Nöyrrytään Raamattua kohtaan

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Nöyrrytään Raamattua kohtaan

ViestiKirjoittaja rupattelija » 22.05.2021 10:43

Kun lähestytään Raamattua niin nöyrästi, silloin Raamattu avautuu ja antaa ymmärrystä. Se antoi minulle ymmärrystä ja havaintoni oli se että kaikki Kristuksessa yhdistetään aina yhdeksi (yksi), siinä ei ole erotusta vaan kaikki on yhtä Kristuksessa. Se valaisi ymmärrystä että juuri Raamattu on sellainen. Silloin pääsin ymmärtämään Isän ajatuksiaan Raamatun kautta.

Mutta kun sellainen tulkinta joka tulee ihmisistä, erottelee kaiken toisistaan erikseen ja luokittelee ajankohtaisesti aikajärjestelmän mukaan; esimerkiksi ylösotto että ensin pakanat temmataan ja sitten viimeksi juutalaiset. Se on ihmisten tulkinta.

Koska ihmisten ajatukset erottelee ihan selvästi Jumalan ajatuksistaan niin ihmisten tulkinnan mukaan se vaikuttaa siltä että irrottautuminen tapahtuu näin kun se irrottaudutaan Jumalan Sanoista poiketen pois Raamatun linjoilta.

:bible:
(Jes. 55:8-9) kirjoitti:Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.

Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Oli mielenkiintoista havaita miten kaikki yhdistetään yhdeksi (yksi) Kristuksessa ja ne Sanat valvovat toteutuakseen esim. hepreankielen sana 'echad' ykseys ja kreikankielen sana 'pleroma' täyteys. Monissa Raamatun opetuksissa puhutaan niistä kahdesta sanasta sisällöineen. Minusta alkoi tuntua että ne sanat tavallaan valvovat toteutuakseen tai Jumala valvoo toteuttaakseen nämä sanat. Ne sanat ei koskaan palaa tyhjänä Herran luokse.

(Jes. 55:11) kirjoitti: niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

Kristuksessa yhdeksi yhdistäminen avaa tien tuntemaan Kristusta niin silloin kaikki pienimmästä suurimpaan tuntevat Hänet. Siinä ei ole erotusta vaan kaikki on yhtä Kristuksessa - yhdessä juutalaisten kanssa. Juuri Raamattu on sellainen. Kun sitä tunnetaan, niin silloin päästään tuntemaan myös Isän ajatuksiaan, Hänen tahtoaan ja suunnitelmiaan Kristuksessa. Kaikki on yhtä Kristuksessa, siinä ei ole mitään erotusta.

(Hebr. 8:11) kirjoitti:Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

(Kol. 2:9.11) kirjoitti:Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,

ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

(Gal. 3:28) kirjoitti:Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
rupattelija

Re: Nöyrrytään Raamattua kohtaan

ViestiKirjoittaja עֵד » 22.05.2021 11:28

Kiitos tästä.

Eräs messiaaninen julistaja puhui, kuinka Pyhä Henki ei erottele ihmisiä ihonvärin, kirkkokunnan tms. meille herkästi rajapintoja tuottavien asioiden perusteella, vaan Hän puhdistaa palvelijansa tulella ja yhdistää uskovia ’rauhan yhdyssiteellä’.
עֵד

ViestiKirjoittaja kalamos » 22.05.2021 19:05

Olipa pysähdyttävä otsikko
tälle keskustelulle.

Voimme olla ylpeitä Raamattua kohtaan.
Ehdotat, että nöyrtyisimme Sanan edessä.
Ja niin haluan tehdä. Siis mitä teen.

Jos tarkoitukseni olisi opettaa muita,
niin se asettaisi minut hyvin vakavalle paikalle.

Jaakob (3:1) kirjoitti:Veljeni,
älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi,
sillä te tiedätte,
että me saamme sitä kovemman tuomion.

Tuo asettaa nöyrälle paikalle.
Se on kuin pidätys epäiltynä jostakin.
Kaikkea, mitä sanon,
voidaan käyttää minua vastaan oikeudessa.

Matteus (12:36-37) kirjoitti:Mutta minä sanon teille:
jokaisesta turhasta sanasta,
minkä ihmiset puhuvat,
pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi,
ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.

Paavali ohjeisti nuorta Timoteusta
oikein osittelemaan Sanan.

