Olen jo kirjoittanut, että jäähyväisrukouksessaan Jeesus rukoilee, että Jumalan nimi ja Hänen kunniansa kirkastuisivat meille Hänen sovittaessaan ristillä meidän syntimme. Haluan viipyä tämän teeman kohdalla vielä hetkisen katsoakseni, mitä Jumalan nimeen sisältyy.
Jumalan nimi oli yleisesti käytössä vielä Nooan aikana, jolloin Jumalaa kutsuttiin Hänen oikealla nimellään.
(1.Moos.9:26) kirjoitti:”Vielä hän sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja olkoon Kanaan heidän orjansa.”
Sama oli tilanne myös Abramin kohdalla, kuten ensimmäisestä Mooseksen kirjasta voimme huomata.
(1.Moos.14:22) kirjoitti:"Mutta Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon”.
Suuri muutos tapahtui Jumalan ilmestyessä Moosekselle tulen liekeissä orjantappurapensaasta. Mooses sai Jumalalta mahdottomalta tuntuvan tehtävän, joka asetti Mooseksen uudenlaiseen tilanteeseen: täydelliseen riippuvuuteen Jumalasta. Jumalan pyhyys vaikutti niin valtavasti Moosekseen, että hän esitti tuolloin Jumalalle yllättävän kysymyksen:
(2.Moos.3:13) kirjoitti:”Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
Tuossa tilanteessa Jumala ilmoitti nimensä sisällöksi heprean kielen ”olla”-verbin. Kolmella sanalla Jumala ilmaisi nimensä olemuksen sanoesssaan: ”Ehjee ashar ehjee” – ”minä olen se, joka olen”
Jumalan vastauksessa Moosekselle on kaksi kertaa hepreankielinen haawaa-verbi yksikön ensimmäisen persoonan muodossa EHJEE, joka vastaa samaan aikaan kolmea aikamuotoa. Vain Jumala saattaa sanoa, että ”minä olin, olen ja tulen olemaan”. Kun tämä toistuu Jumalan nimessä kaksi kertaa, niin Jumala ilmoitti nimensä merkityksen suomeksi sanottuna näin: ”Minä olin, olen ja tulen olemaan se, joka minä olin, olen ja tulen olemaan.” On selvää, että Jumalan olemus on aivan toisenlainen kuin ihmisen ja luomakunnan.
Hyvin merkittävää on se, että Mooses kysyi Jumalan nimeä hetkenä, jolloin Jumala oli käymässä vapauttamaan israelilaiset Egyptin orjuudesta. Näin Jumala ilmaisi itsensä: Minä olen se, mikä minä olen – pelastaakseni.
Kaikki israelilaiset kyllä tiesivät, mikä Jumalan nimi oli, sitähän oli käytetty jo Eevan ajoista lähtien. Mooseksen käyttämä heprealainen sana tarkoittaakin joitain muuta kuin ”mikä” – Mooses kysyi Jumalan nimen merkitystä - Jumalan todellista olemusta.
”MITÄ Hänen nimensä on?”
Meidän aikamme kristityt ja muutkin ovat kyllä kuulleet nimeltä mainiten Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta kuinka moni edes kysyy, mitä Jumalan nimi merkitsee, mikä on sen oikea sisältö.
Jumalan vastauksessa Moosekselle on ennakkokuva ja profeetallinen sana Jeesuksen tuloa ja tehtävää ajatellen.
”Minä olen pelastaja” – Jumala lähetti Mooseksen vapauttamaan israelilaiset Egyptin orjuudesta. ”Minä olen pelastaja” – Jumala lähetti Jeesuksen lunastamaan ihmiset synnin orjuudesta.