Isä Meidän rukous

Isä Meidän rukous

ViestiKirjoittaja Annora » 01.12.2018 11:13

Kuuluuko Isä Meidän rukous mielestäsi vanhaan vai uuteen liittoon?

Tämän Jeesus antoi ohjeeksi ennen ristiinnaulitsemistaan.
Hän pyytää tuossa - tulkoon Sinun valtakuntasi.
Minä pohdin tätä, eikö Jumalan valtakunta tullut Jeesuksen noustua ylös kuolleista?

Entä tuo, äläkä saata meitä kiusaukseen.
Minä pohdin tätä - Jumalako saattaisi ihmisen kiusaukseen tai mitä tässä tarkoitetaan sanalla kiusaus? Voisiko tässä kiusaus tarkoittaa kadotukseen matkalla olevaa ihmistä, jolle pyydetään, että hän ei jatkaisi sinne matkaansa, vaan Jumala päästäisi hänet pahasta eli johdattaisi pelastukseen sisälle.

Matteus:

6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
6:7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
6:8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.

6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
6:10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
6:11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
6:13 äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen].

Annora

Re: Isä Meidän rukous

ViestiKirjoittaja Ulpu » 02.12.2018 23:31

Uskon että Isä meidän rukous kuuluu meille uuden liiton uskoville koska Jeesus sen meille opetti. Itse olen saanut paljon tästä rukouksesta ja se aivan kun avaa tietä rukouksessa.

*Tulkoon Sinun valtakuntasi, itse siinä rukoilen itselleni ja läheisilleni sitä että pysyisimme Kristuksessa ja ne jotka eivät vielä ole Kristuksessa löytäisivät hänet.

Tuo *äläkä saata meitä kiusaukseen* on jotenkin hieman vaikeaselkoinen.
Ulpu

ViestiKirjoittaja Sirkuttaja » 03.12.2018 00:15

Eikö Jumalan sallimuksessa ole kaikki, joten saattaminen kiusaukseen...Eikö Jeesuskin ollut saatettu moniin kiusauksiin ja kaikki oli ollut sallittua...yöllinen getsemane, epätoivo, tuska...kaikki sallittua...mutta ehkä Jeesus tarkoittanee, ettei itsekään joutuisi ylivoimaisilta tuntuvien kiusausten kohteeksi? Sillä eikö Hän kaikesta meidän palvonnastamme huolimatta, omannut samoihin asioihin joutumisen kuin me muutkin täällä, siis kiusaukset ja koettelemukset, olivat kuten ihmisellä voisi olla.

Eikö kaikki Jeesuksen opetukset kuulu uskoville? Miksi ei Isän Meidän rukous sitä olisi?

Tulkoon sinun valtakuntasi, odottaa kait rukouksessa täydellistä täyttymystä? Silloin Jumalan tahto tapahtuu maan päällä kuin taivaissakin. En ole ennen sitä sillä tavoin ajatellutkaan, että rukous on tulevaa odottava, jossa valtakunnan täyttymystä pyydetään tapahtuvaksi....siis valtakunnan...hmmm.
Sirkuttaja

ViestiKirjoittaja Annora » 03.12.2018 11:19

Sirkuttaja kirjoitti:Eikö Jumalan sallimuksessa ole kaikki, joten saattaminen kiusaukseen...Eikö Jeesuskin ollut saatettu moniin kiusauksiin ja kaikki oli ollut sallittua...yöllinen getsemane, epätoivo, tuska...kaikki sallittua...mutta ehkä Jeesus tarkoittanee, ettei itsekään joutuisi ylivoimaisilta tuntuvien kiusausten kohteeksi? Sillä eikö Hän kaikesta meidän palvonnastamme huolimatta, omannut samoihin asioihin joutumisen kuin me muutkin täällä, siis kiusaukset ja koettelemukset, olivat kuten ihmisellä voisi olla.

Eikö kaikki Jeesuksen opetukset kuulu uskoville? Miksi ei Isän Meidän rukous sitä olisi?

Tulkoon sinun valtakuntasi, odottaa kait rukouksessa täydellistä täyttymystä? Silloin Jumalan tahto tapahtuu maan päällä kuin taivaissakin. En ole ennen sitä sillä tavoin ajatellutkaan, että rukous on tulevaa odottava, jossa valtakunnan täyttymystä pyydetään tapahtuvaksi....siis valtakunnan...hmmm.

Tämä ei nyt varsinaisesti liity "Isä Meidän" -rukoukseen. Jeesus ei mielestäni milloinkaan langennut kiusaukseen esim. Hän ei "mennyt halpaan" tässä tilanteessa.