:bible: Raamattu kansalle
Paavali (2 Tim 2:15) kirjoitti:Pyri osoittautumaan Jumalan edessä
koetuksen kestäväksi työntekijäksi,
jonka ei tarvitse hävetä työtään
ja joka jakaa totuuden sanaa oikein.

Vaatii rohkeutta
ottaa Sana sieltä ja toinen täältä
aivan eri puolilta Raamattua.
Parempi pysyä yhdessä ja samassa
tekstikatkelmassa eli osiossa.
Näin aina haluaisin tehdä.
Vaikka en enää niin nuori olekaan.

Mutta monestikin on tarpeellista
ottaa esille useampia tekstikatkelmia
eli osioita Raamatusta.
Silloin täytyy olla tarkkana siinä,
mistä kukin oikein jaetun Sanan
osa eli katkelma puhuu.

Raamattu jakaa ihmiskunnan
selvästi kahteen osaan:
- Israel
- pakanakansat

Erittäin tärkeää on myös
ymmärtää armotalouskaudet.
Meneillään olevan armotalouskauden
seurakunta muodostuu
kummastakin eli
Israelista ja pakanakansoista
uloskutsuttujen joukosta.

Ja niin meillä onkin
tähän armotalouskauteen kolmijako:
- Israel
- pakanakansat
- seurakunta

Tämä armotalouskausi päättyy
seurakunnan tempaukseen,
jossa uudestisyntyneet uskovat
olivat he sitten Israelista tai pakanakansoista,
temmataan yläilmoihin ja viedään Isän Kotiin.

Silloin jäljelle jää maan päälle enää:
- Israel
- pakanakansat

Yksikään näistä jäljellejääneistä ihmisistä
ei tule olemaan jäsen
Kristuksen Ruumiissa eli seurakunnassa,
joka temmattiin.

Jäljelle jäänyt Israel tulee kyllä aikanaan
kansana kokemaan uudestisyntymisen ihmeen.
Mutta sitä ei temmata mihinkään,
vaan Jeesus tulee vihityn Vaimonsa kanssa
taivaasta takaisin maan päälle
ja perustaa Israelille valtakunnan.

PS

Tosiasia siis on,
että Kristuksen Vaimo
tulee pääosaltaan
muodostumaan pakanoista.
Ja näitä myös galatalaiset,
joihin viimeinen Raamattulainauksesi viittaa,
pääosin olivat.
Paavali kirjoittaa heille:

Paavali (Gal 4:8) kirjoitti:Mutta silloin,
kun ette tunteneet Jumalaa,
te palvelitte jumalia,
jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 23.05.2021 08:37

עֵד kirjoitti:Kiitos tästä.

Eräs messiaaninen julistaja puhui, kuinka Pyhä Henki ei erottele ihmisiä ihonvärin, kirkkokunnan tms. meille herkästi rajapintoja tuottavien asioiden perusteella, vaan Hän puhdistaa palvelijansa tulella ja yhdistää uskovia ’rauhan yhdyssiteellä’.

Kiitos, sisko! Tuo on hyvä. :thumbup:

Kiitos, Kalamos! En ole vielä perehtynyt tuohon asiaan. Mielenkiintoista lukea. :thumbup: Voisitko hieman valaistaa, kuvaako pakanallinen vaimo seurakuntaa vai pakanakristittyjä tai molempia?

Roomalaiskirjeen 11 luvussa sanotaan kokonaisvaltaisesti että "pakanakristityt" oksatetaan jaloon öljypuuhun ja juuri joka on Kristus, kantaa heitä niin Raamatussa sanotaan; 'älä ylvästele sen jalon öljypuun oksien rinnalla, vaan pelkää' ja myös samassa luvussa sanotaan; 'älä ole ylimielinen, vaan pelkää. Sillä jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei Hän säästä sinuakaan'.

Se ylvästeleminen ja ylimielisyys jalon öljypuun oksien rinnalla puhuttaa minua. Mehevä juuri on se kerskauksen aihe eli kerskauksenamme olkoon Kristus (mehevä juuri). Se juuri kantaa meitä, jotka ovat oksastettu metsäöljypuusta jaloon öljypuuhun. Se yhdistää meidät siihen yhteen jaloon öljypuuhun. Siinä yhdistetään yhdeksi (yksi).

Toinen juttu vielä, siinä yhdeksi yhdistäminen puhuttaa minua. Se on "sisäinen juutalaisuus". Sydämen ympärileikkaus Hengessä tapahtuu ja se viittaa sisäiseen juutalaisuuteen. Uudestisyntyneet pakanakristityt ovat sisäisesti juutalaisia. Siinä yhdistetään yhdeksi Kristuksessa.

