Sinä ja enkelit

Sinä ja enkelit

ViestiKirjoittaja Annora » 18.11.2018 16:05

Sinä ja sinun enkelisi

Jokainen Jeesuksen Kristuksen omaksi henkilökohtaiseksi vapahtajakseen tunnustanut esitellään enkeleille.

:bible:
Luukas (12:8) kirjoitti:Mutta minä sanon teille:
jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.

Luukas (15:10) kirjoitti:Niin myös, sanon minä teille,
on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä,
joka tekee parannuksen.

Luukas (20:36) kirjoitti:Sillä he eivät enää voi kuolla,
kun ovat enkelien kaltaisia;
ja he ovat Jumalan lapsia,
koska ovat ylösnousemuksen lapsia.

Nyt enkelit tietävät, että juuri sinä olet se, jota enkelien tulee palvella, sillä Jeesus on esitellyt sinut enkeleille.

Mitä enkelit tekevät?

Enkelit ovat palvelijoitamme, enkelisi seuraa sinua koko ajan samoin kuin apostoli Pietarin elämää.

Luukas (Ap.t 12:6-8) kirjoitti:
Ja yöllä sitä päivää vasten,
jona Herodeksella oli aikomus viedä hänet oikeuden eteen,
Pietari nukkui kahden sotamiehen välissä,
sidottuna kaksilla kahleilla;
ja vartijat vartioitsivat oven edessä vankilaa.

Ja katso,
hänen edessään seisoi Herran enkeli,
ja huoneessa loisti valo,
ja enkeli sysäsi Pietaria kylkeen ja herätti hänet sanoen:

"Nouse nopeasti!"
Ja kahleet putosivat hänen käsistään.

Ja enkeli sanoi hänelle:

"Vyötä itsesi ja sido paula-anturat jalkaasi."
Ja hän teki niin.
Vielä enkeli sanoi hänelle:

"Heitä vaippa yllesi ja seuraa minua."
Annora

Re: Sinä ja enkelit

ViestiKirjoittaja καλαμος » 18.11.2018 18:23

Annora-täti

Opetuslapset kysyivät kerran Jeesukselta,
että kuka on suurin taivasten valtakunnassa.
Taisivat ajatella vähän sellaista,
että hekin ovat jotenkin isosia.
Mutta Jeesus asetti heidän keskelleen pienokaisen.

:clap:

Ja sitten Hän sanoi:

Matteus (18:10) kirjoitti:Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä;
sillä minä sanon teille,
että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot,
joka on taivaissa.

Missähän minun enkelini nyt on?

:rolleyes:
καλαμος

ViestiKirjoittaja Annora » 18.11.2018 18:42

Kalamos,

Sinulla ja minulla on hienoja juttuja käytössämme, kun olemme uudestisyntyneitä.

Meillä on enkelit, jotka seuraavat jokaista askeltamme, mutta meillä vielä jotakin paljon parempaa: meillä on Pyhä Henki.

Johanneksen evankeliumi:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti.

14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
Annora

ViestiKirjoittaja καλαμος » 19.11.2018 15:14

Onko minulla ollut minun enkelini jo silloin, kun olin ihan pieni?
καλαμος

ViestiKirjoittaja Annora » 19.11.2018 16:37

καλαμος kirjoitti:Onko minulla ollut minun enkelini jo silloin, kun olin ihan pieni?

Matt. 18:10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Annora

ViestiKirjoittaja Jumalanlintunen » 19.11.2018 16:53

Ja jokaisella psykopaatillakin ja luonnehäiriöisellä on enkelinsä? Vai katoaako se jonnekin ihmisen aikuistuessa? Ihminen ei voi ehkä kantaa vastuuta jos on täysin "aivot pihalla". Voi kuulostaa kamalalta sanoa tällaista, mutta se on totta kuitenkin, esimerkiksi luonne voi olla niin häiriöitynyt lapsuudessakin koettujen traumojen seurauksena, ettei ole aikuisena edes jäljellä mitään ymmärrystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.
Jumalanlintunen

ViestiKirjoittaja Annora » 19.11.2018 18:57

Jumalanlintunen kirjoitti:Ja jokaisella psykopaatillakin ja luonnehäiriöisellä on enkelinsä? Vai katoaako se jonnekin ihmisen aikuistuessa? Ihminen ei voi ehkä kantaa vastuuta jos on täysin "aivot pihalla". Voi kuulostaa kamalalta sanoa tällaista, mutta se on totta kuitenkin, esimerkiksi luonne voi olla niin häiriöitynyt lapsuudessakin koettujen traumojen seurauksena, ettei ole aikuisena edes jäljellä mitään ymmärrystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.

Uskon, että jokaisella ihmisellä on oma enkelinsä.
Lapsella on lapsen usko.
Ihmisellä on vapaa tahto.
Ihmisen on ihan itse päätettävä, haluaako hän ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanaan vaiko ei.
Jeesus tunnustaa Häneen uskoon tulleen ihmisen enkelien edessä
Luukas 12:8
Mutta minä sanon teille:
jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.

Ehkäpä siellä on se lapsuuden suojelusenkelikin odottelemassa suojattiaan siipiensä suojaan.
Annora

ViestiKirjoittaja καλαμος » 20.11.2018 13:23

Annora-täti

Muistan Raamatusta kertomuksen,
kuinka Herodes oli vangituttanut Pietarin sen tähden,
että tämä uskoi Jeesukseen.
Pietaria odotti kova kohtalo.
Mutta sitten enkeli tuli ja herätti Pietarin.
Kahleet irtosivat.
Ja vankilan portit aukesivat kuin itsestään.

Sitten Pietari tuli muiden uskovien luo,
jotka lukittujen ovien takana rukoilivat Pietarin puolesta.
Pietari jyskytti ovella.

Palvelija tuli sanomaan rukoilijoille,
että oven takana on Pietarin näköinen mies.
Nämä uskovat eivät uskoneet,
vaan sanoivat palvelijalle, että tämä hourii.
Kummallisia uskovaisia,
rukoilevat Pietarin puolesta,
eivätkä usko, että Jumala vastaisi rukoukseen.

No, kun palvelija vakuutti,
että kyllä se on ihan Pietarin näköinen mies,
niin nämä uskovat sanoivat,
että se on sitten Pietarin enkeli.

Onko minun enkelini minun näköiseni?
καλαμος

ViestiKirjoittaja Annora » 20.11.2018 15:10

Onko minun enkelini minun näköiseni?

Todella mielenkiintoinen ja mukava kysymys Kalamos.

Enkelinäyt tuntuivat olleen raamatun kertomuksissa melko yleisiä niin vanhan kuin uudenkin testamentin kirjoituksissa.

Useimmiten enkelistä kerrotaan viestintuojana, jolla on ihmissilmin nähtävä hahmo ja ihmiskorvin kuultava puheääni. Oletettavasti myös esiintymistapa oli erittäin kunnioitusta ja pelkoa herättävä.

Kysymykseesi vastausta etsiessä täytynee myös ottaa huomioon ihmisten ajatusmaailma n. 2000 vuotta sitten. Ihmiset olivat melko taikauskoisia.
Matt. 14:26 Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta.

Saattaa olla niin, että vähäarvoisen palvelijan toteamus ovelle saapuneesta henkilöstä haluttiin kuitata vähän pilkallisesti. Huom! palvelija Rode kuuli Pietarin äänen, mutta sitä ei mielestäni kerrota, jotta oliko siinä eteistilassa jokin kurkistusreikä, jos Rode olisi voinut myös nähdä tulijan.

Apostolien teot:
12:13 Ja kun Pietari kolkutti eteisen ovea, tuli siihen palvelijatar, nimeltä Rode, kuulostamaan;
12:14 ja tunnettuaan Pietarin äänen hän ilossansa ei avannut eteistä, vaan juoksi sisään ja kertoi Pietarin seisovan portin takana.

12:15 He sanoivat hänelle: "Sinä hourit." Mutta hän vakuutti puheensa todeksi. Niin he sanoivat: "Se on hänen enkelinsä."

Tällä pohdinnalla en valitettavasti löytänyt perusteita sille, että enkelimme muistuttaisivat meitä fyysisen ulkonäkömme mukaan.

Haluan kertoa tähän loppukevennykseksi tositarinan, lapsuusmuistoni veden päällä kävelemisestä.
Kaikkihan me täällä kylmässä Pohjolassa olemme kävelleet veden päällä - talvella jäällä.
Mutta minun luultiin tekevän sitä keskikesällä. Olin nimittäin jo alle kymmenvuotiaana kovasti nikkaroiva, vaikka tyttö olenkin. Rakensin parista puun rungon pätkästä ja muutamasta laudasta itselleni lautan. Siitä tuli sen verran painava, että se jäi juuri ja juuri pinnan alle, kun se kantoi minua pienellä järvellä. Minulla oli mela, jolla meloin. Sitten olin melko keskellä järveä (uimataitoinen olin, ei hätää) ja nousin seisomaan lautallani ja laitoin melan jalkojeni juureen. Rannalla huomasin kävelevän kaksi miestä. Tyyni ilma kantoi korviini heidän puheensa: "Mikäs tuo nyt on". Toinen arveli, jotta olisikohan sillä uimapatja. Miehet tuijottivat minua pitkään. Tiesin, että uimapatjan päällä ei voi seistä, se kippaa. En kuitenkaan paljastanut heille veden pinnan alla olevaa salaisuuttani.
Annora

ViestiKirjoittaja Jukka » 21.11.2018 09:18

Totta. Palvelija Rode tunnisti Pietarin äänestä. Muut sisällä olijat päättelivät oven takana olevan Pietarin enkelin. Vähän aikaisemmin Pietari oli nähnyt enkelin ja kuullut enkelin puhuvan hänelle, mutta hän luuli näkevänsä unta. Näin erehtyväisiä olemme suuntaan jos toiseenkin.

PS. Tuo palvelijan nimi Rode merkitsee suomeksi muistaakseni ruusua.
Jukka

Seuraava

Paluu Pyhäkoulu