Olen kokeillut palasaippuaa hampaiden pesuun niinkuin vanhan ajan aikana oli tapana tehdä. Koska juttu alkoi siitä että joku kiroili ja sitten hänelle sanottiin että hänen suutansa pitää pestä saippualla. Se sanontatapa alkoi ihmetyttää minua; miksi saippua?!
Googletessani löysin tämän jutun että suun pesu saippualla on vanha tapa uhkailla kiroilevia lapsia ja se on joskus 50-luvulta. Mutta se piileskeli myös vanhan ajan hampaiden pesuun että palasaippualla pestiin hampaita. Olen vähän kuullut että se oli suolasaippua. Suola edeltää ja huoltaa ieksen hyvinvointia. Mutta en tiedä hampaiden kiilteestä voiko saippua olla hellä kiilteelle ettei tule kiiltevauriota?!
Kerran tai pari kertaa olen pessyt hampaitani suolasaippualla nielemättä mitään. Siis en ole laittanut palasaippuaa suuhun vaan olen käyttänyt hammasharjaa pestessä hampaitani suolasaippualla.
Palasaippua voi käyttää myös tiskaukseen, kotisiivoukseen ja wc-pöntön pesuun, se tuntuu että on muoviton elämä ja se on hyväksi luonnonympäristölle. Palasaippua ei ole sellainen että voisi kuivattaa ihoaan. Se on paljon parempi kuin sellainen palasaippua joka kuivattaa ihoaan.
Ajatus siitä minua saa kuulostamaan hyvältä että saunan hyllyllä ei ole sellaisia muovisia shampoita vaan palasaippua joka tuoksuaa koko saunan huoneen ja sen tuoksu on raikasta ja mietoa; "sauna tuoksuu ihanalle". Minimalismin kannalta sauna vaikuttaa vähäeleiseltä että hyllyllä on vain palasaippua. Ei hullumpaa olla vanhanaikainen konsti.
Retkimatkalle voi ottaa palasaippua ja pakata se laukkuun. Saippualla on oma paketti, se ei ole märkä vaan kuivunut. Ei tarvitse laittaa erikseen niinkuin yleensä shampoot. Helppo se on. Hamam-pyyhe joka on aika iso 100 x 180 cm kokoinen puuvillapyyhe, ei vie tilaa laukusta ja on kevyempi ajatellen minimalismia.
Semmoinen juttu se on ja se minua kiinnostaa. Muistui eräs puhutteleva kohta Sananlaskuista mieleeni.
(Sananl. 15:16) kirjoitti: Parempi vähä Herran pelossa kuin paljot varat levottomuudessa.
Luulen että Herra taisi puhua ajatukselleni. Muutos voi olla Herran aikaansaamana.
Kun olin hoitoalalla, siellä hygieniaan liittyvää siivousohjetta noudatettiin, menin siivousta ohi kävellen niin heti olin oireillut. Koska siivousaineissa oli myrkyllistä haittavaikutusta. Siellä kaksi naista siivosi. Se haittasi minun terveyttäni.
Sitten laitossiivoojaksi opiskellut nainen siivosi meidän kerhoa. Illalla menin sinne niin heti olin oireillut. Tärkeät bakteerit oli täysin poissa. Myrkyllinen pesuaine tuhosi ne. Se haittasi myös minun terveyttäni.
Minulla on palasaippua joka on laajalti kotitalouksessa kuten kotisiivoukseen, tiskaukseen ja wc-pönttöön. Se ei haittaa terveyttäni ja on ihoystävällinen. Se saa kodin puhtaaksi luonnonmukaisesti kuin ne myrkylliset pesuaineet joilla on muovinen pullo.
Joskus minusta tuntui että myrkylliset pesuaineet muovillise pulloineen on rahan lypsyä ja huijausta. Rahan lypsy sokaisee eikä avaa silmiään näkemään että se ei ole enää kulta-aika vaan rahan lypsyä. Kulta-ajan vanhat konstit oli siis Herran aikaansaamia.
Minusta se on aika ristiriitaista jos uskova käyttää myrkyllistä ainetta kotitaloukseen, jonka seuraukseksi on haitata uskovan terveyttä ja sitä että uskovan ruumistemppeli on Herran asumus. Terveyden huoltaaminen on jokaisella uskovalla vastuuta ja se on Herran tahdon mukaista.
Amerikassa on ollut kulta-aika jolloin maito on päässyt loppumaan niin sitten on jätetty tyhjä lasinen maitopullo ulos ja maitomies on tuonut uusia lasista maitopulloa kotioven eteen. Oh, sitä aikaa minä kaipaisin takaisin. Oi kulta-aika jolloin on välitetty ihmisten terveydestä, luonnonympäristöstä ja minimalismista.
Mieheni isosisko on antanut hiusten harmaantua rauhassa ja nyt hänellä on valkoiset hiukset mitkä kaunistaa hänen ulkonäköään.
Raamatussa sanotaan että harmaat hapsut ovat kunnian kruunu (Snl. 16:31). Se on oikeassa, koska mieheni isosisko on kaunistunut harmailla hapsuilla ja hän on siunaantunut harmailla hapsuilla ja se on kunnian kruunu joka näkyy hänen kasvoissaan.
Jatkan lukemisen mikä liittyy minimalismiin, luonnonympäristöön, terveyteen ja historiaan. Toivottavasti vanhan ajan konsteja palautetaan tähän aikaan.