Tieto paisuttaa mutta rakkaus rakentaa

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Tieto paisuttaa mutta rakkaus rakentaa

ViestiKirjoittaja rupattelija » 01.06.2022 08:08

Selite toisella selkokielen käännöksellä avaa ymmärrystä mitä "tieto paisuttaa mutta rakkaus rakentaa" tarkoittaa.

1Kor. 8:1 Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.

2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

3 mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee.

4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.

5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,

6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.

8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.

9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.

10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?

11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.

12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.

13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.33/38

1Kor. 8:1 Seuraavaksi kysytte, onko oikein syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Tämä on niitä asioita, joissa mielipiteet menevät ristiin ja jokainen katsoo olevansa oikeassa. Saatamme tietysti tuntea itsemme tärkeiksi, kun meitä pidetään "kaikkitietävinä", mutta seurakunnan koossa pitämiseen tarvitaan ennen kaikkea rakkautta.

2 Jos joku luulee tietävänsä vastaukset kaikkiin kysymyksiin, hän vain paljastaa oman tyhmyytensä.

3 Jumalan viisaudelle on avoin vain se, joka todella rakastaa Jumalaa.

4 Niin, voimmeko me syödä epäjumalille uhrattua ruokaa? Tiedämme hyvin, ettei epäjumala ole mikään Jumala - on vain yksi ainoa Jumala.

5 Joiden ihmisten mielestä seka taivaassa että maan päällä on paljonkin jumalia.

6 Mutta me tiedämme, että on olemassa vain yksi Jumala, joka on luonut kaiken ja tehnyt meistä lapsiaan, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, joka on kaiken alku ja antaa meille elämän.

7 Kaikki kristityt eivät tätä ymmärrä. He ovat koko ikänsä tottuneet ajattelemaan, että epäjumalia tosiaan on olemassa, ja uskovat, että niille uhrattu ruoka on todella uhrilihaa. Kun he syövät sitä, tämä vaivaa heitä ja loukkaa heidän herkkää omaatuntoaan.

8 Muistakaa nyt, että Jumalan kannalta on yhdentekevää, syömmekö sellaista lihaa vai emme. Siitä kieltäytyminen ei tee meitä pahemmiksi eikä syöminen paremmiksi.

9 Käytä kuitenkin vapauttasi oikein. Älä loukkaa toisia kristittyjä joiden omatunto tässä asiassa on aremmpi kuin sinun.

10 Voi käydä näin: Syöt mainittua ruokaa kaikessa rauhassa temppelin ravintolassa, koska et näe siinä mitään pahaa. Sillon joku, josta on väärin syödä uhrilihaa, näkee sinut. Hänkin rohkaistuu syömään sitä, vaikka kaiken aikaa tuntee tekevänsä väärin.

11 Sanot, että "minä kyllä tiedän, mikä on oikein", mutta aiheutat suuren hengellisen vahingon herkkätuntoiselle uskonveljellesi, jonka puolesta Kristus myös on kuollut.

12 Kun teet syntiä toista kristittyä vastaan rohkaisemalla häntä sellaiseen, minkä hän tuntee vääräksi, teet samalla syntiä Kristusta vastaan.

13 Jos siis epäjumalille uhrattua lihaa syödessäni saan veljeni tekemään syntiä, en enää koskaan eläessäni syö sitä - veljeni tähden. Elävä uutinen
rupattelija

Re: Tieto paisuttaa mutta rakkaus rakentaa

ViestiKirjoittaja kalamos » 02.06.2022 11:14

:bible:
Paavali (1 Kor 8:1) kirjoitti:
Tieto paisuttaa,
mutta rakkaus rakentaa.

φυσιόω = paisua
    fysioō

Se on johdettu sanasta

fysiaō

Tämä taas on johdettu sanasta

fysa

Suomeksi käännettynä

palkeet

Tuo tieto oli mukailtu
Novumin Sanakirjasta
(Novum #4769)

Palkeet ovat sitä varten,
että sepän ahjon hiilet
voidaan lietsoa hehkuviksi.

