Kristitty vai uskovainen

Kristitty vai uskovainen

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 26.06.2025 19:12

Olen kai liian avaramielinen uskovaiseksi, jota nimeä en katsokaan haluta käyttää. Kristitty voin sanoa olevani koska olen Kristukseen kastettu, konfirmoitu, kristilliseen avioliittoon vihitty ja haluan myös kristityn hautauksen, siunauksen, kun sen aika koittaa.

On ollut hienoa saada kirjoittaa uskonasioista foorumilla jolla lähes tulkoon kaikki on ollut mahdollista, omilla eri keskustelu-alustoillaan.

Vuosien aikana on säännöllisin välein sinne ilmestynyt 'käännyttäjiä' joille tällainen yhteiskunnallisesti osallistuva ihminen Ei Voi Olla Uskovainen.

Viimeisin on 'salatein 'nimitellyt Isebeliksi ja nyt varoittanut Viimeisestä tuomiosta. Ja hän rukoilee, muka, puolestani.

Minulla on yli neljäkymmentä vuotta uskon tietä, seurakunnallisia luottamustoimia ja olen jopa ollut KDn piirineuvoston johtokunnassa.

Sitten sain löytää Toisen tien, kristittyjen mystikoiden ja herännäisyyden avulla.

Omia uskontekoja ei tarvitse tehdä. Kelpaan tällaisen. Kaikki saavat tulla.

Nämä ova eläväksi tulleita totuuksia siitä mitä on olla avaralla paikalla uskovana. On hyvä näin, mutta...

On aina ollut oikeassaolevia, lakihenkisiä ja muita perinnäistapoja noudattavia. Heitä vastaan Martti Luther nousi, poltti paavin bullan ja naulasi teesinsä kirkon oveen Wittenbergissä.

R-m
Riitta-mummi

Re: Kristitty vai uskovainen

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 26.06.2025 21:38

Kirjoitat viisaita. Laitan oman korteni kekoon:

https://www.youtube.com/watch?v=CcFHHDx8RM0

Älä ole mitään, kuten Richard Wurmbrand.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 27.06.2025 08:00

Kiitos jakamisesta, ja suur´kiitos videosta. Minulle tuttu kunta, Padasjoki ,on tehnyt markkinointi-iskun samalla teemalla: Meillä ei ole mitään !
Ei muuta kuin Päijänne saarineen, suuret metsävarat, hyvä hirvi-ja kalakanta, mainiot yhteydet kolmeen ilmansuuntaan ja luvassa on kai ensi vuonna Päijänteen ylitys, yhteys laivalla.

Mitäpä kenelläkään olisi ilman Luojaa. Tyhjästä Hän teki kaiken.
Myös ihminen on kuin tyhjä paperi johon aika, vanhemmat, sekä muut ihmiset vaikuttavat ja jättävät jälkiään.
Tyhjästä aloittaa taidokkainkin taidemaalari työnsä. Loppu on Lahjojen Antajan ja kovan työn tulosta.
Hyvä ihminen ottaa opikseen toisilta hyviltä ihmisiltä, mutta pohjatyö on Kaikkeuden Herran ja siunaus kristuksen.

R-m
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 27.06.2025 13:31

Kiitos viestistä. Olen sitä mieltä, että aloitamme täysinä ja jäämme tyhjiksi, toivon mukaan. Kun Herra riisuu meidät omavoimaisuudesta, Hän pääsee meihin asumaan. Tätä varmaan tarkoititkin, mutta eri sanoin.

Matteus 5
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
3 Blessed are the poor in spirit: for theirs is the kingdom of heaven.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 27.06.2025 14:33

Ymmärsit kuitenkin oikean ajatuksen. Ajattelin niin sitä tyhjää paperia ja Padasjokea jossa ei ole mitään.
Totta. Oma kokemuskin on selvä miten minua on tyhjennetty omista teoista ja täyteydestäni. En ole pitänyt itseäni täydellisenä, mutta melko hyvänä näin syntuseksi ihmiseksi.

Kaikki vähenee iän myötä. Käsitys itsestä, näkemykset elämästä ja maailmasta kaikkineen.
Kaikki on Jumalan omaisuutta ja hänen käsissään. On armoa että planetta on vielä säästetty, niin pahoin olemme sitä kohdelleet. Olemme käyttäneet liikaa sen antimista ja hävittäneet eliölajeja ja pilanneet ilmastot.
No, nyt innostuin taas ! Vähennä Riitta-mummi, vähennä !

