Yhteinen kokoontuminen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Yhteinen kokoontuminen

ViestiKirjoittaja kalamos » 03.12.2022 15:42

Joku heprealainen,
en tiedä kuka,
mutta sen tiedän kirjeen perusteella,
että sen kirjoittaja on heprealainen,
kirjoitti heprealaisille näin:

:bible: Raamattu kansalle
Heprealainen (Hepr 10:25) kirjoitti:
Älkäämme jättäkö
yhteistä kokoontumistamme,
niin kuin muutamien on tapana

Siis tuo heprealaisille kirjoittava
heprealainen kieltää
jättämästä juutalaisten
synagoogakokoontumiseen
osallistumista.

Eli alkuseurakunnan aikaan
kristityiksi kääntyneet juutalaiset
eivät suinkaan jättäneet
synagoogakokoontumisia.

Mutta sitten he pitivät
erikseen keskinäisiä kokoontumisia.

Mutta olisi ollut väärin,
jos nuo kristityiksi tulleet juutalaiset,
olisivat jättäneet
yhteisen kokoontumisen
juutalaisten kanssa,
vaikka nämä eivät
Jeesukseen uskoneetkaan.
kalamos

Re: Yhteinen kokoontuminen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 03.12.2022 18:16

Kun he juutalaiset löytävät luvatun Messiaan niin siitä lähtien heidät ja pakanat yhdessä liitetään Hengessä Messiaan eli Kristuksen ruumiin - ykseyden perustalla. Niin seurakuntaan koostuu uudestisyntyneet juutalaiset ja pakanat.

Elikkä uudestisyntyneillä juutalaisilla ja pakanoilla on yhteinen kokoontuminen, jota heprealainen Paavali joka ymmärsi profeettojen profetoimansa ykseytensä, kirjoitti tuon.

Seurakunta voi kokoontua eri paikoissa paikkakunnallaan vaikka synagogassa kunhan se suostuu ottamaan vastaan rakkautta totuuteen ja sitten Pyhä Henki joka ei koskaan ohita Raamattua, johdattaa sitä seurakuntaa.

1Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Ef. 2:11 Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Kai sopii yhdessä tutkia Raamatun kohdat avoimin ja tutkivin mielin ja rukoillen Pyhän Hengen apua ja ymmärrystä mitä Hän tahtoo opettaa meille.

Eilen satuin lukemaan nämä Raamatun kohdat. Oli tosi mielenkiintoista lukea nämä kohdat Raamattu kansalle -käännöksen ja elävän uutisen kanssa rinnakkain. Eli kolme kirjaa yhtä aikaan. :bible: :smile:

Synagooga -sana löytyy perusevankeliumeista ja myös vain apostolien tekojen kirjeestä. Ilmestyskirjassa on myös se sana mutta haluaisin keskittyä vain apostolien tekojen kirjeeseen. Niin eilen luettuani ymmärsin että Herra on lähettänyt Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö niin sen takia Pyhä Henki lähetti apostolit synagoogaan julistamaan Jumalan Sanaa ja Kristusta.

Apostolien teot:

9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
19 Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
21 Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
22 Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.
23 Ja pitkän ajan kuluttua juutalaiset pitivät keskenään neuvoa tappaaksensa hänet.

Pyhän Hengen lähettäminä he julistivat Jumalan Sanaa juutalaisten synagoogissa ja ymmärtäväinen käskynhaltija uskoi.

Ap.t. 13:4 Niin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kyproon.
5 Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana.
6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus.
7 Hän oleskeli käskynhaltijan, Sergius Pauluksen, luona, joka oli ymmärtäväinen mies. Tämä kutsui luoksensa Barnabaan ja Sauluksen ja halusi kuulla Jumalan sanaa.
8 Mutta Elymas, noita - sillä niin tulkitaan hänen nimensä - vastusti heitä, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta.
9 Niin Saulus, myös Paavaliksi kutsuttu, täynnä Pyhää Henkeä loi katseensa häneen
10 ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä?
11 Ja nyt, katso, Herran käsi on sinun päälläsi, ja sinä tulet sokeaksi etkä aurinkoa näe säädettyyn aikaan asti." Ja heti lankesi hänen päällensä synkeys ja pimeys, ja hän kävi ympäri ja etsi taluttajaa.
12 Kun nyt käskynhaltija näki, mitä oli tapahtunut, niin hän uskoi, ihmetellen Herran oppia.

