Liha vai henki

Liha vai henki

ViestiKirjoittaja Annora » 10.08.2025 12:30

Ymmärrän, että tämä, mitä nyt kirjoitan ei ehkä ole ollenkaan sopivaa raamatun tulkintaa tässä foorumissa. Olen kuitenkin niin kovin halukas ilmaisemaan tämän, siis omana käsityksenäni vain. Jos tulee bannia minulle tästä, niin se on ok, täytyyhän meidän viestittelijöiden kunnioittaa foorumin isäntää.

No, nyt jo varmasti kiinnostus on herännyt, mitä ihmettä sitten oikein aionkaan sanoa, tässä se tulee.

Liha vai henki?

Käsitykseni mukaan romanttinen rakkaus tuo miehen ja naisen yhdessä elämään ja he tulevat yhdeksi lihaksi - siis jotenkin vaan pääsee tapahtumaan siten, että suhteen aikana syntyy uusi liha eli semmoinen pikkuinen olento tai useampiakin -useimmiten näin käy.

1.Mooseksen kirja:
2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

Markuksen evankeliumi:
10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.

10:6 Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.
10:7 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
10:8 Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
10:9 Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

Entä ihmisen ja Jumalan välinen yhteys - mielestäni se taas tapahtuu hengessä eikä lihassa. Eikä tarvitse olla aviopuolisoksi yhdistettynä, jos sellaista ei ole elämä jollekin tuonut...ihan vaan poikamiehet ja piikatytöt kelpaavat hengessä yhteyteen Jumalan kanssa.

Johannes:
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Annora

Re: Liha vai henki

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.08.2025 13:24

:bible:
Paavali (Ef 5) kirjoitti:
Miehet,
rakastakaa vaimojanne,
niinkuin Kristuskin rakasti
seurakuntaa
ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

että hän sen pyhittäisi,
puhdistaen sen,
vedellä pesten,
sanan kautta,

saadakseen asetetuksi eteensä
kirkastettuna seurakunnan,
jossa ei olisi tahraa
eikä ryppyä
eikä mitään muuta sellaista,
vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Samalla tavoin tulee myös
miesten rakastaa vaimojansa
niinkuin omia ruumiitaan;

joka rakastaa vaimoansa,
hän rakastaa itseänsä.

Sillä eihän kukaan koskaan
ole vihannut omaa lihaansa,
vaan hän ravitsee ja vaalii sitä,
niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

"Sentähden mies luopukoon
isästänsä ja äidistänsä
ja liittyköön vaimoonsa,
ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

Tämä salaisuus on suuri;
minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

Mutta myös teistä kukin kohdaltaan
rakastakoon vaimoaan
niinkuin itseänsä;
mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.

Lihaa verrataan tuossa
Kristuksen Ruumiiseen eli Seurakuntaan.

Selitäpä se. Ihan vapaasti.
Täällä ei ketään bannata.
kalamos

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 10.08.2025 14:46

Voi olla että asian voi ymmärtää kirjain kirjaimelta lukien noin. Mutta siinä ei ole se sama tunne mikä on miehen ja naisen romanttisessa yhteydessä. Se on vain 'lihan henkeä' .Jumalaan yhtyessämme koemme Pyhän Hengen yhteyttä.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.08.2025 15:24

Jos mies antaa henkensä
pelastaakseen vaimonsa,
niin onko se romanttista?
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 10.08.2025 16:44

kalamokselle tämä:

Efesolaiskirje:

5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.

Mielestäni tässä annetaan ohjeita avioparien elämää varten jakeet 5.21 -5.28. Onko kyseessä olevassa parisuhteessa vallalla romanttinen rakkaus tai lähimmäisen rakkaus tai "mies on vaimon pää" -oppi, sitä ei mielestäni tuoda tässä esiin, käsketään vain miehen rakastaa vaimoaan kuin omaa ruumistaan. Täytyy myös ottaa huomioon kulttuurisyistä ajankohta, jolloin tämä kirje efesolaisille lähetettiin. Juutalainen elämäntapa on kuitenkin taustalla neuvonantamisessa, mikäli muistan oikein niin Efesossa oli sekä hellenistisiä juutalaisia että pakanoita.