Matteus:

4:8 Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston
4:9 ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua."
4:10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman.'"
4:11 Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta.
Annora

ViestiKirjoittaja Sirkuttaja » 03.12.2018 11:23

Ei langennutkaan pahaan, vääryyteen eli maailman"herran" paholaisen tahtoa toteuttamaan, mutta samalla tavoin oli koeteltavana kuin ihminen ikään joutuisi olemaan.
Sirkuttaja

ViestiKirjoittaja Jukka » 03.12.2018 19:10

Sirkuttaja kirjoitti:Eikö Jumalan sallimuksessa ole kaikki, joten saattaminen kiusaukseen...Eikö Jeesuskin ollut saatettu moniin kiusauksiin ja kaikki oli ollut sallittua...yöllinen getsemane, epätoivo, tuska...kaikki sallittua...mutta ehkä Jeesus tarkoittanee, ettei itsekään joutuisi ylivoimaisilta tuntuvien kiusausten kohteeksi? Sillä eikö Hän kaikesta meidän palvonnastamme huolimatta, omannut samoihin asioihin joutumisen kuin me muutkin täällä, siis kiusaukset ja koettelemukset, olivat kuten ihmisellä voisi olla.

Tämä oli mielestäni hyvä kirjoitus Sirkuttajalta. Raamatussa on monia paikkoja, joissa kerrotaan kiusauksista ja koettelemuksista. Yhteistä niillä on se, ettei Jumala salli meitä koeteltavan ja kiusattavan yli voimiemme. Poimin tähän muutaman kohdan rohkaisuksi ja muistutukseksi. Ensiksi Jeesuksen koettelemuksista ihmisenä

:bible:
Hebr. 2:18 ja 4:15 apostoli kirjoitti:Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa ja Ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Luemme myös Matteuksen evankeliumista, että Pyhä Henki vei Jeesuksen erämaahan kiusattavaksi

Kohdassa Mt. 4:1 Matteus kirjoitti:Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.

Meidän kaitaa tietä kulkevien ihmisten kohdalla jokainen koettelemus ja kiusaus on Jumalan sallima. Koettelemusten ja kiusausten helteessä ja puristuksessa emme useinkaan sitä selkeästi tiedosta, mutta jälkikäteen sen ainakin toisinaan ymmärrämme. Raamattu opettaa asiasta näin:

1.Kor 10:13 Paavali kirjoitti:Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Jumala siis sallii kiusauksen, mutta myös pääsyn kiusauksesta. Jumala ei kuitenkaan kiusaa meitä vaan lihassamme asuvat himot (Jaak. 1:14), toiset ihmiset ja joskus paholainen.

Jaak. 1:13 Jaakob kirjoitti:Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.

Jaak. 1:2-3 Jaakob kirjoitti:Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.

1.Pt.4:12 Pietari kirjoitti:Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa

Raamatussa on runsaasti paikkoja ja esikuvia ihmisistä, jotka joutuivat kiusauksiin ja koettelemuksiin. Tässä nyt oli vain muutama.
Jukka

ViestiKirjoittaja Emil » 04.12.2018 08:22

Älä saata meitä kiusaukseen, ymmärrän sen niin, että rukoillaan varjelusta koko kiusauksen hetkeen (on myös kaiken muun kiusauksen lisäksi viittaus Jaakobin ahdistukseen / vihanaikaan) joutumisesta, että varjeltuisimme koko kiusaukselta. Kiusaukset kyllä tulevat maailmaan ja maailmassa ja maailmasta, mutta rukouksessa pyydetään suojelua kiusaukseen joutumisesta ja jos kuitenkin kiusaus kaikesta huolimatta vaikka inhimillisenä kiusauksena tulee, niin varjeltuisimme silti siihen lankeamasta. Se että Herra varjelisi koko kiusaukselta tai jos kiusaus on kuitenkin kohdattava, niin pyydetään rukouksessa, että Herra varjelisi siihen lankeamasta, että kiusaus kestettäisiin ja sitä vatustettaisiin kuuliaisina Herralle ja lujina uskossa - väisty pois perkele! Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä! Kiusauksien ja koettelemusten kestäminen ja jalon voiton saaminen Pyhässä Hengessä vaeltamalla, sitä siinä Isä meidän rukouksessa mielestäni pyydetään. Ei Jumala ketään kiusaa. Ihmisten omat himot ihmisiä kiusaa ja niiden kautta pahat henget ja niiden ensimmäiset ja ylimmät keskittymät, eli henkivallat.
Emil

ViestiKirjoittaja kalamos » 19.01.2019 08:35

Annora kirjoitti:Kuuluuko Isä Meidän rukous mielestäsi vanhaan vai uuteen liittoon?

Matteus on tallentanut tilanteen vuorisaarnasta:

Matteus (6:5-13) kirjoitti:
Kun rukoilette,
älkää olko niin kuin tekopyhät.
He asettuvat mielellään rukoilemaan synagogiin ja katujen kulmiin,
jotta ihmiset näkisivät heidät.
Totisesti minä sanon teille:
he ovat jo palkkansa saaneet.
Mutta kun sinä rukoilet, mene kammioosi, sulje ovesi
ja rukoile Isääsi, joka on salassa.
Isäsi, joka salassa näkee, palkitsee sinut.
Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat,
jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden.
Älkää siis olko heidän kaltaisiaan.
Teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette,
ennen kuin häneltä anottekaan.
Rukoilkaa te siis näin:

Isä meidän,
      joka olet taivaissa!

Pyhitetty
      olkoon Sinun nimesi.