Barnabas ja Paavali jatkoivat matkaa Pisidian Antiokiaan. Sapattina he menivät synagogaan jumalanpalvelukseen. Kun Mooseksen ja profeettojen kirjoja oli tavan mukaan luettu, vieraat saivat synagogan johtajilta sanan; "Veljet, jos teillä on jotain sanottavaa seurakunnalle, niin puhukaa". Paavali nousi ja alkoi puhua...

Ap.t. 13:14 Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.
15 Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: "Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa."

16 Niin Paavali nousi ja viittasi kädellään ja sanoi: "Te Israelin miehet ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, kuulkaa!
17 Tämän Israelin kansan Jumala valitsi meidän isämme ja korotti tämän kansan, heidän muukalaisina ollessaan Egyptin maassa, ja vei heidät sieltä ulos kohotetulla käsivarrella,
18 ja hän kärsi heidän tapojansa noin neljäkymmentä vuotta erämaassa
19 ja hävitti seitsemän kansaa Kanaanin maasta ja jakoi niiden maan heille perinnöksi.
20 Näin kului noin neljäsataa viisikymmentä vuotta. Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samueliin saakka.
21 Ja sitten he anoivat kuningasta, ja Jumala antoi heille Saulin, Kiisin pojan, miehen Benjaminin sukukunnasta, neljäksikymmeneksi vuodeksi.
22 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni.'
23 Tämän jälkeläisistä on Jumala lupauksensa mukaan antanut tulla Jeesuksen Israelille Vapahtajaksi,
24 sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.
25 Mutta kun Johannes oli juoksunsa päättävä, sanoi hän: 'En minä ole se, joksi minua luulette; mutta katso, minun jälkeeni tulee se, jonka kenkiä minä en ole arvollinen jaloista riisumaan.'
26 Miehet, veljet, te Aabrahamin suvun lapset, ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, meille on tämän pelastuksen sana lähetetty.
27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;
28 ja vaikka he eivät löytäneet mitään, mistä hän olisi kuoleman ansainnut, anoivat he Pilatukselta, että hänet surmattaisiin.
29 Ja kun he olivat täyttäneet kaiken, mikä hänestä on kirjoitettu, ottivat he hänet alas puusta ja panivat hautaan.
30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt.'
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot.'
35 Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: 'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.'
36 Sillä kun Daavid oli aikanansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden.
37 Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta.

Paavali saarnasi synagoogassa alkaen Egyptistä Jeesukseen asti. Hän sanoi; "Kuulkaa, rakkaat veljet! Tämä Jeesus voi antaa teidän syntinne anteeksi. Jokainen, joka uskoo häneen, vapautuu kaikesta syyllisyydeestä, mistä Mooseksen laki ei pysty ihmistä vapauttamaan, ja Jumala hyväksyy hänet lapsekseen. Toivottavasti teihin ei tarvitse soveltaa profeettojen sanoja: kuulkaa ja hukkukaa, totuuden halveksijat, kun ette usko vaikka kuulette kerrottavan, mitä teen teidän elinaikananne" (Apt. 13:38-41 elävä uutinen).

38 Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus
39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

40 Kavahtakaa siis, ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa:
41 'Katsokaa, te halveksijat, ja ihmetelkää ja hukkukaa; sillä minä teen teidän päivinänne teon, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille.'"

42 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina.

Monet juutalaiset ja ulkomaalaiset, jotka olivat olleet synagogassa, lähtivät Paavalin ja Barnabaan perässä. Paavali ja Barnabas kehottivat heitä ottamaan vastaan kaiken hyvän, mitä Jumala tarjosi heille lahjaksi. Seuraavalla viikolla melkein koko kaupunki oli liikkeellä, kun apostolit puhuivat Jumalan Sanaa (Apt. 13:43-44 elävä uutinen)

43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.

44 Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.