(Room. 2:28-29) kirjoitti:Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Tämä sisäinen juutalaisuus on aina muistutukseksi minulle mitä sinä vuonna muuton jälkeen tapahtui. Kun muutin takaisin syntymäpaikkaan kesällä 1999. Sitten yksi uskonsisko vei minua uuteen paikkaan, se oli rukousillan kokous. Kotoisan tuntuinen puutalo muistuttaa kartanoa mutta se ei ole suuri kartanotalo ja se vuokrattiin sinä iltana rukouskokousta varten. Sisältä se muistuttaa vähän pitopalvelun salia.

Siellä istuuduin uskovien joukkoon, yhtäkkiä sain henkilökohtaisen profetian joka puhui että olen Aabrahamin siemen. :wtf: Kysyin heti onko se tarkoitettu meille kaikille? Sain vastauksen että se oli tarkoitettu minulle. :wtf:

Minun mummoni tyttönimi Galant mietitytti minua pitkään. En saanut rauhan niin minun oli pakko hankkia Amerikasta DNA-testi. Sain sen hankittua ja sitten luin Raamattua. Sisäinen juutalaisuus pisti silmiini ja se alkoi puhuttaa minua. Menin äkisti perumaan DNA-testin heh. :smile: Sitten sieltä Amerikalta otettiin yhteyttä minuun ja kysyi minkä takia peruin sen. Selitin mitä Raamatussa sanotaan. :smile:

No en koskaan saa tietää onko sukujuuressani juutalainen suku mutta sisäinen juutalaisuus on painava asia, sillä on väliä minulle. :smile:

No palataan vielä yhdeksi yhdistämiseen. Raamatussa sanotaan että on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. Pyhän Hengen tehtävä on viedä yhteen samaan uskoon kaikissa Raamatun opetuksissa, siinä on yksi usko kaikissa Raamatun opetuksissa siksi Pyhä Henki on lähetetty viemään yhteen samaan uskoon kaikissa Raamatun opetuksissa. Oppi ei yhdistä meitä vaan Pyhä Henki yhdistää meitä.

Jos Pyhää Henkeä ei tarvittaisi enää niin silloin hajaannuttava tulkinta veisi meitä mukaan ja meillä olisi paljon erilaisia hajaannuttavia tulkittavia Raamatun pohjalta eikä sillä olisi enää mahdollista päästä sopuun eikä uskovien keskellä voisi päästä rauhaan.

Olisi hirvittävää ajatella, jos tämä opillinen kiista kestäisi loputtomasti, jos emme suostuisi alistamaan Pyhän Hengen alaisuuteen nöyrästi. Olisi hirvittävää ajatella, jos me voisimme hyvin pysyä lihallisina uskovina, emmekä koskaan pääsisi kristus-keskeisyyteen. Ja jäisimme ilman Jumalan armoa (Jaak. 4:6, 1Piet. 5:6) :confused:

Siksi Pyhä Henki on lähetetty, silloin Pyhä Henki yhdistää meitä yhteen samaan uskoon kaikissa Sanan opetuksissa. Näin me pääsemme rauhaan säilyttämällä Hengen ykseyttä rauhan yhdyssiteen avulla. Näin tällä rauhalla rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta eripuraisuudesta johtuen (Ef. 2:22).

Siunausta! :wave:
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 23.05.2021 18:03

rupattelija kirjoitti:Voisitko hieman valaistaa, kuvaako pakanallinen vaimo seurakuntaa vai pakanakristittyjä tai molempia?

Otsikon kehotuksen mukaisesti
nöyrrytään Raamattua kohtaan
ja luetaan avauksesi loppuhuipennus
Paavalin kirjeestä galatalaisille,
jotka pääosin olivat olleet pakanoita,
jotka olivat palvelleet jumalia,
jotka eivät todellisuudessa jumalia ole.

Paavali (Gal 3:28) kirjoitti:Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista,
ei ole orjaa eikä vapaata,
ei ole miestä eikä naista;
sillä kaikki te olette yhtä
Kristuksessa Jeesuksessa.

Tuohon ei sovi mitenkäänpäin käsite
pakanallinen vaimo.
Kristuksessa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista.
Tämän armotalouskauden seurakunta
siis muodostuu
Israelista ja pakanakansoista
uloskutsuttujen joukosta.
kalamos

Paluu Sana ja Elämä