Terveyden huolto

Terveyden huolto

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 17.07.2025 13:39

Puoliso tarvitsi tänään kirurgista toimenpidettä hampaansa poistoon. Tuli niin tarkat hoito-ohjeet leikkauksen ja tikkien takia, että tunnen itseni lähes hoitajaksi. Äsken sai vasta hiukan vettä, mutta tänään ei mitään kuumaa juotavaa tai syötävää. Muhennosta tai puuroa kylmänä ja särkylääkettä tarvittaessa. Uusiutuvan verenvuodon varalle lääkäri antoi ohjeet ja jos niistä ei apua, sitten Akuutti 24.
Potilas on rento ja lepäilee. Minä olen paljon huonompi.

Tässä iässä kaikki on paljon 'suurempaa'. Jouduin käymään lisäämässä autoon pysäköintiaikaakin, ja siitä tuli kilometrin lenkki.
Pääasia että hammas on pois, tulehdus ja kivut myös.
Riitta-mummi

Re: Terveyden huolto

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 17.07.2025 18:35

Huomena on minun vuoroni huollattaa terveyttäni. Minulla on molemmissa silmissä glaukooma. E nsin tuli vasempaan keskuslaskimotukos. Sitä on hoidettu syksystä 2012 alkaen Avastin -pistoksin. Pistos silmään tuntuu monelle ajatuksena pahalta. Puudutettuna se on vain tökkäys, minulla ainakin. Välillä tulee jälkikäteen joitakin oireita, mutta ei koskaan mitään hoitoa vaativaa. Näillä pistoksilla on näkö pidetty kohtalaisena. Kolme ja puoli vuotta sitten meni oikeasta puolet näkökentästä mustaksi. En nähnyt kasvoistani kuin yläpuolen. Se tarkoitti että alapuolella tapahtui se, että meni veritulppa haaravaltimoon. Sitä ei voida hoitaa mitenkää. Eli näkövamma on jonkinlainen.
Nyt olen saanut yli 50 pistosta, eikä niitä enää voida antaa. Tilannetta seurataan silmänpohjakuvauksin, näkökenttätarkastuksin ja niillä tipolla joita jo olenkin käyttänyt.
Kolme vuotta sitten luovuin ajokortista itse, sillä huomasin sen tarpeelliseksi turvallisuuden takia.

Huomena on tällainen kontrolli P-H keskussairaalassa. Harmi, että menetimme keskustan palvelupisteen kauppakeskuksessa, se oli käteväpi käydä.
Kiitollisena olen kaikesta siitä mitä eri sairaudet minun yhä sallivat tehdä. Se on Jumalan armoa !
Riitta-mummi

Paluu Terveys