Onko Isä Jeesusta suurempi

Kahvila. Terveys. Media.
Turvallisuus. Tieto ja taito. Arkisto.
Ord och Livet. Word and Life. Слово и Жизнь.

Onko Isä Jeesusta suurempi

ViestiKirjoittaja Emilio » 28.06.2023 00:36

Taivaan Isä ei ole Jeesusta suurempi.
Emilio

Re: Onko Isä Jeesusta suurempi

ViestiKirjoittaja kalamos » 29.06.2023 06:49

Jeesus sanoi asiasta näin:

:bible:
Johannes (10:29) kirjoitti:
Minun Isäni,
joka on heidät minulle antanut,
on suurempi kaikkia.

Johannes (14:28) kirjoitti:
Jos te minua rakastaisitte,
niin te iloitsisitte siitä,
että minä menen Isän tykö,
sillä Isä on minua suurempi.

Paaali kirjoitti asiasta näin:

Paavali (1 Kor 11:3) kirjoitti:
Mutta minä tahdon,
että te tiedätte sen,

että Kristus on
jokaisen miehen pää

ja että mies on
vaimon pää

ja että Jumala on
Kristuksen pää.

Paavali (1 Kor 15:27-28) kirjoitti:
Sillä:
"kaikki hän on alistanut
hänen jalkojensa alle".

Mutta kun hän sanoo:
"kaikki on alistettu",
niin ei tietenkään ole
alistettu se,
joka on alistanut kaiken hänen allensa.

Ja kun kaikki on
alistettu Pojan valtaan,
silloin itse Poikakin
alistetaan sen valtaan,
joka on alistanut
hänen valtaansa kaiken,
että Jumala olisi kaikki kaikissa.
kalamos

ViestiKirjoittaja Emilio » 29.06.2023 12:20

Jeesus on tuo Jumala siinä lopussa, ei yksin Isä

Eli kyse ei ole alistamisesta, vaan rakkauden alistamisesta lopputuloksena on yhtä suuri Jumala. Jeesus ei istu taivaan valtaistuimella Isän oikealla puolella yhtään alempana vaan siinä ihan vieressä, rinnalla. Isä ei ole tuolloin Poikaa suurempi, eikä Poika Isää suurempi.
Emilio

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 29.06.2023 19:46

Jeesus istuu Jumalan(Isän) oikealla puolella, eikä Jumala Jeesuksen. Kai tässäkin on tarkoituksena olla joku järjestys.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Emilio » 29.06.2023 22:25

Vasemmalla ei ole niin hyvä kuin oikealla. Vasen käsi on likainen. Oikealla kädellä ja vain oikealla kädellä tervehditään Israelissa ja Lähi-Idässä. Oikea symbolisoi oikeutta, rehtiyttä, puhtautta..vasen on sen vastakohta.

Vain vasemmalla kädellä pyyhitään lähi-idän kulttuurissa takapuolikin.

30.06.2023 04:20

Se että istuu oikealla puolella, rinnalla valtaistuimella, tarkoittaa, että on saman arvoinen, saman vallan ja saman voiman omaava ja arvollinen saamaan kaiken saman kunnian ja kiitoksen ja ylistyksen.
Emilio

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 30.06.2023 19:03

Emilio kirjoitti:
Se että istuu oikealla puolella, rinnalla valtaistuimella, tarkoittaa, että on saman arvoinen, saman vallan ja saman voiman omaava ja arvollinen saamaan kaiken saman kunnian ja kiitoksen ja ylistyksen.

Mihin tämä perustuu?
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Emilio » 30.06.2023 19:28

Se perustuu Raamattuun

3 Vaan kun annatte almuja, älköön vasen kätenne tietäkö, mitä oikea kätenne tekee; 4 jotta almunne olisivat salassa; ja Isänne, joka näkee salassa, itse palkitsee teidät julkisesti.

01.07.2023 23:37

Ps. 110:1 Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi."

Ps 110:1. Herra sanoi minun Herralleni: istu oikialle kädelleni, siihen asti kuin minä panen sinun vihollises sinun jalkais astinlaudaksi.

Matt. 22:44 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'

Ap. T 2:34. Sillä ei David ole taivaaseen astunut, vaan hän sanoo: Herra sanoi minun Herralleni: istu minun oikialle kädelleni,

Ef. 1:20-21 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

Eph 1:20. Jonka hän Kristuksessa vaikutti, kuin hän hänen kuolleista herätti* ja pani istumaan oikialle kädellensä taivaissa+,

21. korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.

Kol 3:1. Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös*, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä+.

Hebr 1:13. Mutta kelle enkeleistä on hän koskaan sanonut: istu minun oikialle kädelleni, siihen asti kuin minä panen vihollises sinun jalkais astinlaudaksi?

Hebr 2:8. Kaikki olet sinä heittänyt hänen jalkainsa alle*. Sillä siinä, että hän kaikki on hänen allensa heittänyt, ei hän mitään jättänyt, jota ei hän ole hänen allensa heittänyt; mutta nyt emme vielä näe kaikkia hänen allensa heitetyksi.

Hebr. 10:12-13 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,

13. ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
Emilio
Emilio

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 02.07.2023 13:21

Minä en oikein näe noissa lainaamissasi kohdissa tätä sanomaasi:

Emilio kirjoitti:

Eikös muuten Jeesuksella ja Isällä ole sama nimi, Jahve?
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Emilio » 08.07.2023 01:14

Kyllä on. Jeesuksen yksi nimistä on myös Iankaikkinen ISÄ. On vain yksi Jumala, ei kolme erisuuruista ja erivoimaista Jumalaa. Jeesus on JHVH. Jeesus on oma persoona ja Isä on oma persoona ja Pyhä Henki on oma persoona ja yhdessä he ovat yksi Jumala, ei koskaan erikseen.
Emilio

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.07.2023 08:57

Sana Jumala esiintyy Raamatussa
sekä yksikössä että monikossa.

Isä on Pojan isä eikä poika.
Poika on Isän poika eikä isä.

Samoinkuin
isä on minun isäni
ja minä hänen poikansa.

Me olemme kaksi eri ihmistä.
Mutta meillä on sama sukunimi.