1. Rukouksessa ratkaisevaa on meidän sydämemme asenteet ja ajatukset, eivätkä sanat. Sydän antaa sisällöin myös sanoille ”Tule, Pyhä Henki”, kuten Witness 5.10 lähettämässään viestissä hienosti ilmaisi. Voimme rukoilla Pyhää Henkeä avaamaan meille Sanaa tutkiessamme Raamattua, pyytämään Henkeä toimimaan armolahjojen kautta ja kaiken kaikkiaan vaikuttamaan meidän arjessamme niin sanoissa, teoissa kuin ajatuksissammekin.
”sydän, meidän sisimpämme ajatus, antaa sisällön myös rukoukseen ”Tule, Pyhä Henki!”
2. Pyhä Henki ei ole vähemmän Jumala kuin Jeesus. Jeesus on kuitenkin meidän hengellisen elämämme keskus, Hän on Raamatun punainen lanka, meidät on lähetetty todistamaan syntiemme sovittajasta, ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta. Me ylistämme Jeesusta Pyhässä Hengessä. Me julistamme evankeliumia Jeesuksesta, jotta uskosta osattomat voisivat pelastua – kaiken keskus on Kristus, jonka kirkastaminen syntiin langenneelle ihmiskunnalle on Pyhä Hengen tehtävä. Ole vapaa rukouksessa, äläkä anna ihmisten antamien rajoitteiden rukoustavoista kahlita rukouselämääsi - rajoitteista totesin:
”Rukoushetkissäni en ajattele lainkaan tuollaisia asioista, vaan haluan vain saattaa sydämeni tunnot Jumalalle. Itse puhun rukoillessani eniten Jeesukselle.”
3. Jokaisella Jeesuksen omalla on Pyhä Henki. Voit rukoilla milloin vain Pyhän Hengen läsnäoloa, mutta älä sorru sellaiseen ajatteluun, että saisit Pyhän Hengen toimimaan voimallisesti jonkin metodin avulla. Korostan edelleen, että sydän ratkaisee, eikä esimerkiksi ylistäminen tuo Pyhää Henkeä paikalle – pauhaava ylistyskokous voi mennä ohi Jeesuksen sovitustyön. Voit aina kysyä mielessäsi: kirkastaako tämä Jeesusta Kristusta syntiemme sovittajana, onko Jeesus keskiössä tämän tilaisuuden Herrana?
Aamos (Aamos 5:21) kirjoitti:”Minä vihaan, minä halveksin teidän juhlianne enkä mielisty teidän juhlakokouksiinne. Sillä vaikka te tuotte minulle polttouhreja ja ruokauhrejanne, eivät ne minulle kelpaa, enkä minä katso teidän yhteysuhrienne, syöttövasikkainne, puoleen. Vie pois minun edestäni virtesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.”
Olen Talutettavan kanssa samaa mieltä siitä, että Sana rististä ei aina ole seurakunnan kokousten keskiössä. Henkilökohtaisesti olen kokenut, että oikeaa lain ja armon julistusta kuulee nykyään hyvin harvoin ja julistus Suomen Siionissa on monin paikoin mennyt sivuraiteille. Keskity Jeesuksen ja hänen sovitustyöhönsä, niin saat rauhan sisimpääsi ja olet turvallisilla vesillä. Puhdas evankeliumi saa sinut kiittämään Taivaallista Isäämme.
”Ongelmallisuutta näen itse siinä nykyajan tavassa keskittyä rukoilemaan erityisesti Pyhää Henkeä ja nimetä kokouksetkin ”Pyhän Hengen illoiksi”. Vaarana on, että menemme sivuraiteille, ohi Kristuksen”.
Enemmän Sanaa on enemmän Jeesusta ja enemmän Jeesusta on enemmän Pyhää Henkeä (Pyhä Henki = Kristuksen Henki).