Tulkoon
      Sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon
      Sinun tahtosi
      myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä
      meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän velkamme anteeksi,
      niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme.

Äläkä saata meitä kiusaukseen,
      vaan päästä meidät pahasta.

[Sillä Sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
      Aamen.]

Luukkaan tallennus sisältää kuvauksen
aivan toisessa tilanteessa ja toiselle kohderyhmälle opetetusta
ja siksi myös hiukan toisenlaisesta rukouksesta.

Luukas (11:1-4) kirjoitti:
Ja kun hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut,
sanoi eräs hänen opetuslapsistansa hänelle:

Herra, opeta meitä rukoilemaan,
    niinkuin Johanneskin opetti opetuslapsiansa.
Niin hän sanoi heille:
    Kun rukoilette, sanokaa:

Isä,
    pyhitetty olkoon sinun nimesi;
    tulkoon sinun valtakuntasi;

[tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;]
    anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme;
    ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
    sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme;
    äläkä saata meitä kiusaukseen;

[vaan päästä meidät pahasta].

Matteuksen tallentamassa
Israelin kansalle opetetussa rukouksessa
heijastuu Vanha liitto.

Luukkaan tallentamassa
opetuslapsille opetetussa rukouksessa
heijastuu Uusi liitto.
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 19.01.2019 10:53

Tämä on oma käsitykseni asiasta, "Isä meidän rukous" kuuluu vanhaan liittoon eli ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista olleeseen aikaan.

Uuden liiton aikaan kuuluu tämä:

KR 1933/-38
Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

KR 1933/-38
Joh. 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

KR 1933/-38
Joh. 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Annora

ViestiKirjoittaja Natanael » 20.01.2019 19:50

Sirkuttaja kirjoitti:”Eikö kaikki Jeesuksen opetukset kuulu uskoville? Miksi ei Isän Meidän rukous sitä olisi?”

VASTAUS: Isä meidän –rukous kuuluu juuri meille, uuden liiton uskoville, joille Jeesus tämän rukousmallin opettaa. Ulpu osasi jo vastata ja perustella aivan oikein: Isä Meidän –rukous on uuden liiton uskovien rukous. Jeesus antoi tämän rukouksen nimenomaan opetuslapsilleen, Hänen seuraajilleen, joihin myös me Jeesuksen omina kuulumme. Jeesuksen opettaman rukouksen mukaisesti me saamme alkaa rukouksen sanoilla Isä meidän” (=meidän Isämme) ja Jumala on Isä vain niille, jotka ovat Jeesuksen kautta tulleet Hänen lapsikseen.
Me synnymme maallisten vanhempien lapsiksi luonnollisen syntymän kautta ja Jumalan lapsiksi uudestisyntymisen kautta, jonka Pyhä Henki, Kristuksen Henki vaikuttaa niissä, jotka katuvat, tunnustavat syntinsä ja ottavat vastaan armahtavan Jeesuksen Herrakseen. Meillä on hyvä Isä Jumala!
Vuorisaarnan, johon käsillä oleva rukouskin kuuluu, koko sanoman Jeesus kohdistaa omille seuraajilleen, uuden liiton uskoville – tämä käy ilmi heti vuorisaarnan alusta (tummennus minun).
Matteus (Matt.5:1-2) kirjoitti:”Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:”

Entistä selvemmäksi asia käy jatkossa, sillä Jeesus aloittaa saarnansa kuvaamalla, millaisia Hänen seuraajansa sisäisesti ovat. Tämä ns. autuaaksi julistamisen jakso on aivan jotain muuta kuin olomme tunteminen onnelliseksi, autuaaksi. Autuas –sanan tilalla pitäisi käyttää toista ilmaisua, esimerkiksi Jumalan hyväksymät, Jumalan siunaamat, Jumalan omat. Jeesus määrittelee siis saarnansa alussa, millaisia Häneen uskovat ihmiset sydämeltään ovat.
Ulpu on oivaltanut erinomaisesti, mistä Isä meidän –rukouksessa on pohjimmiltaan kysymys. Sen rukouksen aihepiirit ovat keskeisiä rukousaiheita, mutta samalla se avaa sydäntämme puhumaan Isällemme avoimesti ja läheisesti. (tummennus minun)
Ulpu kirjoitti:”Itse olen saanut paljon tästä rukouksesta ja se aivan kun avaa tietä rukouksessa.”

Se ei ole sellaisenaan mekaanisesti toistettava rukous, sillä juuri sen kaltaisesta rukouksesta Jeesus vuorisaarnassa meitä varoittaa. Se on kaikkien rukousten äiti, pohjavire, jossa Pyhä Henki vaikuttaa rukouselämäämme ja ohjaa sitä oikeaan suuntaan – Isä Meidän rukouksen aihepiirien kautta. Ulpun sanoin se avaa tietä rukoukseen, tuomaan sydäntemme tuntemukset Herramme tietoon. Silloin emme enää ole tyhjiä hokevia, sanoja toistavia papukaijoja.
Matteus (Matt.6:/) kirjoitti:”Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niin kuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.”
Natanael

Seuraava

Paluu Pyhäkoulu