Uskosta uskoon ?

Re: Uskosta uskoon ?

ViestiKirjoittaja kalamos » 18.11.2019 17:05

Annora kirjoitti:
Ajattelen meille kaikille tuttuja ilmaisuja:
- päivästä toiseen tai voisi myös sanoa jostain jatkuvasti tapahtuvasta asiasta, jotta se on "päivästä päivään", vaikkapa auringon nousu ja auringon lasku.

Tuo ilmaisee aivan selvästi samankaltaista ja jatkuvuutta.

Niin on myös "uskosta uskoon", se jatkuu samanlaisena päivästä toiseen ja niinpä "vanhurskas on elävä uskosta" - päivästä päivään.

Tuolla alkupuolella jo olikin esillä ilmaisu
kirkkaudesta kirkkauteen,
johon näyttää sisältyvän
paitsi jatkuminen
myös muutos lisääntyvänä kirkkautena.

:bible:
Paavali (2 Kor 3:18) kirjoitti:Mutta me kaikki,
jotka peittämättömin kasvoin katselemme
Herran kirkkautta kuin kuvastimesta,
muutumme saman kuvan kaltaisiksi
kirkkaudesta kirkkauteen,
niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Samalla tavalla voisi varmaan ajatella
olevan uskon kanssa,
jonka alkaja ja täydelliseksi tekijä
Jeesus on.

:bible2: Raamattu kansalle
Heprealainen (Hepr 12:2) kirjoitti:katse kiinnitettynä
uskon alkajaan ja täydelliseksi tekijään,
Jeesukseen
kalamos

ViestiKirjoittaja Natanael » 24.11.2019 20:21

Jaan muutamia ajatuksiani Jukan käynnistämään ketjuun. Ensiksi otan esille Jukan kirjoituksesta kohdan ”Lause "Vanhurskas on elävä uskosta" voidaan myös kääntää: "Uskosta vanhurskas on elävä".

Eikä vain voida, vaan myös tulee kääntää noin – oikeassa merkityksessä, aivan alkukielisen kreikankielisen tekstin mukaisesti. Väärä suomennos on aiheuttanut monille herkkätunteisille uskovilla paljon ahdistusta, sillä he eivät koe olevansa niin vanhurskaita, että he sen perusteella saisivat ikuisen elämän.
Hyvä vanhurskas elää uskosta, mutta entä minä? On riemastuttavaa ja vapauttavaa kuulla, että Jumala julistaa minut vanhurskaaksi, taivaskelpoiseksi, aivan tällaisenani, koska minä olen sydämessäni kääntynyt syntieni sovittajan, Jeesuksen puoleen. Syntisen ainoa tehtävä on ottaa pelastus uskossa vastaan. Koska olen uskosta vanhurskas, saan elää.

Käsite ”uskosta uskoon” on kieltämättä vaikea – kyllä tämän kanssa on saanut joskus painiskella. Asiaa voi pohtia useammalta kantilta – kunhan kaikki pohtimisemme perustana on Raamatun totuudet. Ehdotonta vain yhtä näkökulmaa en tohdi tässä asiassa ottaa.
Kun olemme tulleet uskosta vanhurskaaksi ja saaneet uuden elämän, niin se ei tule vain kerran elämässä ottaa vastaan ja jättää asia siihen. Matka ja kilvoittelu jatkuu. Meidän tulee elää aina uskossa, elää uskosta uskoon, elää yksin uskosta. Ensimmäistä uskossa tapahtuvaa evankeliumin vastaanottamista seuraa koko elämän kestävä jatkuva vastaanottaminen. Juuri tällä tavoin todeksi elettynä ihmiselle luettu Jumalan vanhurskaus tuo iankaikkisen elämän. Vanhurskas uskosta on elävä – uskova tarvitsee aina vain uudelleen pelastuksen suloista sanomaa Vapahtajastaan.

Ei riitä, että uudestisyntymisemme hetkellä Jeesus pesi kerran sovitusverellään kaikki syntimme pois. Se on kyllä totta, mutta syntisyytemme tähden tarvitsemme koko ajan Jeesuksen veren puhdistavaa voimaa. Jatkuva eläminen Jeesuksen lähellä ja Hänen sovitustyönsä varassa tuottaa sieluumme rauhan ja ilon. Emme koskaan nouse millekään korkeammalle tasolle – saamme loppuun asti elää ristin sovituksen sanomasta, Jeesuksen veren voimasta. Pyhä Henki uudistaa meitä, suhdettamme ja luottamustamme Herraamme (uskomistamme Häneen) ja niin elämme ”uskosta uskoon”.
Tässä vaiheessa lienee paikallaan varoituksen sana. Kysymys ei ole progressiivisesta kasvustamme suuren uskon omaaviksi, sellainen on täysin vastoin nöyrähenkisen Paavalin meille jättämien kirjeiden sisältöä. Kasvua toki on, mutta luonteeltaan se on erilaista. Kasvussamme kristittyinä on kysymys yhä suuremmasta riippuvuudestamme Jeesuksen armosta ja siitä kiitollisina haluamme tutustua yhä paremmin Herraamme.