Palkeet vedetään
ensin isoksi täyteen ilmaa
ja sitten palkeet puristetaan yhteen
ja näin puhalletaan ilmaa ahjossa
oleviin hehkuviin hiiliin.

Tällaisesta toiminnasta
johdettua sanaa
fysioō
Paavali käyttää
Ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä
6 kertaa
ja Kolossalaiskirjeessä
1 kerran.

Sana esiintyy siis UT:n sivuilla vain
7 kertaa.

King James kääntää
tuon ilmaisun sanalla

puff

Joskus kun vaimoni kysyy minulta jotakin,
käy niin,
että olen hetken hiljaa ja mietin.

Jos tavoitan vastauksen,
niin sitten minä vedän keuhkot täyteen ilmaa
aloittaakseni vastaamisen.

Joskus vaimoni sanoo jo valmiiksi,
että ei nyt tarvitse vetää keuhkoja täyteen.
Tarkoittaen,
että ei tästä kysymyksestä
niin suurta numeroa tarvitse tehdä.

Eläinkunnassa tapahtuu
jotain vastaavaa määrätyissä tilanteissa.
Siis jollain tavalla
joku lintu esimerkiksi
paisuttaa tai pöyhistää itsensä pulleaksi.

Olikohan jossain sadussa
... kolme pientä porsasta ...
kohta, jossa susi sanoo:
"Avaa ovi
tai minä puhkun ja puhallan
talosi matalaksi".
Mutta kolmannen porsaan
tiilitalo ei sortunut
vaikka susi kuinka puhkui ja puhalsi.

Nyt on korkea aika katsoa,
mitä Paavali omassa tekstissään
opettaa tuota ilmaisua käyttäen.

Paavali (1 Kor 4:6-7) kirjoitti:
Tämän olen,
veljet,
sovittanut itseeni ja Apollokseen,
teidän tähtenne,
että meistä oppisitte tämän:

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on",
ettette pöyhkeillen asettuisi
mikä minkin puolelle toista vastaan.

Sillä kuka antaa sinulle etusijan?
Ja mitä sinulla on,
jota et ole lahjaksi saanut?

Mutta jos olet sen saanut,
niin miksi kerskaat,
ikäänkuin se ei olisi saatua?

Itse koen jokaisen keskustelun äärellä,
että minulla ei ole mitään annettavaa.
Ja niin olen täysin sen varassa,
että minulle annetaan jotakin.
Jos minulla olisi jotakin erityistä tietoa,
niin varmasti tulisin pöyhkeäksi/ylpeäksi.
Paisuisin.

Paavali (1 Kor 4:18-21) kirjoitti:
Muutamat teistä ovat
paisuneet pöyhkeiksi,
aivan niinkuin
minä en tulisikaan teidän tykönne.

Mutta minä tulen pian teidän tykönne,
jos Herra tahtoo,
ja silloin minä otan selon,
en noiden pöyhkeiden sanoista,
vaan voimasta.
Sillä Jumalan valtakunta
ei ole sanoissa, vaan voimassa.

Kummanko tahdotte?
Tulenko luoksenne
vitsa kädessä
vaiko
rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?

Paavali oli lähettänyt
Timoteuksen Korinttolaisten tykö.
Jotkut ajattelivat,
että Paavali ei itse tulisikaan.
Ja niin he puhuivat rohkeasti
Paavalia vastaan,
joka kuitenkin oli apostoli.

Tuollainen kukkoilu loppuisi,
kun Paavali tulisi paikalle.
Paavali ei kuitenkaan halunnut
tulla vitsa kädessä vaan
rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä.

Paavali (1 Kor 5:1-2) kirjoitti:
Yleensä kuuluu,
että teidän keskuudessanne
harjoitetaan haureutta,
jopa semmoista haureutta,
jota ei ole pakanainkaan keskuudessa,
että eräskin pitää isänsä vaimoa.

Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi!
Eikö teidän pikemminkin
olisi pitänyt tulla murheellisiksi,
että se,
joka on tuommoisen teon tehnyt,
poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Korinttolaiset hyväksyivät
ylpeänä pöyhkeillen
hirvittävän synnissä elämisen.
Tällainen on täysi vastakohta
rakkaudelle,
joka olisi ilmaissut
synnissä eläville,
että noin ei saa elää.

Paavali (1 Kor 13:4) kirjoitti:
Rakkaus on
pitkämielinen,
rakkaus on lempeä;
rakkaus
ei kadehdi,
ei kerskaa,
ei pöyhkeile ...

Jeesus Kristus meissä
on tuo Rakkaus.

Jesaja (42:1-4) kirjoitti:
Katso, minun palvelijani,
jota minä tuen,
minun valittuni,
johon minun sieluni mielistyi.

Minä olen pannut Henkeni häneen,
hän levittää kansakuntiin oikeuden.

Ei hän huuda eikä korota ääntään,
ei anna sen kuulua kaduilla.

Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä
hän ei sammuta.

Hän levittää oikeutta uskollisesti.

Hän itse ei sammu eikä murru,
kunnes on saattanut oikeuden maan päälle,
ja merensaaret odottavat hänen opetustansa.

Paisunut uskova
on vastakohta Kristukselle.

Mutta kaikesta hänen
lietsomisestaan huolimatta
mitään ei hyvää ei synny eikä tapahdu.
Hän on kuin ikkunaluukuista
haihtuva savu.

Puff up!
kalamos

ViestiKirjoittaja Natanael » 03.06.2022 11:51

En ole koskaan harrastanut ns. selkokielisen suomenkielisen Raamatun lukemista. Joskus olen vilkaissut Easy English Biblea, joka näyttäisi olevan vähän vastaavaa selkokieltä englanniksi. Kieltämättä Rupattelijan esille ottama selkokielinen suomennos on varsin mainio ja osuu naulan kantaan!
Raamattu: “Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niin kuin tietää tulee;”
Selkokielellä: “Jos joku luulee tietävänsä vastaukset kaikkiin kysymyksiin, hän vain paljastaa oman tyhmyytensä.”

Paavalin toive oli, että opilliset riidat eivät murentaisi kristittyjen välistä yhteyttä. Niin alkuseurakunnassa kuin nykyajankin monenkirjavissa kristillisissä yhteisöissä yhteistä mieltä jopa keskeisissä hengellisissä asioissa ei tahdo syntyä. Suuri haaste meille uskoville on säilyttää kaikesta huolimatta keskinäinen rakkaus ja sopuisuus.
Paavali (Fil.2:2) kirjoitti: “niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset.”

Paavali käsittelee asiaa hyvin viisaasti. Sen sijaan, että ottaisi esille heti epäjumalille uhratun lihan Paavali puhuu ensin tiedon ja rakkauden periaatteista. Kristillinen käyttäytyminen perustuu rakkauteen, ei tietoon; ja

kristillisen elämän tavoite ei ole tieto, vaan rakkaus.

Paavali huomauttaa ensin, että yleisellä tasolla voitiin todeta, että seurakuntalaisilla oli oikeaa tietoa siitä, miten tulee suhtautua epäjumalille uhratun lihan syömiseen.
Paavali (1.Kor.8:1) kirjoitti: “Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.”

Enemmistön oikea suhtautuminen ei riitä. On otettava huomioon – ja erityisesti – ne seurakuntalaiset, jotka ovat hyvin herkkiä omantuntonsa kanssa. Näin ei ollut tapahtunut Korintossa, vaan tieto oli paisuttanut "tietäväiset".
Paavali (1.Kor.8:7) kirjoitti:“Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikään kuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.”

Ylhäältä, Jumalalta tuleva tieto “heikkoa” lähimmäistä kohtaan on hellävaraista. Vain Jumala on kaikkitietävä, joten Hänen edessään kristitystä tulee nöyrä. Pelkkä Raamatun teoreettinen pään tieto tekee ihmisestä omahyväisen, jolloin kaikesta puuttuu armahtavainen rakkaus. Lähimmäisemme rakentuu sisäisesti vain rakkauden ilmapiirissä. Ilman tätä kaikesta hänen tietämyksestään ei ole mitään hyötyä, eikä hän itse ole mitään.

