Riitta-mummin blogi

Re: Riitta-mummin blogi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 29.06.2025 08:50

Heitä oli useampiakin, sitten myöhemmin. Sen pidän todistuksena että olen armahdettu Kristuksessa ja vihillinen hyökkää siksi.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja kalamos » 29.06.2025 11:11

Näinhän Jeesus lupasi:

:bible:
    Maailmassa teillä on ahdistus
kalamos

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 29.06.2025 13:06

Ahditus johtuu usein muusta kuin uskon asioista. Maailman meno sotineen, lasten pahoinvointi ja sen seuraukset , naisten asema tietyissä maissa, politiikkojen järjettömät päätökset ahdistavat. Kyllähän nämäkin liittyvät uskovan ihmisen elämään.

Kun ajatuksissa vertaa sitä ihannetta josta Kristus on puhunut opetuksissaan on käsittämätöntä että kristityissa maissa eletään välittämättä Hänestä.

Sudet saavat ryöstää ja tappaa lampaita, vaikkapa huvikseen.

On olemassa myös ns. essentiaalista ahdistusta. Herkät ihmiset tuntevat tämän.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 29.06.2025 17:32

Tarkennan. Tuo oli ajatuksia Körttifoorumin ystävästä. Lopulta hän ei enää halunnut olla ystävä, ei ymmärtänyt ajatusmaailmaani.

Rationaaliset ihmiset ovat pelkän tosiasian ja mittareiden mukaan eläviä. Minulle on suotu rikas mielikuvitus, unimaailma, jopa näyt. Yritä sitten selittää tätä jos toista kiinnostaa vain kakkureseptit ja klapikone.

Haluan olla kaikkia ja kaikkea ymmärtävä, hyvän ja pahan aina erottava ihminen. Kun sen mukaan toimii, ja rukoilee johdatusta, sujuu hyvin.

Nykyiset ympyräni ovat niin pieniksi käyneet että tuntuu että kaikki ovat kohteliaita ja mukavia.
Talomme asukkaista on puolet iäkkäitä ja monta muutakin heikosti liikkuvaa. Toinen puoli onkin hyvin avuliasta jos yhtä aikaa sattuvat ala-ovelle joka on hankala tulla rollaattorin ja ostoskassien kanssa sisään. Aina auttavat, ja onneksi on sitten hissi. Monta mustelmaa on ovesta tullut lonkkaan kun se painautuu omalla vauhdillaan kiinni.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 30.06.2025 14:21

Arvokas elämä...

...Vai elämä vapaana arvoista, omia mielitekoja tehden ? Pohtiiko tätä kukaan nuorempi ihminen ?

Vanhana on aikaa muistella elämänsä matkaa ja sen valintoja moniin eri suuntiin. Itse olen muuttanut matkasuunnitelmaa, en suunnitelmallisesti vaan ohjautuen ja valiten. Minun on käynyt päinvastoin kuten vanha sanonta:' Jos olet nuorena radikaali niin olet vanhana konservatiivi' sanoo.

Sodan jälkeisessä nuruudessani oltiin isäänmaallisia, perinteisiä arvoja noudattavia ja kirkollisia tapoja kunnioittavia ihmisiä.

Luokkakavereiden vaikutus oli tärkeä ja ohjasi samaan suuntaan.

Minä aloin vähitellen etsiä. Taisin löytääkin taiteista erilaista elämänarvoja. Ei enää pelkästään vanhaa koulukuntaa edustavia kirjailijoita kuten Kivi, Sillanpää, Tolstoi, vaan tutustuin esim. Camus, Sagan, Steinbeck-tyyleihin. Oman mieltymyksen noudattaminen tutustutti minut myös moderniin maalaustaiteeseen. Pidin ja pidän kyllä yhä vanhasta taiteesta, myös Raamattu-aiheisista.

Ovatko nämä millään tavoin esimerkkejä arvokkaasta elämästä ? En usko. Luulen noudattaneeni henkeni kutsumusta valitessani 'kauniin elämän'. Kauneus elää esteetikon sielussa ja se ohjailee valintoja. On väärin jos vain kauneus ratkaisee valinnat ihmisissä. Monesti vähemmän kaunis ihminen ohjaa elämäänsä kohti hyvyyttä kuin pinnallisiin asioihin huomionsa kiinnittänyt. Ns. 'julkkiselämä' on oiva esimerkki tästä. Liian kovan hinnan joutuvat monet maksamaan mieltymyksestään olla lehtien palstojen kuninkaita ja kuningattaria.

