus,
teurastettu.
Viettäkäämme siis juhlaa,
ei vanhassa hapatuksessa
eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
vaan puhtauden ja totuuden
happamattomuudessa.
Jokunen vuosi sitten olen tehnyt sukututkimuksen tallennushommia. Olen tallentanut ne ja samalla minulla mielikuvitusmaailma on alkanut lentää ihan vilkkaasti.
Ja olen haaveillut että voin käyttää minun piirtämisen taidollista lahjaa tehdessäni kuvia evankelioitaviksi ja niistä olisi apua ja ne olisi virtuaalisia evankeliointi kuvia.
Yhtäkkiä olen tuntenut miten Jumalan silmäpari on ilmaantunut ja on tuijottanut tiiviisti minun takaraivoani päin ja on lukenut ne kaikki minun haaveilemani evankeliointi kuvat "turhiksi".
Hän on katsonut niitä ja "tietää" niiden kaikkien olevan turhiksi. Olen ihmetellyt kovasti ja olen kysynyt Herralta miksi ne on Hänelle turhaa ja siten Hän on tehnyt selväksi osoittamalla minulle ettei se ole otollinen Herralle.
Olen miettinyt ihmetellen mutta myöhemmin Herra on avannut ymmärrystä että silloin ne olisi "voimaton evankelumi" jos asettaisin uskoni ihmisten viisauteen evankeliointityön parissa.
Ihmisten viisauden perusteella Jumalan lahjoittama usko ei voi tulla, kuin että Jumalan voiman kautta. Koska Jumalan Sana on katoamaton siemen, jonka kautta ihminen saa Jumalan lahjoittaman uskon ja uudestisyntyy, eli katoamattoman siemen, Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta.
Sen rinnalle ei saisi luoda toisenlainen evankeliumi joka on katoava. Siten laitan tänne kuvan, jossa Jumalan siemen tulee Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta. Se synnyttää Jumalan lahjoittamaa uskoa.
Luukas (8:11) kirjoitti:
Vertaus on tämä:
siemen on Jumalan sana
Pietari (1 Piet 1:22-23) kirjoitti:
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa
vilpittömään veljenrakkauteen
ja
rakastakaa toisianne hartaasti
puhtaasta sydämestä,
te,
jotka olette uudestisyntyneet,
ette katoavasta,
vaan katoamattomasta siemenestä,
Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
No logiikan määrittely tulee siitä että se on järjellinen. Se ei liity hengellisyyteen. Laitan pienehkö sivistyssanasto tänne. Siinä ei puhuta mitään hengellisyydestä.
järjellisen päättelyn yleiset säännöt; niitä koskeva tieteenala; niiden noudattaminen, johdonmukaisuus
http://jkorpela.fi/siv/sanatl.html#logiikka
Järjellisyys tulee siitä järjen päätelmistä. Vaikka elämmekin lihassa, emme kuitenkaan sodi lihan mukaan, sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihallisia, vaan ne ovat voimallisia Jumalan avulla kukistamaan linnoituksia. Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan. Me vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
Se voi hyvin liittyä siihen että annetaan ruumis Jumalalle eläväksi ja sillä ei ole mitään tekemistä loogisen järjen kanssa.
Toisessa Raamatun kohdassa puhutaan ettemme vaella lihallisessa viisaudessa, joka viittaa järjellisyyteen ja loogiseen järkiin.
Siinä kohdassa puhutaan Jumalan armossa vaeltamisesta, se viittaa myös että annetaan ruumis Herralle eläväksi, ja sillä ei ole mitään tekemistä loogisen järjen kanssa.
Paavali (2 Kor 10:3-5) kirjoitti:
Vaikka me vaellammekin lihassa,
emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset,
vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä
hajottamaan maahan linnoituksia.
Me hajotamme maahan järjen päätelmät
ja jokaisen varustuksen,
joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan,
ja vangitsemme jokaisen ajatuksen
kuuliaiseksi Kristukselle
Paavali (2 Kor 1:12) kirjoitti:
Sillä meidän kerskauksemme on tämä:
meidän omantuntomme todistus siitä,
että me maailmassa
ja varsinkin teidän luonanne
olemme vaeltaneet
Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa,
emme lihallisessa viisaudessa,
vaan Jumalan armossa.
Jumalan armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi jonka kanssa ruumis annetaan eläväksi Herralle. Hengellisellä uskonelämän alueella Jumalan armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi.
Paavali (Ef 1:8) kirjoitti:
Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille
kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,