Sitten 5:32 siinä ainakin minun käsitykseni mukaan verrataan Kristusta ja Häneen uskovia ihmisiä eli seurakuntaa toisiinsa siten, että kuvataan Kristus "miehenä" ja seurakunta Hänen morsiamenaan. Morsian tarkoittaa mielestäni naista, joka ei ole vielä vihitty sulhasensa kanssa. Liittyykös tämä siihen, että se "ylöstempaus" on vielä odottamassa aikaansa. Sekö on se salaisuus?

Sorruin taas pitkän tekstin kirjoittamiseen, mutta edelleen olen sitä mieltä, että harvemmin se romanttinen rakkaus tuon ajan ihmisten elämässä sai vaikuttaa, avioliitot olivat järjestettyjä kolmannen osapuolen toimesta. Ehkäpä juuri siitä juontaa se, että annetaan tällaisia ohjeita avioparille. Jos pariskunta olisi kahdenkeskisestä rakkaudesta johtuen avioitunut, niin ei tarvittaisi tuollaisia "mies on vaimon pää" -ohjeita, vaan pariskunnalle olisi itsestään selvää, että asioista päätetään ja suunnitellaan yhdessä tasavertaisina ihmisinä.
Annora

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.08.2025 19:01

Selitä vielä jakeet 29-31.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 11.08.2025 06:50

Efesolaiskirje:

5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

kalamokselle:

Mistähän näkökulmasta minun pitäisi näitä jakeita tulkita? Olikohan mielessäsi tuo edellisessä viestissäni mainitsemani "mies on naisen pää" -oppi vaiko yhdeksi lihaksi tulemisen merkitys?

Paavalin tekstiä, ehkä hieman ristiriitaista:
1Kor. 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
Gal. 3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

Minun tulkintani tästä on se, jotta jos kaikki ovat yhtä Kristuksessa, niin silloin ei kukaan tässä joukossa ole toistaan arvokkaampi, vaan kaikki ovat yhtä arvokkaita.
Jos kaikki ovat yhtä, niin he ovat samanarvoisia, eikä siinä ole puolueita eikä johtajia eikä alaisia. Mutta Paavali laittaa asian minun käsitykseni mukaan tuossa 1 Kor. 11:3 toiseen näkökulmaan - hän tekee miehestä naiselle pomon. Pomot voivat olla järkeviä ja fiksuja, mutta niiden joukosta löytyvät myös niin entisaikojen kuin tämänkin päivän hirmuhallitsijat. Passaa, passaa, palvele, palvele.... en mä viitsi tuotakaan tehdä, kyllä vaimo sitten tekee sen. Tämmöistä, eikä! Kummankin tulee olla tasa-arvoisia ja osoittaa laupeutta kumppanilleen siten, että kotityöt ja laskut jaetaan ja rakkauden osoittaminenkin jaetaan puolin ja toisin.

Vai olisiko tulkintaa vaativaa tuo käsite "oma liha". Mikäli tästä on kyse, niin siinä meillä saattaa olla näkemysero: minä ymmärrän yhdeksi lihaksi tulemisen tarkoittavan juuri sellaista "pientä syntyvää uutta lihaa", josta edellisessä viestissäni mainitsin. Siitä voisimme taas sitten keskustella erikseen, jotta ovatko lapsettomat pariskunnat yhtä lihaa ollenkaan.
Annora

ViestiKirjoittaja kalamos » 11.08.2025 08:27

Minä en kykene millään näkemään
tuossa katkelmassa (Ef 5:25-33)
jotenkin kahta erillistä selvitystä
eli esimerkiksi
- rakkautta lihan tasolla
- rakkautta hengen tasolla

Raamatun alusta alkaen
Rakkaus on suuri salaisuus,
joka on avain kaikelle sen sanomalle.