Ohjaako 'kohtalo' elämäntapoja, vai omien onko se valintojen seurausta. Entä, uskotko Jumalan ohjaavan kulkuasi.

Oma kokemukseni on, että Jumalan astuttua elämääni yllättäem mutta samalla tietoisena valintana , alkoi tapahtua muutosta.Sen koen olevan johdatusta. Ei omat voimani tai viisauteni olisi kyenneet muutokseen joka on tapahtunut.

Entisen konservatiisisen ajattelun sijaan on kasvanut kokemusten ja vaikutteiden avulla humaani näkemys. Ihmisrakkaus, luonnon monimuotoisuuden puolesta puhuminen ja anteeksiantava suvaitsevaisuus ovat nyt rikkaus joka näyttää olevan aidointa minuutta. Kun olen näin, olen rauhassa ja voin hyvin. Mikään ei pakota mihinkään suuntaan, olen vapaa

Raamatun Jumala on luonut lait, mutta myös säätänyt pelastuksen sitä kaipaaville. Se pelastus on Kristus Jeesus.

Riitta-mummi

Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 01.07.2025 18:02

Elämää uudella mallilla Körttifoorumin jälkeen...

Elämääni on aina kuulunut osallistuminen. Osallistuin jo nuorena urheiluseuratoimintaan järjestöpuolella, harrastin näyttelemistä useammassakin harrastajateatterissa, sekä avustajana kaupunginteatterissa.

Meni monta vuotta että osallistuin vain kasvavien lasteni harrastuksiin, mutta sitten kulttuuri taas veti puoleensa.
Politiikka tuli myös mukaan sen jälkeen kun koin että kristityn vastuu kattaa kaiken yhdessä olemisen ja sen paremmaksi tekemisen.
Ehkä poliittisen osallistumisen myötä minussa kasvoi kriittisyys. Ilmeneviin epäkohtiin oli puututtava, ja puututtiinkin.
Erinäisten listojen ja keräysten kanssa olen kiertänyt ovilla ja jakanut vaalimateriaaliakin.

On makukysymys mistä kukakin pitää ja mistä ei pidä. Taiteessahan tämä erottaa näkemykset ja tietysti politiikassa. Valitettavasti myös uskovat ihmiset pyrkivät pitämään oman näkemyksensä puolta jopa riitelyyn ja tuomitsemiseen saakka.Erityisesti Raamattua luetaan joko lakikirjana tai evankeliumina, yksistään. Tasapaino kaiken oman kohdalla elämässä oli mielestäni kunnossa, kunnes kuulin rakkaan Körttifoorumini lakkauttamisesta. Saimme sentään valmistautumisaikaa, eikä syykään ollut sisällöstä vaan tekniikan eli 'alustan' tultua tiensä päähän.Tänään se sitten kuoli, ja syntymäpäivänäni !

Nyt olen ' uuden edessä'. Ihmettelevin ja kaipaavin mielin koen ikäänkuin pitäväni kiinni entisestä.
On minulla jo uusi paikka purkaa ajatuksia, hengellinenkin se on. Sen ylläpitäjä on vaan rajannut keskustelut, viisaasti, rakkaudellisessa hengessä hengessä käytäviksi. Eikä politikointi ja kritiikit milloin mitäkin ilmiötä kohtaa liene suotavia. Körttifoorumilla oli avarampaa, kunhan ei menty henkilökohtaisuuksiin.
Trumppia eikä Putinia se koskenut, mielestäni.

Nyt siis on noudatettava Sauli Niinistön profiloimaa somekäyttäytymistä. Olen perusluonteelta kyllä suuripiirteinen ja sopuisa, mutta kun niitä ravisteltavia asioita on niiiin paaljoon.

Taivaan Isä, murra väärä varmuuteni !!!

Riitta-mummi
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja kalamos » 02.07.2025 06:31

Minä koen Jumalan johdatuksena sen,
että Sinä olet nyt löytänyt tämän foorumin.

Luultavasti Jumala johdatti minut
pikavisiitille Sinun entiseen foorumiisi,
erityisesti Sinua varten.

En nimittäin ollenkaan huomannut,
kun rekisteröidyin sinne,
että se onkin loppumassa.

Periaatteessa täällä pitäisi olla
hyvä keskustella,
kun kukaan ei sivalla eikä herjaa.

Jumala on Rakkaus.
Ja ihmiset on luotu Jumalan kuviksi.

Ymmärrän Jumalan Sanan niin,
että jokainen syntyy tähän maailmaan
Elävänä Sieluna.

Joskin nyt synnin vuoksi
ja pelastuksemme tähden
kuolevaisessa ruumiissa.

Ja tuon Pelastuksen meille toi
Jeesus Kristus,
jonka nimeksi Raamattu
ilmoittaa muun muassa
Jumalan Sana.

:bible2:

Vaikka syntimme veisi meidät
hengelliseen kuolemaan
eli eroon Jumalasta,
niin Sanan vastaan ottaminen
palauttaa meidät syntiä tehneet
Jumalan yhteyteen ja ikuiseen Elämään.
Tässä ja nyt.

:agape:

Tavallaan luulisi,
että kaikki ihmiset kilvan
ottaisivat Sanan vastaan.

Ja siitä puhuttaisiin kaikkialla.
No näin sitten kyllä tuleekin tapahtumaan
myös tämän maan päällä,
kun koittaa tuhat vuotta kestävä
Messiaan Valtakunta,
jolloin ei enää riidellä eikä sodita.
Edes eläimet eivät enää syö toisiaan.

Mutta nyt ei vielä paholainen ole sidottu,
ja se villitsee ihmiset kaikkeen kauheuteen.

Ja kyllä tietenkin tästäkin pitää
voida keskustella.

Ja Jumalan Sanassa itse asiassa
kerrotaan kaikki mahdollinen
juuri näistä pimeyden töistäkin.

Mutta ei meillä ihmislapsilla
ole oikeutta edes paholaista herjata.
Eikä Raamatussakaan niin tapahdu.
Aivan päinvastoin.
Sana kertoo Jumalan valtavan syvästä surusta,
kun tämä ihanimmaksi luotu kerubi
kääntyi Luojaansa vastaan.

Mutta mitä meihin ihmisiin tulee,
niin Raamatun ohjeistus on selvä.
Siunatkaa älkääkä kirotko.
Siunaaminen on hyvän puhumista.

εὐλογέω
    eulogeō

eu = hyvä
    legō = sanoa

Meillä on Hyvä Sanoma
tarjottavana kaikille ihmisille.

Siis siunatkaamme heitä.
Niitäkin, jotka meitä kiroavat.

:bible:
Paavali (Room 12:14) kirjoitti:
Siunatkaa vainoojianne,
siunatkaa, älkääkä kirotko
kalamos

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 02.07.2025 07:22

Hyvä on. Olemme olleet kumpikin johdatuksessa. Olen siitä kertonutkin usein sillä entisellä foorumilla. Kaiketi siksi että muutkin katsoisivat elämäänsä 'niillä silmin'. Jumala haluaa johdattaa elämäämme, kaikkien ihmisten. Sitä ei ehkä huomata.

Rehelliset kirjoitukset kokkemuksista, ilman hurskastelua, puhuttelevat paremmin kuin lainasanat.

Kun eilinen blogini oli eräänlaisessa ahdistuksessa kirjoitettu, suoraan sydämeltä, sain heti sinut osallistumaan. Se lohdutti , Kiitos kalamos!

Hengellinen foorumikin voi, ja saa mielestni olla aivan kaikkea sisältävä. Aina joku lukija saattaa saada juuri siitä arkisimmasta tai erikoisimmasta tekstistä jotain itseleen.

Tulkaa rohkeasti juttusille ! toivoo Riitta-mummi :wave:
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 04.07.2025 12:56