Kun juutalaisten johtajat näkivät ihmisjoukon, he vimmastuivat ja väittivät pilkaten vastaan, sanoipa Paavali mitä tahansa. Silloin Paavali ja Barnabas selittivät rohkeasti: "Jumalan sanaa oli ensin tarjottava teille juutalaisille. Koska olette torjuneet sen ja osoittaneet olevanne sopimattomia ikuiseen elämään, viemme hyvän uutisen pakanoille. Sitä Herra tarkoitti sanoessaan; 'Olen tehnyt sinut pakanoiden valoksi, että johtaisit heitä maailman ääristä pelastukseen' (Apt. 13:45-47 elävä uutinen).

4
5 Mutta nähdessään kansanjoukot juutalaiset tulivat kiihkoa täyteen ja väittelivät Paavalin puheita vastaan ja herjasivat.

46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti.'"

Kun pakanat kuulivat tämän, he tulivat hyvin iloisiksi. Kaikki, jotka Jumala oli valinnut ikuiseen elämään, uskoivat hänen sanaansa. Jumalan Sana levisi koko maakuntaan. Juutalaisten johtajat yllyttivät uskonnollismielisiä rikkaita naisia ja vaikutusvaltaisia miehiä vastustamaan Paavalia ja Barnabasta. Vieraat ajettiin ulos kaupungista. He pudistivat kaupungin pölyt jaloistaan ja menivät Ikonioniin. Ne, jotka olivat heidän työnsä tuloksena alkaneet uskoa Jeesukseen, saivat kokea suurta iloa ja Herra täytti heidät Pyhällä Hengellä (Apt. 13:48-50 elävä uutinen).

48 Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään.

49 Ja Herran sanaa levitettiin kaikkeen siihen maakuntaan.

50 Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääväisiä ylhäisiä naisia ja kaupungin ensimmäisiä miehiä ja nostivat vainon Paavalia ja Barnabasta vastaan, ja ne ajoivat heidät pois alueiltansa.

51 Niin he pudistivat tomun jaloistansa heitä vastaan ja menivät Ikonioniin.
52 Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä.

Myös Ikonionissa Paavali ja Barnabas menivät synagogaan. Heidän siellä pitämissään puheissa oli sellainen voima, että monet sekä juutalaiset että pakanat uskoivat Jeesukseen. Ne juutalaiset, jotka vähät välittivät heidän sanomastaan, puhuivat heistä perättömiä, jotta olisivat saaneet pakanat vastustamaan heitä. Siitä huolimatta Paavali ja Barnabas viipyivät siellä pitkään ja pitivät puheitaan rohkeasti. Jumala osoitti, että he puhuivat hänen sanansa, ja antoi heille voiman tehdä suuria ihmeitä. Kaupunkilaisten mielipiteet jakautuivat kahtia. Toiset puolustivat juutalaisten johtajia, toiset apostoleja. Pakanat sekä juutalaiset ja heidän johtajansa suunnittelivat Paavalin ja Barnabaan kivittämistä. Kuultuaan salajuonesta nämä pakenivat ja alkoivat levittää hyvää uutista Jeesuksesta Lykaonian kaupungeissa Lystrassa ja Derbessä ja niiden ympäristössä (Apt. 14:1-7 elävä uutinen).

Apt. 14:1 Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.
2 Mutta ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet, yllyttivät ja kiihdyttivät pakanain mieltä veljiä vastaan.
3 Niin he oleskelivat siellä kauan aikaa ja puhuivat rohkeasti, luottaen Herraan, joka armonsa sanan todistukseksi antoi tapahtua tunnustekoja ja ihmeitä heidän kättensä kautta.
4 Ja kaupungin väestö jakaantui: toiset olivat juutalaisten puolella, toiset taas apostolien puolella.
5 Mutta kun pakanat ja juutalaiset ynnä heidän hallitusmiehensä mielivät ryhtyä pahoinpitelemään ja kivittämään heitä,
6 ja he sen huomasivat, pakenivat he Lykaonian kaupunkeihin, Lystraan ja Derbeen, ja niiden ympäristöön.

Synagoogassa syntyi riita ympärileikkauksen takia. Voitte itse lukea Apt. 15 lukua. Siinä Pyhä Henki mainitaan.

15:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
32 Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat profeettoja, kehoittivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä.

