Meitä rakastava Taivaan Isä antaa seurakunnalle armolahjoja, joiden avulla Hän haluaa meidän palvelevan toisiamme ja osoittavan sillä tavalla Jumalan rakkautta. Uudessa Testamentissa on vain yksi kirja, jossa ei varoiteta vääristä julistajista ja tuo kirja on kirje Filemonille. Terveys on herkkä asia ja alue, jossa huijareiden on helppo liikkua ja antaa katteettomia lupauksia. Menemme hetkeksi epämukavuusalueelle, “syviin vesiin”. Teemme sen, koska Jumala tahtoo meidän rakastavan toisiamme totuudessa.
Jumalalta saadun terveeksi tekemisen armolahjan rinnalla pyörii seurakunnissa monenlaisia ihmeparantajia, jotka muitta mutkitta saattavat julistaa sairaalle: “Jeesuksen nimessä tämä sairaus poistuu sinusta nyt!” Tämä ei tule meille yllätyksenä, sillä Jeesus varoittaa vuorisaarnassaan Hänen nimeään käyttävistä ihmeiden tekijöitä. On aina hyvä kysyä, onko keskiössä syntimme sovittanut Jeesus Kristus vai tekeekö kovalla äänellä ja vakuutteluilla julistaja itsestään tilaisuuden keskipisteen.
Matteus (7:22-23) kirjoitti:
Moni sanoo minulle sinä päivänä:
'Herra, Herra,
emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia
ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?
Ja silloin minä lausun heille julki:
'Minä en ole koskaan teitä tuntenut;
menkää pois minun tyköäni,
te laittomuuden tekijät.”
Eniten painoarvoa annan uskovien lääkäreiden tutkimuksille, joiden mukaan pysyvää paranemista tapahtuu hyvin harvoin. Jotkut tuntevat parantajan käsien alla jännittävässä tilanteessa “hyvää oloa” jo pelkästään endorfiini- ja dopamiini -hormonien vilkastuessa. Ihmeparantajan kysyessä he saattavat vastata, että “tuntuu hyvältä”. Yleisö voi saada väärän vaikutelman, vaikka mistään paranemisesta ei olekaan kysymys.
Kattavimpia tutkimuksia nykyaikaisista ”parantajista” lienee James Randin “The Faith Healers” (uskolla parantajat). Randi on ammattitaikuri, ja juuri taustansa ansiosta hän tiedostaa, kuinka yleisö saadaan uskomaan sellaista, mitä todellisuudessa ei tapahdukaan. Kirjassa kuvataan, kuinka monet johtavat evankelistat ovat rikastuneet petoksen avulla. Jotkut Randin todisteista tulivat kyseisten pettäjien entisiltä uskovilta kumppaneilta, jotka inhosivat sitä, mitä he olivat havainneet. Sairaus tekee ihmisestä herkän sekä heikon ja siinä tilassa häneen uppoaa helposti pettäväkin “oljen korsi”.
Jotkut ihmiset, jotka vierailevat "parantajien" luona, voivat tuntea olonsa paremmaksi, koska kokemus saa heidät rentoutumaan. Kaikkia tämäntyyppisiä muutoksia tulee punnita sitä tosiasiaa vastaan, että ihmiset, joiden olo ei ole helpottunut, voivat päätellä olevansa "arvottomia" ja masentua sen seurauksena:
“Onko minulla oikeaa uskoa ja rakastaako Jeesus minua, kun en parane”. Toinen negatiivinen tekijä on raha, joka on käytetty hedelmättömään kokemukseen parantajan kanssa. Monet jenkkiläiset uskolla parantajat ovat monimiljonäärejä eläen huimaa luksuselämää.
Uskova tietää, että perimiltään kaikki tulee Jumalalta. On siis aivan oikein, että esim. syöpäsairaudesta parantunut kiittää paranemisestaan Jeesusta. Kiitämmehän me jokapäiväisestä ruuastakin, vaikka se Suomen hyvinvointivaltiossa tulee useimmille kuin “manulle illallinen”. Mainitsen tässä syöpäsairauden, koska joillakin on mielikuva, että syöpädiagnoosi on kuin kuolemantuomio. Kaksi kolmasosaa syöpäsairaista paranee nykyään kuitenkin aivan lääketieteellisten hoitojen ansiosta ilman Jumalan tekemää näkyvää ihmettä. Sairaalahoidoilla paraneminen on Jumalan armoa meitä kohtaan ja paranemisesta kiitos kuuluu viime kädessä aina Jumalalle.
Terveeksi tekemisen armolahjan ei tarvitse valita toimipaikakseen kovaäänistä ja näkyvää massakokousta. Tämä armolahja toimii siellä, missä Jumala vain haluaa – annan tässä oman todistukseni. Olin kerran Itä-Suomessa kotiseuroissa pienessä mökissä, jossa oli joukko kyläläisiä. Monien kehotusten jälkeen mökissä asunut vanhus rohkeni jakamaan todistuksen sanan. Hänen sairastamansa syöpä oli edennyt jo pitkälle, eikä hoitoja enää jatkettu. Rukouksessa hän oli saanut sanan: “Minä lähetän sinun luoksesi rukoilijoita, jotka voitelevat sinut öljyllä ja Minä parannan sinut”. Muutama naapurin muija oli muutaman päivän jälkeen tullut kylään ja emäntä koki heti, että tässä ovat ne Jumalan lähettämät palvelijat. Vakuuttelujen jälkeen vierailijat viimein suostuivat: emäntä voideltiin öljyllä ja hänen parantumisensa puolesta rukoiltiin. Jeesus kosketti tuota uskovaa vanhusta ja paransi hänet. Sellainen on meidän Vapahtajamme, joka on myös meidän parantajamme: hän tekee ihmeensä milloin Hän haluaa ja kenelle Hän haluaa.
Jesaja (66:2) kirjoitti:
Minun käteni on kaikki nämä tehnyt,
ja niin ovat kaikki nämä syntyneet,
sanoo Herra.
Mutta minä katson sen puoleen,
joka on nöyrä,
jolla on särjetty henki ja arka tunto
minun sanani edessä