R-m
Riitta-mummi

Re: Kristuksen kirkko ?

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 28.06.2025 13:04

kalamos toivoi että selittäisin mitä tarkoitan käyttämälläni termillä Kristuksen kirkko.
Luonnollisesti kaikki kristilliset kirkot ovat sitäkin, mutta näen tässä ihanteen joka on lähinnä sitä mitä alkukirkko oli.
Ei monimutkaista hallintoa, ei verotuskäytäntöä, ei pukeutumissääntöjä ei nais/mies-kysymystä viroissa tai vastuissa. Ei väittelyitä opin oikeudesta vaan puhetta Jumalan armosta ja rakkaudesta.

Kaikki ihmiset jotka ovat Kristukseen kastetut, ovat jäseniä, useimmat tietämättään. Tässä kirkossa vallitsee rauha ja rakkaus lähimmäisiin. Oppi on se mitä Jeesus on Vuorisaarnassa ja muissa opetuksissa sanonut.
Tällainen kirkko on meissä, yhteydessämme Kristukseen ja toisiimme.

Työtä yhteiseksi parhaaksi tehdään jokainen niillä lahjoilla joita itselle on suotu. Rovasti Risto Santala
tämän minuun sytytti vuosikymmeniä sitten.

Hänellä oli myös vertaus omasta avioliitostaan ( sama meillä )Kun mentiin yhteen toinen oli neliskulmainen, toinen pyöreä. Nyt ollaan hiouduttu, molemmat ollaan kuusikulmaisia.

Myös hänen kirjansa Pieni astia Pyhässä maassa. on koskettanut. He menettivät poikansa Israelissa ollessaan. Minä sain pitää puolison pahasta syöpädiagnoosista ja operaatiosta huolimatta.

Tähän asiaan liittyy paljon rukousta, myös esirukousta tarvittiin.

Risto Santala: https://fi.wikipedia.org/wiki/Risto_Santala

Osallistu ajatuksillasi !

R-m
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja kalamos » 29.06.2025 06:09

Eli tuo aiemminkin manitsemasi
Kristuksen kirkko
merkitsee Sinulle
oikeastaan samaa kuin
käyttämäsi ilmaisu
Kristittyjen yhteys.

Koetko myös aiemmin mainitsemasi
Ekumenian
tarkoittavan samaa?

Minä vierastan hiukan käsitettä Kristitty.
Kristus = Voideltu

Olen
Jeesukseen Kristukseen
uskova.

'Kristitty'
on ymmärtääkseni alunperin
ulkopuolisten antama nimitys
Jeesukseen Kristukseen
uskovista.

:bible:
Luukas (Ap.t (11:26) kirjoitti:Ja he vaikuttivat yhdessä
kokonaisen vuoden seurakunnassa,
ja niitä oli paljon,
jotka saivat heiltä opetusta;

ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia
ensiksi nimittämään kristityiksi.

Uskovat tietenkin puhuvat Kristuksesta.
Ja niin tuollaisen nimityksen antaminen
Kristukseen uskovien lahkolle
oli hyvin ymmärrettävää.
kalamos

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 29.06.2025 08:47

Minulle sopii tuo Voideltu, jota osallani on tapahtunutkin. Käytän Herran etunimeä säästeliäästi. Ymmärrän että käskyissä tarkoitetaan myös Jumalan Pojan nimeä.

Nimenomaan, kristittyjen yhteyttä tarkoitta Kristuksen kirkko. Ekumeniassa on muotonsa, virallinen toiminta ym. Se tietää oikeassaolemisen vaaran.

Kyllä kristittyjen yhteyskin vaatii järjestyksen. Sen tulisi tulla jokaisen siältä, Kristuksen antamana.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja kalamos » 29.06.2025 11:16

Meillä kaikilla on kyllä
voitelu Pyhältä.

:bible:
    Teillä on voitelu Pyhältä,
    ja kaikilla teillä on tieto.

Mutta Jeesus on ainoa
Voideltu eli Kristus.
kalamos

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 29.06.2025 11:34

Jeesus on nimi joka vie avaralle paikalle !

Jumalan nimet

https://raamattuajassamme.fi/jumalan-nimet/
Riitta-mummi

Seuraava

Paluu Riitta-mummi