17:1 Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga.
2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,
3 selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus."
4 Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.
5 Mutta juutalaiset joutuivat kiihkoon ja ottivat avukseen muutamia pahanilkisiä miehiä joutoväestä, haalivat kansaa kokoon ja nostivat kaupungissa metelin. He asettuivat Jaasonin talon edustalle ja hakivat Paavalia ja Silasta viedäkseen heidät kansan eteen.

Kun nämä vain vastustivat häntä (Paavalia) ja suhtautuivat pilkallisesti Jeesukseen, Paavali pudisti pölyt viitastaan ja sanoi: "Vastuu on teillä itsellänne; minä olen syytön. Minä lähden nyt julistamaan Kristusta pakanoille" (apt. 18:6 elävä uutinen).

Herra sanoi Paavalille eräänä yönä näyssä: "Älä pelkää, vaan jatka työtäsi. Minä olen kanssasi, eikä kukaan voi tehdä sinulle pahaa. Tässä kaupungissa on monia, jotka uskovat minuun" (apt. 18:9 elävä uutinen).

18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.
5 Ja kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on Kristus.
6 Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä menen pakanain tykö."
7 Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
9 Ja Herra sanoi yöllä näyssä Paavalille: "Älä pelkää, vaan puhu, äläkä vaikene,
10 sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa."
11 Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa.
12 Mutta Gallionin ollessa Akaian käskynhaltijana juutalaiset yksimielisesti nousivat Paavalia vastaan ja veivät hänet tuomioistuimen eteen
13 ja sanoivat: "Tämä viettelee ihmisiä palvelemaan Jumalaa lainvastaisella tavalla."

Ap.t. 18:24 Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
27 Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.
28 Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.

Ap.t. 19:8 Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 04.12.2022 10:54

Siis joku heprealainen
kirjoittaa heprealaisille.

Kirjeen kirjoittaja
ei voine olla Paavali.
Mutta se on nyt sivuseikka.

Kirjeen kirjoittaja
ja vastaan ottajat tuntevat
Vanhan Testamentin kirjoitukset niin hyvin,
että vain juutalainen voi
sen niin hyvin tuntea.

Me pakanat emme voi
täysin sillä tavoin ymmärtää
tuossa kirjeessä olevaa viestintää,
kuin juutalainen voi.

Ja nyt kirjeen kirjoittamishetkellä
eletään aikaa,
jolloin Israelin Messias
oli tullut maailmaan,
mutta Hänen omansa
eivät ottaneet Häntä vastaan.

Jotkut juutalaisista kuitenkin.
Ja näistä nyt puhutaan.

Näillä Jeesukseen uskovilla
juutalaisilla oli kaksi kokoontumista.

Ensin synagoogakokoontuminen
niinkuin ennenkin
muiden juutalaisten kanssa.

Sitten heti perään sen jälkeen,
kun sapattisäädöksetkään
eivät enää rajoittaneet liikkumista,
he kokoontuivat kristittyjen
keskinäiseen kokoontumiseen
leivänmurtamisineen
muun muassa kodeissa.

Alkutekstissä on sana

ἐπισυναγωγή = kokous
episynagōgē

Kun nyt nuo juutalaiset
lukivat tuon sanan,
niin mitä ilmeisimmin
heidän mieleensä
tuo sana johtaa synagoogakokoontumisen.

Siis sen kokoontumisen,
johon he olivat koko elämänsä
ajan osallistuneet.

Se oli heidän
yhteinen kokoontumisensa
muiden juutalaisten kanssa.

episynagogen heauton
kokoontuminen heidän

Mutta sen jälkeen
kristityt juutalaiset kokoontuivat
keskinäiseen kokoontumiseen.

Jotkut pakanakristityt varsinkin
ymmärtävät heprealaisille kirjoitetun
tekstin eri tavoin kuin juutalaiset,
joille se on kirjoitettu.

Eli heprealaiskirje on kirjoitettu
Jaakobin eli Israelin jälkeläisille.
Ja sen tähden tuo kirje
on vaikea luettava meille pakanoille.