7.7.2007 Lahden Herättäjäjuhlat

On päivämäärä joka on helppo muistaa koska nämä seiskat toistuvat elämässäni merkillisen usein. Olin ollut kyllä seurakunnan aktiivinen jäsen jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta etsin 'omaa hengellistä kotia'. Yhteistyössä Ev.lut,srk, Kansanlähetyksen, Helluntai-srk ja Vapaakirkon kesken olin mukana esim. Billy Graham-Missiotyössä ja Kalevi Lehtisen Salpausselällä tuulee-tapahtumassa. Oli myös sellainen yli-kristillinen karismaattinen rukouspiirikin, oli työpaikan Raamattupiiri ja olin Billy Grahamin innoittama Naisten Raamattupiiri. Lisäksi kodeissa kokoontui avioparien piiri useita vuosia. Tuo viimeisin oli Kansanlähetyksen toimintaa. Mukavaa kodikasta yhdessaoloa ja talkootyötä löysimme Helsingin Raamattukoulun Lahden ystävissä. Ent. nuoriso-ohjaajien kesäkoti Mäntypirtti tarvitsi käsiämme, etenkin puoliso teki siellä paljon puusepäntöitä.Kävimme raamattuluennoilla kirkoissa, ja kaikki tämä oli hyvää, mutta en löytänyt näissä Kristusta sisälleni.
Lahden silloin kirkkoherra Kauko Eränummi pyysi minut talkootyöhön, kökkään, Lahden juhlille pankkikorttipankkia hoitamaan. Kun siellä kuuntelin Aattoseuroissa puheita, aloin aavistella. Launtaina 7.7. ( pian tasan 18 ) vuotta sitteen istuin Aamuseuroihin penkille tutuhkon miehen viereen ja kuulin Esa Ruuttusen laulavan Armolaulun ansimmäistä kertaa. Kuulin Jaakko Heinimäen puheen sisällöstä Armon evankeliumin ilman omia tekoja, yksin Kristuksen armosta ja murruin kyyneliin. Kuiskasin Maunolle: Nyt olen löytänyt kotiin ! Mauno lakoonisesti : Täsä sitä ollaan. Nivalan murteella.
Mauno on Lahden Herättäjän monitoimimies, pj ym. Hän on myös HYn johtokunnan jäsen. Minulle hän on rakas ystävä ja Karlits. Karlits oli Paavo Ruotsalaisen 'oma suojelusenkeli' josta hän ei puhunut, mutta joka tietään.

Miksi tämä liike ? Jumala sen tietää. Kai minun luonteeni vaatii tätä rukiista evästä jota herännäisyydessä on. Hurmahenkisyys, ,enkeliusko, ei sovi miulle. Me olemme erilaisia. Miksi esim. romanit viihtyvät helluntailaisuudessa. Siellä on sitä tunteellisuutta ja ilmiöitä joissa he viihtyvät.
Kaikesta karjalaisesta vilkkaudesta ja puheliaisuudesta huolimatta olen suomalainen ' suo, kuokka ja jussi-tyylinen'
akka, Körttiakkan on minusta kunnianimi.

Jumala on suuri ja pyhä. Mie olen pieni ja syntinen.

https://www.youtube.com/watch?v=9S_Z_SxsoH4

R-m
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 04.07.2025 19:54

HUUTO !

Maailmassa meillä on ahdistus, monilla pelkästään surua ja ahdistusta .Miksi on heitä joita ei kukaan muista. Vain ilatapäivälehdet muistavat. Laittavat lööpin kun julkkiskirjailija on kuollut, ilman apua. Tai, olihan Miki apuakin saanut, mutta ei tarpeeksi, ei loppuun asti jaksettu olla rinnalla.

Kenen on syy tällaiseen ? Onko ahdistuksessa olevan itse jaksettava itseään, pahaa oloaan yksin ? Mikä on läheisten velvollisuus, ystävien huolenpito ? Mikä on yhteiskunnan tehtävä ? Sekä, onko aina löydettävä syyllinen ?

Sairautta on lähes kaikilla jotakin lajia. Mielenterveyden sairauden häpeästä ollaan pääsemässä. Melkein. On vanhakantaista ajattelua sen olevan yhtä häpeällisen sairauden kuin sukupuolitauti.Siis synti.

Minulla ei olla varmoja tietoja mikä on ahdistussairauksien määrä eri ikäluokissa, mutta nuoret tuntuvat voivan melko huonosti. Mistä se johtuu, kodeista, koulusta vai älylaitteiden käytöstä ? Yhteiskunnan muutos on ollut vauhdikas, ja vauhti yhä kiihtyy.

Oravanpyörästä haluavat pois yhtä hyvin lapsiaan suojelevat vanhemmat kuin masentuneet ja ahdistuneet nuoret. Minne mennä ?

Minun aikanani, joka on yli kahdeksankymmentä vuotta , on sairaiden , vammaisten ja vanhuksien hoitontarve lisääntynyt ja vastaavasti hoitopaikat on vähentyneet romahdusmaisesti. Kuka tämä politiikkaa pyörittää ? Arvelen että vastuuta siirretään virastolta toiselle, kunnilta aluehallinnoille, ja lopulta hallitusten säästämistavoitteelta toisille momenteille.

Synkäksi käy maailmamme. Se me kristityt olemme Raamatusta saaneet lukea. Jotakin voisimme silti tehdä, jokainen yksin itsestään lähtien.Olla hyväksymättä meitä hallitsevaa mammonaa.

Riitta-mummi

Eläm
Riitta-mummi

EdellinenSeuraava

Paluu Riitta-mummi