Kuinka paljon meillä on ylhäältä tulevaa viisautta ja osaammeko jakaa sitä oikein? Antiikin Kreikassa vaikuttanut Sokrates sanoi, että hän tiesi yhden asian; sen, että "hän ei tiennyt mitään; mutta miehet, jotka ovat viisaita omissa mielipiteissään, tietävät kaiken."
Natanael

ViestiKirjoittaja rupattelija » 07.06.2022 05:38

Kiitos Kalamos ja Natanael. Amen! :thumbup:

Olin eilen zoomilla. Ja törmäsin kahteen asiaan jotka ovat väärinymmärrettyjä. :confused:

Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

Matt. 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

"Lapsenmielisyys" ja "lasten kaltaisuus" johtaa väärinymmärrykseen ja luullaan että aikuinen uskova on esimerkiksi 3-vuotiaan tasolla ja on lapsenmielinen. Huomasin väärinymmärryksen niin haluaisin taas avata tämä keskustelu.

Mitä lapsenmielisyyteen ja lasten kaltaisuuteen tulee; kyse on sydämen uskosta, - ei pään tasolla oleva järkeisusko viisauden ja tietopuolisen älykkyyden perusteella. Esim. Matt. 18:4. Siinä luetaan että se joka on yhtä nöyrä kuin tämä lapsi, on taivaan valtakunnassa suurin. Eli Jumalan Sanan eteen nöyrrytään - ei pään tasolla tietopuolisesti vaan sydämen uskon mukaan.

Matt. 18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

Sellaisille "pään tasoisille" uskoville tämä asia ei auennut kaikella ymmärryksellä mitä on "lapsenmielisyys" ja "lasten kaltaisuus". Noin kuukausi sitten törmäsin uskonveljen opetukseen jonka mukaan lapsenmielinen viittaa siihen että on lapsellinen. :wtf: :confused:

Lapsenmielisyys ei tarkoita että uskova olisi lapsellinen. Katsoin suomisanakirjaa mitä on "lapsenmielinen". Siinä luetaan; "lapsenmielinen usko". Se tarkoittaa sydämen uskoa - sydämen tasolla, - ei pään tasolla tietopuolisesti vaan sydämen tasolla olevan uskon mukaan, sitä sanotaan lapsenmieliseksi.

:agape:
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 19.06.2022 17:25

Joo.
Ei tuossa todellakaan puhuta
lapsellisuudesta siinä mielessä
kuin joku sen voisi ymmärtää.

νήπιος = lapsenomainen
    nēpios

nē = ei
    epos = sana

Eli kirjaimellisesti kääntäen

puhumaton

No eivät lapset puhumattomia ole.
Päinvastoin.

Mutta eivät he loista puheillaan.
Mutta ovat vilpittömiä.

PIeni lapsi ilmaisee itsensä
katsomalla silmiin
ja nostamalla kädet ylös.
Ja viesti on selvä.
Ota syliin.
Sanoja ei tarvita.

Kerran kylässä eräs
pienokainen halusi leikkiä piilosia
minun ja vaimoni kanssa.

Sitten hän meni pöydän alle.
Mutta kun me vain jatkoimme
puhetta isäntäväen kanssa,
niin kohta pöydän alta kuului huuto:
Täällä!!!

Markus (10:14-16) kirjoitti:
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni,
älkääkä estäkö heitä,
sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Totisesti minä sanon teille:
joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa
niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Ja hän otti heitä syliinsä,
pani kätensä heidän päällensä
ja siunasi heitä.

Tuossa ei kirjaimellisesti kääntäen
puhuta kaltaisuudesta.

Itse asiassa Sinunkin lainaamassasi
kohdassa puhutaan palauttamisesta
sellaiseksi kuin lapset ovat.