Esimerkiksi meille ei
pelkän tekstin perusteella avaudu
itsestään selvyytenä se,
mitä tarkoittaa Jumalan Pojan veren
tallaaminen jalkoihin.
Mutta tekstin lukijat tiesivät heti tarkalleen,
mistä seremoniasta on kysymys
muutamaa jaetta myöhemmin.

Koko katkelman avauslause
kehottaa meitä rohkaisemaan
rakkauteen ja hyviin tekoihin.

Ennenkaikkea heidän heprealaisina
tuli rakastaa juutalaisia.

Tätä rakkautta he saattoivat
osoittaa osallistumalla
yhteisiin kokoontumisiin
heidän kanssaan,
eikä suinkaan jättää niitä,
ja osallistua vain kristittyjen kokouksiin.

Toinen puoli asiassa on se,
joka heprealaiskirjeessä myös käy ilmi,
että kristittyjä suljettiin pois
synagoogayhteydestä.
kalamos

ViestiKirjoittaja Natanael » 04.12.2022 11:07

Varhaiskristityt eivät olleet vain passiivisia “rukoushuoneessa istujia”, jotka yrittivät miellyttää kaikkia. Ei, vaan he julistivat rohkeasti, että Jeesus on Jumalan Poika kuoleman vaarankin uhalla. He eivät menneet synagoogeihin vain rukoilemaan, vaan saadakseen juutalaiset uskomaan Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajanaan. Olemmeko me, tämän päivän uskovat, rohkeita tuomaan esille pelastuksen evankeliumia?

Alkuseurakunnan synagogatyötä ei siis voida rinnastaa kokoukseen kirkossa, koska synagoga oli täynnä ei-uskovia Jeesukseen, kun taas kristittyjen kokoustilat ovat lähtökohtaisesti täynnä Jeesukseen uskovia kristittyjä.

Uskovien yhteisiä tilaisuuksia olivat kodeissa tapahtuneet seurakunnan kokoukset. Sen sijaan synagoogan kokoukset olivat varhaiskristityille luonteeltaan evankelioivia.

Synagooga oli juutalaisten kokoontumispaikka, joten luonnollisesti myös Jeesus kävi siellä jakamassa parannuksen evankeliumia.
:bible:
Luukas (Luuk.4:15) kirjoitti:“Ja hän opetti heidän synagoogissaan, ja kaikki ylistivät häntä.”

Kun Paavali potkittiin pois synagogasta, hän meni toiseen julkiseen paikkaan, jossa hän saattoi saarnata, usein maalliseen tai pakanalliseen paikkaan. Myös meillä tulee olla samanhenkistä rohkeutta saarnata evankeliumia tämän maailman ihmisille.

Joka kerta kun evankeliumeissa mainitaan Jeesuksen menneen synagogaan, Hän opetti ja saarnasi pelastuksen sanomaa ja joskus myös paransi sairaita. Hän evankelioi ja kertoi hyviä uutisia Jumalan valtakunnasta.

P.S. Kiitos Rupattelijalle perusteellisesta paneutumisesta aiheeseen!
Natanael

ViestiKirjoittaja rupattelija » 04.12.2022 11:34

Ok, Kalamos. Tarkistin äsken ja tajusin että tämä kirje oli tarkoitettu heprealaisille. Mitä yhteiseen kokoontumiseen tulee, olisi hyvä ymmärtää kaikki esikuvalliset opetukset joista Raamatussa puhutaan. Ajattelen avata postauksen niin ettei siitä tulisi liialliseksi rönsyilyksi tämän postauksen kanssa. :smile:

Tulisi ymmärtää että Jeesus on lähetetty Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö siksi Hän meni synagoogaan ja julisti Jumalan Sanaa. Samoin Paavali.

Mutta paikalla ei ole väliä missä kokoonnutaan yhteen kunhan me Hänen nimensä tähden kokoonnumme yhteen ja se on yhteinen kokoontuminen yhtenä ruumiina ja Jeesus sen pää johon me kaikki yhdessä kasvamme - myös juutalaisten kristittyjen kanssa. Meillä kaikilla on sama Ylipaimen johon me kuulumme.

Jeesus:
Matt. 15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."

Ap.t. 13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

Ap.t. 13:47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti.'"

Herran siunattua sunnuntaita sulle, Natanaelille ja muille lukijoille.
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä