Selittävä käännös avaa ymmärryksen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Selittävä käännös avaa ymmärryksen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 15.11.2021 21:31

No mä hämmästyin kun luin elävää uutista ja se avasi ymmärrystä minulle.
:wtf:
Olen joskus lukenut Raamattua ja sitten olen jäänyt miettimään, mitä pari tiettyä Raamatun kohtaa oikeastaan tarkoittaa.
:rolleyes:
Sitten luin elävää uutista ja hämmästys tuli.
:wtf:
No laitan kans tännepäin... Elävä uutinen avasi ymmärrystä jonka kanssa laitan tänne.

:bible:
Paavali (1 Kor 14:32) kirjoitti:
Ja profeettain henget
ovat profeetoille alamaiset

Paavali (1 Kor 14:37) kirjoitti:
Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen,
niin tietäköön,
että mitä minä kirjoitan teille,
se on Herran käsky.

Elävä uutinen
Paavali (1 Kor 14:32) kirjoitti:
Muistakaa,
että profeetat kykenevät
myös keskeyttämään puheensa
ja odottamaan vuoroaan
.

Elävä uutinen
Paavali (1 Kor 14:37) kirjoitti:
Kun kerran väitätte saaneenne
profetoimisen lahjan ja muita armolahjoja,
teidän pitäisi ensimmäisinä ymmärtää,
että puhun vain sellaista,
mitä Herra itse on käskenyt.
rupattelija

Re: Selittävä käännös avaa ymmärryksen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 19.11.2021 15:42

On vielä toinen hyvä selitys joka avaa ymmärrystä mitä Raamattu tarkoittaa.
:thumbup:
2Kor. 2:6 ja 11 ovat epäselviä minulle, mutta katsoin elävää uutista joka avasi ymmärrystä.

Paavali (2 Kor 2:6-11) kirjoitti:
Semmoiselle riittää se rangaistus,
minkä hän useimmilta on saanut
;

niin että teidän päinvastoin ennemmin
tulee antaa anteeksi ja lohduttaa,
ettei hän ehkä menehtyisi
liian suureen murheeseen.

Sentähden minä kehoitan teitä,
että päätätte
ruveta osoittamaan rakkautta
häntä kohtaan;

sillä sitä varten minä kirjoitinkin,
että saisin nähdä,
kuinka te kestätte koetuksen,
oletteko kaikessa kuuliaiset.

Mutta kenelle te
jotakin anteeksi annatte,
sille minäkin;
sillä mitä minä olen anteeksi antanut
- jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa -
sen olen anteeksi antanut
teidän tähtenne
Kristuksen kasvojen edessä,

ettei saatana pääsisi meistä voitolle;
sillä hänen juonensa
eivät ole meille tuntemattomat
.

Elävä uutinen

Paavali (2 Kor 2:6-11) kirjoitti:
Mies,
josta kirjoitin,
on aiheuttanut murhetta
ennemminkin kaikille teille kuin minulle.

En tahdo olla liian ankara häntä kohtaan.
Häntä on rangaistu tarpeeksi,
kun olette yhteistuumin osoittaneet,
ettette hyväksy hänen käytöstään.

Nyt hän tarvitsee rakkautta ja tukea.
Muuten hän voi katkeroitua
ja masentua niin
ettei enää toivu entiselleen.

Osoittakaa nyt hänelle,
että te rakastatte häntä vieläkin.

Kirjoitin teille sillä tavoin nähdäkseni,
totteletteko minua.

Kun te annatte jollekulle anteeksi,
minäkin annan.

Siinä määrin kuin asia on minua koskenut
ja olen jotakin antanut anteeksi,
olen tehnyt sen
Kristukselta saamallani vallalla
teidän parhaaksenne.

On tärkeää antaa anteeksi myös sen tähden,
ettei saatana pääsisi pettämään meitä.
Mehän tiedämme, mihin hän pyrkii.

Nyt ymmärrän jos on jotain sellainen ikävä asenne toista kohtaan eikä anna anteeksi, siinä saatana pääsee voittamaan siksi on tärkeintä pitää huolen siitä että antaa anteeksi, siinä saatana ei voi pettää eikä voittaa.
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 20.11.2021 14:57

(2Kor. 3:3) kirjoitti:Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;

5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,

6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,

8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!

9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.

10 Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.

11 Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.

12 Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat

13 emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.

14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.

15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;

16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Elävä uutinen:

He näkevät, että te olette Kristuksen kirje, jonka me olemme kirjoittaneet. Sitä ei ole kirjoitettu kynällä, vaan elävän Jumalan Hengellä. Sitä ei ole kaiverrettu kiveen, vaan ihmissydämeen (2Kor. 3:3). Uskallamme puhua näin siksi, että luotamme Kristuksen tähden täysin Jumalaan ja siihen, että hän auttaa meitä tekemään totta sanoistamme (4). Emmehän me itse voi saada aikaan mitään pysyvää. Voimamme ja menestymisemme tulee Jumalalta (5).

