Varoittamisesta (Hes 3:18)

Varoittamisesta (Hes 3:18)

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 05.01.2020 15:19

Hes. 3:18 kirjoitti:

Jos minä sanon jumalattomalle:
sinun on kuolemalla kuoltava,
mutta sinä et häntä varoita
etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä,
että pelastaisit hänen henkensä,
niin jumalaton kuolee synnissänsä,
mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Mitä käsität tämän kohdan tarkoittavan?
rauhankulkija

Re:

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 05.01.2020 15:39

tuo on aika selkeä kohta, tuskin tarvitsee sen kummempia tulkitsemisia. Hengellinen kuolema ei koske kaikkia, vaan niitä, jotka eivät ole tai ole enää uskovia.
Kirjoittaja

Re:

ViestiKirjoittaja Annora » 05.01.2020 15:45

KR 1933/-38
Hesekiel. 3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Hallelujaa... meillä on uusi liitto Jeesuksen veressä, siksi emme noudata vanhan liiton ohjeita.
Annora

Re:

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 05.01.2020 15:50

Eikö tämä Hesekielin kohta olisi hyvä, noudatettava ohje vanhan liiton puolelta?
Kirjoittaja

Re: Varoittamisesta (Hes 3:18)

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 06.01.2020 11:04

2. Tim. 4:2 kirjoitti:

saarnaa sanaa,
astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla,
nuhtele,
varoita,
kehoita,
kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

Tämä voi puolesta vahvistaa 3:18 kohdan, että lähimmäisenrakkaudellinen varoittaminen on vielä uuden liiton voimissa. Meillä on vastuu puuttua siihen varoittamalla lähimmäisenrakkaudellisesti kadotuksen matkalla ja eksyksissä kulkevaa, kun sellaista tulee vastaan, minkä tulee tapahtua käsin, rakkaudesta jumalattomiin, rakkauden kautta vaikuttavan uskon kautta.

Kun Herra Jeesus käskee meitä rakastamaan, sekä Jumalaa, että lähimmäistämme, niin onko rakkautta lähimmäiseen, jos annamme eksyttää ihmisiä kadotuksen tielle varoittamatta?

Onko rakkautta Jumalaan, jos annamme (ja vaikenemalla hyväksymme) Hänen totuutensa tulla pilkatuksi jopa seurakunnissa silmiemme edessä?

Tämän luvun kannattaisi lukea tarkkaasti ja huolellisesti. Se koskee sinua ja meitä.

Hesekiel 3:17-21 kirjoitti:
"Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi.
Kun kuulet sanan minun suustani,
on sinun varoitettava heitä minun puolestani.

Jos minä sanon jumalattomalle:
sinun on kuolemalla kuoltava,
mutta sinä et häntä varoita
etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta
hänen jumalattomasta tiestänsä,
että pelastaisit hänen henkensä,
niin jumalaton kuolee synnissänsä,
mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja
hän ei käänny jumalattomuudestansa
eikä jumalattomalta tieltänsä,
niin hän kuolee synnissänsä,
mutta sinä olet sielusi pelastanut.

Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja
tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä,
niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut,
niin hän synnissänsä kuolee,
ja vanhurskautta,
jota hän oli harjoittanut,
ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat,
ettei vanhurskas tekisi syntiä,
ja hän ei tee syntiä,
niin hän totisesti saa elää,
koska otti varoituksesta vaarin,
ja sinä olet sielusi pelastanut."

Mitä jumalattomuuteen tulee; esim. Jumalan oma kääntyy jumalattomalle tielle, häntä sanotaan jumalattomaksi myös. Koska se ei vie Jeesuksen yhteyteen. Laitan Raamatun kohdan esimerkiksi.

2Sam. 22:22 kirjoitti:

Sillä minä olen noudattanut Herran teitä
enkä ole luopunut pois Jumalastani,
jumalattomuuteen
.

Tämän kohdan kannattaisi lukea tarkkaasti ja huolellisesti.

Jes. 55:7 kirjoitti:
Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja
palatkoon Herran tykö,
niin hän armahtaa häntä,
ja meidän Jumalamme tykö,
sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja Annora » 06.01.2020 12:56

KR 1933/-38
Hesekiel. 3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Tuo viimeisin sivulause: mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

ei mielestäni sovellu uuteen liittoon. Se on Jeesuksen veri, mikä puhdistaa kaikesta synnistä eikä mikään muu.
Annora

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 06.01.2020 13:07

Annora kirjoitti:KR 1933/-38

Tuo viimeisin sivulause: mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

ei mielestäni sovellu uuteen liittoon. Se on Jeesuksen veri, mikä puhdistaa kaikesta synnistä eikä mikään muu.

Esimerkiksi veljen veri huutaa Herran puoleen. Jumala tietää, kenen veri on ja kuka kuolee, niin hänet Hän vaatii lähimmäisenrakkaudellisen varoituksen jättäneen uskovan tilille.

1Moos. 4:8-10 kirjoitti:

Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille:
"Menkäämme kedolle."
Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun ja
tappoi hänet.

Niin Herra sanoi Kainille:
"Missä on veljesi Aabel?"
Hän vastasi:
"En tiedä; olenko minä veljeni vartija?"

Ja hän sanoi:
"Mitä olet tehnyt?
Kuule, veljesi veri huutaa minulle maasta.

Mutta hengellisen kuoleman Jumala vaatii meidät tilille hengelliseen kuolemaan eksyneen uskovan sijasta. Miten uuden liiton voimissa lähimmäisenrakkaus voi soveltua, jos näkee toisen eksyvän eksytyskeskeiseen oppiin ja jättää varoittamatta?

Miten sinä käsität 2Tim. 4:2 kohdan, jonka mukaan mainitaan varoittamisen?
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 06.01.2020 13:45

Jumala on kirjoituttanut Uuteen Testamenttiin varoittamisesta, niin se voi yhtyä Vanhan Testamentin varoittamiseen, koska ne liittyy toisiinsa hyvin. VT:ssa on hyvä ja esikuvallinen opetus, joka avaa ymmärrystä ja UT:n mukaan osoitetaan, ettei hyväksytä eksytyskeskeisiä oppeja ja UT:n mukaan tulee varoittaa niistä.

Eli Jumalan kirjoituttamat varoittamiset löytyy myös UT:sta. Se tulee suoraan Isä Taivaallisen rakkaudesta omia kohti, että he osaisivat löytää tien Hänen luokse eksymättä.

:agape:
rauhankulkija

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 08.01.2020 15:46

Jumalan profeetta Hesekiel on saanut kutsun profetoimaan, mitä varoittamiseen tulee, Isän tahdon ohessa varoitetaan eksytykset ja paljastaa pimeyden teot. Yksikään ihminen on Jumalalle kalliarvoista, siksi profeetan Hesekielin kautta on profetoinut tilivastuusta eli varoittamisesta.

Se tulee rakkaudesta Isän sydämestä yhtä ihmistä kohti, ettei kukaan katoaisi Jumalan kasvoista. UT:sta löytyy myös lähimmäisenrakkkaudellinen varoitus, jonka Jumala on kirjoituttanut.

:agape:
rauhankulkija

Paluu Hesekiel