Pietari (2 Piet 3:18) kirjoitti:ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme
Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
Hänen olkoon kunnia sekä nyt
että hamaan iankaikkisuuden päivään.

Käsite ”uskosta uskoon” valottaa myös sitä, mitä evankelioiminen on. Ilosanoma menee eteenpäin, kun Jeesus löytää ja pelastaa meidät. Raamatun tekstit ovat Jumalaan uskovien kirjoittamia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta julkituoduissa teksteissä näkyy niiden kirjoittajien usko. Ensin oli kirjoittajien usko ja nyt raamatullisesta kirjoituksesta syntyy usko tekstin lukijan sydämessä – pelastus on edennyt ”uskosta uskoon”. Sama tapahtuu myös uskovan julistajan julistaessa lakia ja armoa: ensin on julistajan usko ja hänen välittämänsä ilosanoman kautta joku kuulija uudestisyntyy Jumalan lapseksi. Välikätenä toimivan toisen uskovan sydämen usko saa kodin myös Sanan vastaanottaneen kuulijan tai lukijan sydämessä – ketju etenee ”uskosta uskoon”. Kuulija tai lukija - myös uskovan kirjoittama raamatullinen kirja voi herättää uskon, kunhan kirja vain sisältää kirkkaan evankeliumin sanoman.
Natanael

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 24.11.2019 20:51

Kiitos Jumalalle ylläolevasta tekstistä.
hypomenoo

ViestiKirjoittaja Natanael » 25.11.2019 21:57

Taivaan Isän siunausta sinulle, Hypomenoo -

kuten kirjoitin, niin ”uskosta uskoon” on ollut minulle vaikeasti avautuva sanapari. Se on ollut yksi monista kohdista, johon on pitänyt todella paneutua ja pohtia sen merkitystä. Kerron tässä samalla hieman itsestäni, sillä olen ns. erityisherkkä persoonallisuus.
Varmaan kaikki eivät joudu sisäisiin taisteluihin Jumalan Sanan edessä. Usein jokin Raamatun teksti ikään kuin pakottaa minut hiljentymään aiheen eteen, enkä oikein saa sisäistä rauhaa, ennen kuin olen löytänyt Jumalan Sanassa olevan helmen. Joskus Sanan kohta voi olla mielessäni illalla ennen nukahtamista ja taas aamulla herättyäni uuteen päivään.

Sinänsä jonkin aiheen seikkaperäinen selvittäminen on minulle luontaista, sillä olen tausta-ammatiltani toimittaja. Enemmän se liittyy kuitenkin minun persoonaani; minun on vaikea ohittaa jotain Raamatun kohtaa, jonka sisältöä en osaa sisäistää enkä ymmärtää, mutta joka jää sisälleni polttelemaan. Jään kyselemään, mitä Sinä Jumala haluat puhua minulle tässä ja nyt - koska se on Raamatussa, niin jotain Sinä haluat minulle sanoa? Siihen menee usein aikaa ja vaivaa - ja työ on nöyryyttävää. Heikkouden tunne on ainainen seuralainen.Tietomme on aina vajavaista.

Oikein teit, Hypomenoo, että kiitit Jumalaa, jos jotain sait. Nykyään on vallalla sellainen tapa, että julistajia kehutaan aivan julkisesti. Kuulin kertomuksen, että joku oli mennyt saarnaajan luokse ja sanonut tähän tapaan: "Ajattelin tulla hieman sanomaan, kuinka hienosti oikein puhuitkaan, kiitos vain kovasti saarnasta. Harvoin kai sitä kukaan tulee julistajaa kiittelemään."
Tähän julistaja:
"Et sinä ollut ensimmäinen puheeni kehuja. Sielunvihollinen ehti jo minua kovasti kehuskella."

Paavali (1 Kor 8:2) kirjoitti:Jos joku luulee jotakin tietävänsä,
ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee

Onneksi kaikki eivät ole "herkkäsieluisia"". Paljon helpommalla pääsee varmasti se, joka vain lapsenomaisesti ottaa uskossa vastaan, minkä hän kokee hyväksi. Jos hän ei jotain kohtaa ymmärrä, hän vain kulkee eteenpäin löytääkseen itselleen uuden, itselleen sopivan ruokintapaikan. Siunattu on henkilö, joka lukee Sanaa Jumalan rakkauskirjeenä itselleen ja aina saa vain iloita sen suurenmoisesta sisällöstä.

Kukaan ei varmasti jaksaisi joihinkin Sanan kohtiin päiväkausiksi pysähtyä, ellei Jumala Sanallaan myös siunaisi. Jos hyvin käy ja Jumala suo, niin tutkija kokee vaivalloisen matkansa päässä sisäistä rauhaa ja iloa. Jumalan Sanan avautuminen palkitsee aina. Minun on vaikea kirjoittaa tänne foorumille, teen sen aina aralla mielellä. Joskus aistin sellaista jyrkkyyttä tai kiistelyä, joka saa minut vetäytymään joksikin aikaa sivummalle.

Niin me elämme uskosta uskoon, sellaisina kuin me itse kukin olemme, kunnes usko viimein vaihtuu näkemiseksi.
Natanael

Edellinen

Paluu Roomalaisille