Olen huono sanomaan asioita ääneen. Tuleeko rukoilla ääneen? Opettelen.
Minua on puhutellut viimeaikoina sellainen asia kuin hiljaisuus, ja sen tuomat negatiiviset puolet. Kuinka paljon hiljaisuus koskettaa elämääni monin tavoin, kuinka ei ole sellaista tahoa, jolle kokisin voivani jakaa syvimmät murheeni ja kokisin tulevani kuulluksi. Tai sitten jos vien asioita, vien ne väärille ihmisille, en kait jollekulle, joka välittää aidosti, kuten Jumala välittää ja kuten Hän haluaa kuulla ja kuunnella. Koen vain että puhun hiljaisuudelle.
Ja Jumala ikäänkuin on siitä sydämelleni sanonut, etten Hänen kanssaan keskustele, suoraan.
Entä jos keskustelen, saanko vastausta ja auttaako Hän, voinko siihen luottaa, että Hän vastaa luuriin? Vai onko Hän vain vaiti, tulenko kuulluksi Hänen taholtaan?
Rukoilin ja sanoin lopuksi, että uskovat aina sanovat aamen rukouksen lopuksi, tuleeko minun sanoa aamen? Miksi sanotaan aamen edes... mistä oppi, että rukoillaan kädet ristissä? En kylläkään ristinyt käsiäni, kunhan ääneen sanoin yläkertaan asioita... entä jos ne sanoo mielessään?
En ole kovin uskonnollinen ja tapojen orja... millä tavoin Jumalan kanssa seurustellaan?