Liisa ihmemaassa

Re: Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Liisa » 26.04.2026 17:43

Valtiaat - Isä, Poika ja Pyhä Henki

Ovatko he kaikki miespuolisia?

T: Liisa
Liisa

ViestiKirjoittaja kalamos » 26.04.2026 19:00

Yksi Jumalan nimistä on
El Shaddai = Jumala, jolla on Rinnat.

Kaarlo syväntö kirjassaan
Vanhan Testamentin käännösvirheistä

1 Moos. 17:1: "Minä olen Jumala, kaikkivaltias."

Jumalasta käytetään Vanhassa testamentissa pariakymmentä heprealaista nimeä. Niitä on hyvin harvoin käännetty suomeksi. On vain pantu "Herra" tai "Jumala", joskus harvoin "Herra Sebaot" eli sotajoukkojen Jumala.

Mainitussa kohdassa on alkutekstissä "EL SHADDAI". Se on ihmeellisimpiä Jumalan nimistä. Juutalaiset antavat tälle nimelle erikoisen kunnian. Jokaisen juutalaisen kodin oven pielessä oikeassa yläkulmassa on pieni kotelo, jonka nimi on MEZUZA. Kotelon päällä on SHIN-kirjain muistuttamassa juuri nimestä EL SHADDAI. Kotelon sisällä on juutalaisten uskontunnustus sellaisena kuin se on 5 Moos. 6:4, 9:ssa.

Tuota heprean nimeä tutkittaessa käy ilmi merkillisiä asioita. Meillä on yleensä sellainen luulo, että Jumala on mies eli "Isä-Jumala". Äiti-hahmo tuntuu puuttuvan meidän protestanttien Jumala-kuvasta. EL SHADDAI on tarkasti käännettynä suomeksi Jumala, jolla on äidin rinnat. HÄN on isä-äiti Jumala, elämän luoja ja ylläpitäjä. Suomalainen käännös "Kaikkivaltias" ei ole oikea eikä onnistunut. Oikeampi olisi "KAIKKIRIITTÄVÄ". Niin kuin äidin rinta on vastasyntyneelle lapselle kaikkiriittävä, samoin pitäisi Jumalan olla meille kaikkiriittävä. "Halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset Sanan väärentämätöntä maitoa (äidin rinnoista), että siitä kasvaisitte pelastukseen. On siunattua tietää, että meidän Jumalamme on kaikkiriittävä isä-äiti Jumala, joka pitää hyvän huolen lapsistaan.

Aadam oli Jumalan kuva.
Ja sitten tuo yksi Jumalan kuva
jakautui kahtia.
Ja nyt Jumalan kuva
muodostui miehestä ja naisesta.
Jumalalla on
isälliset ja äidilliset ominaisuudet.
Aadam ja Eeva yhdessä
olivat Jumalan kuva.

Vanhan Testamentin ilmaisut ovat

בֵּן (ben) = Poika

רוּחַ (ruah) = Henki

אָב (ab) = Isä

Näistä
Henki on feminiini.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 26.04.2026 20:02

1.Mooseksen kirja:
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Tuo omaksi kuvakseen luominen ei mielestäni tarkoita ainoastaan fyysistä sukupuolta mies tai nainen, vaan Jumalan kuva mielestäni tarkoittaa ihmisen yhteyttä Jumalan kanssa.

Galatalaiskirje:
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

Galatalaiskirje:
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

1.Johanneksen kirje:
1:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.

Joh. 14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Annora

Edellinen

Paluu Liisa