Vain hän on auttanut meitä, kun olemme kertoneet ihmisille suunnitelmasta, jonka hän on tehnyt heidän pelastamisekseen. Tämä pelastussuunnitelma ei perustu lain vaatimiin hyviin tekoihin, vaan sen toteuttaa Pyhä Henki: laki tuomitsee, Henki synnyttää elämää (6).

Entinen, Jumalan lakiin perustuva järjestelmä, joka kuitenkin tuotti ihmisille kuoleman, oli niin täynnä kirkkautta, etteivät israelilaiset voineet katsoa Mooseksen säteileviin kasvoihin, kun hän antoi heille laintaulut. Mooseksen kasvot sädehtivät Jumalan omaa kirkkautta, joka loisti niillä hetken (7). Eikö elämää tuova Pyhä Henki saa aikaan vielä suurempaa kirkkautta? (8).

Jos tuomioon johtava suunnitelma oli häikäisevä, kyllä kai tämä uusi tie on vielä loistavampi: nyt Jumala hyväksyy ihmiset yhteyteensä (9). Itse asiassa Mooseksen kasvojen kirkkaus ei ole mitään verrattuna tämän uuden suunnitelman loistavuuteen (10). Jos aikaisempi Jumalan ja ihmisten välinen liitto, joka nyt on purettu, heijasti taivaan kirkkautta, niin kuinka paljon suurempi kirkkaus säteileekään tästä uudesta Jumalan suunnitelmasta, jonka avulla pelastumme. Sehän on ikuinen (11).

Koska tiedämme, ettei uuden liiton kirkkaus katoa koskaan, voimme puhua aivan rohkeasti (12). Meidän ei tarvitse peittää kasvojamme niin kuin Mooseksen, joka ei halunnut israelilaisten näkevän, kuinka kirkkaus haihtui (13). Silloin peittyivät myös Israelin kansan silmät: juutalaiset eivät vieläkään ymmärrä Raamatun kirjoitusten todellista merkitystä. Vasta kun he uskovat Kristukseen, katoaa verho heidän silmiensä edestä (14).

Kun Mooseksen kirjoituksia luetaan, he ajattelevat yhä sokeasti, että ihminen voi pelastua Jumalan lakeja noudattamalla (15). Mutta heti kun joku tulee synteineen Herran eteen, verho poistetaan (16). Herra on Henki, ja hän vapauttaa ihmisen (17). Meidän kristittyjen kasvojen edessä ei ole peitettä. Voimme olla peilejä, jotka heijastavat esteettömästi Jumalan kirkkautta. Kun Herran Henki vaikuttaa elämässämme, alamme muistuttaa Herraa yhä enemmän (18).
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 23.11.2021 07:28

(2Kor. 5:21) kirjoitti:Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Elävä uutinen; Jumala antoi meidän syntimme synnittömän Kristuksen kannettavaksi että me saisimme Jumalan täyden hyväksymisen! (2Kor. 5:21).

(2Kor. 6:3-10) kirjoitti:Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,

vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,

ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;

puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,

totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;

kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,

tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,

murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.

Elävä uutinen; Yritämme elää sillä tavoin, ettei toimintamme estää ketään löytämästä Herraa eikä kukaan voi syyttää Herraa meidän vioistamme (2Kor. 6:3). Koetamme kaikin keinoin osoittautua oikeiksi Jumalan palvelijoiksi. Kestämme kärsivällisesti kaikenlaisia vaivoja ja vaikeuksia (4). Meitä on lyöty, meidät on teljetty vankilaan, olemme olleet vihaisten väkijoukkojen armoilla, tehneet uupumukseen asti työtä, valvoneet öitä ja paastonneet (5). Oleme osoittautuneet sanojemme mittaisiksi: elämämme on ollut puhdasta, olemme ymmärtäneet evankeliumin ja olleet kärsivällisiä. Olemme olleet ystävällisiä, rakastaneet vilpittömästi ja eläneet Pyhän Hengen hallitsemina (6).

Olemme puolustaneet totuutta, ja Jumalan voima on auttanut meitä kaikessa. Käytettävissämme ovat olleet kristityn ihmisen kaikki hyökkäys- ja puolustusaseet (7). Olemme uskollisia Herralle riippumatta siitä, saammeko sen tähden kunniaa vai halveksuntaa, arvostelua vai kiitosta. Olemme rehellisiä, mutta meitä sanotaan valehteijoiksi (8). Maailma ei meistä piittaa, mutta Jumala tuntee meidät. Elämme lähellä kuolemaa, mutta emme ole menehtyneet (9). Meillä on murheita, mutta samanaikaisesti Herran iloa. Olemme köyhiä, mutta annamme muille suuria hengellisiä lahjoja. Emme omista mitään, mutta saamme nauttia kaikesta (10).

Elävä uutinen → :idea: :thumbup:
rupattelija

Paluu Sana ja Elämä